Jump to content

småvilt rifle/kaliber


snake

Recommended Posts

Jeg lurer på å bygge meg en småvilt rifle til bruk på rype i vinterfjellet, toppjakt, rev og gås. rifla skal ikke brukes til storvilt jakt da jeg har våpen som dekker dette behovet.

så kommer spørsmålet:

hvilket kaliber?

jeg lader selv, så ammo pris er ikke viktig

mengde trening har jeg dekket opp av en annen rifle, denne blir kun til å skyte inn, og jaktskyting

alt fra kaliber .223 og oppover

kaliber bør være snill mot matnyttig vilt

 

Rifle:

antagelig rem 700

langt tynt løp, eller kortere og fetere?

mest sannsynlig Lothar Walther pipe

 

noen ideer?

Link to comment
Share on other sites

Finn deg noe smekkert til utgangspunkt.

Sako vixen, cz 527 ?

Gå for en børse som er smekker. Ikke alt for langt og tynt løp. Om du vil slippe smell, så får du satt på en liten lyddemper også.

En ren småviltbørse synes jeg bør være lett og smekker.

Link to comment
Share on other sites

Siden du skal bygge; 6mm Br eller 221. Du er jo ute etter presisjon i lav hastighet men samtidig god hylsefylling for god forbrenning av kruttet du bruker, liten rekyl for å se innslag i viltet du skyter, samt lett og hendig våpen hvor vindavdriften er rimelig også på noe lengere hold...

Link to comment
Share on other sites

6,5 Lapua med 144 fmj kule i 750ms er perfekt... Med unntak av "rekylen".

De 100 grains kulene til Lapua er litt vel effektiv på rype etter min mening.

Samtidig er 144fmj Lapua kula "dyr" med det er ei TOPP presisjons kule.

Til Gås.... Så har jeg sluttet med fmj på dem. Har for tynt grunnlag til å uttale meg om den er ok på tiur.

Jeg bruker 42 cm løp, da jeg vil ha ned farta. Har hatt 66cm 60 cm 50 cm og nå 42 cm løp i tre forskjellige rifler.

Har bedre erfaring med LW rustfrie løp enn med lilja.

Skal du bruke demper, ville jeg ikke gått for ett blånert LW løp(har hatt det også i 6,5 Lapua;-).

Blir litt vel kjapt korrusjon på demper gjengene med mitt vedlikehold. Og når du kapper løpet så får du nye områder som må blåneres/lakkes.

Minuset med 6,5 Lapua er tilgang på hylser og lokal tilgang på små tennhetter, men sistnevnte er det nå kommet en løsning på, da tennhetter kan sendes pr post.

Link to comment
Share on other sites

her er grom kalibret du leter etter; http://jeger.tbt.no/sako_en_nordisk_sma ... esiali.htm" target="_blank

linken virker ikke :(

 

Akkurat nå heller jeg litt mot 6,5 x 47 Lapua.

med ei lothar walther pipe på 55 - 60 cm

med snurr som passer til 144 grs Lapua FMJ (veldig høy BC)

tenker ei vekt på rifla mellom 3,5 til 4,5 kg

 

hvilke fordeler har en 6mm BR mot 6,5x47L?

 

og hvem av dem er snillest mot rypa?

Link to comment
Share on other sites

med ei god bære reim så bekymrer ikke vekta meg så veldig.

ett LW løp med fluting burde jo gi god presisjon. men vil ikke 6mm XC gjøre stor skade på rypa?

har tenkt på ei rem 700 (rette kassa) LW løp og Mcmillan HTG stokk, men kaliberet er jeg usikker på.

vil ikke 6 XC ødelegge rypa? 115 grs berger vld i 900 meter per sek synes jeg høres litt ødeleggende ut... men jeg sitter ikke på fasiten :lol: har ikke peiling i det hele tatt faktisk.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt 5 løp og 4 børser i 6 br(flere av riflene har også blitt testet med 6,5 Lapua ved ei seinere anledning). Dette er ett bra kaliber til småvilt. Men... 6br har ikke veldig gode kuler i fmj.

80g Hornady er min favoritt i 6mm.

Og med hulspiss kuler blir det en og annen fjærball. Mao ekspoldert rype.

Alle de normale 6,5 patronene er gode valg. 260 rem blir feks levert med 144 fmj ammo fra Lapua(har jeg lest en plass).

6,5x47 Lapua får god fylling av hylsa og bruker medium kjapt krutt. Som ofte gjør lading med kruttmål litt enklere.

Ei rem 700 kasse må moddes mye på magasinet for å fungere sånn passelig med 6 br.

Mens 6,5 Lapua,Creedmoer og 260 er enkle å få mating med i en rem 700.

 

Mange bruker jo super kjappe kaliber på småvilt. Har sjøl brukt 40 v-max i 221 på ryper.

Hvis du skyter 3 ryper og 1 blir sprengt. Så må du bestemme hva du tolererer.

 

Vi som skyter en god del mere fugl, får ofte enkelte faktorer en fokuserer på. Jeg feks... Vil se at rypa blir liggende der jeg skaut den, så ny fugl kan engarsjeres. Da er ikke 6,5x47 perfekt, siden den vesle rekylen gjør at jeg mister rypa ut av kikkertbildet om rekylopptaket ikke er godt, som det sjelden er ved hurtig skyting i bratt steinur.

Mitt kompromiss er at jeg skal kunne bruke samme rifle til gås. Og da er det andre ting som blir viktig.

 

Du gjør få feil om du velger 260 rem eller 6,5x47 til generell småvilt jakt.

Min favoritt til jakt under 300m er 221 Fireball. Men den er valgt bort pga mating og vindavdrift

Link to comment
Share on other sites

jeg har skutt en del gås med alt fra 222rem til 338lm.nå står det en 6,5x47 i skapet og den flytter nok ikke ut med det første,hvordan den er mot rypa kan jeg ikke si men på gås,and og andre vilt i den klassen er den utrolig bra :) og det beste med 6,5mm er jo at det er et utrolig bra kule utvalg meg god BC og hyggelig priser :)

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med fjærvilt er at hastighet ødelegger, dvs selv med spiss helmantel går fuglen i en sky av fjør når hastigheten er over 900 m/s med .224 kuler.

 

Etter noen år duejakt har mitt valg blitt .222 rem ladet ned til ca 800 m/s med 40 grs kule, kanskje litt lavere hastighet også.

 

Men, det funker såfremt du skyter fuglen forfra, aldri bakfra ...- da går det til hel...te

 

Her på denne youtube videoen skyter jeg ei due på ganske nøyaktig 100 meters hold og den ble veldig fin til mat;

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...