Jump to content

For mye havørn?


jamez

Recommended Posts

Har hytte på Vikna i Nord-Trøndelag.

 

La ut litt fiskeavfall på skjæret 200meter utfor hytta når jeg var der i påska. Bruker gjøre det for å få litt underholdning fra stuevindu.

Har hvert år vært besøk av ørn, men har vært en klar trend at det blir mer å mer.

Nå var det mer enn 3 ørn der hver dag, og en dag var det 6 ørn samtidi på skjæret!

 

Når jeg er ute med båten ser jeg dessuten MENGDER av ørn. På en halvtimes båttur ut til dit jeg fisker telte jeg over 20 forskjellige ørn på den turen ene dagen, og stort sett tett på 20 hver dag!

 

Det må da virkelig begynne å være i overkant mye ørn?

 

Forøvrig når jeg tok meg en tur støkkjakt etter orrfuglen i høst var det eneste jeg støkket oppi orrfugllia, joda! Havørn!

Link to comment
Share on other sites

Har sett samme tendens her på kysten av Sør-Trøndelag. Ikke uvanlig å se 3-5 ørner bare ved å gå en tur i fjæra. Det er ingen fare for utryddelse av hverken ørn eller annen rovfugl. Det er jo egentlig et sunnhetstegn med økende stammer av disse. Tydelig at det er nok god mat til at bestanden har øket. Dvs at andre bestander disse rovfuglene lever av er gode/bærekraftige.

 

At bestandene av div. hønsefugl har gått ned, tror jeg har et mere komplekst årsaksbilde, enn at det er ene og alene er økt rovfuglbestand som har skylda. Den største "predatoren" i de områdene jeg har jakta rype/skogsfugl er grådige grunneielag som selger altformye jaktkort på små områder, og jegere som ikke kan besinne seg og driter i dagskvoter etc. Det er jo flere småviltjegere enn fugl i mange terrenger..

 

Jegere/grunneierlag alene er vel heller ikke en hovedårsak til nedgang i bestandene. Bare se på harebestanden. Den har vel ikke det største jakt-trykket på seg, men likevel har bestanden gått kraftig tilbake mange steder.

 

Vi jegere har lett for å forbanne rovfugl/dyr når det er lite småvilt å jakte på, men vi må huske at det før i tida var mye mere rovfugl enn det er idag og uhorvelige mengder matnyttig småvilt i tillegg....er nok heller arts-sammensetningen som har kommet litt i ubalanse tror jeg, i tillegg til nye faktorer som økt jakttrykk og flere uheldige klekkesesonger etterhverandre, kombinert med lav smågnagerbestand. Mye som skal stemme for at våre hønsefugler skal få full klaff i hekketida..

 

Synes uansett det er fint med både ørn og andre rovfugler jeg da. Så får jeg heller la rypa/skogsfuglen fly i sesonger med liten bestand. :)

Link to comment
Share on other sites

Nei. Vi har god plass til enda fler :-)

Vel mange steder oppover kysten må bestanden være mettet. De siste 20 årene har det jo vært mye ungørn å se i innlandet. Vet til og med om to par voksne som hekker i fjellet. (Og nei, jeg snakker ikke om kongeørn, de har vi enda mer av her...)

Det er sikkert plass til flere sørover i landet hvis man skal flisespikke. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Interresant, ,men desverre politisk ukorrekt spørsmål du stiller der. I følge "Miljøstatus Norge" så er det "riktige" svaret som følger:" Levedyktig bestand og økende Tiltak:Fredning" En opplevelse på 70 tallet gjorde meg kronisk skeptisk til aktivistene i forvaltningen; da så jeg flere ørner på en gang enn det angivelig skulle finnes i hele landet. Har hørt mange andre jegere som nå klager over ørnebestanden. Hva er oppfatningen her på forumet?

Link to comment
Share on other sites

Havørna har vært fredet siden 1967, så bestanden har nok stabilisert seg på et maksimalt nivå i størstedelen av landet. Det blir ikke neppe "for mye" havørn, i motsetning til f.eks. ugler etter et smågnagerår. Rovfuglene legger egg med flere dagers mellomrom, og begynner rugingen straks. Det gjør at den "førstefødte" blir større enn nr. 2, som blir større enn nr. 3 etc. Blir det for lite mat, bukker de minste ungene under - og blir mat for sine større søsken.

