Jump to content

Morløs kalv skaper trafikktrøbbel


jaktlykke

Recommended Posts

Tidlig i jakta ble en kalv morløs. Denne kalven har deretter funnet seg et "bosted" langs en meget trafikkert veistrekning og beiter daglig i grøftekanten mens trailere suser forbi i 90 km/t. Den har blitt påkjørt èn gang - vi var ute og leita men klarte dessverre ikke å finne den igjen. Den holdt seg vekke noen uker før den brått var på plass igjen i grøfta...

 

Vi får masse henvendelser fra publikum om å være så snill å gjøre noe med den. En vakker dag vil det skje en ny ulykke og hva da?

 

Dette er et friskt dyr (nåja han har jo vært borti en bil tidligere) og det er ikke jakt lenger. Skal man bare vente på at ting går seg til eller bør man gripe inn?

Link to comment
Share on other sites

Tja - slik du beskriver det synes jeg det høres ut som den er direkte trafikkfarlig og det er en forholdsvis høy % sjanse for at det smeller, da har du en påkjørt elg som er død, potensiellt hardt skadede personer og materielle ødeleggelser, eventuellt kan det løses med ett skudd og en død elg...

 

Mulig det bare er meg, men jeg hadde foretrukket det siste scenarioet fremfor det første.. Tipper dere har ett gamlehjem som hadde likt å fått spedd på matbudsjettet sitt med en Elg ;)

Link to comment
Share on other sites

Hvis de som bestemmer dette ikke klarer å veie de negative/potensielt fatale konsikvensene dette kan få opp mot at noen kansje får skutt seg en hjort om noen år, ja da er det på høy tid få byttet "mannskap" :?

 

Det er tross alt en hjort det er snakk om, ikke akkurat på rødlista, det sies at etterpåklokskap er den eksakte vitenskap, men noen ganger må man bare ta ett valg og slik du forklarer denne saken kan jeg ikke skjønne at det kan være særlig vanskelig :!:

Link to comment
Share on other sites

De tviholder på at det er et friskt dyr som man ikke bare kan komme og skyte sånn uten videre... jeg har pressa på for å få tillatelse til å ta den, og argumentert med at det er pga trafikkfaren og ikke lysta på kjøtt som driver meg til å mase. For hva skjer den dagen en alvorlig ulykke inntreffer med personskade og det kommer folk for øre at "joda, den der har vi visst om i flere måneder". Jeg tror man kommer i et litt uheldig lys da.

Link to comment
Share on other sites

Enkelte er overhode ikke motagelige for lærdom og anbefalinger :? .....det er vel ikke annet du kan gjøre enn å informere nærmeste "nabo" etat så om det skjer en ulykke har du ihvertfall gjort alt du kan og flere har på forhånd fått beskjed slik at ansvarlige som ikke tok signalene alvorlig kansje ikke sitter like trygt i stolen lenger.

Link to comment
Share on other sites

Javel, så kalven har gjenoppstått. Jeg så den "hele" høsten selv, kan si jeg kjørte med skjerpede sanser om nettene.

 

Men jeg nevnte saken for viltansvarlig på kommunehuset (D.B.) og han hadde ikke hørt om kalven ?? Men han hadde vel samme oppfatning som alle oss andre , den burde tas ut.

 

Egentlig er dette mer et trafikkproblem enn et viltproblem, jeg mener derfor at lensmannen eller Mesta bør ha myndighet til å få den avlivet, flytting er neppe noe alternativ.

Enslige kalver er som kjent lavest på rangstigen blant hjorten og den har nok funnet et fristed her langs veien hvor de andre dyrene ikke liker å oppholde seg.

Håper du forfølger saken videre Helga-Mari, som er innfødt.

 

Jon

Link to comment
Share on other sites

Vil anbefale deg å ta en telefon til DN. Før møtet, da har du litt mer kjøtt på beina ang. Hvilken lov dere kan benytte.

