Jump to content

Bygdefolk for rovdyr = galskap?


Kristoffersen

Recommended Posts

Jammen er det en del forholdsvis historieløse her inne...... De fleste kan enes om at ulven for noen tiår tilbake ble utryddet. Hvorfor ble den det? Før Norge fant olje på slutten av 60 tallet var vi nåtidens Moldova, vi lå på bunn i Europa hva gjelder økonomi. Dette har som de fleste sikkert har fått med seg snudd nå. Når sulten er som størst, da prioriteres det ganske enkelt ikke å dele på matfatet med ville dyr. Dette er nok hovedårsaken til at ulven i første omgang ble utryddet. Jeg er helt enig i at vi overhode ikke trenger å ta vare på utenlands invandrerulv, når vi heller burde prioritere å ta vare på bestander som er mer unike for vår del av verden, som nettopp gaupe og jerv. Det er rett og slett korttenkt å ikke benytte seg av utmark til beite sommerstid, ganske enkelt pga den enorme gevinsten en gjør ved å benytte seg av tilgjengelig gress mm. Om vi konsumenter kunne tåle å betale litt mer for maten vår ville faktisk bøndene kunne ansette jetere, da ville tapet av beitedyr til de 3 andre rovviltene kunne holdes på et minimum. Vinn vinn kaller jeg det. Nå har jeg ikke helt trua på at dette noengang vil skje og med tanke på vår regjering sin økonmistyring her i landet er det ikke mange tiårene før vi igjen er tilbake der var for 50 år siden..... Da folkens, da utrydder vi ulven en gang for alle! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Overføringene til dagens jordbruk har vel mest med bosettingsmønster i hele Norge å gjøre. Noe jeg er sterk tilhenger av.

 

Når det gjelder prinsippet om selvforsyning av de fleste landbruksvarer trenger man ikke på langt nær å benytte det arealet man bruker idag hvis man produserer mest mulig rasjonelt der det lønner seg mest. Selvforsyning av mat er en helt annen diskusjon.

Link to comment
Share on other sites

Jammen er det en del forholdsvis historieløse her inne...... De fleste kan enes om at ulven for noen tiår tilbake ble utryddet. Hvorfor ble den det? Før Norge fant olje på slutten av 60 tallet var vi nåtidens Moldova, vi lå på bunn i Europa hva gjelder økonomi. Dette har som de fleste sikkert har fått med seg snudd nå. Når sulten er som størst, da prioriteres det ganske enkelt ikke å dele på matfatet med ville dyr. Dette er nok hovedårsaken til at ulven i første omgang ble utryddet.

 

Det er et godt poeng, men likevel - dette er jo ikke noe som er spesielt for Norge og land som var i Norges situasjon, for vi var jo langt, langt nede. Ulven har jo historisk sett blitt utrydda eller forsøkt utrydda over hele sitt utbredelsesområde, der det kommer i konflikt med mennesker. Og hvis det finnes unntak, er det disse som bekrefter regelen...

 

Ellers helt enig i det du skriver - det er andre arter som er viktigere å ta vare på i Norge enn ulven. Selv lemen, hvor Norge har en prosentvis stor andel av verdenspopulasjonen. Nå ser det kanskje ut til at lemen klarer seg selv rimelig bra, men etter føre-var prinsippet burde det vel i det minste vært skrevet en forvaltningsplan, og pøst ut noen millioner til et par ihuga forskere? Sånn for syns skyld...? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

@jibrag noen er på saken

Her er forskningen

http://www.forskning.no/artikler/2011/januar/276398" target="_blank" target="_blank

http://www.forskning.no/artikler/2005/n ... 5566057.47" target="_blank" target="_blank

http://www.forskning.no/blog/stenseth/290780" target="_blank" target="_blank

Lemen med radiosender

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedm ... /1.7741748" target="_blank" target="_blank

Og ikke har vi jakt-tid på Lemen så da er den i prinsippet også fredet :mrgreen:

God påske :winke1:

Link to comment
Share on other sites

...da utrydder vi ulven en gang for alle! :mrgreen:

 

Samt påfølgende applaus og festlige bilder fra f.eks. South Park med henvisning til evt. meningsmotstanderes hippietendenser er ikke ønskelig på Kammeret, om tråden skal få leve bør man holde seg til sak og ikke utbrodere personlige oppfatninger i den grad at det kan støte andre.

