Jump to content

Hvordan ryker en Krag Jørgensen?


Mas-36

Recommended Posts

Det er masse skriving og snakking om at Kragen ikke takler moderne ladninger. Så det jeg lurer på hva skjer med Kragen da den gir etter?

 

Er den en handgranat?

Sprekker den?

Låser den seg og ikke kan brukes mere?

Eller noe annet?

 

Kan noen som vet fortelle meg?

 

Dette er noe jeg lenge har lurt på men aldri funnet bilder eller informasjon om.

Link to comment
Share on other sites

Krag-Jørgensen-geværet har en svakhet i låskassen. Låsklakkene er anbragt usymmetrisk, en under og en på høyre side i låst stilling. På venstre side mangler sluttstykket festepunkt, hvilket bevirket at pipa kan bli kastet til venstre og opp som følge av at det oppstår et moment i låsen. Låsen er forholdsvis svak. Kraftige ladninger som kan brukes i Mauser og andre våpen med kraftige låskasser må ikke benyttes i Krag-Jørgensen.

Kritikk av Krag-Jørgensen-geværet går gjerne på at låsen har visse svakheter. Blant annet kan ammo ikke ha for "sterk" lading. Det svenske kaliberet 6,5x55 swedish mauser er for kraftig for Krag-Jørgensen-geværet.

Klippet og limt fra det store internet

 

Så det jeg leser fra dette er at låsen kan ryke. Så jeg ville ikke testet dette ut for å si det sånn. Det er ikke noen fasit på hvordan den sprenges/ryker og du har jo hodet og hender farlig nærme smellen.

 

Men jeg kan være helt på jordet bare sån at det er sagt

Link to comment
Share on other sites

Om man studerer en krag jørgensen ser man at det er lite stål på oversiden bak kammeret, og rimelig lite som "tar i mot" gasser som kommer strømmemde den vegen. Altså er hylsa inne i kammeret ganske lite pakka inn.

Det mest sannsynlige som først skjer er at hylsa gir seg og slipper gasser bakover, i mange andre konstruksjoner er det ting som tar i mot denne gassen og leder den vekk fra trynet til skytteren. I krag er det litt mindre av dette.

 

Har sett bilder av noen krager hvor mye av utdrageren er blåst vekk (hvor den flyr kan man bare tenke seg... det er vel opp og muligens bak..)

 

 

Bluto, den svikten det er snakk om i den artikkelen er sannsynligvis det som fører til treffpunktendring med våte patroner på Krag.

Link to comment
Share on other sites

Off topic, men jeg unders litt over hva denne tråden er god for? Det er kjent at Kragkassa ikke er like sterk som f.eks en M98, når det er sagt så er det mulig å få alle boltkasser til å sprenge bare trykket er tilstrekkelig stort. Mange hevder at den svenske mauserkassa M96 er en dårlig kasse. Ja, den er ikke like sterk som en M98, men betyr det at den er dårlig? Så lenge folk bruker kassene til det de er bygd for så er det jo ikke noe problem. Det lukter noen farlige eksperiment her..... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Som høggeren er inne på, en svakhet kan ligge ved ekstraktorsporet. Hvis pipa er slurvete satt inn, altså ved at dette sporet er filt for dypt og dermed blotter for mye av hylsa. Hylsa revner og kaster ekstraktoren bakover og mot skytteren. De ble sagt at en del ammunisjon produsert ved RA under krigen ble laget med lite gods i hylsebunn. Enten det nå var sabotasje eller det var for å spare metall.

Følgen var som over nevnt.

Ellers så jeg før i tida folk som lå og skaut tysk 8 x 57 IS i Krag Moderatene sine. Det gikk bra.

Det skal også være en serie Krag låskasser som er svært harde og demed sprøere enn sunt er. Jeg mener å huske at det er rundt årstallet 1920. Hadde med materialkvaliteten etter WW I å gjøre. Men det vet nok Mentor eller Hanevik mer om.

Link to comment
Share on other sites

Meningen med tråden er å kanskje finne ut om Kragen er så svak folk vil ha det til, eller om den ene og andre kragen som har gått over gjorde det pga feil på ammunisjon(Svake hylser i krigs ammo),ivrige hjemmeladere som har hatt litt lite greie på hva de gjør,svekkede våpen pga rust etter å ha vært gravd ned i 5 år under krigen, andre ting?