 

Jeg har "eget" havørnreir, men har ikke vært så mye til stede om sommeren de siste åra, så jeg kan ikke si hvor mange unger paret har fått fram. En sambygding har millionomsetning på å vise utlendinger havørnene i Flatanger.

 

Ørna tar neppe ryper, men havørn som flyr like over bakken, stresser rypene - kanskje så mye at noen av dem ikke har nok opplagsnæring til vinteren, og blir mat for andre predatorer.

Link to comment
Share on other sites

Ørna tar neppe ryper, men havørn som flyr like over bakken, stresser rypene - kanskje så mye at noen av dem ikke har nok opplagsnæring til vinteren, og blir mat for andre predatorer.

Hører flere som sier dette; men for 20-25år siden var havørn noe en så av og til ytterst på nordmøre; ryper derimot så en hver tur. Nå er det tvert om; andre predatorer har jeg inntrykk av er på samme bestandsnivå.

Link to comment
Share on other sites

Har et bilde tatt i 2007 i Hammarsundet på utsida av Tustna hvor det er 16-17 havørner i flokk.

En av de tok turen over båten for en ekstra sjekk, resten hang over holmene.

På nordøstsida av Smøla har "kvinnen i mitt liv" et sommerhus på ei øy hvor det i mange år har beitet i snitt 25 villsau med stort og smått.

Så langt har vi ikke registrert av havørna har tatt lam eller prøvd seg på de.

Havørn er nå et så dagligdags syn her på nordvestkysten at folk knapt reagerer lenger.

 

Men ærfuglen er borte mange plasser.

Om det er minken, svartbaken eller havørna som har skylda er ikke godt å si.

I hjemmehavna mi i Kjørsvikbugen like nord for metanolfabrikken på Tjeldbergodden, er det bra med både ærfugl og kvinand.

Her er det også daglig besøk av havørn.

Tror mest at minken er skyld i at ærfuglen er borte ute på øyene.

Link to comment
Share on other sites

Havørna har vært fredet siden 1967, så bestanden har nok stabilisert seg på et maksimalt nivå i størstedelen av landet. Det blir ikke neppe "for mye" havørn, i motsetning til f.eks. ugler etter et smågnagerår.

 

Njæh, litt etter hvordan en ser det. Havørna begynner jo etterhvert å bli mer og mer vanlig i innlandet, og å ha 5-6 havørner på reveåta midt på feiteste Innherred er jo ikke lenger noe en reagerer på. Hekking har vi også helt nede i bygda, bl.a ble det fôra opp kull 200m fra kjøkkenvinduet til en av grunneierne på området jeg jakter elg, et par kilometer unna Steinkjer sentrum.

Link to comment
Share on other sites

Omtrent tomt for ærfulg og måse rundt Kristiansund; holmene rundt her så ut som Prior kyllingfjøsda jge flyttet hit ca 1995; måsen la egg i blomsterkasser og takrenner pga plassmangel; nå finner vi noen få reier.

 

Mink har endel skyld, men matmangel får nok ta hovedskylden. Det er jo heller ikke fisk langs land lengere, mest merkbart er det at det er omtrent slutt på "dassmort"/småsei.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett mye Havørn gjennom mange år og har ennå ikke sett noen ta fugl. Jeg er sikker på at de tar enkelte, men det er neppe så ofte.

 

Derimot har jeg sett både svartbak og mink renske godt opp i en del andre fuglebestander. Spesielt ærfuglen har jeg sett fått hard medfart av mink som stadig tar voksne fugler på redet og dens unger. Og svartbak som gulper i seg ungene.

På Frøya har jeg også sett svartbaken dytte i seg mange rype- og andeunger.

 

Så etter min erfaring er det mye viktigere å holde nede bestandene av svartbak og mink enn havørn.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett mye Havørn gjennom mange år og har ennå ikke sett noen ta fugl.
Men det har jeg. En dag var to gjess, med en "tante" som ekstra barnevakt, ut på tur med ca. 15 unger. To havørner prøvde å ta ungene - og gjessene forsvarte dem. Etter ca. en halvtime klarte ei av ørnene å ta en unge - og de var fornøyde, og fløy vekk. Jeg tror kanskje det sto andunge på menyen dagen etter også.