Anbefaler at brukerne moderere seg før moderatorene må bruke saksa for å moderere dem.

 

God påske!

Stykkjunkeren

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil henlede litt tilbake til trådtittelen, Bygdefolk for rovdyr = galskap?

 

Nettsiden til BFR ser jo fin nok ut så jeg kikket litt bak fasaden på lederen av foreningen.

Jeg regner med at det er stuereint å legge ut linker da de er funnet på youtube og google, og således er offentlige.

 

Så får folk selv vurdere hvor seriøst dette er.

 

Sjaman i sommersol:

 

For ulv, men mot mygg og bålrøyk:

 

Litt andre interesser:

http://www.violenceproductions.com/

Link to comment
Share on other sites

Og i tillegg drapsdømt leder i BFR så er ikke noe seriøs forening det som alle som har interesse av skog, utmark, landbruk osv burde ta stor avstand fra for å beholde sitt selvbilde og ikke risikere å bli innblandet i . BFR er itillegg en norsk underart av Wolf Army Sweden, jonny Puma som den nynazisten der kaller seg .

Link to comment
Share on other sites

Jeg har full respekt for folks forskjellige meninger, men når sant skal sies synes jeg det er litt teit å komme med et dumt utsagn som at elgen gjør mere skade på samfunnet i form av angrep på personer og bikkjer enn ulv og bjørn. I mange diskusjoner som detta kjem det alltid fram som et motargument mot oss "ulvehatere". Og nei, jeg hater ikke ulven, det er ett flott dyr, men synes ikke Norges fine natur skal krydres av det :)

Tenk litt på det, at det er (om jeg ikke tar veldig feil) 63? ulv i Norge, og et par hundre tusen elg. Da sier det seg jo sjøl at elgen gjør mere skade enn 63 ulv. Tenk om vi hadde hatt et par hundre tusen ulv i Norge, hvem ville gjort mest skade alt i alt da? Da tenker jeg ikke bare på menneske og hunde angrep, men tenk på all villreinen, rådyr etc. som vil bli de par hundre tusen ulvenes levebrød. Jeg hadde hvertfall ikke likt å bytte om på antall ulv å elg slik det er i dag :)

Link to comment
Share on other sites

Tror faktisk du har misforstått noe fundamentalt. De som er for å ha alle "naturlige" rovdyr i norsk natur vil selvfølgelig at antallet skal stå i forhold til relativt naturgitte forutsetninger-dvs. IKKE flere rovdyr enn byttedyr :!::idea::roll: . Personlig vil jeg gjerne dele jaktutbyttet(kvotene) med en del rovdyr, men ønsker også å jakte på en jaktbar rovviltbestand. Antallet får kompetente personer regne seg fram til. Kanskje 63 ulv er det riktige antallet ulv :?: . Kanskje burde det vært fler for å få en jaktbar stamme :?: Ønsker ihvertfall ikke et custom made jakthegn som kollapser uten jegere(menneskelige) slik ting er i ferd med å utvikle seg med store hjortevilt :evil:

 

AS

Link to comment
Share on other sites

Tja, det er lov å ønske...Jeg ønsker ulven vekk... Men er villig til kompromisser og inngjerdet rovdyrhegn er et slikt kompromiss. Men jeg frykter at tilhengere flest er kompromissløse, eller?