 

Her skrives det om folk som har skutt tysk 8x57IS ammunisjon i sine 8x57 krager. Kan ikke huske å ha hørt om noen av de som har eksplodert? Har også hørt om flere som i mange år brukte full ladet(ammunisjon laget til kragen før den plutselig ikke skulle tåle det lenger)uten problemer.

 

Det jeg tror er Kragen takler normal ammunisjon, men den har ingen sikkerhetsmarginer OM noe skulle gå galt. Eks overladning,hylseseperasjon og annet.

Link to comment
Share on other sites

Står litt om historikken rundt sprengte Krag-kasser i Haneviks bok.

 

Kortversjonen fritt etter hukomelsen; kasser produsert 1917-1920 (pga feil/dårlig stålkvalitet pga problemmer med materialtilgang-1VK (helt OT-jeg pratet med en ungdom i dag som til tross for 13 års skolegang ikke hadde hørt om 1.verdenskrig-hvordan f.. er det mulig??), børser med feilmonterte løp og låskasser med rustskader.

Link to comment
Share on other sites

Har jeg misforstått noe tidligere med kragen? Trodde ikke det var lurt å fylle opp magasinet med "vanlig" kjøpe ammo til jakt og ta prøven? Mener å huske en kammerat hadde en krag og der måtte det ikke brukes noe annet en rekrutt ammo for det var på grensa av hva den kunne brukes til?

Jeg spør kansje som en idiot men mener somsagt å hørt dette flere plasser og hadde vært greit å få fram i lyset vist dette stemmer siden det høres ut som det er en krag som er i ferd med å få teste sine grenser her av trådstarter.

Link to comment
Share on other sites

jeg har vert med å sprengt en krag og kan fortelle at mesteparten av trykk og splinter går mot skytter.

Dette hadde det vært interessant å høre litt mer om. Ikke for å få oppskriften på hvordan sprenge Krag, men for å få et innblikk i hva som egentlig skjedde. Hvordan testet dere dette? Hvilken modell, hvilken ammo, hvordan dere kontrollerte det, hva som røk osv.?

Link to comment
Share on other sites

Jeg spør kansje som en idiot men mener somsagt å hørt dette flere plasser og hadde vært greit å få fram i lyset vist dette stemmer siden det høres ut som det er en krag som er i ferd med å få teste sine grenser her av trådstarter.

 

Ja kanskje det høres slik ut. Men som en evig skeptiker klarer jeg ikke helt å tro at en rifle konstruert helt på slutten av 1890 årene og laget helt frem til ut på 40 tallet. Som var hypermoderne da den ble konstruert og ting ikke begynte å eksplodere før på 50-60 tallet skyldes en feil i konstruksjonen og ikke andre ting? I denne perioden var det mange land som bygde om sine gamle svartkrutt våpen laget på 1870tallet til moderne røyksvake kaliber uten at det ble store skader av den grunn. Men klart i slike våpen er det nok mere enn lurt å lade svakt. Men dette bør da ikke gjelde Kragen?

 

I såfall hadde ikke jeg turt å skyte med rekrutt i den engang om den skal være så svak?

 

Men svakheter i stål i noen år er muligheter, div hjemme snekker børsemaker er andre muligheter som jeg tror på.

 

Og Chiefen.v-2

Det er skremmende hvor lite ungdommen vet om tidligere kriger. Ikke rart det stadig blir flere kriger i verden.

Link to comment
Share on other sites

jeg har vert med å sprengt en krag og kan fortelle at mesteparten av trykk og splinter går mot skytter.

Dette hadde det vært interessant å høre litt mer om. Ikke for å få oppskriften på hvordan sprenge Krag, men for å få et innblikk i hva som egentlig skjedde. Hvordan testet dere dette? Hvilken modell, hvilken ammo, hvordan dere kontrollerte det, hva som røk osv.?

 

Helt enig dette lurer jeg også på. Samt årgang på rifla, tilstand på den ellers er også viktig å høre litt om. Var dette en rustholk fra etter krigstiden(1. VK) og det måtte overtrykks patoner til så sier jo det at de tåler mere enn vi tror.

