Jump to content

Bygdefolk for rovdyr = galskap?


Kristoffersen

Recommended Posts

Hei.

 

Kom nettopp over facebook siden Bygdefolk for rovdyr, og jeg trodde ærlig talt ikke at det fantes bygdefolk med så inni granskogen forvrengte meninger. De mener altså at jakt med løs hund ikke lengre er en tradisjon og kultur vi ikke lengre trenger å ta vare på. Og at å ha hunden løs i skogen er som å dele ut gratis mat til ulven eller som å kaste pinne på tvers over motorvegen. Synes at dert er ganske skremmende at det er over 8000 bygefolk som vil ha skogen fult av ulv, gaupe, jerv og bjørn. Selv så mener jeg at vi bør ha gaupe, jerv og bjørn i landet men ikke så mye at vi mister jaktkameratene våre under jakta på skogsfugl, elg og hare!!

 

Da lurer jeg på hvordan er det mulig at folk som selv bor på bygda vil grave sin egen grav? Noen andre som har samme synspunt som meg/ andre synspunkt på dette?

Link to comment
Share on other sites

De mener altså at jakt med løs hund ikke lengre er en tradisjon

Helt uavhengig av hva jeg mener eller ikke mener om ulv:

 

Jakt med hund er de fleste steder en nokså/svært ny "tradisjon". I mellomeuropa er det en langt lengre tradisjon for det.

Mange steder er det ikke, og har aldri vært noen tradisjon for jakt med hund.

 

Mange steder jakter en helt fint med hund der det er ulv

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

er vell idioter på begge sider...

ja jeg er medlem på FB siden til BFR og ARR men jeg er fortsatt imot dem. syns det er greit å følge med på hva dem skriver for noe av det er vettugt og andre ting er bare tull.

 

jakt med hund er jo en tradisjon vi har i Norge nå og mye av det dem skriver der skremmer meg igrunn....

men også en ting ARR er bedre til å utale seg på siden sin mens BFR er helt tullete og BFR blokker alle som har motsatt mening en dem så useriøst som det kan bli.

 

Men ARR er ganske seriøse syns nå da jeg (Aksjonens Rovdyrets Røst)

Link to comment
Share on other sites

er vell idioter på begge sider...

 

Utvilsomt, men de som hisser seg opp over at bygdefolk også kan være tilhengere av rovdyr er nok kanskje de største.

Da for/mot rovdyr ikke har noe som helst med om du bor i bygd eller by.

Link to comment
Share on other sites

De har vel glemt å sjekke om meningene deres er godkjennt av Nasonalt råd for godkjenning av akseptable meninger, ensretting og høyverdig moral da. Har forresten sett at det finnes bygdefolk som liker kaffe med melk og så har jeg hørt om en fyr som ikke hadde trimmet mopeden sin og en annen som faktisk hadde drukket kjøpesprit, selv om de bodde ett sted bussen bare passerte 2 ganger om dagen.

Link to comment
Share on other sites

Har forresten sett at det finnes bygdefolk som liker kaffe med melk og så har jeg hørt om en fyr som ikke hadde trimmet mopeden sin og en annen som faktisk hadde drukket kjøpesprit, selv om de bodde ett sted bussen bare passerte 2 ganger om dagen.

De der er nok tilflytta ;)

Link to comment
Share on other sites

Trodde denne tråden var stengt jeg.... :lol:

Seriøst, folk må få mene hva de vil om rovdyr, men å hevde at jakt med hund ikke har tradisjoner her på berget er vel å dra den lenger enn langt.... :winke1:

En annen ting, flytter du på landet og får en bonde som nabo, bør det ikke komme som overraskelse at det lukter møkk i blant! Blir omtrent som å flytte til byen og ergre seg over eksoslukt.....Teite, teite folk.....Kommer på en kommunelege som mente møkklukta gikk utover folkehelsa....for en taper.... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Vel jeg ble litt brent sist :D Sinna mail fra Moderator og stengt tråd... Blir visst litt revet med :mrgreen:

 

Tror vel kanskje vi er tjent med å holde det på et litt mer saklig nivå enn vi har gjort hittil..meg selv inkludert. Bare starttråden her er jo med på å kaste diskusjonen ut på usaklighetens hav.. Det er jo ikke rovdyrdebatt det legges opp til.

