Jump to content

Norsk Charter av Nordisk Safariklub


villreinjegeren

Recommended Posts

  • Replies 128
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hva mener du her med charter? Har jo NSK representanter i Norge...

Et charter er en Norsk avdeling med aktiviteter og representanter i styret, er det Norske representanter er dett med stor beklagelse at det ikke skjer noen ting, iallefall ikke noe som folket vet om.

Da er det jo fint at noen bringer dette opp i dagen, slik at disse representantene våkner av dvalen sin og viser seg fram, kanskje man da også velger å melde seg inn i NSK, hvis dem vil ha medlemmer da.

Link to comment
Share on other sites

Vi kan lage et chapter av SCI i Norge, ikke et chapter av NSK. NSK takket i sin tid nei til å bli et SCI chapter da hundrevis av serinteresser skulle ivaretas. De benytter seg alikevel av SCI sitt oppmålings system, og poster massevis av informasjon fra de kanalene. NSK gjør i dag en utmerket jobb for våre danske venner, men er dessverre ikke så godt representert i norge.

 

Skal en slik tanke få rotfeste er vi avhengig av drahjelp utenfra- Tilbudet bør ta sikte på å bli bedere en de andre nordiske tilbudene hva gjelder ALT, for den norske utenlandsjegeren.

 

SCI kan hjelpe oss med hjemmeside, medlemsblader etc, etc.....

 

Det vi selv må ta takk i er alt hva gjelder den norske markede, og hva de norske utenlandsjegerne brenner for.

 

Et slikt chapter vil nesten utelukkende henvende seg til utenlandsjegerne, og ikke være en konkurent til NJFF, Jegerne eller tilsvarende organisajoner. Kun et supplement slik jeg ser det i dag.

 

På sikt kan det selvsagt også påvirke norske politiske organer, og norsk forvaltnings politikk, men det vil nok være et lenger lerret å blekne.

 

DS: Ser helt klart behovet da ingen av jaktorganisajonene i norge pr. i dag er opptatt av de reisende jegerene og deres interesser overhode.

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Disse medlemsfordelene ville vi automatisk ta del i + alle de vi selvsagt selv kan få til her hjemme.

 

http://www.scifirstforhunters.org/membe ... ipbenefits" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

og her er veien å gå

 

http://www.scifirstforhunters.org/membe ... apterstart" target="_blank" target="_blank

 

A fundraising event, to support the freedom to hunt, and wildlife conservation world wide, betyr for eksempel en auksjon på en ustoppings jobb, ei jaktreise etc...

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

25 medlemmer + burde vi vel klare.

Hva mer enn frivillig innsats kreves? kontigent? pågangsmot? Ildsjeleler selvfølgelig....

Jeg regner meg som en rookie, med bare to turer bak meg. En tredje til Namibia nå i sommer.

Sjela mi fant sitt hjem i Afrika. Jeg kommer til å reise dit hver gang jeg har spart opp nok, så lenge jeg lever..

Jeg er med..

Link to comment
Share on other sites

Du har vel i grunn oppsumert det der Ruger#1.

 

Medlemskontigenten per dags dato USD 90 pr år.

 

Jeg er gjerne med!

 

Alle som er interessert man jo melde seg her eller sende en PM til Villreinjegern, Ruger #1 eller meg. Så kommer vi tilbake med mere info etter villmarksmessa 2013.

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Støtter Stubberud i hans forslag, tror SCI vil være mere matnyttig for oss .

dette burde vi få til, og hvorfor ikke ha Villmarksmessa som det årlige fora, hvor også svært mange utenlandske jakttilbydere også er rrepresentert, Vi kan snakke/ha et møte med Messegeneralen Bredesen i sakens anledning, tror han tenner på ideen.

Vi rekker ikke så mye i år, men til neste år burde mye være på plass. Hva tror dere.

