Jump to content
Mikko

Fluting av riflepipe / vektreduksjon ?

Recommended Posts

Noen som har peiling på hvor mye vekta reduseres med dersom en fluter riflepipa ?

Jeg tenker da ei nogenlunde standard jaktpipe.

Takk for den, har dårlig tid, så bare forsøkt såvidt.

Jeg fikk 1,4 kg uansett hva slags tall jeg satte inn. Får forsøke igjen senere.

Ja, denne "kalkulatoren" kan man virkelig "enjoye", ja!

For det første - en må bruke punktum, ikke komma, når en angir flutingsdybde.

Men da får en også virkelig sensasjonelle tall:

Ei pipe i standarddimensjonen, i kaliber .50, vil veie 0,9 kilo - ikke usannsynlig.

Hvis man utstyrer den samme pipa med maksimal dyp og lang fluting, sparer man så mye vekt, at pipa veier MINUS 0,64 kilo! Dvs., hvis du ikke holder godt på den, så forsvinner den oppover - hvor det nå blir av den. Den er blitt så "lett" at den også vil få "oppdrift" i vakum - Arkimedes får litt å gruble på! :mrgreen:

Det sier seg selv at hvis du borer et 0,50" hull i en pipe som er 0,65" på det tynneste så får du et lett løp..

Når du i tillegg freser bort mer material enn det er i pipa så sier det seg selv at den vil ha litt oppdrift :winke1:

Hvis man derimot legger inn fornuftige verdier i forhold til pipetykkelsen så vil man få mer sannsynlige tall.

Det finnes andre profiler som er bedre egnet til .50 cal og grov fluting

http://www.border-barrels.com/bbldims.htm

Noen som har peiling på hvor mye vekta reduseres med dersom en fluter riflepipa ?

Jeg tenker da ei nogenlunde standard jaktpipe.

200 - 400 gram er vanlig

M

De fleste erfarne våpenverksteder er også litt forsiktige med å flute fabrikkpiper.

Det er mest vekt å hente i neddreiing av profil samt kapping.

Mine jaktpiper veier ca 800 gram, men dette er da std kalibre.

Kapping er ingen løsning, da ødelegges ballistikk og hastighet. Jeg spør i forhold til et løpsskifte, og hele meningen er å få et lenger løp for å utnytte kapasiteten i patronen fullt ut. Vi kjøper patroner som i utgangspunktet skal ha super ballistikk og hastighet, og fyrer dem av i korte piper. I tillegg gir det mer munningsflamme og mer smell.

Spørsmålet er mer om det er verdt de ekstra pengene å flute, eller om man lever like lykkelig med et rundt løp. Som det ble antydet her er det også noen som er skeptiske til fluting, at det kan tenkes å ha negative virkninger.

Ved fluting tar en også bort vekt midt på våpenet, mens lenger pipe gir vekt foran. Dersom en også monterer en lettere stokk, tar en bort vekt i bakkant. Forhold å ta i betraktning, skal en ha ei rifle som er fremtung, eller som har høyere totalvekt, men er balansert. Det er velkjent at en skyter sikrere med tyngre rifler.

Jeg er egentlig ikke så redd for de ekstra grammene, det er mer tanken på å skape den perfekte jaktrigg. Blir det for mye å bære på jakt får en kjøpe lettere støvler eller en lettere sekk. våpenet er hovedtingen under jakta, dersom jeg ikke klarer å bære det, kan jeg like godt legge inn årene.

Men en vektreduksjon fra 200 til 400 gram er alltids noe å veie opp mot prisen og ulempene.

Jeg er mer skeptisk til å sette spenn i ei avspent knappdradd pipe, og dermed påvirke presisjon, enn å miste 30m/s...

fluting av piper bør skje FØR riflingen blir KUTTET.

dvs at du må til usa og snakke kjenning.