 

Jibrag, det er ikke store avstanden fra kysten i Flatanger til Innherred - og her ute har vi tidvis mye kongeørn, spesielt ungfugler, som jakter (eller hvertfall eter slakteavfall fra elg) sammen med havørnene. Jeg vet ikke om de hekker her ute - men det vet, i tilfelle, ørneforskerne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett mye Havørn gjennom mange år og har ennå ikke sett noen ta fugl. Jeg er sikker på at de tar enkelte, men det er neppe så ofte.

 

Jeg satt på stua i påska og observerte at 5 ørn sammarbeidet om å ta fugl på vannet. Så ikke hvilken type and det var, men de sirklet rundt i flokk og vekslevis stupet ned på stakkaren. Nytt stup ca hvert 10'en sekund.

Anda var under vann 95% av tia, og hadde ikke nubbsjans til å komme seg på vingene for å få stukket av.

Tok flere bilde av episoden så kan legge ut ikveld når jeg kommer hjem fra jobb.

 

Og dette var utpå fjorden, 500meter fra skjæret mitt som var fullt av "gratis" mat, men ørna syns tydeligvis ikke det er like spennende som å jakte på fugl ;)

Link to comment
Share on other sites

Det som er interessant er å fundere på hva havørna lever av i fjellet. Er vel neppe nok fisk i fjellvatna til at de kan leve kun av det. Nå er det vanlig å støkke havørn på sauekadavre oppi her og den får av og til skylda for sauedrap. Nå hender det at folk forveksler havørn og kongeørn det er en mulighet. Jeg har selv sett havørn på kadaver flere ganger, men de gangene er det jerven som har vært synderen og ørna går etter kadaveret. Det er også vanlig å se havørn på slakteavfall i reinsjakta. Hvis jeg husker rett, tok et tidligere fjelloppsyn bilde av 7 havørn og 2 kongeørn på en slakteplass for noen år siden. Kan det være at havørnetableringene her oppe i fjellbygdene er et resultat av god kadavertilgang pga jervebestand?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Ja, det er alt for mye havørn! Har sett at ørn har tatt rype oppi fjellet. Sirkler seg innpå mens rypa trykker...helt til det er for sent. Har også opplevd episoder hvor ryper har kommet susende forbi meg med ørna hakk i hel med kråke og ravn diltende etter (som kansje ser muligheten til å få litt rester). Har også sett ørn ta svane.

 

Er i senere tid kommet MYE ugle her nord i Nordland også...noen som vet om disse tar rype/hare/etc. ? Litt usikker på hvilken ugletype det er, men tror det er jordugle det går mest i.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Har hytte på Vikna i Nord-Trøndelag.

 

La ut litt fiskeavfall på skjæret 200meter utfor hytta når jeg var der i påska. Bruker gjøre det for å få litt underholdning fra stuevindu.

Har hvert år vært besøk av ørn, men har vært en klar trend at det blir mer å mer.

Nå var det mer enn 3 ørn der hver dag, og en dag var det 6 ørn samtidi på skjæret!

 

Når jeg er ute med båten ser jeg dessuten MENGDER av ørn. På en halvtimes båttur ut til dit jeg fisker telte jeg over 20 forskjellige ørn på den turen ene dagen, og stort sett tett på 20 hver dag!

 

Det må da virkelig begynne å være i overkant mye ørn?

 

Forøvrig når jeg tok meg en tur støkkjakt etter orrfuglen i høst var det eneste jeg støkket oppi orrfugllia, joda! Havørn!

 

Jeg var bosatt på Magerøy ( øya hvor Nordkapp ligger ) i ca et år i 1976. På det ene året så jeg tilsammen 25 havørner, så det kan nå virke som at det har økt en god del. En kan vel ikke se helt bort i fra, muligheten for at man har sett samme individ flere ganger. For din del så påpeker du at det på en dag var 20 forskjellige ørner. Ung og gammel havørn er nå greit å se forskjellen på, blander det seg inn kongeørn i tillegg så kan bildet bli en del mere broket. Jeg har hatt fugletitting som hobby en gang i tiden, men ingen ekspert.