SVJV er det ikke utvidet jakt i Sveio, og jeg er litt tvilende til om viltnemda kan avgjøre om det skal tillates jakt på dette dyret. Antar at det må godkjennes av kommunestyret og fylkesmanen? :roll:

Men det er alt for lett å synse i slike saker, så derfor ville jeg ha kontaktet Dir.Nat. for å være på den sikre siden. :wink:

Skal sjekke opp for deg i morgen om vegvesenet har noe anvar ifb. slike saker. Noe jeg tror hverken de eller politiet har.

Men viltnemdformannen kan vel alt dette? :lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Hehe - tror ikke viltnemnda er for skolert nei. Men kjempefint om du sjekker opp litt angående veivesenet. Og så skal jeg ringe DN på mandag og høre hvordan man skal forholde seg.

 

Denne kalven har holdt seg på samme stedet siden september og det ser ikke ut for at den har tenkt å flytte på seg.

Link to comment
Share on other sites

Har sjekket litt opp i det nå.

Det er veivesenet som er ansvarlig (For det som skjer på deres eiendom). Men de må få melding så de er klar over problemet. Deretter må de kontakte viltnemda i den aktuelle kommunen. Det er viltnemda som tar seg av avlivingen. (Delegert til Jaktlykke :wink: )Det er viktig i slike saker at vegstellet blir kontaktet med en gang.

Link to comment
Share on other sites

Kalven dukker stort sett opp når det er blitt mørkt. Dette er en øde veistrekning hvor det ikke er hus eller gatelys så folk går ikke langs denne veien. Trailere suser forbi i 90 og han står nedi grøfta og bryr seg pokker om det.

 

Det er en svært trafikkert veistrekning og dersom vi skulle få klarsignal til å ta ham så må det jaktes på ham. Det er uforsvarlig å skyte ham der - det renner bil i ett kjør forbi og dessuten er det jo mørkt når han dukker opp. Jeg skal snakke med DN i dag (personen var til lunsj akkurat nå) så får jeg høre hva de har å si om situasjonen.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg snakket med jurist i DN. Han henviser til brev av januar 2003 og Viltlovens § 14 A - felling av vilt i særlige tilfeller.

Kommunene tillates på selvstendig grunnlag å sette i verk tiltak for å ta ut dyr dersom dette anses som nødvendig.

I forhold til denne kalven så sa han at kommunen bare kan bestemme seg for å fjerne den og så få noen til å gjøre jobben.

 

Da skal jeg snakke med rette vedkommende :)

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg snakket med jurist i DN. Han henviser til brev av januar 2003 og Viltlovens § 14 A - felling av vilt i særlige tilfeller.

Kommunene tillates på selvstendig grunnlag å sette i verk tiltak for å ta ut dyr dersom dette anses som nødvendig.

I forhold til denne kalven så sa han at kommunen bare kan bestemme seg for å fjerne den og så få noen til å gjøre jobben.

 

Da skal jeg snakke med rette vedkommende :)

 

Jeg er rimelig sikker på at man i denne situasjonen også kan bruke de midler man finner nødvendig for at dette skal gå så raskt og smertefritt som mulig, med det mener jeg at man bør kunne bruke bil og lys midt på natta med minimal trafikk. DETTE ER IKKE JAKT og da gjelder ikke de begrensninger vi må forholde oss til ved vanlig jaktutøvelse. Man bør kunne ringe til lensmannen/politiet og informere dem om at man kommer til å foreta en avliving der det gjelder. Vi har vel alle sett reportasjene om elg som må avlives i større byer når de forviller seg inn på store veier, industriområder etc.

 

En vanlig jakt langs veien i Hope er det siste man bør gjøre i denne situasjonen, da vil der være overhengene fare for at kalven blir skremt og løper ut i veien.

 

Jon

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vi har vært ute en hel del ganger etter å ha fått telefon om at "nå står den der". Men den har vært sporløst vekke når vi kommer dit (den kan jo ha vært der i timesvis allerede og trukket vekk). Og pga mørke og arbeid på dagtid så har vi ikke kommet noe lenger. Men nå er det et par uker siden vi sist hørte noe om den, så forhåpentligvis har den tatt til vett og stukket til skogs.

 

Foreløpig stilling 1-0 til kalven.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...