Og et slikt chapter skal ikke være noe konkurent til NJFF eller Jegernes eller andre interesseorg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært i NSK i mange år og ser ikke noe grunn til å flytte derfra. NSK er dannet for den nordiske utenlandsjegeren. NSK kan sikkert bli bedre enn det det er i dag for å serve den norske utenlandsjegeren og det kan vi påvirke hvis vi blir flere medlemmer her fra berget. Bare språket i NSK gjør sitt til at flere kan dra nytte av dette også å starte som utenlandsjegere (hvis målet er å bli et nytt chapter, charter eller norsk avdeling :mrgreen:) Så tror jeg det er her det må startes og ikke begynne med alle andre alternativer, fordi noen ikke er enige eller motsatt i ett system som et flertall har gått for. Men det er nok ikke her inne de aller fleste norske medlemmer av NSK vanker og de tror jeg og blir leie å snu. Hvis det er så stor interesse for å lage til en avdeling som ivaretar dette bedre enn i dag så er vel en vanlig måte å legge slikt fram for denne organisasjonen og forhøre seg, før man slår bena under på dem. Foreslår du tar kontakt med de norske kontaktene som nevnt jeg villreinjegeren, fremfor å lage en tråd med masse frem og tilbake om hvem som er bedre enn den andre....

Link to comment
Share on other sites

NSK gjør en utmerket jobb, og er allerede etablert med Norske og Svenske kontakter.

 

Er det derimot ønske om å lage en norsk safariklubb, hvilket det sikkert er delte meninger om, mener jeg at et norskt sci chapter alla det svenskene har gjort er veien å gå:

 

http://www.safariclub.se/

 

Er interessen stor nok, for å dra igang noe sånt her hjemme. Stiller jeg positiv til å være med på det.

 

I NSK er foreksempel all trofee bedømming satt bort til en mann, og norden er stort. Spesielt Norge og Sverige er langstrakte og vanskelig å dekke for en mann. Tror med fordel dette kan spres på mange flere oppmålere.

 

Safari kvelder og foredrag en viktig del NSK's arbeid i Danmark, men langt for oss her oppe i Norge, å reise å være med på.

 

Ga bla.bort en svartbjørnjakt til NSK, ved en anledning. Denne ble auksjonert bort til inntekt for NSK på ei dansk messe, og derfor også vanskelig tilgjengelig for norske jegere.

 

NSK er bra, men veldig dansk dominanse, og ikke så tilgjengelig som en kunne ønske seg det her oppe på berget.

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Fikk dette svaret fra formannen i Nordisk safari club......

Hej alle, I har helt ret, vi arbejder på at en løsning for at gøre klubben mere atraktiv for de norske og svenske jæger der rejser udenlands. Vi efterlyser artikler på¨norsk og svensk til vort blad. Vi kommer iøvrigt med en helt ny hjemmeside i midten af april. Og vi går over til at anvende engelske navne på dyrene under trofæ opmålinger og i jagtrapporterne, af hensyne til de nordiske medlemmer. Vi har også andre ideer, feks at lave et chapter i Norge og Sverige, så der kunne arrangeres flere trofæ opmålinger, skydninger m.m. Skriv meget gerne til mig på jens@kjaerknudsen.dk med kommentar. så vi i klubben kan gøre det bedre for alle de nordisk medlemmer. Det var med denne facebook side en ide, så de norske medlemmer kunne komme i kontakt med hinnanden. Se iøvrigt ind på vores nye NSK facebook profil. Bedste hilsner Jens

Link to comment
Share on other sites

Nsk er for oss Nordiske jegrer og har holdt på i mange år!klarer de å få opp ett Norsk chapter er jeg med....har vært medlem i flere år nå. :mrgreen: Er også med i Sci men der er det ikke noe Scandinavisk å se enda !!svenskene har ett chapter.....

Link to comment
Share on other sites

Tror nok de fleste av oss som har interesse av utlandsjakt enten vi er drevne i gamet, eller planlegger sin første tur er intereserte i å være med i dette arbeidet, viktig at vi samler trådene her, ingen grunn til å drive solo hver for oss.

Vi som har muligheten kunne kanskje treffes under Villmarksmessen og sette oss ned og legge en plan, og en struktur på dette.

