Jump to content

shimsing av baser


kilden

Recommended Posts

hei jeg har en cz 550 6,5-55 som det er montert leopold type weaver baser

anntar att dette er leopold da det er dyper og støre slott med firkantet fasong

slik som pinnen på leopold QRW er seende ut.

 

har også et eldre sett weaver baser liggende sm har mindre og rund fasong i slottet disse ble kjøpt i italia

i weaver originalpose.

 

problemstillingen er att når jeg skulle prøve den nye kikkerten jeg kjøpte i sommer

(bushnell 4,5-30X50 6500 elite)

så klarte jeg ikke og komme inn på skiva . forsøkte og shimse med alu ca 0,6 mm

men er fortsatt ca 50 cm under skiva, jeg ønsker rett og slett ikke og shimse lenger

på bare den ene basen av frykt for og sette spenn krefter i kikkerten.

 

jeg har nokk ca 7mm klaring så jeg kunne nokk prøvd lavere ringer men det

vil vel ikke fjerne dette problemet, har tenkt på om kansje ringen mine ikke er par

skal gjøre et forsøk på og bytte dem om, eller er det andre tips og komme med

eller er min frykt for spen i kikkerten helt ubegrunnet ??

 

kikkerten er egentligt bereknet på og monteres på en ny 223 som er på vei inn men

jeg var jo sugen på og prøve den da den nokk er himmelvid i forskjell

i bruk en hva den eldre shirestone kikkerten jeg har på cz'en

 

så hvordan går en frem når en må mye opp eller ned ??

 

er matten min grei her

100 M er 10 000 cm

avstand mellom baser er ca 13 cm 10000/13 = 770

for og løfte treffpungt ca 50 cm 50/770 = 0,064 cm ca 0,65 mm

reg

kilden

Link to comment
Share on other sites

Bruker du de samme montasjene som satt på Shirestone-kikkerten?

 

Jeg vil anta at det er noe graverende feil med montasjene dine... En sentrert kikkert i korrekte montasjer uten tilt, skal være i skiva på 100 meter! Basta! Spesielt i et såpass flattskytende kaliber som det du har. Kommer du ikke inn i senter på skiva med de klikkene som er i kikkerten, er det noe alvorlig galt med monteringen. Eller du har fått en kikkert som ikke er i orden, noe som er litt usannsynlig, da Elite-kikkertene til Bushnell går for å være ganske bra.

 

Om du ikke finner det ut på egen hånd, kan det være lurt å la noen se på det for deg.

Link to comment
Share on other sites

hei greit att du var såpass bastant på att slik skal det ikke være,

 

jeg kan ikke historiken på denne cz, men det er jo fult muligt att den er full av juks fra før av

men det vil jeg jo få svar på når den nye børsa annkommer,

 

kikket du på matten min, er den i orden ?

 

mvh

kilden

Link to comment
Share on other sites

Matematikken din er ikke jeg rett mann til å sjekke, men jeg ville ikke shimse opp montasjene for å få denne kikerten inn i senter. Spesielt ikke når den ikke skal sitte på den børsa. Det skal ikke være nødvendig å shimse montasjer for å komme inn i senter på skiva, så jeg ville heller prøvd å finne feilen, i stedet for å risikere å ødelegge kikkerten.

Link to comment
Share on other sites

ops kikket ikke godt nokk på innleget ditt.

 

nei det er ikke de samme montasjene shirstonen er 1" med extendet rings

bushnell'en er 30 mm og har lengre rør så der går vanlige leopold qrw på basene uten extendet

for allt jeg vet er det forskjelige høyder på basene kompensert for annet juks,

 

prøvde og feilet ikke så mye da rifla måtte være klar til bukkejakta den dagen jeg var på banen.

så jeg monterte tilbake shirstonen uten og få nevneverdige treffpungt forandringer selv om jeg

okså fjernet shimmset.

