Jump to content

Underskriftskampanje Våpenloven.


tools

Recommended Posts

Kopierer det som børselars har skreve på facebook siden sin.

 

vapenloven@borselars.no

 

Hei alle sammen.

De siste årene har alle skyte organisasjonene, Jeger og Fisk samarbeidet på toppnivå sammen med våpenbransjen i forbindelse med forskriftene til våpenloven og under forslaget til ny våpenlov som er til ferdigstilling hos myndighetene. Også nå under det presset vi er i forbindelse med Utøya og enkeltmennesker som ønsker våpen i privat eie forbudt. Dette forumet har jobbet direkte opp mot myndighetene og har samarbeidet meget bra.

Likevel tror jeg det ikke er nok. Vi må også samarbeide på grasrota. Og det er her denne invitasjonen vil starte dette samarbeidet.

Mine ønsker er å lage en landsomfattende underskriftskampanje som skal samle 3-500 000 underskrifter. Det er noe som politikeren ikke kan se utenom.

Meningen er å lage to lister fra hver av landes 428 kommuner. Den ene lista leveres den enkelte kommune og den andre samles inn hos Børselars og jeg vil sørge for at stortinget får disse under pressedekning.

Det vil opprettes ei nettside som fortløpende vil vise hver kommunes innsamling av underskrifter. På denne måten vil det også bli en konkurranse mellom de forskjellige kommunene om størst aktivitet og oppslutning. Samtidig vil politikeren før og gjennom valgkampen se vår oppslutning.

Deres jobb i denne sammenheng er å sørge for maksimalt antall underskrifter i egen organisasjon og i felleskap innhente andre underskrifter. Vi har mange famille medlemmer og venner som ikke direkte er våpeneiere. Ta kontakt med alle organisasjoner i egen kommune og lag en arbeidsgruppe. Meld inn til meg at du vil jobbe i egen kommune og påvirke kamerater i andre kommuner.

Jeg trenger Navn adresse e post og din kommunes navn. Så vil jeg sette dere i kontakt med hverandre når jeg får fler henvendelser fra samme kommune.

 

La oss stå sammen nå og for all fremtid, og sørge for at våre hobbyer ikke blir utradert. Det er en liten jobb som skal gjøres når mange deltar.

 

•Det frivillige Skyttervesen (DFS, ca. 160 000 medlemmer)

 

•Norges Skytterforbund (NSF, ca. 30 000 medlemmer)

 

•Norges Jeger- og Fiskerforbund (NJFF, ca. 123 000 medlemmer)

Forsvarsforeningen.

•Norges Metallsilhuett Forbund (NMF, ca. 700 medlemmer)

 

• Norsk Svartkruttunion (NSU, ca. 1200 medlemmer)

 

• Norske Reserveoffiserers Forbund (NROF, ca. 7000 medlemmer)

 

•Dynamisk sportskyting Norge)

 

• Norges Skiskytterforbund (NSSF, ca. 10 000 medlemmer)

 

• Norges Bedriftsidrettsforbund (NBF, ca. 172 000 medlemmer)

 

• Scandinavian Western Shooters (SWS, 18 klubber)

 

• Norges Benkeskytterforbund (NBSF, 9 klubber)

 

Mvh

Petter Bratli

Våpenrådet.

Link to comment
Share on other sites

Sikkert et flott tiltak dette. Jeg har en Facebook konto som jeg logger inn på et par ganger i året, og er dermed ikke så dreven. Jeg skjønte ikke helt hvor jeg skulle skrive under?

 

EDIT: Jeg leste litt nærmere og skjønte at det ikke var snakk om å skrive under på FB.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner poenget ditt Chiefen, og det er et godt et, men her velger jeg å være litt rund i kantene og gå utifra at det er en underskriftskampanje generelt mot urimelige innskrenkninger av skyttersporten. Det er ihvertfall slik jeg tolker det. Burde det vært skrevet litt mer/bedre om dette? Typ.

