Jump to content

Norsk Charter av Nordisk Safariklub


villreinjegeren

Recommended Posts

  • Replies 128
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

NSK har jo en mann i Norge. Han bør vel kanskje være intressert i å få på plass litt mer aktivitet i klubben her hjemme.

Jens Aksel Kjær

Tlf. +47 77631859

E-mail: breikjar@online.no

http://www.nordisksafariklub.com./norge" target="_blank

 

Men dersom vi skal gå videre med dette, bør vi vel sette opp en liten plan for hvordan vi går videre samt fordele noen ansvarsoppgaver.

Dersom vi ikke får gehør hos Danskene, bør vi kanskje også vurdere å starte vår egen uavhengige Norske Safariklubb.

Link to comment
Share on other sites

Noen av oss hadde en uformell samtale under Villmarksmessa på Lillestrøm, hvor vi snakket rundt dette, og noen av oss fikk i oppgave å ta kontakt med respektive organisasjoner deriblandt også SCI bla. Londonchapteret, en av "våre folk" har vært medlem der i mange år.

 

Vi ble enige om å få til noe med NSK også, og ved kontakt til dem, og ja klart at de Norske representantene må og skal kobles inn i dette arbeidet.

Vi burde kanskje jobbe litt mere utover sommeren og prøve å få stablet på bena noe.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Vil bare nevne at vi i dag har hatt et svært så positivt møte med representanter fra Nordisk safariklubb. Møtet ble holdt på Gardermoen. Regner med at de andre karene som deltok på møtet kan fylle ut, men vil spesielt nevne at et samarbeid mellom NSK og SCI om et nordisk chapter ser ut til å være på trappene.

Link to comment
Share on other sites

Her er en oppsummering av det som ble diskutert på møtet (skrevet av Sven):

 

"Litt om dette med NSK og SCI som vi har diskutert….

Jens (formann) kunne fortelle at det arbeides med at få til et nordisk chapter av Safari Club Internasjonal som kan ligge inn under Nordisk Safari Klub og hvor disse betaler oppstartskontigent. Dette blir det mer klarhet i, i løpet av denne sommeren, da det skal avholdes et møte mellom begge disse klubber. Det som er ønsket da fra NSK, hvis det er mulig å få til, er at de som ønsker å stå som medlem i NSK gjør det slik de gjør i dag og de som i tillegg ønsker å stå som medlem i et Nordisk SCI så gjør de. Kontingent betales fra hvert medlem direkte til klubbene. Fordelen med dette er at det er en erfaren klubb bak og som har økonomi og system til å behandle dette.

 

Det ble og snakket om import av trofeer, frakt av våpen, forsikring av trofeer, norsk avdeling av NSK, hvordan denne skal styre seg selv etter NSK kriterier, økonomi, medlemsvekst, deltagelse på villmarksmesser, safari skyting både for norske medlemmer og nordiske som kan gå på rundgang i de forskjellige land, bedriftsbesøk hos leverandører / fabrikker som Norma, ZEISS, osv, osv ble også diskutert.

 

Det ble også snakket om vervekampanje modeller som de har i andre organisasjoner (premiering for å ha vervet 2-3-4 stk osv), Facebook, egen app for NSK, enkel betalingsordning for norske medlemmer, profileringsartikler som – som klær, skjorter, capser, klistremerker, pins, innmeldingsblankett på norsk, osv, osv. Dette for nye medlemmer, salg til medlemmer over nettet og på messer.

 

Vedrørende trofeoppmålere ble det og både informert og fortalt hva slags ordning det er pr. i dag i klubben. I Norge er Jens Aksel godkjent for CIC, SCI og NJFF og det samme er Nils Ole. Vi trenger flere i Norge til dette etter hvert.

 

Det startes allerede nå med et fremstøt for medlemsvekst. Hvor Jens Aksel Kjær skal delta på Nord norsk villmarksmesse og Nils Ole på de Nordiske jakt og Fiskedager på Elverum i starten av august.

Ellers så er planen å sikte mot Villmarksmessa på Lillestrøm i april 2014. Vi må bare håpe den ikke avholdes samtidig som Outdoor messen i Odense i DK. NSK har generalforsamling annen hvert (partallsår) år og den holdes på denne messen i DK. Det beste hadde selvfølgelig vært om både dansker og nordmenn kunne stått på denne messen sammen.

