Jump to content

Gamle linser på digital kamera?


Mr Drilling

Recommended Posts

Prøv å søke litt på http://www.foto.no

 

Spørsmålet ditt er garrantert besvart der.

 

Jeg husker desverre ikke lenger hvordan kompabliteten er, men du kan bruke gamle ojektiver på digitalekameraer. Ulempen er at de gamle linsene dekker en større filmflate enn det bildebrikken er. Du kan om en liten regel gange brennvidden på den gamle linsen med 1.6 for å få en pekepin på forskjellen.

Link to comment
Share on other sites

Alle Canons EF linser passer alle EOS kameraer. Uavhening om det er for analog eller digitalt kamera.

 

EOS 10-50D, 300-450 og D5 har mindre sensor en et fullstørrelse-kamera (35mm) og trenger EF-S linser for å oppnå full vidvinkel. Men vanlige EF linser går også.

 

Mitt EOS 20D har en sensor på 22mm. Det vil si at den er ca 1,6 (35/22=1,59) ganger mindre. Jeg vil få en positiv forstørrelse på tele-linser på 1,6 ganger mer en hva som er oppgitt på linsense til standard EF-linser, men en negativ forstørrelse på vidvinkel-linsene i samme serie.

EF-S linsene går 1-til-1 med oppgitt brennvidde til disse kamerane.

Link to comment
Share on other sites

Sigma linsene jeg hadde virket ikke på mitt Canon 400D.

De ble tidligere brukt på Canon 1000FN.

 

Da var det vel ikke et EF objektiv du hadde.

EF på Wikipedia

 

"..All EOS cameras support interchangeable lenses of the Canon EF (“electro-focus”) lens mount type. Any Canon EF lens can be used with any EOS camera - there are almost no incompatibility issues, and those that exist are minor ones that don’t affect newer cameras like the Rebel 2000.

 

Most third party (ie: not built by Canon) lenses that are designed to support the EF lens mount system will also work, though occasional electronic incompatibilities can arise. Such third-party lenses are usually marked “Canon EOS compatible” or “Canon autofocus compatible.” Lenses designed for other camera systems, such as Nikon, Pentax, Minolta, etc., are not compatible with EOS cameras, though older manual-focus lenses can sometimes be adapted to EOS cameras through the use of special metal rings - see the section on manual lenses below. Old Canon manual-focus FD lenses are also incompatible with EOS cameras.

 

EF lens mounts are of the bayonet style. That is, you insert the lens into the camera mount and rotate it just a partial turn to lock it in place..."

Link to comment
Share on other sites

Det skal fungere å bruke gamle sigma objektiver på nye digitalkameraer, men noen ganger så kan du få en feilmelding, dvs. at det blinker en eller annen error melding på displayet. Jeg har en sigma 14mm som fungerer feilfritt på mine kameraer, men på nevøens 400d var det noen feilmeldinger men det var bare å slå kamera av å på igjen så fungerte det.

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et 400 mm Sigma objektiv som jeg brukte på et filmbasert EOS kamera.

På Canon 40D kan jeg ta et bilde med dette objektivet og får så ERROR i displayet. Kameraet må så slås av og på for å fungere igjen. Med andre ord ikke brukbart.

Alle eldre orginalobjektiver av type EF bør ikke være noe problem.

Link to comment
Share on other sites

Mr. Drilling, personlig ville eg ha kjøpt det 450D kameraet, når eg først hadde kjøpt.. Liten prisforskjell og ein del betre ytelser på det... Men du får vel 400D til ein knallpris for tida.

Enig i den... men surfa litt nå... 3990, for D400 med standard 18-55 er ikke halvgæli....

Er selv på utkikk etter nytt speilreflekskamera på sikt, men vurderer 450D og Nikon 80D.... Nikon frister mest egentlig...

Link to comment
Share on other sites

Hva med D90 da?? Bortimot like bra som storebror D300, som har vunnet alt i sin klasse i det siste, og kan i tillegg ta opp video i hd kvalitet - tenk deg de mulighetene!!! :D

Videokamera med utskiftbar opptikk og langt mer lyssterkt!

 

Se for deg at du sitter på post... først tar du noen flotte landskapsbilder når sola er på vei opp, så får du besøk av kronhjorten. Tar noen flotte bilder av den, så rigger du opp kameraet på et lite stativ og filmer fellinga! Når du kommer hjem sender du bildene inn til villmarksliv og vinner naturfotokonurransen mens du sitter i godstolen og koser deg med filmen! :wink::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hva med D90 da??