Link to comment
Share on other sites

Alt for tungvint. Skal man jobbe politisk og samle inn underskrifter, så bør man i allefall legge ned såpass arbeid i det at man forteller hva man ønsker å oppnå med kampanjen.

Du klarte jo å legge inn et innlegg her, da tror eg du klarer å sende en mail også.

Link to comment
Share on other sites

Hvis en sender mail får en tilsendt en fil med printbare lister for underskrift til sin kommune.

 

På toppen av arket står det (fritt fra hukommelsen) at man signerer MOT et totalforbud mot halvautomatiske våpen,

og FOR at nåværende våpenlov er streng nok hvis den bare blir håndhevet.

Link to comment
Share on other sites

Kampanjen ble igangsatt på et privat initiativ av en som representere den kommersielle organisasjonen Våpenrådet. (de andre skytter og jeger oganisasjonene er ikke en del av dette, og har ikke gitt sin støtte til saken) Tanken ble grunnlagt før det kom på det rene at forslaget fra S. Bøsei til Akershus Arbeiderparti ble nedstemt og at

regjeringspartiene ser ut til å gå for forslaget til ny våpenlov.

 

Selv om grunnlaget for aksjonen nå er fjernet, har man allikevel valgt å prøve å mobilisere grasrota, med noen uklare mål.

 

Som fler har observert er det en del betenkeligheter her. Usikkert på hva man skriver under og hva man ønsker å oppnå, Jo tillegg til at man risikerer å faktisk man undergraver vår posisjon.

Organisasjonene samlet representerer over 500 000 våpeneiere, men en underskriftskampanje som når et optimistisk mål på 300.000 underskrifter vil represnetere 200.000 færre... :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

[...] da er det opp til hver enkelt av oss om de når målet.

Men hva er målet? Har stavet meg gjennom kryptiske facebook-poster i en time nå, og hva er egentlig greia her? Dette er tydelighvis veldig viktig, men INGEN greier å en gang antyde hva aksjonens mål skal være...

Link to comment
Share on other sites

Det er litt sån uggent at man går ut med indikere at man representere en hel del fobund og organisasjoner, når det kommer frem på FB siden at det faktisk er et rent personlig initiativ. Tanken er jo hyggelig og og forsettet godt, men jeg tror ikke dette kan tilføre skytter saken my bra slik det foreligger nå. :forvirra::cry:

Link to comment
Share on other sites

Enig at dette virker som et i utgangspunktet velment tiltak som nok kom på litt feil tid og form. Underskriftskampanjer har vel også som sagt forlengst flyttet over på elektroniske media (men kanske ikke for deler av et stadig eldre skyttermiljø? (som igjen understreker behovet for nyrekruttering)).

 

P.S.

Man kan lett få inntrykk at dette er en felles aksjon av våpenrådet og de opplistede forbundene, dette er altså ikke tilfelle?

Link to comment
Share on other sites

Man kan lett få inntrykk at dette er en felles aksjon av våpenrådet og de opplistede forbundene, dette er altså ikke tilfelle?

Overhode ikke. det kommer det også bedre frem på FB, hvor innitiativtaker i det minste skrver at det er noe han selv ønsker. Men det legitimeres med en form for henvisning til våpenrådet/organisasjonene.

Link to comment
Share on other sites

Men NØYAKTIG HVA er det en kampanje mot (eller for)? Er det mot det våpenlovforslaget som nettop var på høring? Mot forbud på alle våpen? En erklæring som understreker hvor mange våpeneiere det er, men som hverken er for eller mot noenting? Eller er det for strengere håndheving av dagens lov? Eller er det bare reklame for den nettsiden som er på vei, men ikke er klar enda?

Link to comment
Share on other sites

Du poengtere noen av de mange gapende hullene i opplegget.

Som jeg skrev tidligere er utgangspunktet et oppropp mot at arbeiderpartiet skal gå inn for forbud mot halvauto våpen samt pistoler og revolvere.