 

Det er mange muligheter og arbeidsoppgaver for en norsk avdeling i NSK. Ut fra det trenger vi selvfølgelig en aktiv organisasjon for å oppnå en bedre medlemsmasse, som igjen vil føre til en bedre økonomi for avdelingen i Norge.

Dette er lagt opp slik og mening er at vi får overført tilbake en prosentandel av kontingenten til arbeide for norske medlemmer.

 

Jens (formann) tar nå disse punkter som ble diskutert tilbake til bestyrelsen i Danmark og deres neste møte, som er nå i juni, og vi vil høre tilbake fra dem etter dette, rundt dette med en egen norsk avdeling."

 

Håper på tilbakemeldinger her på kammeret om dette er en løsning som mange kan akseptere. Pr i dag ser dette ut som det beste alternativet. Det kan da også gi mulighet for medlemskap i SCI med lokalt tilsnitt. Mye av problemet med SCI er jo etter min mening at det har vært for fjernt fra oss her på berget.

 

Vi må diskutere videre en eventuell organisering her i Norge, da avstandene tilsier at det bør være flere underavdelinger. Innspill er ønsket. På forhånd takk! :D

 

 

Trond

Link to comment
Share on other sites

En liten rettelse :D Jeg er trofee oppmåler for SCI og Rowland Ward, ikke NJFF. CIC utnevner ikke trofee dommere, men brukes av bla NJFF og NSK, som velger sine egne oppmålere. CIC brukes også av Rowland Ward som et supplerende mål, så er godt kjent med CIC oppmålings systemet. NJFF dømmer kun norske CIC arter, mens NSK bruker det langt mer, da de dømmer arter etter CIC fra hele Europa.

 

DS Jens Aksel måler også for Rowland Ward.

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Blir provosert av NSK !!de har stor stand på flere messer i Danmark og Sverige men, ikke her på berget!!skulle tro de holder oss Norske Medlemmer for narr...... :?

 

For min del så må det bli en eller annen variant av NORSK.

Jeg har holdt meg borte fra NSK, nettopp på grunn av dansk plassering og dominans.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var til stede på møtet og sitter igjen med et veldig positivt inntrykk av den ledelsen som sitter i NSK nå.

 

Jeg hadde fra gammelt av en heller negativ tanke om NSK etter møte med noen fra ledelsen den gangen.

Det er totalt endret nå, og jeg tror vi kan få til en sterk norsk avdeling.

 

Potensialet for antall medlemmer i Norge er også så stort at vi bør ha alle muligheter til å gjøre noe med den danske dominansen :wink:

 

Jeg tror at det er viktig at man er tilknyttet en form for internasjonal organisasjon som da blir så stor at man får tyngde bak det man sier, både nasjonalt og internasjonalt.

Link to comment
Share on other sites

Potensialet for antall medlemmer i Norge er også så stort at vi bør ha alle muligheter til å gjøre noe med den danske dominansen Jeg tror at det er viktig at man er tilknyttet en form for internasjonal organisasjon som da blir så stor at man får tyngde bak det man sier, både nasjonalt og internasjonalt.

 

Link til norsk medlemskap i NSK: http://www.nordisksafariklub.com./no-medlem

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Ruger1 !bare vent til vi får satt i gang så kommer ting til å bli enklere for de fleste som skal til utlandet på jakt.... :wink: Det er masse ting å ta tak i men frakt av trofeer,våpen og ammo fra og til utlandet,Riktig mva på trofeer,Skytinger her i Norge og treff for medlemmer etc...............Masse ting å få på plass men, nå er ting i gang i alle fall...... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Dette er veldig bra Donner.....ikke minst dette å forsöke og samkjöre trofe-forsendelser..