 

Vanskelig å unngå personkarakteristikk her: :idea::?:|:):overrasket::oops::cry::x:forvirra: Men hvis rovdyrhegn/dyrehage skal til for at det skal kalles kompromiss for din del, så burde du sjekke hva som står i ordboka under kompromiss:

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Kompromiss

 

 

AS :shock:

Link to comment
Share on other sites

Bygdefolk for rovdyr = galskap!

 

Begynner å lure på hva som er galskap da jeg ser en del av innleggene fra "den andre siden"

her... Er hverken for eller mot, men du verden å mye bra som spas opp her!

Her er det vel et flertall av den u-gale siden som virkelig klarer å piske hverandre

til uante høyder.

 

Vet jeg kaster bensin på bålet nå, men shit au.

Link to comment
Share on other sites

Du har kanskje ikke hørt om å sette noe på spissen? Var for å få frem hva jeg mente, om hvor dumt det er å si at elgen gjør mere skade enn ulven med tanke på antall dyr av hvert slag :) Selvfølgelig skjønner jeg at det ikke er faktum at det noen gang vil bli et par hundre tusen ulv her, og 63 elg.. Bevisst overdrivelse kalles dette! :) Dessuten vil jeg ikke si meg enig i at ALLE folk som er for rovdyr bestander i Norge vil det du sier, nemlig ha en begrenset bestand som vi kan drive jakt på. Er mange folk der ute som vil at naturen skal ta sin gang i sine egne hender, og kontrollere alt av dyr og bestander av seg selv. Er jo de som sier at vi jegere er helt forferdelige som kan skyte en levende elg å :)

Link to comment
Share on other sites

For å bringe litt saklighet "til gards" 8):mrgreen: dessverre/heldigvis virker det som om, opinion(byfolk :?::D ) begynner å bli fornøyd med rovviltbestanden, og at fenomet sauebønder/reineiere ikke helt klarer å bestemme hvilke større rovvilt som er værst for mennesker/dyr, er en indikasjon på at fremtidig forvaltning av rovviltbestanden(e) vil ligne veldig på dagens. Jeg/(vi :?::wink: ) som ønsker flere større rovdyr i norsk natur(jaktbare stammer) får vel oppsøke landene som tilbyr dette. Litt synd egentlig, da dette er opplevelser jeg kunne hatt i bygda jeg bor i. På sikt tror jeg(er erfart i land med tettere rovviltbestander) at jakt vil endre atferden til rovviltet slik at en slipper dyr som henger rundt søppelkassene til folk :D og således ikke opplever flere episoder med folk selv om bestanden øker :wink:

 

Syntes forøvrig at tråden har en god tone, og er passe saklig :D8)

 

 

AS

Link to comment
Share on other sites

Dersom det er rovdyrjakt du ønsker, kan jeg tipse deg om at kvotene på jerv aldri fylles, med det resultat at SNO må drive med etisk tvilsomme hiuttak og helikopterjakt. Du er hjertlig velkommen til å komme opp til meg for å jakte jerv.

 

:winke1:

 

Og bestanden er bra! 11 skutte de to siste åra i Forelhognaområdet og stadig spor å se.

:winke1:

Link to comment
Share on other sites

Kuttet sitatet av forrige innlegg. Jegermeistern.

 

Takk for invitasjonen :wink: , men bor på ytre helgeland :D og her er det forholdsvis lite rovvilt. Blir skutt gaupe her nesten årlig, men en må nesten ha et "fritt" yrke da jakta foregår spontant på dagtid og gjerne hverdager :cry:. Ellers er det en veldig "elgkommune" og det er dette som flest er villige til å bruke tid på.

 

AS

Link to comment
Share on other sites

Lakafant, et av de største problemene vi har er nettopp at vi i norge ikke har mange områder som er store nok til at store rovdyr kan ferdes der og bare der. De vil på et eller annet tidspunkt komme i nærheten av søppelkassa til noen. For familien "noen" som har små barn er ikke dette nødvendigvis ønskelig. Når du bor på Vestlander er det jo selvfølgelig svært lett å mene at vi bør ha flere store rovdyr all den tid dere per i dag er svært skånet for dem.