Men den saken ble jo lagt grundig død i akershus AP's årsmøte. Dog har da noen, fortsatt med denne kapmanjen, som blir stående igjen som relativt meningsløs... :o

Link to comment
Share on other sites

APs årsmøte er vel nå straks, 18/4-21/4. Vet noen om alle fylkespartier hatt sine årsmøter, og kommet til tilnærmet samme konklusjon som Akershus?

Det mye omtalte forslaget fra S. Bøsei ble bare levert til Akerhus AP, og de vil ikke ta det videre til det sentrale årsmøtet da det ble nedstemt. andre ting som kan skje vet man ikke. men ledende personer i AP har indikert ganske så kraftig at de vil forholde seg til forslaget til ny våpenlov, ikke noe annet.

 

@Jegermeisteren

Absolutt :cry:

Link to comment
Share on other sites

Det vet jeg, men jeg regner jo med at våpenlovgivning er blitt diskutert på samtlige årsmøter.

 

Det jeg vil frem til er om ikke det er mer nyttig å skrive brev direkte til representanter, på samme måte som til årsmøtet i Akershus, enn underskriftskampanjer? (det fjerner også faren for at man anser at det bare er de som skriver under som støtter saken, og ikke alle 500000 våpeneier)

 

Et personlig formulert brev, med saklig argumentasjon, føler i hvert fall jeg at sier noe mer om hvor mye den som skriver under egentlig bryr seg om saken, enn en underskrift på en generell liste.

 

På den andre siden ser det vel nå ut til å gå vår retning, og at en større moblisering nå kan gjøre mer skade?

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha lest litt her, og fått litt "inputs" fra flere sider av saken, må jeg si at kampanjen virker ... noe feilslått. Skulle den hatt noen reell effekt imot Hr. Bøsei sitt forslag, burde den vært startet ... måneder før, og selv da ville den hatt risikoen å gi troverdighet til argumentet "farlige våpenlobbyen".

 

Slik situasjonen er nå, der Akershus AP stemte ned forslaget, virker kampanjen mere å være å fortsette piske en allerede død hest. Dette kan, av enkelte medienisser som ikke vet bedre, med letthet fargelegges som "rabiate våpenlobbyister som ikke lar sørgende få fred", som ... ikke er en fargelegging vi trenger.

 

I denne saken, vil jeg anbefale noe som for meg er rimelig ukarakteristisk: Overlate saken til skytternes organisasjoner, og ikke "mixe" dette med forhandlerne. Vi bør ikke mixe "økonomisk incentiv" med "er personlig involvert i aktiviteten".

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

Må si meg enig med Svein m/fl. i det. Foreløpig har det meste gått "vår vei" - de fleste ser ut til å ende ut på behandlingen av våpenloven. Når det kommer mer konkrete forslag i den forbindelse, er det kanskje tid for diverse "aksjoner" - inntil da vil slike lett ha preg av "ild i alle retninger!".

 

Minner om Svein sitt motto: "Og ... Hvor mange skyttere har _DU_ vervet iår?".

 

Jeg er i gang - med å verve deltakere til Landsskytterstevnet på Oppdal, første uka i august. Påmeldingfristen blir venteligvis første uka i juni. Så vi har to måneder på oss til å få til en skikkelig demonstrasjon av at Skytter-Norge kan og vil! Dette er skyting som absolutt alle kan være med på - utstyr etc. bør ikke være problem. Jeg kommer tilbake med tråd om det litt senere.

Link to comment
Share on other sites

Ja - hvis du skal kjøpe komplett STR 200, og skreddersydd skinndress, og - og - - - så flagrer tusenlappene.

 

For skyttere som ikke er aktive i DFS, er det, i tilfelle, aktuelt å stille i klasse 1 - dvs., skyte alt liggende. Til dette duger de gamle, "pensjonerte" Krag- og M/67 utmerket. Slike våpen har mange av oss forsatt stående innerst i skapet - og de kan lånes ut. Mer om det siden (?!?).

