Jump to content

Kalibrering av kuler og kulefett!


arvegutt

Recommended Posts

Jeg støper kuler til 45 colt. Disse skal jeg bruke til svartkruttskyting. Spørsmålet er om det er helt nødvendig å kalibrere kulene i en kalibreringspresse før jeg tar de i bruk? Har kjøpt kulefett hos midway som visstnok er beregnet for å brukes i kalibreringspressa, dette kulefettet er i fast form, det er ganske hardt og ligner på stearin. Er det noen annen måte jeg kan bruke dette kulefettet på når jeg skal sette inn kulene med fett enn å bruke pressa?

Link to comment
Share on other sites

Du bør ikke bruke det fettet til svartkrutt. Du kommer til å måtte bruke meisel for å få gjort rent etterpå. Trenger ikke kalibrere. Oppskrift på fett for svartkrutt:

http://ladeboken.tripod.com/AArboken-xx.htm

 

Google "pan lube" så finner du en enkel metode å smøre kuler for svartkrutt og annet.

 

Youtubere som panluber:

http://m.youtube.com/index?&desktop_uri=%2F

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

50/50 bivoks og kokosfett; juster konsistens med matolje.

 

Avhengiig av mengde kuler kan en smøre de for hånd; pan-lube som nevnt lengere opp, eller bruke en vanlig kalibreringspresse (vil du ikke size kulene velger du en die med diameter lik kula).

 

Uten å prøvd det selv; enkelte bruker en dæsj fast grønnsåpe i blandingen og hevder dette holder løpet renere og lettere å pusse.

Link to comment
Share on other sites

arvegutt; når du spør om STP så gjør jeg deg oppmerksom på at den oppskriften som inneholder det er den til røyksvakt krutt.

Ellers er Chiefens råd bra. Du kan ellers bare forsøke deg fram med hva du har, bare hold deg til "naturlige" remedier.

AArboken-Gundas.JPG

Forøvrig er det en del info å finne på en norsk nettside for svartkrutt, for eksempel i denne tråden.

 

Edit: Tar med litt om kulene dine:

Bruker du rent/mykt bly er ikke sizing kritisk.

Det beste er å size etter tønnemunningen, ikke riflingsdiameteren. Er du heldig er tønnemålet likt som -eller ørlite grann større enn- riflinga.

For store og knallharde kuler anbefales ikke.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...