Link to comment
Share on other sites

Kuttet sitatet av forrige innlegg. Jegermeistern.

 

Du mener i fullt alvor at små barn er truet av våre rovdyr? Det er den type argumentasjon som fører til så steile fronter i denne diskusjonen. Det var en som var inne på et tidligere her...det er bunnløs frykt og angst som driver mange til å hate rovdyr. All statistikk tilsier at vi ikke har noe frykte. De svært få som får et ublidt møte med bjørn, gjør ofte det etter å ha oppsøkt situasjonen. De andre rovdyrene har vi ihvertfall ingenting å frykte fra.

 

At man skal bli angrepet når mann passer sine egne saker, stor eller liten, er lite sannsynlig. Ihvertfall av dyr. Av artsfrender derimot....mange svært sjuke mennesker der ute.

Link to comment
Share on other sites

Lakafant, et av de største problemene vi har er nettopp at vi i norge ikke har mange områder som er store nok til at store rovdyr kan ferdes der og bare der. De vil på et eller annet tidspunkt komme i nærheten av søppelkassa til noen. For familien "noen" som har små barn er ikke dette nødvendigvis ønskelig. Når du bor på Vestlander er det jo selvfølgelig svært lett å mene at vi bør ha flere store rovdyr all den tid dere per i dag er svært skånet for dem.

 

Ytre Helgeland ligger sør i Nordland :D8) , og det er observert bjørn 3-4 mil unna(Bardal)(3 år siden :?:), det går gaupe mellom husene "overalt", observert jerv/spor ifjellet hvert eneste år, har dog ikke ulv i "omegn". Har flere i flere år hatt vinter, vår/sommer og høstturer til strekningen Trofors-Hattfjelldal hvor det iflg. sauebøndene kryr av bjønn. Ligger i telt m/samb+barn 5 og 7 år. Hverken vi eller bofaste har opplevd noe "skummelt" i forhold til rovdyrene :!: Husdyr derimot.... :|

 

 

AS

Link to comment
Share on other sites

At sauebøndene sier at det kryr med bjønn må du ta med en klype salt..... :lol:

Husk på at en bjørn kan gjøre uhorvelig stor skade når den kommer inn i et beiteområde. Det går fort med 100-150 sauer. (og nei, den spiser ikke alt dette....)

Det er i grunnen det samme med alle rovdyra, kanskje unntatt gaupa. Et enkelt dyr kan gjøre stor skade. Gaupa er mer sånn at den tar det den kan spise, dersom den får være i fred. Jerven er verst, noe som ikke er så rart gitt at den er et mårdyr med sterkt hamstringsinnstinkt.

Link to comment
Share on other sites

Pussig, her oppe er samene mer bekymret for gaupas herjinger i reinsflokken enn jervens. Mulig dere har snillere kattedyr lengre sør..

 

Eller at dere har snillere jerv... Var vel også en same som uttalte at han heller ville ha ti gauper enn en ulv i reinflokken...

Link to comment
Share on other sites

 

Ytre Helgeland ligger sør i Nordland :D

 

Ups, litt rask der ja, beklager! Da skal jeg ikke hevde du uttaler deg på sviktende grunnlag!

 

Proffen, nå leser du det jeg skrev som fanden leser bibelen. Prøver igjen, det som er en utfordring i Norge er mangelen på store områder, der de store rovdyrene kan leve uten regelmessig kontakt med bebygd område. All den tid de ender opp med å ta livet av jakthunder og andre husdyr så vil det være konflikt, det er ikke til å unngå. En siste ting, ja, jeg ville ikke sittet stille å sett på at gutta mine på 3 år hadde lekt i hagen om det kom en flokk på 4-5 ulver over jordet noen hundre meter unna. Da hadde jeg hentet dem inn å sett på ulvene innenfra. Utelukket å stole på at ulven ikke er farlig mot barn! Dette betyr ikke at jeg går rundt å frykter ulv! Jeg jaktet elg 4 år i trysil kommune, der ble det rett før jakta observert en flokk på 3 dyr som sirklet rundt en hogstmaskin. Jeg kan love deg at maskinførerer spiste nistepakka si inni maskinen den dagen! Han følte rett og slett ikke for å gå ut der og da......