 

Skytinger med Afrika kalibre og treff for utveksling av erfaringer er også söt musikk i mine örer.. :mrgreen:

 

Jeg reiser til Namibia 20. juni sammen med Nyati...og jeg kan love deg at begge har Afrika feber nå... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det er helt frivillig å slutte seg til hvilken som helst organisasjon. Jeg vil dog anbefale NSK i dag, basert på møtet vi hadde på Gardermoen. Jeg har vært direkte medlem av SCI, og føler at det blir litt for fjernt. Som medlem av NSK og etter hvert en sterk Norsk avdeling føler jeg at vi kan jobbe for de reisende jegernes beste, enten det er snakk om Afrikajegere eller de som liker å reise en tur til Sverige på jakt. Når det gjelder det som ble snakket om på møtet angående et nordisk chapter av SCI og samarbeid mellom NSK og SCI, kan jeg ingen ting om forholdet mellom disse klubbene. Det er mulig noen av de andre som er medlem av NSK kan mer om dette enn meg. Uansett vil vi prøve å føre en fortløpende informasjon bla. her på Kammeret. Men inntil videre vil jeg anbefale å sjekke ut Nordisk safari klubb og deres vedtekter: http://www.nordisksafariklub.com./vedtaegter

 

Trond

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til å slutte seg til SCI burte være åpenbar for alle som reiser på jakt, men er alikevel ikke det :trist:, og det er trist. SCI er pr i dag verdens ledende lobbist når det gjelder å forsvare våre rettigheter til å jakte. Uten SCI hadde løvejakta, isbjørnjakta, grizzlyjakta i BC og en del flere andre jakter vært stengt i dag. Marco polo surveyer i 100' USD klassen fikk åpne jakta i Kirgzistan igjen etc......

 

Pr. i dag er det ingen andre organisasjoner på verdens basis som er i nærheten av av å gjøre like mye som SCI når det gjelder dine og mine rettighter til å jakte. Økoniske muskler til å påvirke de årlige CITES møtene, hvor de stiller med store uahenige forskningsrapporter, lobby virksomhet mot kongres menn i USA, amerikanske jegere holder liv i mya av jakta mange steder i verden i dag, så uten støtte derfra. Hasta lavista! Som amerikanerne selv uttrykker det. If it pays it stays. Punktum finale.

 

Et NSK uten SCI tilsluttning, vil etter min mening, bli i overkant selskaps klub. Uten den store påvirkninga på jakta rundt om kring i verden. Mye moro, og et meget lesverdig medlemsblad, men dessverre veldig begrensa muskler mot de store besluttninstagerne.

 

Skal dog nevnes at NSK har figurert i jaktverdens pressen ved en par anledninger de siste årne. Manipulerte trofeer fra Øst Europa, og New Zeeland har engasjert jegere verden rundt. Standpunkt må taes, og faller en del tungt for brystet, men støtten og forstålesen har hos de fleste har vært overveldende. NSK har her vist at de er prinsipfaste, og opprinelig bekymra for de sakene som slår tilbake på oss som jegere.

 

Uten SCI er jeg redd for at mange av mine fremtidige jaktdrømmer går i knus, på grun av storpolitikk, og ikke fakta...... og kanskje det bare blir med drømmen, men dog! IKKE MINDRE VIKTIG AV DEN GRUNN.

 

Nils-Ole

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Pr. i dag er det ikke noe samarbeid mellom NSK og SCI. Det er innledende samtaler mellon NSK og SCI om et nordisk SCI chapter. En del ting må avklares, bla at det pr. dags dato ikke finnes chapter over landegrenser, men har fått inntrykk av at begge parter er positive til å finne løsninger. Så har stor tro på at dette ordner seg.

 

Modelen NSK ønsker seg, og ser for seg, er at de som er NSK medlemeer og SCI medlemer automatisk blir en del av et nordisk SCI chapter. De som pr. i dag er medlemer av NSK vil forsatt ha de samme medlems fordelene som i dag.

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Stubberud !er enig med deg i det meste du skriver men, å kalle NSK for en selskapsklubb er jeg nok meget uenig i....de har gjort mye for utenlands jegrene i mange år...Jeg har ikke noe imot sci(er selv medlem) men det har vært rimelig mange skandaler der i de siste årene og hadde du gått inn på accurate reloading sidene så ligger det mye grums om nettop sci der....men med ny president i sci er det opprydding på vei sies det...vi får se.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i at SCI har gjort endel mht. å sikre jakt på enkelte dyrearter, men sitter med en fölelse at dette går i boks fordi prisnivået drives opp i astronomiske höyder..