Også i samråd med våre danske venner.

Link to comment
Share on other sites

Enig villreinjegeren. Jeg er på messen hver dag på standen til LB Jagtrejser, så det går fint for min del. Vi får bare bestemme en dag. Så kan vi samles rundt et bord på jegerpuben f.eks. (lørdag formiddag?) NSK er vel ikke tilstede på messen, men den kontakten kan vi holde varm og ta etterpå som du skriver

Link to comment
Share on other sites

villreinjegeren !er du medlem av nordisk safari klub ?

Nå er det vel styret i NSK som skal legge opp til retningslinjer og hvordan dette skal settes opp og de bestemmer hvilke som skal være nøkkelpersoner aka styret for det Norske chapteret og slike ting så første steg er å snakke med dem før det idet hele tatt lages noe her... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg var medlem av Sci London da jeg bodde der. Det var skikkelig gøy. Med bra eventer. Drinker og foredrag hos purdey, omvisninger hos kynamco, kule veldedighets auksjoner. En levende klubb. Jeg kan nok vært m å bidra litt i et slikt prosjekt om d var ønskelig. Skal ha stand m Holt's. Så jeg er på messa hele tiden.

Link to comment
Share on other sites

Å diskutere et nytt NSK chapter i Norge uten å ha med NSK i norge:

 

http://www.safariklub.dk/page_control.a ... enu_nbr=25" target="_blank

 

... og ildsjelene som har jobba for klubben de siste 10 åra blir litt rart, men vi kan møtes å legge noen løse planer for en vei videre. Som definitivft må innebære, hvis NSK alternativet blir foretrukket, at kontakt personen pr. i dag er med på veien videre.

 

Heller selv, personlig over mot SCI som jeg allerede gitt uttrykk for tidliggere i tråden.

 

Skal et safari chapter tilby aktivitet må det ha en hvis økonomi, uten økonomi og ildsjeler ingen aktivitet.

 

Vil et NSK chapter få samme økonomiske uavhenighet, og bli en egen enhet på linje med et SCI chapter?

 

Det er det store spørsmålet her.

 

Blir det sånn at er norskt chapter blir en selvstendig enhet i NSK, ( hvilket jeg antar tidligst kan godkjennes på den ordinære generalforsamlingen i 2014. Hvis det da ikke innkalles til en ekstraordinær general forsamling angående et norskt chapter ) kan NSK være en grei vei å gå.

 

My 5 cents

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

villreinjegeren !er du medlem av nordisk safari klub ?

Nå er det vel styret i NSK som skal legge opp til retningslinjer og hvordan dette skal settes opp og de bestemmer hvilke som skal være nøkkelpersoner aka styret for det Norske chapteret og slike ting så første steg er å snakke med dem før det idet hele tatt lages noe her... :wink:

Om jeg er medlem eller ikke er noe som NSK har noe med, om jeg er medlem eller ikke har absolutt ikke noe med at jeg tar iniativet til dette, og jada Donner jeg har snakket med sentrale personer i NSK.

Mener du at jeg skal dokumentere mitt medlemskap til deg? den dagen har enda ikke fått noe navn.

Blant oss jegere og medlemmer av en organiasasjon så finnes det en etikette, noe som betyr at man utviser en grad av kollegialitet blant våpenbrødre.

Man skulle nesten tro at du er noget frustrert over at du IKKE har klekket ut dette selv.

Vi får se hva som skjer på et eventuelt møte på Lillestrøm til helgen, og veien videre, og er representanter fra NSK styret der så vil de selvsagt være med på dette møtet.

 

En vesentlig ting: Det er overhodet ikke noe som er bestemt, og at folk ønsker å være med på dette, skal vi hilse velkommen.

Den samtalen (møte) som vil bli tatt er om man i det hele tatt skal lage noe chapter i NSK, eller kanskje lage et i SCI, ja det får faktisk dette møtet avgjøre, og du som alle andre som har denne interessen; jakt i utlandet, er velkommen til å være med, og er det da noen som vil melde seg inn i respektive organisasjoner så er jo det vel og bra og flott for organisasjonen.