Link to comment
Share on other sites

Kammerherren@

jeg kan legge til at ifjor så sirklet dem inn en hundekar også når han gikk og støkte.

redningen hans var at han fikk skutt i lufta for så å ta beina fatt med bikkja til nærmeste vei og bil. (han gikk ikke i skogen der på ei uke)

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig vil antallet ulv ha en sammenheng med hyppigheten av eventuelle ulveangrep.

 

Men å hevde at ulven er ufarlig for mennesker i gitte situasjoner er vel litt for mye av "vil ikke se, vil ikke høre" mentalitet.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Rovdyrforsker-Ulv-er-ikke-ufarlig-7102310.html

 

http://www.tv2.no/nyheter/utenriks/kolja-10-drept-av-ulv-2534562.html

 

Det finnes mange flere eksempler for de som gidder å søke.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om det er forskjell, men min erfaring med gaupa er bare noen få tapte dyr, dog har den tatt lam helt inne ved husveggen....

 

Gaupe_Berstad_2106-2.jpg

 

Ligger sju lam i den haugen der, jeg som har dratt dem sammen men jeg trengte ikke å gå langt etter dem. Ett som var spist på.

Men på snøen viste det seg at det var yngling i området, sannsynligvis i ei bergsprekk noen hundre meter unna der bildet er tatt, og det gikk mor og 2-3 unger (fire gauper sammen i allefall) i området der hele vinteren... Pluss to sikre enkeltdyr og ett spor til som det antakelig var deling på dvs to familiegrupper... Mista 31 av 180 lam til rovdyr den sommeren.

 

Ironisk nok så har jeg savna gaupa i vinter...

Link to comment
Share on other sites

 

Ytre Helgeland ligger sør i Nordland :D

 

Ups, litt rask der ja, beklager! Da skal jeg ikke hevde du uttaler deg på sviktende grunnlag!

 

Proffen, nå leser du det jeg skrev som fanden leser bibelen. Prøver igjen, det som er en utfordring i Norge er mangelen på store områder, der de store rovdyrene kan leve uten regelmessig kontakt med bebygd område. All den tid de ender opp med å ta livet av jakthunder og andre husdyr så vil det være konflikt, det er ikke til å unngå. En siste ting, ja, jeg ville ikke sittet stille å sett på at gutta mine på 3 år hadde lekt i hagen om det kom en flokk på 4-5 ulver over jordet noen hundre meter unna. Da hadde jeg hentet dem inn å sett på ulvene innenfra. Utelukket å stole på at ulven ikke er farlig mot barn! Dette betyr ikke at jeg går rundt å frykter ulv! Jeg jaktet elg 4 år i trysil kommune, der ble det rett før jakta observert en flokk på 3 dyr som sirklet rundt en hogstmaskin. Jeg kan love deg at maskinførerer spiste nistepakka si inni maskinen den dagen! Han følte rett og slett ikke for å gå ut der og da......