Link to comment
Share on other sites

Eg sendte no en melding til børselars på face om denne tråden. Og noen spørsmål som alle her inne lurer på, fikk da følgende svar.hei hei, takker for informasjonen. Har gitt beskjed videre og det blir omformulert ett skriv i morgen som blir offentliggjort :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har børselars lagt ut litt mer info.

 

Det verserer mange rykter rundt underskriftskampanjen som er satt i gang, så her kommer mer informasjon for å unngå flere misforståelser.

Denne kampanjen er i regi av Våpenrådet, en bransjeorganisasjon som i flere år har samarbeidet tett med de andre organisasjonene på høyt plan.

Det første infoskrivet som er offentliggjort har vært for å samle initiativtagere som vil ta på seg jobben i sin hjemkommune, og å starte samarbeid med lokale klubber og foreninger. Dette samarbeidet vil på sikt styrke samhold og forståelse mellom de forskjellige skytter- og jeger-organisasjoner også på grasrotplan.

Det er meningen å vise at vi er et stort antall mennesker som står samlet. På denne måten vil vi også kunne være med på å motvirke en negativ utvikling av våpenloven.

Vi søker derfor initiativtagere som kan påta seg ansvaret med å samle inn underskrifter i sin kommune, og det er tenkt slik:

De som er interessert i å gjøre denne jobben, sender mail til vapenloven@borselars.no for å melde sin interesse. Kommer det flere fra en kommune som er interessert i dette, vil Petter videreformidle kontakt så de får samarbeidet.

Disse «kommunegruppene» samler da aktivt inn 2 sett med underskrifter. En felles liste som sendes Petter, og en liste som skal sendes til kommunen.

For å forhindre at det kommer flere misforståelser, ber jeg om at ved det minste spørsmål – ta kontakt på vapenloven@borselars.no og få avkreftet eller bekreftet i stedet for å spekulere eller ta egne konklusjoner. Vi vet hvor farlig dette kan være.

Igjen – Vi trenger ildsjeler som ønsker å bidra til at vi sammen kan være sterkere, og være med å påvirke det som skjer – så meld dere på eller få mer informasjon og lister på vapenloven@borselars.no

Det er også forekommet påstand om at dette er en digital underskriftskampanje. Dette er også feil. Vi har brukt internett som et redskap til å få ut informasjonen, og for å samle folk. Alle underskrifter som samles, er håndskrevne.

DET ER I ANTALL OG FELLSKAP VI STÅR STERKE!

At dette kan virke mot sin hensikt som enkelte antyder, er jeg ikke enig i, for om alle våpeneiere signerer oppropet – viser vi bare felleskap og den styrken vi trenger. Vi vet alle at å sitte hjemme og tvinne tommeltotter, i alle fall ikke er veien å gå om noe skal bli gjort.

Link to comment
Share on other sites

Her oppdumeres det vel greit.

At dette kan virke mot sin hensikt som enkelte antyder, er jeg ikke enig i, for om alle våpeneiere signerer oppropet – viser vi bare felleskap og den styrken vi trenger. Vi vet alle at å sitte hjemme og tvinne tommeltotter, i alle fall ikke er veien å gå om noe skal bli gjort.

Min utheving.

 

Les på kammeret i 15 minutter og vurder om du klarer å få alle våpeneiere til å signere på et litt uspesifisert dokument...

 

Støtt helelr organisasjoenne og la de i fellesskap representere over 500 000 våpeneiere. Å samle sammen 300.000 underskrifter er jeg redd fratar oss 200.000 stemmer.

 

Samt det potensielle problemet i det at det nettopp nå er de komersiellel interessene som står bak, altså de som tjener penger på våpen. Ikke det frivillige...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå har det altså kommet "mer informasjon" om denne kampanjen. Vel og bra - men hva skrev jeg på forrige side, tro?

Jeg kommer ikke til å skrive under på "et-eller-annet", jeg vil ha konkret ordlyd, som ikke kan endres etter at kampanjen er startet.
Jeg konstaterer bare at det fortsatt ikke er kommet noe som helst om hva vi eksakt skal skrive under på at vi er for eller imot.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...