Jump to content

Norma jaktmatch fågel 223. erfaringer?


Fykekost

Recommended Posts

Teknisk info finner du her: http://www.norma.cc/sv/Produkter/Jakt/223-Rem/Helmantel/

(Norma helmantel i 223 markedsføres som Jaktmatch)

 

Lav hastighet i .223 Rem er nok gjenstand for tolkning. Norma Jaktmatch er av produsenten oppgitt til Vo = 990 m/s. Jeg har kronografert Fiocchi 55grs FMJ og Remington 55grs UMC til hhv. 948 m/s og 974 m/s. Jeg holder på å utvikle noen ladninger for .223 nå, som jeg muligens skal teste på lørdag. Men jeg prioriterer presisjon foran hastighet, så da blir farta som den blir.

Link to comment
Share on other sites

Fågel er ladet ned til ca 800m/s om jeg ikke husker helt feil, ser den alltid i .222 overalt, men har enda til gode å finne .223 i butikk.

ok :-) Eg ser dei har 223 fågel hos den lokale Intersport. Så regner med dei kan få tak i den i resten av kjeden og.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en pakke på jaktogfriluft.no for litt siden. Ikke testet enda, men her er info fra pakke :

 

Kulevekt: 3,6 gram

Kuletype: Helmantel

 

V 0m: 1006 m/s

V 100m: 884 m/s

 

Kula er tydelig buttere enn annen 223 helmantel

 

Om ikke det er nevnt så er www.norma.cc en god side til norma-info. Bla en ballistisk del som jeg titter innom titt og ofte :-)

 

Sent from my GT-S5690 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Denne går helt greit i min .223, men hadde ikke brukt den hvis det ikke var for tomhylsene. S&B helmantelen går faktisk bedre enn normaen i rifla mi, og når prisen sammenlignes er det en tilnærmet skandaløs forskjell. (gidder ikke å regne ut nå, men det går helt sikkert en liten håndfull S&B på hver norma.)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...