Link to comment
Share on other sites

1536621-8-1369057504296.jpg

 

Noen eksperter som ser om det er fjør fra havørn eller kongeørn?

 

Har en del fjør etter begge arter etter noen tiår i naturen langs våre fjordarmer fra syd til nord, sikker er jeg ikke, men ligner veldig på havørn.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Havørna er vel en fugl som er undervurdert i mange tilfeller.

Egentlig tar ho meir av sjøfugl enn minken.

 

I grønland er der en havørn som er litt større enn den norske og eg har opplevd den som veldig plagsom.

Når vi fangsta Ærfugl og polar lomvie kom ørna seilande ned og tok byttet rett fra sjøen, om vinteren når det var knapt med mat til ho kunne ho ta fullt vaksne Ærfugl,måker,, etc

 

Det same gjer ho i norge,, spesielt på hekkeplassane til andre fuglar ved sjø/vann/ og i fjellet

 

Her er eit døme som dei lkkje blir enige om

http://www.dagbladet.no/magasinet/2007/ ... 02604.html" target="_blank

 

Vi veit at ho tek endel villsau lam på øyene rund omkring,, ogso frå meg...

 

 

 

 

 

http://ajungilaq.blogg.no/

Link to comment
Share on other sites

Her på Nordmøre er det i hvert fall mer en nok havørn. Problemet er vel mattilgangen. Min svoger leverte for noen år siden inn en levende ørn som han fant i lyngen. Det viste seg at den rett og slett var døden nær av matmangel, men etter et par uker med foring var den god som ny.

Havørnen tar nok det meste den kommer over. Tidlig i vår tok ørna den ene katten vår, og naboens katt ble tatt ute på plenen til eierens store fortvilelse. Det positive er at vi ikke lenger er plaget av løskatter. Remjende løskatter rund husnovene er det helt slutt på :wink:

Fredningen av rovfugl var på sin plass i 1968, men det er vel på tide å lempe litt på dette? I går ettermiddag tok jeg meg en tur for å se etter hjorten i finværet. Jeg gikk samme ruta som jeg brukte å gå etter skogsfugl tidlig 80`tallet . For 30 år siden så jeg garantert flere orrfugl og en storfugl eller to på denne strekningen, i går så jeg to hønsehauker i skogen, og fem ørn i lufta :(

Det er vel snart på tide for "miljøforkjemperene" å stikke fingeren i jorda å innse at balansen mellom rovfugl og andre dyr/fugler har tippet i feil retning. Det er ikke bare rev og mink som må beskattes- her på Nordmøre er nok tiden inne for en forsiktig regulering av visse rovfugl/dyr også :?

Nei. Vi har god plass til enda fler :-)
Nei, plassmangel er vel ikke problemet, men er det mat nok? Til opplysning spiser ikke rovfugl/dyr gress og kratt. :((Landet gror igjen) Det merkelige er at dere i Naturvernforbundet ikke greier å se helheten i naturen, det finnes faktisk andre arter enn rovfugl og rovdyr som også bør ha livets rett :( Hvorfor ikke gå for en bærekraftig utvikling i naturen også? Da må nok antallet rovfugl reduseres noe.http://no.wikipedia.org/wiki/B%C3%A6rekraftig_utvikling Uten beskatning desimerer de seg selv etter hvert, bare synd at de da har utradert mange andre arter først. Men ikke alt er svart; Det positive med den store bestanden av hønsehauk er vi ikke lenger ser snurten av verken kråke eller skjære, de var en sann plage tidligere...
Link to comment
Share on other sites

Her på Nordmøre er det i hvert fall mer en nok havørn.

Men nasjonalt er vel ikke bestanden tilbake der den burde være? Spredning tar tid, etter hvert som mattilgangen minker vil nok individer søke lenger og lenger bort. Å regulere bestanden lokalt kan forsinke den spredningen, alternativet må vel være å hjelpe til med prosessen men det krever mye innsats og penger. Og er det egentlig fornuftig bruk av ressurser hvis naturen ordner opp selv på sikt?