For å komme litt mer tilbake til topic: Så langt jeg har kunnet finne ut, er D200 og D300 i stand til å gi lysmåling og fokushjelp med "gamle" objektiver uten mikroprosessor. Setter du et slikt objektiv på en D40/60/70/80 kan du alltids ta bilder, men du har kun mattskiva å fokusere på, og du må eksponere manuelt med ekstern lysmåling.

 

Vet du hvordan man kan bruke objektiver uten mikroprosessor på D90?

 

PS: Dette er fordelen med Nikon framfor Canon: Bajonetten til Nikon har vært den samme siden Nikon F kom på femtitallet, mens Canon har byttet bajonett minst en gang. Ergo kan man sette så å så ethvert stykke Nikonglass på så å si ethvert Nikonhus 8)

 

 

EDIT, Google er min venn også: D90 fungerer på samme måte som 40/60/70/80, det er fremdeles bare D200/300 som kan gi fokushjelp og lysmåling/automatikk med gammel mekanisk optikk:

Ken Rockwell[/url]"]The D90 works perfectly with all traditional AF, AF-I, AF-D and AF-S lenses.

 

No metering or EXIF data with manual focus lenses, you need at least a D300 to use these well.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hva med D90 da??

For å komme litt mer tilbake til topic: Så langt jeg har kunnet finne ut, er D200 og D300 i stand til å gi lysmåling og fokushjelp med "gamle" objektiver uten mikroprosessor. Setter du et slikt objektiv på en D40/60/70/80 kan du alltids ta bilder, men du har kun mattskiva å fokusere på, og du må eksponere manuelt med ekstern lysmåling.

 

Vet du hvordan man kan bruke objektiver uten mikroprosessor på D90?

 

PS: Dette er fordelen med Nikon framfor Canon: Bajonetten til Nikon har vært den samme siden Nikon F kom på femtitallet, mens Canon har byttet bajonett minst en gang. Ergo kan man sette så å så ethvert stykke Nikonglass på så å si ethvert Nikonhus 8)

 

Tviler på at dette blir noe problem for en som skal kjøpe sitt første SLR kamera.

Link to comment
Share on other sites

Det har sikkert ikke noe å si for en som skal kjøpe sitt første SLR, men trådens tema var nå engang "gamle objektiver på dSLR". Ikke "Hvilket nytt dSLR bør jeg kjøpe".

 

Så hva var din relevante saksinfo, Kristiansen?

 

Fjerde innlegg... Dust!

 

Moderatorer: Fjern dette innlegget om det er upassende.

Link to comment
Share on other sites

Hva med D90 da??

For å komme litt mer tilbake til topic: Så langt jeg har kunnet finne ut, er D200 og D300 i stand til å gi lysmåling og fokushjelp med "gamle" objektiver uten mikroprosessor. Setter du et slikt objektiv på en D40/60/70/80 kan du alltids ta bilder, men du har kun mattskiva å fokusere på, og du må eksponere manuelt med ekstern lysmåling.

 

 

PS: Dette er fordelen med Nikon framfor Canon: Bajonetten til Nikon har vært den samme siden Nikon F kom på femtitallet, mens Canon har byttet bajonett minst en gang. Ergo kan man sette så å så ethvert stykke Nikonglass på så å si ethvert Nikonhus 8)

 

 

 

Mens fordelen med Canon er at alle nyere Canon dSLR gir automatisk lysmåling og eksponeringskontroll uansett om det er elektronikk i linsa eller ikke. Jeg har faktisk tatt bilder med et hjemmelaget "pin hole" objektiv på mitt 400D og automatisk eksponeringstid, med greit resultat. Har også brukt gammel manuell Nikon optikk på Canon kamera vha adapter ringer, det funket helt fint med lysmålingen i kameraet. Canon kameraer måler det lyset som kommer inn i kamerahuset og justerer lukkertid deretter, selv om kameraet ikke "vet" at det er en linse der en gang. Det finnes billige tredjeparts adaptere å få kjøpt så du kan montere nesten hva som helst på et Canon EOS kamerahus; adapteret behøver bare å være lystett og holde linsa på riktig plass i forhold til sensoren så virker det.

 

Jeg har til og med i nødsfall brukt et par meter svart tape, en gammel filmboks og et oppboret støvdeksel som improvisert adapter for å koble et 400D kamerahus til et mikroskop og ta bilder med ekstrem makroforstørrelse. Bare å vri hjulet over på "AV" og trykke i vei, så ble det bra bilder.

Link to comment
Share on other sites

En liten avsporing igjen.... Håper det tilgis...

 

Ser flere speilreflekskameraer selges med bildestabilisator i hus eller linser. Har man nytte av stab. i ei 18-55 linse, eller nyter man godt av dette også i denne, som på de kraftigere zoomer...?