 

De fremstår for meg som en gjeng mer eller mindre rike mennesker som er opptatt av å sikre seg jakt uansett pris...for penger betyr ikke noe for dem..

 

Det er ikke så interessant at jeg KAN skyte et neshorn når det koster DKK 450.000,- da blir det en lekestue for fantaster, ikke vanlige jegere..

 

Mye mulig jeg generaliserer for mye her nå..... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Det var ikke så galt da at jeg vekte denne sovende bjørnen i vår da?

 

Vi skal få til noe bra med denne Norske avdelingen.

Safariskyting blir det noe av og da skal vi vel få til noe skyting på angripende Bjørn, Villsvin, Løve og bøffel, ja you name it.

Skal få tak skiver med afrikadyr, de andre har jeg. bane har jeg også, så vi skal vel få til noe her også

 

Samt mye mere i tiden som kommer, lobbyvirksomhet er og blir en viktig del av arbediet, fikk også god respons fra SAS mht enklere innsjekk med oss som reiser med våpen, vi betaler jo for våpenet på flyet så jaggu bør vi få igjen litt også, vi må ta kontakt med SAs Ground Service på Gardermoen og i konsern får å få dette på plass, dette hørtes veldig positivt ut fra SAS personen jeg snakket med i vår.

Link to comment
Share on other sites

@ Donner. Har lagt ut anbefaling og innmeldingslink til NSK litt høyere opp i tråden, men det går å ha to tanker i hue samtig :DEt skandinavisk SCI chapter som NSK nå går i bresjen for, vil gi NSK en sterk stemme hos SCI, samtidig som vi blir en del av et stort, og forhåpentligvis snart et ennå større internasjonalt nettverk. Som jobber for oss som safari jegere. Enten det dreier seg om bukkejakt i Sverige eller Løve i Zambia.

 

@ pondore. At en del jakter har økt i pris pga SCI sin tilstedeværelse er helt klart. SCI har gitt klare anbefalinger og føringer til en del destinasjoner om å sette av store prosentandeler av jaktsummen til forskning/ dokumentasjon. De fleste landa disse jaktene går i har ikke noe villreinsenter, noe jakt og fiske senter på flå, knapt nok noen jakt interessert lokal befolkning i det store og hele. Skal denne jaktas eksistens dokumenters og forsvares må det leies inn ekspertise, som kan dokumentere at jakta er bærekraftig. Uten denne typen dokumentasjon, vil cites bruke føre var prinnsippet og stenge det hele. Hvilket vil være en katastrofe for de viltartene det gjelder. Igjen som Amerikanere sier det if it pays it stays.

 

Men dette er spesielle jakter på spesielle destinasjoner, så i det store og hele er ikke SCI prisdrivende. Ingen ønsker vel å betale mer en det de må.

 

Neshorn jakt er vel nærmere donasjon en jakt. Penegne disse "jaktene" generer er helt nødvendig for at avelsprogram, kan gjenomføres. Helt klart de rikes lekegrind, men bra for nesehorna at noen rikinger bryr seg om dem. Skulle ikke forundre meg om amerikanerene får tax refund for denne type jakt. Noen som veit?

 

At sci er fjernt og annerledes er nok bare noe vi må leve med, Found raiseres er veldig vanlig " over there ". Finner et ungt par ut at de skal gifte seg settes det igang en fundraiser på den lokale puben for å dekke brullups kostnader. Trenger er fotball lag penger til et eller annet er det en fundraiser på gang. De amerikanske jaktorganisajonene driver litt på samme måten med fundraiseres og donnasjons mass. Spesielt ved slutten av hvert skatteår. Donasjoner til SCI og B&C gir tax refund for amerikanere så organisasjons livet er veldig annerledes en her.

 

At det finnes rike mennesker i både NSK og i SCI er vel ikke noen hemmelighet, men de aller, aller fleste medlemene er vanlig lønnsmottakere med forholsvis trange jaktreise budsjetter.