Link to comment
Share on other sites

Erlend, jeg tror havørnbestanden er større enn den noen gang har vært i historisk tid.

Tok meg en liten lur på fjellet her om dagen når jeg var på reinsjakt. Våknet av noe skriking. Det var en voksen havørn og to ungfugler som sirklet over meg. Fant da ut at det var på tide å røre på meg før de fikk ideer.... :mrgreen:

Poenget mitt er at vi har hatt en solid bestand av havørn side om side med plenty kongeørn her i Nord Østerdalen de siste 20 årene. Vi snakker altså om områder langt inne i landet, og den eneste forklaringen jeg har på det er at kystbestanden er mettet. Samt brukbar mattilgang grunnet mye kadaver etter jervedrept sau. Det er i hvert fall ikke fisk de lever av.....

Link to comment
Share on other sites

Erlend, jeg tror havørnbestanden er større enn den noen gang har vært i historisk tid.

Godt mulig, men hvordan er distribusjonen sett opp mot det "naturlige"?

 

Vi befinner oss i en overgangstid her, langvarig og målrettet miljøarbeid har gjort en engang truet art så tallrik at den lokalt har blitt en plage. Det er et godt tegn for fremtiden, men det betyr også at forvaltningen må endres på sikt. Men dette er noe som sitter langt inne, mange rovdyr er svært sårbare for jakt og har i stor grad blitt symboler på miljøet. Å be om jakt kan fort bli tolket som et ønske om å reversere den positive utviklingen, og det er vel ikke det vi vil?

 

Dette er en sak som krever tålmodighet og politisk gangsyn. Man må se utover de lokale forholdene og heller se på hva de nasjonale målene er, da kan man lettest finne en gangbar løsning. Kanskje det er på tide å starte med storstilt omlokalisering av fugl for å spre bestanden? Det vil kunne gi reduksjon lokalt uten at bestanden som helhet påvirkes, og samtidig spre både fordelene og ulempene. Når man så har fått en god spredning og en sterk stamme må man se på hvordan bestanden reguleres best uten at vi jegere blir sett på som bakstreverske. Det er en vanskelig utfordring, miljøskrullingene kan fort vri forsvarlig bestandskontroll til noe negativt, og gir vi de muligheten til det vil vi nok angre i lang tid fremover.

Link to comment
Share on other sites

De eneste områdene jeg kan tenke meg det er rom for økning i havørnbestanden er langs sørlandskysten. Ellers tror jeg bestanden er mettet. Dvs. at dødlighetene er like stor som tilveksten grunnet mangel på territorier. Det samme gjelder kongeørn, som kanskje kan øke noe på østlandet og jaktfalk som vel ikke har mulighet for å øke i det hele tatt grunnet mangel på territorier. Vandrefalk har fortsatt stort potensiale, samt noen andre rovfuglarter.

Link to comment
Share on other sites

Her nede er det nok god plass, at det skulle være fullt opp ellers både overrasker og gleder meg. Da er vi jo bortimot i mål for disse artene. Men da kommer jo også problemene med bestandregulering mye nærere, og det er et ømtålig tema. Har DN noen synspunkter på dette, det er jo en problemstilling som må komme før eller siden?

Link to comment
Share on other sites

Når jeg gikk på Evenstad hadde jeg en fantastisk foreleser og mentor i artskunnskap og viltstell 1 som het Odd Reidar Fremming ( gikk dessverre bort i fjor). Han var bla. ivrig ornitolog og visste mye om bla. rovfugl. Han sa den gangen ( i 1995) at jaktfalkbestanden var mest trolig mettet og at man kanskje burde vurdere å sanke og selge egg til samlere istedet for å la tjuvsamlere og kjeltringer forsyne seg, for på den måten å samle midler til allmennt vilttstell. Det er en pragmatisk tilnærming jeg savner blant alle mer eller mindre ekstreme vernere rundt omkring. Rovfugler er faktisk ikke hellige og bestandsvekst er ikke evigvarende....

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jaktet på Smøla i ca 35 år.