Link to comment
Share on other sites

Meningen med tråden er å kanskje finne ut om Kragen er så svak folk vil ha det til, eller om den ene og andre kragen som har gått over gjorde det pga feil på ammunisjon(Svake hylser i krigs ammo),ivrige hjemmeladere som har hatt litt lite greie på hva de gjør,svekkede våpen pga rust etter å ha vært gravd ned i 5 år under krigen, andre ting?

 

Tatt på husken var kragen beregnet for ammunisjon med opp til ca 3100 atmosfærers maxtrykk, noe som tilsvarer ca 3100 bar. Det samme var svenskemausern (M94/M96/M38). Moderne ammunisjon i kaliberet har et maxtrykk opp til 3800 bar. Etterhvert ble maxtrykket på skytterlagsammunisjon for krag redusert til 2800 bar for sikkerhets skyld.

 

Merk: maxtrykk for kaliberet betyr ikke at all ammunisjon er ladet til maxtrykk, men at det kan være ladet opp til maxtrykk (men ikke over).

Link to comment
Share on other sites

Søker man lenge nok på det store nettet finner man til slutt en del om emnet. P.O. Ackley eksperimenterte med overladning i flere boltkasser midt i forrige århundre. Han ødela flere amerikanske kragkasser, men greide ikke å sprenge dem i den forstand at sluttstykket ikke ble blåst bakover. Han ga ut en bok der disse eksperimentene ble vist, men jeg husker ikke hva den het. En eller annen gang svippet jeg innom et amerikansk forum hvor en kar hadde sprengt en kragkasse. Han fjernet forreste låsklakk og ladet noen heftige patroner til den. Det måtte pistolkrutt til for å sprenge den, låskassen gikk av ved bakre låsklakk. Det spesielle med den amerikanske kragen er at det kun er forreste klakk som har anlegg, av en eller annen grunn valgte de å la den bakre fungere kun som en sikkerhet hvis forreste røk. En del våpenfolk på nettet mener at de norske og danske kragene er sterkere enn den amerikanske av den grunn. Flere amerikanere melder om sprekker i bakkant av forreste låsklakk, men som med alt annet er det god grunn til å se med skepsis på informasjon man finner på verdensveven. Boken til Ackley er dog virkelig nok.

Link to comment
Share on other sites

Vet lite om kragen med det er ikke sånn at den går i lufta så fort den blir matet med "mauserammo".

Min farfar kjøpte en krag på 30 tallet og brukte den frem til 40. Fra 50-75 brukte min onkel og far den til DFS skyting. Gikk 2-3000 skudd i året. Den børsa ble hele tiden matet med "mauserammo" for da hadde de litt ekstra på feltskytinga. Fetteren min overtokk børsa på 80tallet og hadde den til børsemaker for skifte av løp og sjekk av kasse. Ble ikke funnet noen feil da.

Hadde jeg hatt børsa så ville jeg matet den med kragammo men ikke vært redd for at den skulle gå i lufta.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nok en Krag kasse i topp stand tåler rimelig mye.

Men for det første er det ikke uten videre å vite for hvermansen å vite hvor sterk kassa til sin Krag er.

For det andre ser jeg ikke helt poenget med å ta sjansen på at den skal tåle mye.

Jeg tror nok det meste av amerikansk ferdigrulla 6.5x55 mauser ammo fint kan brukes i en Krag i god stand, da de er ladet veldig mildt i forhold til f.eks Norma ammo.

Strengt tatt er det vel ikke mange av dem som egentlig klarer kravet til bruk på storviltjakt.

Jeg vil også tro at rekruttammo trygt kan brukes i en Krag i god stand.

Men jeg vil ikke uten videre anbefale folk å prøve det.

Det er veldig stor variasjon på kvaliteten på Krag kassene.

 

Det er ikke lurt å ta noen sjanser.

Jeg har selv vært vitne til at ei rifle gikk i filler på skytebanen pga for høyt trykk og det var ren flaks at det ikke ble alvorlige skader på skytter og sidemann.

De fikk litt blåmerker og kuttsår fra flyvende treverk og metall.