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

De amerikanske jaktorganisajonene driver litt på samme måten med fundraiseres og donnasjons mass. Spesielt ved slutten av hvert skatteår. Donasjoner til SCI og B&C gir tax refund for amerikanere så organisasjons livet er veldig annerledes en her.
Ikke så veldig annerledes - det kan lønne seg å lese litt fra veiledningen for utfylling av sjølmeldinga.
Link to comment
Share on other sites

Genialt :D

Får igjen for kontigenten på skatten. Vi får jobbe for å komme oss på lista gutter, og jenter.

Så lenge NOHA er der, bør NSK/SCI også være der.

Selv om vi skyter dyr, bidrar vi til at de også formerer seg, og bestandene øker.

If it pays...it stays

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ønsker noen å møte oss snart :?: Vi er på Elverum under de nordiske jakt og fiskedagene på Elverum. Formål, verve medlemmer :!: Dere finner oss på standen til Mossing og Stubberud Media.

 

Program for NSK Norge kommer på plass i løpet av høsten. Vi unner oss sommer ferie og starter opp med friskt mot i begynnelsen av August.

 

Har noen synspunkter på hva de ønsker å være med på i løpet av høsten så gi oss et vink!

 

Månedlige skytinger er allerede på programmet. Sted blir Enebakk. Flere safari skytinger på andre plasser ønskes. Har noen tid og en bane gi tilbakemelding. Uformeld og morsom skyting uten noe som helst konkurranse preg. Små, store kalibere og morsom lærerik skyting! Plus en god dose jaktprat :smile:

 

En kveld hos en taxidermist med anvisinger og tips??? Noen som kunne tenke seg det?

 

Foredrag fra jakt i Europa eller afrika, nord amerika, sør amerika, asia? Gi tilbakemelding! Vi har ressurser som ønsker å holde foredrag :!:

 

Har med måle båndet til Elverum, og måler for SCI og RW. Ikke NSK pr. i dag da NSK fortsatt har kontrakt med Stein B. ( Ut 2013 )

 

Er på Mob: 90057043 for alle som har spørmål angående NSK, SCI blir nummeret misbrukt blir det stenget umiddelbart! :mrgreen:

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Vi snakket litt om SCI kontra NSK i tråden tidligere, jeg anbefaler dere som er på AR og lese omtalen der av SCI sine siste utgaver av Safari Magazine....det er lite hyggelig lesing......det bekrefter langt på vei inntrykket av rikmannsklubb som er i ferd med å spore helt av...mer interessant med gode råd for å fjerne rødvinsflekker enn jaktreportasjer... :roll:

 

Tror nok NSK er vesentlig bedre og satse på..

 

Just my 2 cents

Link to comment
Share on other sites

Enkelte Amerikanere har en tendens til å pervertere det meste.

Er vel ikke representativt for den "vanlige" safarijeger, som sparer kanskje i årevis for å ta en tur.

Det er for den "vanlige" et Norsk Chapter av NSK/SCI vil jobbe for å tilrettelegge en lettere, og tryggere tur.

Link to comment
Share on other sites

Vi snakket litt om SCI kontra NSK i tråden tidligere, jeg anbefaler dere som er på AR og lese omtalen der av SCI sine siste utgaver av Safari Magazine....det er lite hyggelig lesing......det bekrefter langt på vei inntrykket av rikmannsklubb som er i ferd med å spore helt av...mer interessant med gode råd for å fjerne rødvinsflekker enn jaktreportasjer... :roll:

 

Tror nok NSK er vesentlig bedre og satse på..

 

Just my 2 cents

 

Poenget er at NSK er i samtaler med SCI for å lage et stort nordisk SCI chapter, Pondoro. Altså pose og sekk :smile: Hva noen AR medlemmer, mener om SCI, hjelper ikke deg og meg den dagen jakta blir stengt. ( SCI og CIC ( De fleste europeiske lands jeger og fiske organisasjoner er medlemmer her. ) er de største lobbyistene for jakt og jegerinteresser i verden i dag! )

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig virker det som AR er infisert av mange temmelig snobbete utenlandsjegere....Man får i hvertfall det inntrykket mange ganger. Big five og eksotiske (les kostbare) dyr som bongo, LD eland, Marco Polo sau ol. er det eneste som teller. Nytter ikke å skryte av springbukken eller vortesvinet sitt der nei...... :lol:

Sikkert bare sprøyt, men jeg har ihvert fall fått det inntrykket. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...