Og ja vi trenger en organisasjon som kan tale vår sak også i Norge.

Skjønner ikke hva du har så mye i mot det. Eller er det meg du har i mot? Dette er jo i våres interesse, NJFF vil sikkert ikke tale oss trofejegeres sak, da vi på en måte strider i mot deres formålspragraf. Jegernes har så vidt jeg har fått med meg heller ikke tatt noen stilling til oss som trofejegere, Så da sitter vi tilbake med NSK eller SCI, er ikke det positivt da Donner? Jeg gidder faktisk ikke sitte og forsvare dette overfor deg, bli heller med og bidra positivt, eller så kan du bare la være. Drive og krangle med meg, og insinuere ting om meg tjener ikke du noen ting på. Ja nå ble jeg irritert.

Link to comment
Share on other sites

Villreinjegeren ! :lol: nå må du pinadø gi deg!før helgen var det sci chapter du skulle lage og gikk bort fra Nordisk safari klubs chapter kan du bestemme deg!!jeg har vært medlem i Nordisk safari klub i noen år nå og det har du ikke så tror jeg kjenner litt mer til etikette der enn du!!har du snakket med sentrale folk i NSK ok jeg har kjent formannen i noen år og snakket med ham seinest i går og han kjente ikke deg eller ditt navn.etikette blandt jegre jaja spade teknikken din er jo kjent hos de fleste her på kammeret. Har du noe å komme med så kan du ta det på pm ellers gi faen du og meg er ferdige med hverandre.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om det bare meg, men det ser for meg ut som dere snakker forbi hverandre her. Ta det fra start så blir det nok bra. :winke1:

Men, det er en ting jeg lurer på. Det er sikkert flere som er medlemmer i NSK. Hvorfor på alle disse åra har de ikke prøvd å komme den norske utenlandsjegeren nærmere. Som SCI medlem har jeg jo sett at det meste sirkler om USA. Finner det da litt rart at NSK ikke har prøvd hardere å ekspandere? Regner med at det er i deres interesse.

Har forøvrig ikke mulighet til å komme på messa til helga, men regner med at vi blir oppdatert av dere som skal dit.

Link to comment
Share on other sites

Det grunner nok i missforståelse Wolverine67.

Jeg tok iniativet til denne saken, da jeg også sitter med en følelse av at det ikke skjer noe her på berget, underveis i denne prosessen har det dukket opp mange forskjellige løsninger både i NSK og SCI jeg vil ikke forfekte/forkaste noe av dette, men at vi tar dette med som innspill i et møte hvor vi kan se på veien videre, Klarer vi å vekke bjørnen som sover slik at NSK ser at det er noe som skjer, ja da kommer de sikkert på banen, og det er jo akkurat det vi vil, men et Norsk charter av enten NSK eller SCI ja det må man kunne diskutere.

Jeg fikk også litt vann på mølla etter at jeg leste på NSK at SAS har inngått avtale som sikrer jaktreisende fra KAstrup en lettere og enklere innsjekking ved at de går utenom den vanlige køen.

Jeg sendte en forespørsel til SAS via deres Facebook profil, og responsen uteble ikke, de fikk ballen til å rulle og hovedkontoret tar kontakt med SAS Ground Service i Norge om denne saken, så kanskje vi skal få til noe positivt for de Norske jaktreisende.

Hva det møtet/samtalen til helga resulterer i er det vel ingen i dag som kan si, annet en at vi må få på plass en sak som ivaretar våre interesser.

Andre saker som jeg har tatt opp i miljøet har også NSK adoptert til sitt bryst og vil skrive om i neste nr av Trofe.

Så iutgangspunktet er dette bare positivt.

Det er veldig viktig at vi alle står samlet sammen og ikke driver solospill hver for oss, det vil gjøre mere skade en gavn.

At jeg tok dette iniativet, har kanskje falt enkelte tungt for brystet, da må de signalisere det, og grunngi det. det er ikke verre.