Og har ikke hatt inntrykk av at havørnen har vært mangelfull i det hele tatt.

 

Jo - jeg skjønner at det kommer an på hvem som mener noe om tellingsgrad-/måte osv.

 

Men når man "går opp kull med havørn - som er større enn rypekullene" - så kan man jo selvsagt spørre seg selv om hvem som har rett - vedr. fredningsbestemmelser.

 

Og for å gjøre det klart om min mening:

 

Rovfugl og rovvilt - SKAL være i vår biotop.

 

Jeg erindrrer også at èn av de gamle - på 70 tallet - ville at vi skulle skrive under på et eller annet om Las Marismas e. lignende når vi hadde en sammenkomst i vår lokale JFF. Og husker at jeg betalte kr 50,- for formålet.

Tror at det gjaldt grågåsbestanden.

 

 

Og hvis jeg betalte for å øke den - lyktes jeg med det.

Link to comment
Share on other sites

............. at det skulle være fullt opp ellers både overrasker og gleder meg. Da er vi jo bortimot i mål for disse artene.................

Mener du virkelig at målet er en alt for stor bestand av rovfugl?? :forvirra: Målet burde vel være en bærekraftig bestand både av rovfugl- og annet vilt. Når ørnen og hønsehauken dauer av matmangel og en ikke lenger ser en hønsefugl eller en kråke i naturen er det feil i balansen? Slikt ender med en tragedie både for rovfuglene og for annet vilt.

Tidlig på 80-tallet syntes jeg det var "stas" å se en hønsehauk, det var noe å fortelle om når en kom hjem fra jakt. I dag er det stas å se en tiur eller en årrhøne, men jeg har ikke samvittighet til å jakte på dem. For meg hadde det vært fint om den kommende generasjon også kunne ta med hagla og kommet hjem med en orrfugl, men slik blir ikke her omkring. :(

Link to comment
Share on other sites

Mener du virkelig at målet er en alt for stor bestand av rovfugl?(

Nei, men når bestanden blir for stor må man vel kunne si at den må kunne klare seg med redusert vern. Det er forskjell på en bestand som lirker seg over kravet med masse vernetiltak og en som eksploderer som dette.

 

Men som sagt, at det lokalt er for mye betyr ikke at man har nådd nasjonale mål, om man holder bestanden nede på passende nivå lokalt vil det kunne forhindre videre spredning.

Link to comment
Share on other sites

Du Erlend, en slik politikk er uheldig på mange måter og i praksis virker den ikke. Er det for mange havørn i en region så sulter fuglene ihjel etter å ha tømt matfatet. Døde fugler migrerer ikke, til tross for nasjonale mål.

 

Vi er oppe i over 3000 par havørn nå (merk at fugler som ikke har dannet par ikke er med i tellingen). Hva er det nasjonale målet for antall havørn?

 

 

Vern av rovdyr har blitt en hellig ku etter min mening, på bekostning av andre arter.

Link to comment
Share on other sites

Snøugla er snart historie etter eit tv program eg såg,, matmangel.. tomme reir

Rypa står det haller ikkje så bra til med, da den svinger med smågnager åra.

Fjellreven har ynglet over all forventning og er tilbake for fullt?

 

Kansje det var en av grunnene for at revesaksa blei forbudt?

 

Eg skal fangste min del av predatorar

 

 

 

 

 

 

http://ajungilaq.blogg.no/" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Fjellreven er tilbake grunnet to tiltak, samt en naturlig årsak. Tiltaka er: 1. rødrevutrydding på svensk side av Sylane, samt på Varangerhalvøta. 2. oppdrett på oppdal med utsetting. Den naturlige årsaken er mye kadaver i fjellet grunnet stor jervestamme. Den viktigste årsaken og det som gir best resultat er tyning av rødreven i fjellområdene kombinert med smågnagerår. Bestandsveksten i Sverige er fantastisk, og der er rødrevbekjemping sentralt.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Ser nå at NINA publiserer en rapport om at det er liten produksjon av unger hos kongeørn i Nord-Trønderlag.- Dette med hjelp av "lokale ornitologer". Er dette noe man tror på der oppe,- eller disse ornitologene bare "bukken som passer havresekken" som kjemper for sine egne interesser?