 

Hadde rovdyrene streifet FORBI på noen hundre meter, uten å vise interesse så hadde jeg vel kanskje gått ut til treåringen og meldt fra til lokalpressen. Hvis en hadde gjort seg til kjenne og ulven hadde veket, så hadde det vært en naturopplevelse :| Men, hvis ulven hadde vist interesse, vært aggressiv, mangel på frykt, så burde bestanden ha vært stor nok til at individer/flokken kunne skytes og/eller forfølges umiddelbart. Dette også utenom jakttid med evt. fratrekk på ordinær kvote. På sikt hadde en da avlet frem en ekstremt menneskesky rovviltbestand, noe jeg anser som positivt på alle måter. :wink:

 

AS

Link to comment
Share on other sites

Utrolig at rovdyr skal være å sårt tema her inne. Folk har ingen gudegitt rett til å utrydde rovdyr fordi det byr på ulemper for dem selv under jakta. Man KAN gjøre det, da vi jo er på toppen av næringskjeden men det er ikke et fasitsvar. Selv gråter jeg ikke en tåre over jegere tatt av bjørn, hunder tatt av ulv eller sauer tatt av noe annet. De er i DERES domene, og de har vært her mye lengere enn oss. Nar man i tillegg bærer skarpt kan man jo heller se på det som at jakta blir litt ekstra spennende når en selv blir jaktet. Hvis det er noen en umulig kan finne seg i så kan man jo heller bli hjemme. Det er ingen som tvinger en til å jakte heller.

Link to comment
Share on other sites

Kuttet sitatet av forrige innlegg. Jegermeistern.

 

Ja det var jo et produktivt innlegg i debatten..... :shock:

 

Blir omtrent som "skyt faenskapet" fra motsatt side..... :lol:

 

Går ut i fra at du verken har hund eller jakter i rovdyrområder. Antagelig jakter du ikke i det hele tatt, eller?

"Du skal ikke så inderlig vel godta den urett som ikke rammer deg selv" Hørt det før?

Link to comment
Share on other sites

Utrolig at rovdyr skal være å sårt tema her inne. Folk har ingen gudegitt rett til å utrydde rovdyr fordi det byr på ulemper for dem selv under jakta. Man KAN gjøre det, da vi jo er på toppen av næringskjeden men det er ikke et fasitsvar. Selv gråter jeg ikke en tåre over jegere tatt av bjørn, hunder tatt av ulv eller sauer tatt av noe annet. De er i DERES domene, og de har vært her mye lengere enn oss. Nar man i tillegg bærer skarpt kan man jo heller se på det som at jakta blir litt ekstra spennende når en selv blir jaktet. Hvis det er noen en umulig kan finne seg i så kan man jo heller bli hjemme. Det er ingen som tvinger en til å jakte heller.

 

Du Telefonoperatør, jeg vil ikke plages nevneverdig av et forbud mot halvautovåpen, men etter et raskt søk på deg her ser jeg at det vil du! Glemmer du ikke en liten detalj her med tanke på å stå sammen som våpeneiere? Ikke bare sitte å se på at våpeneiere med litt andre interesser enn en selv får innsnevret sine muligheter? Veldig mange jegere plages av ulven, det er et faktum. Men, som pistolskytter skjønner jeg at det driter du i! Makan!

Link to comment
Share on other sites

Så hvis man skal driste seg til å oppsummere...

 

 

1: rovdyrgjerder er urealistisk dyrt og får konsekvenser for trekkmønster hos andre dyr samt allmenhetens tilgang til naturen.

2: døgnkontinuerlig gjeting er urealistisk dyrt.

3: Det er begrunnet frykt for at spesielt ulv i flokk skal ta mennesker

4: En del av befolkningen ønsker flere rovdyr og tilbakeføring av utmark til villmark.

5: Befolkningen er delt i synet på om vi skal opprettholde et spredt bosetningsmønster.

6: Befolkningen er delt i synet på om vi skal opprettholde utmarksnæringer.

 

 

Konsekvensene av flere store rovdyr er det kanskje lettere å være enige om en punktene over. Dvs. at utmarksnæringene vil forsvinne og folk føler seg mer utrygge med store rovdyr rundt seg.

Mer kontroversielt er det kanskje at økt utrygghet er enda en spiker i kista for distriktene. En spiker tåler man, men når det blir mange nok så sitter lokket fast og man kommer f.. ikke opp.