 

Også muligheten til å se i skjerm når man tar bildet kan jo være posetivt... og det er ikke alle kameraer som har denne funksjon.

 

Lest rundt om på nettet nå, til øyet var stort og vått.... Pentax, Canon, Nikon og muligens Olympus frister...

 

Noen gode tips utennom Nikon D90? (forøvrig et bra tips det Podle) :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har man nytte av stab. i ei 18-55 linse

Hvis du ser for deg å ta bilder av langsomme eller stillestående motiver med håndholdt kamera og lukkertider ned mot 1/8-1/4 sekund, vil du nok ha nytte av bildestabilisering også i et kort "kit"-objektiv. Hvis du setter en 18-55 på en Nikon med DX-brikke (amatør-dSLRene deres), vil 18mm brennvidde tilsvare 35mm på film, og lengste lukkertid der du kan regne med å få skarpe bilder blir ifølge en gammel tommelfingerregel omkring 1/30 sekund (1 delt på brennvidden). Zoomer du til 55mm, tilsvarer det 85mm analogt, og du bør opp på ca. 1/80 for å ta noenlunde skarpe bilder håndholdt.

 

Jeg har ihvertfall nytte av stabilisering også på korte objektiver.

Link to comment
Share on other sites

En liten avsporing igjen.... Håper det tilgis...

 

Ser flere speilreflekskameraer selges med bildestabilisator i hus eller linser. Har man nytte av stab. i ei 18-55 linse, eller nyter man godt av dette også i denne, som på de kraftigere zoomer...?

 

Tar en enkel cut & paste fra en annen tråd her:

Kommer an på behovet. For den glade amatør som ikke stiller så altfor høye krav kan jeg være enig, men dersom man sikter litt høyere ville jeg ikke valgt stablilsering i huset. Det er en grunn til at 'de store' ikke vil lage kamerahus med stabilisering innebygget i kamerahuset.

For det første så vil en stabilisert sensor måtte passe til alle mulige objektiver, og som kjent er noe som er brukendes til alt sjelden best i noe. Alle objektiver du setter på kameraet ditt har sin egen karakteristikk, eller 'personlighet' om du vil. Denne personligheten må altså sensoren din finne utav og kompansere for, samme hvaslags optikk du setter på. Det sier seg selv at det er rimelig stor forskjell fra dyr merkeoptikk til billiglinser.

Har du derimot stabilisering i objektivet så er stabiliseringen optimalisert for nettopp det objektivet. Hos Nikon (og sikkert canon også) blir hvert bidige objektiv som blir produsert med stabilisering programert med de optimale parametre for akkurat det objektivet. (Altså ikke hver serie objektiver, men hvert eneste ett!)

Forskjellen blir også større etter hvert som brennvidden øker, og som kjent er man som naturfotograf nokså avhengig av store brennvidder.

En annen fordel med stabilisering i objektivet er at man da får stabilisering i søkeren, noe som kanskje ikke høres så veldig avgjørende ut, men som i alle fall jeg har funnet ut at er en sabla kjekk ting. Spesielt på større brennvidder er det til god hjelp.

 

Og ja, billedstabilisering ER en veldig kjekk sak! :D

 

Også muligheten til å se i skjerm når man tar bildet kan jo være posetivt... og det er ikke alle kameraer som har denne funksjon.

De fleste kameraen kommer jo med denne funksjonen nå. Personlig så bruker jeg den tilnærmet aldri. Har brukt det LITT i kamuflasje, da det blir anstrengende å sitte og se gjennom søkeren i timesvis. Så livewiev kan gi deg en velfortjent pause... spesielt nakke og rygg synes det er greit å få lene seg tilbake litt innimellom :wink:

Husk å ha lomma full av nylada batterier! :wink:

Når jeg tenker meg om så har jeg brukt livewiev litt til barnefotografering også, da det er greit å ha blikkontakt med barnet når man fotograferer, og kjapt kunne kikke bort på skjermen og se at du har barnet i bilde.

 

Lest rundt om på nettet nå, til øyet var stort og vått.... Pentax, Canon, Nikon og muligens Olympus frister...

 

Tja... sikkert nok av de som er uenige med meg her, men jeg ville valgt et av de to store (Nikon/Canon). Ikke for at de nødvendigvis er så mye bedre, men du gjør ting litt lettere for deg selv. Det finnes langt mer brukt utstyr å velge i, og du kan gjøre mange gode kjøp på bruktmakredet. I tillegg er utvalget i butikker mye større på tilbehør, og utvalget av 3.parts utstyr er også mye større (Sigma/Tamron mfl). Det er også lettere å finne info/bøker/manualer osv til Nikon/Canon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...