Det hele skyldtes feillading av en 308 patron...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sprengt en krag. På den blåste hele toppen av fremparten. Sluttstykket ble litt soppformet og kom opp i framkant slik at nedre låsklakk mistet taket. Hele sluttstykket kom ca tre-fire cm bakover. Løpet flyttet seg like langt framover i stokken. Hylsa ble revet av ca en cm foran bakkanten. Kula sto to tredels lengde inn i løpet. Jeg har denne børsa enda, så hvis dere vil se bilder kan jeg ordne det etter påske.

Link to comment
Share on other sites

Hehe... Jeg sto i dekning bak en plog da det smalt. Ladningen var full hylse med N110, så resultatet var ikke uventet. Imidlertid trodde jeg at klakkene ville ryke og sluttstykket komme susende bakover. Det skjedde ikke. Trykket gikk til værs og ned i magasinet.

Link to comment
Share on other sites

Det er veldig viktig å ikke sammenlike epler og appelsiner her, hva som skal til for å knekke våpenet på ett skudd og det som kan være for høy belastning over tid er to helt forskjellige ting. Å sammenlike bruddstyrke på krag med designtrykk på feks M98 har ingen mening. Og selv om man tar høyde for sikkerhetsmarginene har man med to så forskjellige konstruksjoner også muligheten for radikalt forskjellig feilmodus. Ett design kan feile katastrofalt uten åpenbare signaler mens en annen vil gi seg så gradvis og følbart at man ikke kommer bort i problemet ofte.

DFS er stedet å gå for kunnskap om dette, ingen har brukt Krag så mye og så lenge som de. Om Forsvaret og senere de har funnet det nødvendig å redusere trykket på ammoen kan du være rimelig sikker på at de hadde gode grunner til det, folk kunne lage våpen lenge før noen av oss eller endog våre forelder var født.

 

Man kan si mye om mauseren, men det er den eneste av sine samtidige konstruksjoner som ser utstrakt bruk selv etter over hundre år, og det er ikke noen tilfeldighet.

Link to comment
Share on other sites

Fikk et tips om at fusion 6,5x55 kunne brukes i krag pga lite trykk. Tror det er 9.1gram kule. Jeg er klar over at den da får for lite punsh til å klare storviltkravet, men tenkte vel mest på rådyr. Er det noen som med rimelig sikkerhet kan bekrefte eller avkrefte dette?

Link to comment
Share on other sites

Svenskene fikk kaffen i halsen da jeg kom til å nevne at jeg skyter full pupp jaktladninger i en 96. (Lapua Mega 10g i 6.5x55).

 

Flott rifle om man ønsker å ta skyteprøva på en 5-6 sekund, og kan å skyte. For meg tar det litt lenger tid da jeg etterhvert har fått litt problemer med å se siktene. (Sikte soting funker bra).

Link to comment
Share on other sites

Fikk et tips om at fusion 6,5x55 kunne brukes i krag pga lite trykk. Tror det er 9.1gram kule. Jeg er klar over at den da får for lite punsh til å klare storviltkravet, men tenkte vel mest på rådyr. Er det noen som med rimelig sikkerhet kan bekrefte eller avkrefte dette?

Importøren av Fusion ville IKKE anbefale de til Kragern :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tailgunner har en fin tråd et sted her inn med trykkskyting av div 6,5x55-ammo.

 

Er vi heldige stikker Ignorant innom og forteller oss litt om hvordan Krag (og svensk mauser); jeg mener det største problemet er manglende beskyttelse av skytteren mot utstrøming av gass og rester av hylsa.

 

Det er da heller ikke sjelden at eldre +/-WW1) M98-kasser gir opp, vi hører bare lite om det siden 99,9% av mausere her på berget er produsert fra 1936 og utover.

Link to comment
Share on other sites

Svenskene fikk kaffen i halsen da jeg kom til å nevne at jeg skyter full pupp jaktladninger i en 96. (Lapua Mega 10g i 6.5x55).

 

Flott rifle om man ønsker å ta skyteprøva på en 5-6 sekund, og kan å skyte. For meg tar det litt lenger tid da jeg etterhvert har fått litt problemer med å se siktene. (Sikte soting funker bra).

 

Eg stolar meir på ein M/96 frå 1898 enn ein kinesisk M98 frå 1938...stålkvalitet, stålkvalitet, stålkvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skrevet det før, gjentar meg selv.

