Jump to content

Hund til skogsfugljakt.


Kristoffersen

Recommended Posts

Hei.

 

Har en Breton som er 10 år nå, og om ikke lenge så blir det slik at jeg må får en valp. Hunden jeg har nå er jeg veldig fornøyd med, men jeg synes at vorsteh strihåret ser innteresang ut. Har hørt noe om at de kan være veldig sta å sær og er derfor ikke sikker på om d er det rettevalget. Men er det noen her som har vorsteh og kan utdype litt om hvordan rasen er kontra andre raser? Har søkt på wikipedia men fant ikke ut så mye der.

 

Setter stor pris på svar :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 2 stri hår. En tispe på 10 år, og en hann på snart 2 år.

Vorsteh kan være litt sær og sta som du nevner, men det kan alle hunder være. Syns det er flotte hunder med herlig personligheter;)

Jakt messig så kan dem ha noe trangt søk, men det er bare en treningssak. Gustav har søkt veldig trangt i høst, men i vinter har han sluppe seg lenger og lenger ut. Måtte bare ha litt hjelp i begynnelsen.

Vorsteh rasene er en veldig frisk rase også, lite sykdommer i rasen. Tispa kan omgåes barn og andre hunder uten problemer. Mens hannen er veldig barnslig og frempå, så må ha litt kontroll på han. Men blir nok bedre med alderen;)

Kan absolutt anbefale Vorsteh.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor endre type når du er fornøyd med breton, jeg har hatt langbeinte settere før , har nå breton, kjempefornøyd. Hvorfor kjøpe større hund som bare løper og svinser. Breton som funker er en rein jakthund som funker, noen individ kan jakte seint men vær selektiv i valget. Lykke til med..............Breton :D

Link to comment
Share on other sites

Er bare nysjerrig på andre raser, har lyst til å prøve lit forskjellig, de som har setter sier de er best og de som har breton sier de er best så hvorfor knytte seg til en rase hvis alle sier alle er bra? men tenker selfølgelig ikke å anskaffe en setter men alternativer som fks vorsteh, klainer ol

Link to comment
Share on other sites

Fikk men første SV i fjor sommer, nå 11 mnd. Flott hund som man får et utrolig nært forhold til, lærenem, kraftig, energi bunt som å kan koble helt av. Men virker å ta lengre tid å våkne jaktmessig iforhold til andre raser.

 

Min har et utrolig snilt gemytt, elsker barn men leker hardt så man må passe på litt, å gi noen kommandoer så ikke han blir får tøff. Sta njaa, heller mer at han bryr seg kunn om de han bor med

så hører ikke så godt på andre.

 

Flott allsidig hund, jakter alt, kløver, tøff, trekker, syter ikke,

svømmer, hopper, å alt d der.

 

Virker veldig tenkende, mye øyekontakt. Krever endel trim, hodebryoppgaver, vil være med på alt.

 

Les litt om opprinnelsen til fattimans tyvjakthunden, så forstår du rasen bedre.

 

Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Har aldri eid eller jaktet med vorsteher, men jeg mener å ha hørt at flere sliter med at hunden har en tendens til å skjære avgårde på f.eks ferske rådyr spor.

Dette kan jo fort bare bli tullball hvis man jakter i litt mer rådyrike terreng.

 

Noen som kan bekrefte/avkrefte dette ?

Link to comment
Share on other sites

Setter er sikkert bra d, men Jeg har vært med å jakte lamme en kompis som har gordon, hadd en gps på den å vips så var hunden borte, på gps`en sto d "ozzy" er 250 unna, 320 m 15m ol etter min mening er det aaalt for langt unna eier å hundefører. Liker hunder som har etsøk der man gjerne ser hunden ofte, men som er flink til å variere søket når man er i tett skog til høyfjellet. Snakket med en tilfeldig på en treningstur med bikkja i påska, svigerfaren har en engelsk setter å første jaktdag så hadde hunden et søk på det lengste 750 m :shock: Hva er poenge med å jakte med hund hvis du ser den før jakta i pausen å etter jakta?? eneste åten du ser hunden jobbe på er gjennom gps. Vet ikke om dette gjelder din hund, men har hørt noen slike historier da :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det er mye av stortgående, "egenrådige" hunder med stor jaktlyst.

GPShalsbånd, standindikator, gammeldags bjelle, eller meget raske bein på jegeren, gjør at dette ikke blir håpløst.

Tvertimot suksess, i relativt vilt-tomme terrenger blir jaktet av effektivt med slike hunder.

