Jump to content

Underskriftskampanje Våpenloven.


tools

Recommended Posts

Hvis vi starter med at en enkelt i hver klubb/ skytterlag samler inn underskrifter og sender listene inn som snailmail til børselars blir dette enklere å få gjennomført da?

Hurra - Det er jo dette som er ønskelig.... Dog - ta kontakt på vapenloven@borserlars.no for å få RETT skriv til signering... Og hvor de utfyllte listene skal sendes får du info om der :)

Link to comment
Share on other sites

hele saken virker jo utrolig lite gjennomtenkt.

samle ildsjeler til innsamling av underskrifter, til et uspesifisert opprop?

greit nok at "noen" tydeligvis har lyst på underskrifter for å stille sterkere, men de må jo tilby noe tilbake også, noe man kan stå for.

 

tror ikke et høyt fokus på den kommersielle delen av bransjen hjelper oss i det hele tatt, da er nok foreningene våre en bedre hest å satse på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet fremdeles ikke hva det skal skrives under på at man er for eller imot?!?

 

Det minnner meg om en historie om en annen særdeles vellykket underskriftsaksjon. Bakgrunnen for den var "Tysklandsbrigadene" etter krigen:

 

De fleste soldatene fikk et godt og vennskaplig forhold til den tyske sivilbefolkningen. Ansvarlige myndigheter forutså selvsagt at samkvemmet mellom soldatene og tyske kvinner kunne få utilsiktede konsekvenser. Derfor ville Stortinget alt i 1947 at det skulle deles ut kondomer, eller preventiver, til soldatene i Tysklandsbrigaden.

 

Dette utløste en voldsom moralsk og politisk protestaksjon, som samlet inn hele 440 000 underskrifter mot tiltaket. Dette sies å ha vært den mest omfattende underskriftskampanje i landets historie inntil da.

Underskriftslister mot denne styggedommen ble utsendt til alle menighetsrådene i landet, og de kristelige gikk bygdene rundt og samlet underskrifter. I ei bygd nordpå kom ei kristelig dame innom et hus med lista, og alle skrev selvfølgelig under dette "Opprop til Det Norske Storting". Men etterpå spurte en av underskriverne:

 

"Sei mæg, sånne "preventiver" - ka e de ferslag, de?".

"Æg veit ikkje", sa hun som gikk rundt med lista, "mæn æg trur de e nåkka dæm bruke innpå Stortenge!".

Link to comment
Share on other sites

Kjenner at jeg sitter på gjerdet og venter for å se om jeg får noe mere info jeg også.

Jeg melder meg ikke frivillig før jeg ser om jeg liker ordlyden i oppropet. For alt jeg vet, kan det være et opprop for påbud om preventiver for de som liker randtenningspatroner. På den annen side, kan det være noe helt tullete. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Slik situasjonen er nå, der Akershus AP stemte ned forslaget, virker kampanjen mere å være å fortsette piske en allerede død hest.

det kan vi kjempe for oppmykning av våpenloven, det kan alltid bli bedre.

jeg foreslår vi begynner med å kvitte oss med våpenregisteret.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har du sett "forbudt"-listen til Canada?

 

Da er det langt bedre med fastsatte, målbare evt. kvalitative kriterier. Helst slike som går på det mekaniske og ikke det estetiske. Og så en tillatt-liste, som vi har nå. Da kan man på forhånd få sjekket om man tror det går gjennom kontrollen, og terskelen for å sende inn kan bli lavere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...