Det mest sannsynlige som først skjer er at hylsa gir seg og slipper gasser bakover, i mange andre konstruksjoner er det ting som tar i mot denne gassen og leder den vekk fra trynet til skytteren. I krag er det litt mindre av dette.

 

Har vært med å kjøre en krag-skytter til øyenlegen for å få rengjort øyet etter hylsehavari (på fabrikkammunisjon for krag med nye hylser). Noe forteller meg at det hadde vært mindre sjans for legetur om dette hylsehavariet hadde kommet på en sauer, mauser eller lignende..

Link to comment
Share on other sites

Har snakket litt med noen våpeneksperter og børsemakere og de sier en grunn til at en krag kan splitte ei hylse og gi våpensvikt er romme kammer og ofte litt for mye headspace. Så ved å få vurdert kammer og slik hos en børsemaker kan mye unngås. Hvis en da 1. gang i året kontrolerer dette hos børsemaker vil en kunne se om våpenet gir for etter for trykket før det blir en svikt.

Link to comment
Share on other sites

Den svenskene bygget STIGA på ? I .30 - 06 synes jeg å huske. Hørte aldri at den blåst opp, jeg mener at både materialkvalitet og kvalitet ellers på den låskassa er svært god.

Stiga bygde på kasserte militære kasser, det er en god del historier om slike som har sviktet.

Den jeg så havarere var en som ny kasse fra 1911 med løp i 6,5x55; ved en feil ble den ladet med en blanding av div krutt (eier hadde en "slump-boks" hvor han samlet kruttrester, denne var en en tom MRP-boks..). På første skudd gikk det galt; hylsa revnet og gass og messing gikk bakover. Endel gikk ned i magasinet og sprengte dette utover-noe som splintret stokken, resten gikk bakover og ga skytter messingfregner i ansikt og øyne. Låskassa holdt forbausende bra; sluttstykket satt dønn fast og lot seg ikke åpne, framre ring var uten skader, venstre side av kassa ved tommelsporet var bøyd ut 4-5mm.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må blankt erkende at jeg aldrig har nærstuderet en krag, men jeg har gennem tiden ombygget over 14.000 m96, og et par tusinde m98.

Jeg har også foretaget en del brutale stresstest og direkte provokerede sprængningsforsøg.

Efter min opfattlese skal man hvis man får tilbudet om at købe en Stigaombygget m96, bare løpe. Stiga gjorde den vanvittige fejl, at de fræste bort halvdelen af modholdet mod den nederste lukkeknast, for at forlænge magasinet til at klare 30.06. Dette medførte at man tog bort ca 60% af styrken på det modhold som bar den nederste lukkeknast. Den nederste knast er ca 20% stærkere end edn øverste, så man står med en "spændende" løsning.

Min generelle opfattelse er at m96 uden det mindste bekymring klare alle ladninger som holder sig indenfor normaltryk. Med andre ord klare den alle tryk, som ikke får hylstret til at flyde.

I forhold til moderne konstruktioner hvor sluttstykket omslutter hele hylsterbunden, klare de konstruktioner med kloudtrækker, markant lavere tryk, før hylstret havarere, og dermed øger belastningen på låsningen.

Mine test indikerede at m96 m98 og andre med kloudtrækker røk ved ca 5.000bar.

Moderne rifler med sako type udtrækker, røk ved ca 9.000 bar

Moderne rifler med fuld omslutning som eks Remmington røk ved ca 11.000 bar

Fælles var at de først røk, når messingen fløt ud via udtrækkerområdet.

Det er korrekt at m98 har eftermonteret visse gaslækasje blokeringer som redusere konsekvenserne af hylsterhavari/sprængning i forhold til m96. Dog sprang begge ved samme tryk.

Moderne rifler, specielt med Fatbolt som eks Sauer beskytter og dirigere gassen mange gange bedre end m98. Dette fordi at bolten udføre en fuldstændig tætning over en lang stykke.

Link to comment
Share on other sites

en grunn til at en krag kan splitte ei hylse og gi våpensvikt er romme kammer og ofte litt for mye headspace

Dette er vel ikke unikt for Krag, romt kammer og feil patronspill er uheldig i alle våpen. At man trekker frem dette for Krag kan være av flere grunner, enten at det er flere av de med dårlig kammer eller at marginene er såpass små at konsekvensene blir ekstra store.