Etisk sett litt betenkelig å bruke hjelpmidler, men slik er det nå da, i fremskrittets navn.

Hunden lærer ikke akkurat nytten av tett kontakt, ved at jegeren uansett alltid finner standen..

Å velge å ikke bruke elektronikk, er et meget anstendig standpunkt.

Vi skulle ha en egen seksjon i galleriet: "Felt uten elektroniske støtte systemer".

:roll:

Link to comment
Share on other sites

Er nok eieren som har mest å si om det blir en bra hund ut av det. Hvilken rase man velger er mye smak og behag.

 

Som ren skogsfuglhund tror jeg jammen jeg ville fortsatt å ha breton. De er jo "laget" for buskasjakt. Men det jeg selv synes er den store fordelen med "skogens Fiat Uno Turbo" er størrelsen. Den er perfekt i heimen og i familien da den ikke dominerer pga størrelsen. Vurderte selv veldig strihåret vorsteh, før jeg mellomlandet på gordon setter og endte på fjotten jeg har nå, altså en breton. For øvrig er den en av "testvinnerne" i forhold til en undersøkelse jeg så på VGnett om hunder som bjeffer, viser aggresjon overfor andre hunder, eier, familie osv.

 

Egnethet til min type jakt (99,9 % skogsfugl) og familievennlighet (størrelse og gemytt) gjorde at jeg til slutt valgte minstemann i stående fuglehundfamilien. Ble faktisk anbefalt rasen av en kompis som var ihuga engelsk settermann (hadde hatt fire slike, pluss en irsk). Men hadde ikke fruen hatt siste ordet, hadde det nok blitt en SV. Problemet var at fruen ikke likte utseendet... :oops: Hun mente den så ut som en dobørste i trynet! Jeg synes den er kul jeg da... Falt for den rasen etter å ha sett/blitt kjent med hunden til en kompis. Satan for en bra kar! Kunne minne om en mellomting mellom Ferrari, støvsuger og stridsvogn! Herlig hund med herlig gemytt, selv om jeg fikk store problemer da den digre kladden av en hannhund tok rennefart og hoppet opp i fanget på meg! Så nesten det hvite lyset komme i mot da... Der må jeg si breton funker best! Den lille knotten (middelsstor hannhund) på 17 kg gir ikke nær dødenopplevelser når den kommer hoppende! :lol:

 

Uansett, oppsøk de ulike rasemiljøene, sjekk klubbsidene, finn bikkjer, føl, ta, se, forhør deg, sjekk linjer og tenk virkelig etter hva du føler best for. Den du velger er best for deg. Selv om breton selvsagt er verdens beste hunderase! :mrgreen:

 

Ehm... Breton vant for øvrig NM vinter for lag suverent foran lag to for en tre ukers tid siden da. Så de "overmotoriserte hamstrene" (jada, har hørt det, nemlig!) funker til det meste. 8)

Link to comment
Share on other sites

Siden de store status-prøvene går på høyfjell, har de fleste raser blitt avlet mot høyfjell. Ergo hunder som liker å løpe, gjerne langt. Dette finner du idag i alle raser, også klassiske raser som var regnet som skogsfuglhunder. For eksempel vorsteher, gordonsetter, breton....

Men, du finner også linjer i alle raser som har mindre søk. Premier på skogsfuglprøver indikerer ofte dette.

For hund til skogsfugljakt vil jeg høre meg for innad i de forskjellige raseklubbene. Har du bestemt deg for en rase, så holder det jo med en raseklubb. Men om du tror at du får en skogsfuglhund bare du kjøper av en viss rase som har hatt ord på seg for å være skogsfuglhund, tror jeg det er en viss sjanse for at du blir skuffet.

 

Bruk tid på å finne ett godt kull som passer dine ønskemål.

Uansett hvilken rase du skal kjøpe.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

ok, Ja når det gjelder smak og behag så høres det ut som at vorsteh blir et mulig andrevalg. Har kontakt med Kennel ismenningen på Steinkjer som vurderer kull i år og neste år. Noen som vet av andre gode oppdrettere i Nord-Trøndelag som avler vorsteh å breton?? untatt Kennel ismenningen og Kennel storbakken ?? :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også tilhenger av Vorteher.

Da spesielt Langhårs for egen del.

 

Vurderer sterkt å skaffe meg en igjen selv.

Mulig det også skjer om ikke alt for lang tid, bare jeg først får bestemt meg om jeg skal ha hund igjen nå, eller om jeg skal forlenge pausa litt til.

Merker at jeg begynner å få kraftige hunde abstinenser :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...