 

skal jobbe mere med saken en annen gang

har en takhatt på naboens hus på eksakt 100 M så jeg har et godt utgangspt nå, hvor siktepungtet

skal være kontra hva du ser igjenom løpet, så jeg skal nå iallefall begyne på skiva ved neste korsvei.

men igjen om denne børsa er full av juks er det noen måte og justere mye på høyden uten og

sette spenn i kikkerten eller er det null fare for dette.

mvh

kilden

Link to comment
Share on other sites

Nei jeg kommer ikke til og risikere ny kikkerten, jeg vil anntageligt kjøpe nye komplete baser

og ringer hvis det skal være aktuelt og kryssbytte kikkerten.

 

men for og finne ut hva som muligens er feilen er det jo greit og kjenne til teknikker som brukes for og jukse.

men igjen opphav til baser og ringer på cz er ukjent for allt jeg vett er det muligt att ingen ting er par, og att det er jukset isammen. hvis feilen ligger i kikkerten vil jeg jo finne dette ut når jeg får den nye rifla.

 

forøvrig så var cz, en svert rimmelig innvestering og den sammler svert bra, så den vil med den kikkerten

som står på fungere greit som backup og treningsvåpen til min sønn.

 

menn er i lærefasen på allt dette med montasjer, baser etc, og det er ikke mange stedene hvor man finner

god literatur og illustrasjoner på disse tingene og det vrimmler jo av forskjelige merker og leverandører

som kan /kan ikke kombineres.

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke kuppe tråden din, men har det samme problemet.

 

jeg har en sauer 202 med kort 9,3 pipe og TMM6 demper.når jeg monterer doctor sigth på kommer jeg ikke høyt nok. ligger 30cm under. en foreslo å shimse basene, noe som er greit. men vil dette da påvirke når jeg setter på vanlig kikkert som har feste i begge basene?

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke kuppe tråden din, men har det samme problemet.

 

jeg har en sauer 202 med kort 9,3 pipe og TMM6 demper.når jeg monterer doctor sigth på kommer jeg ikke høyt nok. ligger 30cm under. en foreslo å shimse basene, noe som er greit. men vil dette da påvirke når jeg setter på vanlig kikkert som har feste i begge basene?

 

Ja det vil påvirke. Hvor mye det påvirker avhenger av avstanden mellom basene dine. Ved 10 cm mellom basene forflyttes treffpunktet 10 cm opp/ned på 100m for hver 0.1 mm du hever/senker en av basene.

 

Et sikte som monteres i bare en base har en kort anleggsflate og vil være svært avhengig av at at basen er helt i vater. En liten tilt vil flytte treffpunket mye. Tror heller at problemet kan ligge her (?).

Man skal også være meget obs på ved demontering-remontering av et sikte som står i bare en base. Selv et elghår kan bety store treffpunkforflyttninger. Sånn sett er en kikkert som står i to baser mye mere robust.

 

..

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke kuppe tråden din, men har det samme problemet.

 

jeg har en sauer 202 med kort 9,3 pipe og TMM6 demper.når jeg monterer doctor sigth på kommer jeg ikke høyt nok. ligger 30cm under. en foreslo å shimse basene, noe som er greit. men vil dette da påvirke når jeg setter på vanlig kikkert som har feste i begge basene?

 

Ja det vil påvirke. Hvor mye det påvirker avhenger av avstanden mellom basene dine. Ved 10 cm mellom basene forflyttes treffpunktet 10 cm opp/ned på 100m for hver 0.1 mm du hever/senker en av basene.

 

Et sikte som monteres i bare en base har en kort anleggsflate og vil være svært avhengig av at at basen er helt i vater. En liten tilt vil flytte treffpunket mye. Tror heller at problemet kan ligge her (?).

Man skal også være meget obs på ved demontering-remontering av et sikte som står i bare en base. Selv et elghår kan bety store treffpunkforflyttninger. Sånn sett er en kikkert som står i to baser mye mere robust.

 

..

 

 

så problemet mitt ligger nok da i at fremre basen som jeg bruker ikke er helt rett. testet på bakre også, og samme problemet. men da har jeg ikke noe annet valg enn å få rettet de opp da. for håpentligvis er de litt skeive, hvis ikke må jeg legge en liten tilt på den fremre basen. og dette vil da virke inn på når jeg setter på vanlig kikkert. og da i feil retning. får ringe børsemakeren i morgen og høre hva han har å si også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...