Håper jeg har klart å beskrive situasjonen slik som jeg ser den. Om man er medlem eller ikke i en organisasjon har i denne sammenhengen ikke noe med saken å gjøre, (ja jeg er medlem) det vil vel være naturlig at man melder seg inn i den organisasjonen man ser etablerer seg her i landet.

 

Jeg har sendt PM til alle om en treff i sakens anledning, vi avtaler sted og tid, og publiserer det her, slik at de som vil kan møte,

Skal sette sammen en kort og lettfattelig agenda. Det er ikke noe som skal konstitueres, ei heller noe valg av folk inn i posisjoner, vi snakker rundt dette og noen får oppdraget med den vider kontakten og etterhvert et mere konstituerende møte.

 

Jeg har hatt en dialog med Jens Kjær Knudsen som er formann i NSK vedr moms og spedisjon av jakttrofeer, han også vil skrive en del om dette i neste nr av Trofe, Han har også fått melding fra meg vedr, et Charter i Norge, det har han ikke besvart, man de er informert om saken.

Link to comment
Share on other sites

Det er mange mange flere medlemmer av NSK i Norge, enn de som vanker her inne, de skal vi ikke glemme i dette. Her inne er det stort sett "skravlebøtter" for sine opplevelser :mrgreen: og ikke alle ønsker å fremstå slik og det skal vi respektere. Vi skal i dette heller ikke glemme at de norske kontaktene, som allerede er valgt av NSK for å bistå norske utenlandsjegere, skal med i dette. De er 3 stk. De kjenner NSK meget godt og vil være ressurspersoner. På spørsmål om hvorfor jeg er medlem av NSK, er det selvfølgelig fordi klubben har dekket mine behov for opplysninger vedrørende utenlandsjakt, fordi den har et supert medlemsblad og har en meget hyggelig fremtoning, både når det gjelder det faglige og ved deling av medlemenes opplevelser rundt i verden, på jaktturer. Egentlig meget lite bygd opp om politikk og byråkrati. NSK har kort fortalt, gitt meg masse om muligheter som utenlandsjeger. Men jeg ser og at organisasjonen kan utvikles til å bli sterkere Nordisk og med eventuelle avdelinger som virker bedre i de respektive land, enn slik det er i dag. Dette har ikke vært noe sterkt behov for meg, men jeg ser det. NSK har egentlig også forstått dette i de siste par årene (altså lenge før det ble satt igang noe her inne) og er i ferd med å tilpasse seg bl.a teknologisk for å nå sine medlemme utenfor Danmark, som en start. Men de har mere på gang enn det. Ut fra mitt hode og dersom dette nå skulle blir til en norsk avdeling på sikt, så er det mye proforma (som i hvilken som helst forening) og forpliktelser som skal på plass. Ansvaret her må ikke glemmes hvis det sies GO!

 

Jeg må jo og få lov å spørre motsatt når det kommer opp spørsmål om hva NSK har gjort for å ekspandere, om hvorfor flere her inne ikke har snappet opp denne organisasjonen tidligere og meldt seg inn, selv om de er kav norske 8) ...men i det skal jeg nok ogse være ærlig mod jer og indrømme at jeg har været medlem her i disse år, fordi jeg er "dansk" :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Siden det var jeg som stilte spørsmålet, skal jeg svare. Når jeg begynte å interessere meg for utenlandsjakt, begynte jeg å kikke etter organisasjoner. Det jeg kom over var SCI chapteret i Sverige. Samt noe som het NSK men som bar tydelig preg av å være en dansk organisasjon. Jeg meldte meg inn i SCI internasjonal i den tro at det ikke fantes noe for den Norske utenlandsjegeren.