Link to comment
Share on other sites

- liten produksjon av unger hos kongeørn -
Rovfuglene legger egg med noen dagers mellomrom, og begynner å ruge med en gang. Dermed blir det mange dager, og stor størrelsesforskjell, mellom ungene. Er det god næringstilgang (smågnagerår, f.eks.) vokser de fleste, eller alle ungene opp. Er det dårlig næringstilgang, blir det, i beste fall, bare nok mat til den største ungen. De yngre dør, og blir mat for den/de eldre.

 

Og hvis man har god næringstilgang til ungene, er det slett ikke sikkert at det blir god næringstilgang til en stor bestand ungfugl til vinteren, eller neste år. Da kreperer de fleste av dem av sult.

 

For å dreie det over til vår "venn" ulven: I en stabil (og arealmessig mettet) bestand får et alfapar 20 - 30 valper. Men det trengs bare to til å erstatte paret - de andre 18 - 28 må dø, for det meste sulte i hjel som ungdyr.

 

Det er dette "fred rovdyr/-fugl"-folket nekter å innse - når begeret er fullt, renner det over.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Her er en artikkel om ørnebestanden i Nord-Trøndelag - hvertfall på Kongsmoen.

 

Rovdyr må ha mat - og når bestanden er maksimal, er ettervinteren flaskehalsen. Da har rovfuglene/ - dyra (ofte ungdyr/-fugler, se innlegget over) valget mellom å trekke inn til bebyggelse, og ta søppel - katter - en puddel, eller kanskje et barn - eller å sulte i hjel. Er man et utsultet rovdyr/ - fugl, er valget ikke særlig vanskelig.

 

Så får "rov-vennene" bare mene det de så hardnakket hevder - inntil det blir deres kjæledyr, eller barn (?) som blir tatt.

 

Som hun sa, dama i Løten-traktene, som fikk bjørnen inn i hagen: "Jeg er jo EGENTLIG rovdyrvenn, MEN - ".

Link to comment
Share on other sites

Som hun sa, dama i Løten-traktene, som fikk bjørnen inn i hagen: "Jeg er jo EGENTLIG rovdyrvenn, MEN - ".
Han sa vel noe lignende han som fikk hunden sin drept av ulv i Oslomarka også. Tidligere har jeg vært for ulv, men nå har jeg endret synspunkt på dette…

 

Det er litt pussig at de fleste ”naturvernere” som jeg kjenner til- de bruker faktisk ikke naturen aktivt selv. De aller fleste holder til i og i rundt byene- og beveger seg skjeldent ut i naturen. De har de sterkeste meningene, og "naturvern betyr mest!" De finnes selvfølgelig også på ”bygda” - også i min kommune. De har sterke meninger om alt fra hønsehauk til blyhagl og ulv, meninger stor sett basert på "tro og følelser", og fakta de har fått av likesinnede. Og de er selv helt overbevist at de faktisk vet hva de snakker om. Det pussige er at jeg treffer de aldri ute i naturen. :roll: Deres kjennskap til "natur" er stort sett opparbeide stier og til nød skogsveier.

Det er litt merkelig at en sjelden(aldri?) finner slike ”natur-islamister” blant de som bruker naturen daglig til jakt, fiske og friluftsliv. Det burde jo være vi som faktisk ser hvor skoen trykker?

 

Naturen er for å brukes, en må høste av overskuddet på matvilt og beskatte rovvilt slik at vi får et balansert økosystem. Tiden er for lengst kommet for en fornuftig beskatning av ørn og hønsehak mm, men dagens fanatiske naturvernere og statsstøttede organisasjoner skjønner ikke sitt eget beste- og ødelegger dessverre naturen i stedet for å ta vare på den.. :(

Noen eksempel, gammelt nytt.http://www.nrk.no/norge/vernere-slapp-ut-mink-1.507292http://www.nrk.no/vestfold/slapp-ut-3500-mink-1.280357

Muligens nok hønsehauk i dette område, neppe særlig utrydningstruet?http://www.aftenbladet.no/tv/Honsehauker-i-krakefelle-2937358.html

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...