 

 

Så hva er en politisk akseptabel løsning.. Kanskje som en kompis foreslo: Avvikle utmarksnæringene i de "beste" områdene for rovdyr og innfør fri jakt utenfor området. Kompenser næringen for tapet.

Rent biologisk tror jeg ikke dette er holdbart i lengden men kanskje det da blir litt mer fred en periode.

 

 

Rent personlig venter jeg bare på at et revir skal bli jaget tomt for byttedyr og flokken bli så stor og sulten at den går på lette bytter som kvinner og barn. Jeg bor på nordvestlandet så jeg føler ikke dette på kroppen men jeg har da lest histore. Rovdyraktivistene fnyser av dette men det er mange historiske eksempler på dette.

 

Skal jeg tippe om den videre utviklingen så vil de ensidige rovdyraktivistene fortsette å ha nok politisk trøkk til at bestandsmålene fortsetter å justeres oppover. Forvaltningen vil fortsette å legge hindringer i veien for effektiv jakt. Media vil fortsette å støtte ensidig rovdyraktivisme. Det vil fortsatt være vedtatt politikk å tolke Bern konvensjonen som at vi må ha bærekraftige stammer av alle de store rovdyrene i Norge. For å unngå innavl vil det bli importert yngel som settes ut blandt kullene. Utmarksnæringen vil i de verste områdene dø ut.

De eneste som vil få støtte nok til å fortsette med utmarksnæringen er reindriften som gjøres av samene. De kan dytte urfolkskonvensjonen foran seg og da settes DN og det nye Miljødirektoratet i politisk sjakk matt.

 

 

Såhh: Hvem vet hvor de forskjellige partiene ligger med tanke på rovdyrpolitikken og skyttersaken nå før valget?

 

Strategier framover:

Flere bilder i media (aviser, nyheter, blogger) av restene av dyr som er tatt av rovdyr. Helst med kommentarer som viser lidelsene byttedyrene går gjennom før de dør eller hvis de skulle overleve.

Være aktivt tilstede på nett med saklige argumenter.

Samle sammen dokumentasjon på hatefulle og lovstridige ytringer -> vurdere anmeldelser (vår statsminister er opptatt av dette).

Gi tilsvar til oppslagene i media som tipper over grensen til usakligheter når rovdyr omtales.

 

Dette er ting alle kan bidra med. f.eks. med en tråd som heter "Rovdyrtatt" her etter samme mal som "Nyheter i Media". Denne kampen står i media og for tiden så eies medias oppmerksomhet av rovdyraktivister og folk som har lært sin biologi i Disney filmer.

 

 

PS: Konsekvent bør ikke Naturvernforbundet, BFR og ARR m.fl. omtales som naturvernere, rovdyrvernere osv men som aktivister. Språk er makt og det gjelder å sette halen på grisen. En "verner" er en god og selvoppofrende rolle. En aktivist er noe helt annet.

Kan vi få endret definisjonene i diskusjonen har vi vunnet saken, det kan enhver retoriker bekrefte. Altså må rovdyr konsekvent omtales som skadedyr osv.

 

Nok grunnkurs i retorikk og medierådgivning for i dag :shock::wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vi MÅ ikke ha bjørn (eller jerv og gaupe), men de hører da hjemme her, ulven vi har nå er en innvandrer fra Russland. Hadde du lest alt jeg har skrevet, så hadde du sett at jeg påpekte at jerven desidert er verst sett fra beitenæringen. Det jeg mener er at skal vi koste på oss store bestander av store rovdyr, må samfunnet finne seg i kostnaden, ikke lempe det over på beitenæringen. Det betyr inngjerding av store nok områder for rovdyra, da inngjerding av sauen ikke vil fungere.