Jeg anser meg selv for å være ganske kvikk på internett og nettsøk. Når hjemmesida til NSK (den gangen) ikke klarte å få meg "på trua", er det nok fair å si at innsatsen kunne vært bedre. Eller? :winke1:8)

Link to comment
Share on other sites

Dette er jo selvfølgelig ikke ønsket fra organisasjonen og har det vært flere med deg i søk uten "å lykkes" er jo det synd. Dansk er nok fremmed for mange normenn. Hvertfall når det gjelder å ta kontakt språklig. NSK ble stiftet i 1972. Selv om det har vært dansk dominans i alle år, så har det vært både norske, svenske og finske medlemmer fra 70 tallet. Språket ser jeg kan bære barrierer, men skrivemåten i Norge, Sverige og Danmark skal da være forståelig. Ønsket må jo være for NSK i fremtiden at profilering og kommunikasjon blir bedre og treffer de intereserte og ikke minst for de som kommer etter oss. Forutsetningene for å lykkes burde ligge bedre til rette for dette i dag, bl.a med kortere kommunikasjonsveier.

Link to comment
Share on other sites

Kl 1700 i dag hadde noen av oss en samtale på Jeger puben på messa, deltakerne var Undertegnede, Norwegianwood, Purdey, Sven Due, Stubberud, Marås fra Luster.

Vi snakket rundt dette med de utfoirdringene en safari jeger står overfor i forbindelse med en jaktreise, og hjemsendelse av trofeer og den forskjellsbehandlingen som Norske Toll og Vagiftsmyndigheter utviser ved innførsel.

Behovet for en organisasjon som ivaretar også våre interesser.

Vi ble enige om å kontakte NSK og SCI for å undersøke hva de kan tilby oss, og hva vi kan gi tilbake.

Kontakt mot personene som i Norge representerer NSK og SCI Londonchapteret vil bli kontaktet av ressurspersoner på dette feltet, Vi snakket også rundt dette med tråden her på kammeret som kommunikasjonskanal som lite egnet, da det lett kan oppstå støy fra personer som ikke har noe forhold til eller intereserer seg for utlandsjakt, vi vil finne egnet kommunikasjonskanal i dette arbeidet.

 

Vi ønsker at dere som er her på kammeret og har interesse av utenlandsjakt om å bli med oss i dette arbeidet, Samlet er vi sterke og vi trenger alle med deres kompetanse hver og især.

Så ta kontakt med en av oss som er nevnt over.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg er med !

Helt klart et stort behov for en sterk organisasjon for utenlandsjegere (Trofejegere). Her er mye å ta fatt i. Se bare hva danskene har fått til når det gjelder hjemsendelse av trofeer. Det går containere fra bl.a RSA til Danmark flere ganger pr år og både priser og avgifter på et akseptagelt nivå.

Dette med fraktkostnader har blitt en kjeppehest for meg, men jeg mener at norske jegere blir lurt og i verste fall svindlet av grådige fraktfirma i Afrika. At fraktutgiftene langt overstiger flybillett og mere til syntes jeg er horribelt ! Har snakket med folk som har spart penger i årevis for å få råd til en afrikatur og det har blitt med den ene turen. De hadde ikke medregnet alle ekstrautgifter. Kan godt forstå dem, det er ikke alle som har ubegrensede midler å ta av.

Men til saken, SCI chapter eller en sterk reprentasjon av NSK i norge er jeg for og blir gjerne med videre

Link to comment
Share on other sites

Du har et poeng Stick & String. Fraktutgifter er noe vi mumler utydelig når folk spør oss hva alt kostet

summa sumarum. Vi prøver ofte å få med oss folk ned til Afrika. Turen, enten det er pakke eller noenlunde på egenhånd, er priset på forhånd. Priser på jakt, opphold, trofeavgifter, taxidermist etc. Det kan vi forholde oss til, spare penger til. Det som alltid er ullent, særlig dersom man jakter på en ny plass, er hvordan få trofe'er hjem til en akseptabel pris. Ikke minst, hvordan ting skal fortolles

Jeg har ikke ubegrensede midler. Jeg prøver å spare til en tur annenhvert år. Frakten kommer som regel + - et år etter forrige tur. Dersom den plutselig skulle bli jævlig dyr, vil det påvirke mitt Afrikabudsjett for kommende år.

Jeg håper virkelig vi kan få til noe her...sammen :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...