Jump to content

Rifle for ungdom, sondering av terreng


Skaubjønn

Recommended Posts

Jeg har en sønn på 12, stor for alderen og flink til å skyte. Men, fars børser passer en voksen mann i tungvektsklassen. Han skyter greit med dem, men det blir liggende md støtte. Nå virker det som kanskje jaktgenene slår inn, og om så er tilfelle tenker jeg å bytte inn min Rem LVSF i 22-250 til ei lett lita rifle, i 223 antakelig, kappe løpet og flytte over demperen på den. Hva finnes på markedet som gir bra presisjon, og er lett å dra på? Ser flere burker Sako Vixen, er det tingen?

Link to comment
Share on other sites

Sako Vixen er sikkert fint, men jeg hadde sikkert gått for Remington mod 7.

 

Årsaken til det er at 7`ern er så lett og nett. Dessuten er de veldig kurante og du får dem billig, så det skjærer ikke i hjertet om man må kappe stokken litt. I forhold til Vixen syns jeg også at det er greit med en låskasse der man kan få ned patroner i mediumstørrelse, f.eks 260 rem.

 

U

Link to comment
Share on other sites

hey hey! Takk skal du ha Raudnakke! Den der er absolutt noe å snuse på!

Guttungen min er mer interessert i å skyte i år enn i fjor, men jakt er han ikke svært interessert. Får se, håper på at det skjer noe når puberteten kommer og tar ham og testosteronet banker på døra. :D

Link to comment
Share on other sites

Heisan Skaubjønn

Jeg kjøpte en Sako Vixen i 222 til junior, og skremte den opp til 223, det går greit med lette kuler opp til 64 grain, men der er det slutt. 69 grain går ikke i den børsa.

Så til pappskyting på moderate hold er det en grei løsning. Det er ikke så enkelt å finne Vixen i orginal 223.

Du bør sjekke på Finn, der ligger det en Remington 700 SPS i 223 med det selgeren kaller en "dame/ juniorstokk" og prisen er ganke så lav. :shock:

Lykke til med børse til junior

:D

Link to comment
Share on other sites

Mener du det Jedi? Jeg har hatt noen CZ'er, og det er bra og solide våpen, men særlig lette go korte er de ike! Tvert imot, bare stål og solide løsninger der i gården. Tviler på det blir bedre enn den Rem LVSF jeg vil bytte inn for å få noe lettere. Er det ungdoms/damemodeller i Ruger og Tikka? Skal se på 595, går ut fra at den er lett og kort da?

Svein, den på Finn ser bra ut! Men er ute etter å få oversikt over hva som finnes, han får demonstrere litt mer entusiasme før det blir ny rifle på ham! Men ikke mye mer, vil veldig gjerne ha ham med. eller for å si det på en annen måte: Jeg må selge for å handle nytt, og dersom jeg skal være villig til å selge noe må jeg tro på at det blir brukt, og at det ikke blir som med de radiostyrte bilene, blades, longboard og kajakken jeg har kjøpt til ham :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen, Skaubjønn.

Fine løsninger i de riflene jeg nevner, ja. Skal jo gjerne holde litt ... Stokken må nok kortes uansett hva du velger av disse. Sjeldent å se ei rifle levert med stokk i str. S annet enn Remington Seven og gode gamle Sako Vixen. Et annet tips (har ei slik ei sjøl) er SAko Forester. Mi veier 3,8 kg med sikte, montasje, litt tykkere enn originalt løpsprofil og løpslengde 22" og med Pachmayr kolbekappe som forlenger. - Men, - som jeg innledningsvis sier, mener jeg de jeg har nevnt tidligere er fine alternativ. Litt tyngde bør virkelig rifla ha så ikke rekylet aksentueres for mye. Finner du ei av de gode Winchester Classic Featherweight-riflene, er ikke de å forsake heller. Vær bare litt varsom med de siste av disse, for der er kvaliteten så som så.

- Ellers så er vel supertipset å se etter brukte custombygg til salgs. Får ofte masse for pengene da! Ei rifle med kort låskasse og en High Tech synt stokk ...

Vet ellers at det ikke er veldig mange grammene å spare på forskjellige korte låsekasser, uansett hvilket fabrikat man velger. Hvor mye mer veier en magasinløsning i stål enn en i plastikk/aluminium - og vil du virkelig ha sistnevnte? Når det gjelder stokken kan det være noe å hente: Her er det snakk om jaktstokker. Syntet er lett, men dårlig syntet aksentuerer rekyl. Vanelig trestokk er ok i vekt bare det ikke er lakkert og det holdes oljet. Lamimnat er tungt (men stivt og sterkt). Løpslengde og løpsprofil gir uttelling vektmessig. For kort løp gir aksentuert rekyl, og er ikke videre smart. I .308 Win. synes jeg 22" lengde er fine greier. Med en slank profil, blir det lett også. I 6,5x55 må man opp i løpslengde pga. mer langsomtbrennende krutt (hastighet) og mye munningsblest/knall ved kortere løp. Leupold eller Weaver er fine stålmontasjer som ikke veier mye. Er man litt bevisst, får man ikke bare ei ungdoms/damebørse, men ei god børse, som man liker og ønsker å beholde også.

Når jeg leser åpningsinnlegget, ser jeg at du ikke er ute etter kaliber for storvilt. Når du ser etter noe i .223, ville jeg virkelig vurdert VIxen som noe av det gjeveste. Det er virkelig ei smekker og lett rifle for denne patronen. Mulig du må/bør bytte løp, slik at du får riflestigning som passer. Mine forslag tidligere har nok fokusert litt på std. .308-lengde kort kasse pga. mulighet for annen patronvalg ...

.223 er en flott patron til fugl, bever, rev og rådyr og er ikke å forsake.Øvingsammunisjon er billig også.

Når jeg nå avrunder, vil jeg gjøre det med en proritert anbefaling:

Første valg: Sako Vixen og Forester, hvis noe lengere lende på lås ønskes!

Andre valg: En god utgave av Winchester Classic Featherweight.

Tredje valg: Ombygd Tikka 595 (kortere stokk og lett løp)

Uansett vil et brukt lettvekts custombygg kunne gå utenpå alle disse, hvis løsninger og pris er riktig!

De øvrige anbefalingene mine lar jeg allikevel stå, da de er bra, og kan for andre som leser strengen være gode valg.

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Takk for mer utdyping Jedi. Nei, jeg har storviltrifler nok, når han er stor nok til å være med på elgjakt kan han låne en av de. Tenker meg en bane-, rådyrrifle, som jeg greit kan kappe stokken på. Har også fått tips om BRNO Fox i 223, skal sjekke bruktmarkedet.

Bent

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg hadde nøyaktig samme problemstilling som jeg postet på "Sluttstykket", og det kom en del gode svar. Poden min på 11år synes det er moro med skyting, og jeg tenkte også på å skaffe en lett, kort rifle til småvilt, toppjakt og jaktfelt som han kunne bruke. Dermed endte jeg også på .223 som det mest fornuftige valget. Mange fordeler med dette valget. Utvalg i våpen, tilgang på ammunisjon, kostnad, presisjon, minimal rekyl osv osv :D

Ser både Ruger, Remington og Savage har Youth-modeller som sikkert kan være aktuelle å kikke nærmere på.

 

Legger ved en liten link vedr. emnet, og som inneholder noen tips:

 

http://www.huntingriflesreviews.com/youth-hunting-rifles

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...