 

Ellers synes jeg å se et ønske fra din side om å friskmelde Kragen. Det er lov til å være skeptisk til vedtatte sannheter som har blitt gjentatt så ofte at opphavet har gått tapt, men det er også lett å la seg forledes av et en vil høre. Men i dette tilfellet ble ammoen nedregulert mens de fremdeles var i aktiv bruk, så det er neppe bare snakk om forsiktighet ovenfor gamle konstruksjoner som har blitt en lov uten noe klart grunnlag.

 

Legg forøvrig merke til ignorants resultater, det viser helt klart forskjellen på gammel tog nytt. M96/98 har en sikkerhetsfaktor på ca 1,3 mens moderne konstruksjoner ligger over 2.5. Det er en ganske så betydelig forskjell, og selv om mauserens 30% har vist seg å være tilstrekkelig for vanlig bruk er det liten tvil om at nye konstruksjoner er totalt overlegne. Hvis en særdeles god konstruksjon fra den tidsperioden ikke har større marginer er det lett å se hvordan en åpenbart svakere mekanisme kan komme til kort.

Link to comment
Share on other sites

Joda feil på kammer og patronspill er huheldig uansett, men kanskje derfor ekstra uheldig i Kragen pga dårligere marginer? Selv om det ikke er en fare bare det at det går veldig ille når noe bare skulle gått litt ille.

 

Nei jeg ønsker ikke friskmelde Kragen, jeg bare syns det er så utrolig rart ett vel laget og hypermoderne våpen Kragen var i sin tid skal tåle så lite forhold til andre mekanismer laget på samme tid? Er det fordi den er Made In Norway?

 

Eller er det andre faktorer her? Feil på våpen som er blitt noen år gamle? Feil på ammunisjon brukt? Osv.

 

Det å sprenge ei rifle er ikke noe problem om du vil gjøre det. Samme hvor moderne og solid den er laget.

 

Det jeg gjerne ønsker er dokumentasjon på våpen som har gått i lufta pga det er brukt fabrikkammunisjon, og hvorfor det skulle skje?

Link to comment
Share on other sites

Nei jeg ønsker ikke friskmelde Kragen, jeg bare syns det er så utrolig rart ett vel laget og hypermoderne våpen Kragen var i sin tid skal tåle så lite forhold til andre mekanismer laget på samme tid? Er det fordi den er Made In Norway?

Er vel omtrent bare M98(og andre mauser avarter) som det er akseptert at man lader til mye høyere trykk enn kragen av de samtidige våpen som er i utstrakt bruk i dag.

 

Joda feil på kammer og patronspill er huheldig uansett, men kanskje derfor ekstra uheldig i Kragen pga dårligere marginer? Selv om det ikke er en fare bare det at det går veldig ille når noe bare skulle gått litt ille.

Er vel nettopp det som er en fare, at ting går veldig ille når det kunne gått bare litt ille.

Om patronspillet er for stort, kammeret er for romt osv så sprenger man neppe mekanismen av den grunn alene. Men hylser kan gi seg (det vil da vanligvis kunne medføre en strøm av gass og messing bakover. I en krag vil dette kunne være værre enn feks på en mauser eller en som har et mer moderne våpen med et bedre lukket område bak kammeret som vil ventilere gassene mer vekk fra ansiktet til skytteren

Link to comment
Share on other sites

Snakket med en eldre herremann for ett års tid siden. Han var i sin ungdom ganske aktiv som skytter. Vi gikk ikke inn på årstall, men jeg vil tro at dette hente for rundt 60 år siden.

Sidemannen på skytebanen fikk sluttstykket blåst bakover.

Episoden gjorde selvfølgelig kraftig intrykk, og han har aldri skutt med rifle siden. Hverken krag eller annen fabrikat.

 

Årsak til uhellet fikk jeg ikke detaljer på, om det var feil på ammunisjon eller våpen.

Link to comment
Share on other sites

Har selv sett hva en ivrig hjemmelader som ikke helt har greie på hva han gjør kan gjøre med ett våpen. Den gangen var det en Tikka av god årgang som ble levert til spikerverket. Skytter og andre på standplass kom unna med smellen, men rifla var kraftig deformert i låskassa. Løpet hadde også blitt slått løs i smellen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...