 

Etter mitt hode trenger vi ikke bruke ressurser på å opprettholde bestander av bjørn og ulv her til lands. Dette er dyr med store stammer i Europa og at de hører hjemme her er vel egentlig ikke noe argument. Hva skiller disse pattedyrene fra kråker, lopper og lus, tuberkelbasiller og andre skadedyr- (retorisk spørsmål satt heeeelt på spissen dette, men jeg gjør det uansett for å dytte diskusjonen inn på et litt annet spor)

 

Jerv og gaupe er verre stillt og der bør Norge bidra til å opprettholde artene. Dog vil jeg ha en mer lokalt styrt politikk enn i dag for å skåne utmarksnæringene i langt større grad.

 

 

(Relativt stor quote for å holde tråden i diskusjonen)

Link to comment
Share on other sites

Du Telefonoperatør, jeg vil ikke plages nevneverdig av et forbud mot halvautovåpen, men etter et raskt søk på deg her ser jeg at det vil du! Glemmer du ikke en liten detalj her med tanke på å stå sammen som våpeneiere? Ikke bare sitte å se på at våpeneiere med litt andre interesser enn en selv får innsnevret sine muligheter? Veldig mange jegere plages av ulven, det er et faktum. Men, som pistolskytter skjønner jeg at det driter du i! Makan!

Ærlig talt. Jeg har da ikke snakket om å forby noe som helst. Jeg sier bare at jegere og bønder må finne seg i at rovdyr eksisterer. Mygg, veps og brennmaneter er irriterende. Burde vi da utrydde dem? Noen korttenkte ville kanskje sagt ja fordi det er irriterende dyr, men jeg mener nei av prinsipp. Samme med rovdyr. Bare fordi de er til ulembe for en gruppe mennesker, burde de utryddes? NEI.

 

Jeg er på ingen måte noen rabiat naturverner, men dette går på prinsipp.

Link to comment
Share on other sites

Skal man vurdere antall og bestandsutvikling på internasjonal basis, er det kun IUCN som har brukbar oversikt. Her er våre 4 store, og alle havner i kategorien "least concern" altså minst bekymringsfullt. Det betyr at stammene er sterke og til en viss grad stabile eller voksende.

 

 

http://www.iucnredlist.org/details/12519/0

 

http://www.iucnredlist.org/details/9561/0

 

http://www.iucnredlist.org/details/41688/0

 

http://www.iucnredlist.org/details/3746/0

 

Hvorfor Norge skulle ha spesielle forpliktelser angående gaupe og jerv som vi ikke har på bjørn, se det forstår jeg ikke....

Både europeisk gaupe og jerv finnes i store mengder. Jerven er til og med circumpolar, dvs finnes på hele nordkalotten. Gaupa finnes helt øst til stillehavet. Canadagaupe tar over i nordamerika.

Ulven vår er noe anderledes fordi det er svært tvilsomt om vi er forpliktet i henhold til Bern konvesjon, da den beviselig er innvandrer.

Link to comment
Share on other sites

- De er i DERES domene, og de har vært her mye lengere enn oss. -
Dette med "var her først - " er tydeligvis rovviltmenighetens kronargument. Men som jeg har påpekt før - dette er FEIL!

 

De første landlevende dyr som kom til det som i dag er fastlandsnorge etter istida, var MENNESKENE! De kom til isfrie områder i vest- og midt-Norge om sommeren, i båt fra det daværende Nordsjø-landet (jfr. Blomvåg-funnet). Dette var fangstfolk som hadde "marin" spiseseddel, og som sannsynligvis dro tilbake til "fastlandet" (nåværende Vikingbanken) om høsten. Dette var mens iskappa over de sentrale delene av landet, inkludert det som i dag er Sørlandet, var så diger at det var umulig for planteetende dyr å leve der - og det ga dermed heller ingen levemåte for mennesket og andre rovdyr.

 

Det eneste varmblodige rovdyret som sannsynligvis "var her først", er spekkhoggeren.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...