 

Det er hvorvidt bygdefolk med en type mening er idioter. Det er off topic den tråden hører hjemme spør du meg. Merkelig at Moderatoren har lagt den ut igjen...

Link to comment
Share on other sites

Det er undersøkt hvor disse "bydefolkene" bor hen, og det er stort sett ikke på bygda.

Åtte av ti nordmenn er forøvrig FOR ulv.

Nesten åtte av ti nordmenn bor IKKE på bygda, men i byer.

Ulven er flott, naturen i Norge er flott, men den er utvilsomt best uten ulv. Det er ingen ting som tilsier at Norge bør gjøre en innsats for å bevare ulv fra Russland og Finland. De kan være der de hører hjemme.

Sjøl lisensjakter jeg ulv i Norge med verdens beste samvittighet.

Link to comment
Share on other sites

Med litt research på bakgrunnen til en av de som fronter nevnte forening så får man et visst innblikk, uten å si mer. Jeg debatterte litt med vedkommende en gang, men bakket ut da jeg ble på det sterkeste advart av andre mot å havne på ei svarteliste der.

 

Forøvrig mener jeg det er fritt fram å synse og mene noe i dette landet, iallfall så lenge det gjøres på redelig og faktaorientert vis. En del av meningene som kommer fram er langt unna saklig debattform, for å si det mildt. Andre ting er sikkert greit nok, men jeg bruker ikke en kalori på akkurat den foreninga der….

 

Jakt med løs hund har man da vitterlig gjort iallfall siden 1800-tallet i Norge, så jeg vil påstå at det er en kulturtradisjon.

Link to comment
Share on other sites

Antageligvis mye lenger enn 1800-tallet. Jeg finner ikke igjen siden på verdensveven akkurat nå, men emblemet til NSFN (Spesialklubben for finsk spet og norbettenspets) er meget gammelt. Mener å huske at det faktisk er inspirert fra noe som ble funnet i en vikingegrav. Bildet er forøvrig av en spisshund.

Link to comment
Share on other sites

men jeg kan vell legge til det at faktisk en del av de jeg diskuterer med så havner det til at vi ikke er så veldig uenige allikevell. er jo mest forvaltninga vi er imot og ikke ulven.

Ps. en av bestevenninnene mine er jo for ulv så vi diskuterer litt nå og da men sjeldent vi blir sure på hverandre og kommer med usakligheter mot hverandre

Link to comment
Share on other sites

Jeg er medlem av og støtter Bygdefolk for Rovdyr. Jeg og min familie har bodd på bygda på den samme gården siden 1750. Jeg jakter elg og kortnebbgås og var senest i dag ute på kråkejakt. Jeg skyter flere ganger i uka - akkurat som mine forfedre har gjort på bygda. Jeg gleder meg også over ville dyr som jeg ikke jakter på bla ved dyrefotografering.

Jeg ville bli overlykkelig om det kom flere store rovdyr i mitt område, og jeg drikker svart kaffe uten noe tull oppi.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, jeg er en tilflytta bygdeboer som er for ulv/rovdyr i nærområdene :D . Har forsåvidt argumentert tidligere for rovdyrenes forvaltningsmessige plass i et alltid "artsraffinerende" økosysten. Er enig i at det ER et problem for bønder/reineiere med sau/rein i utmark uten tilsyn.

 

Men trodde oppriktig at elgen tok liv av flere elgbikkjer enn ulven? Når det gjelder andre løshunder, så jager vel disse på dyr som går tettere enn elgen? Men, ja forstår at dette er en risiko i ulvetette områder.

 

Når det gjelder bønder, hvor rovdyr kjennes direkte på pungen, kan jeg skjønne at de vil ha den helt bort. Men, hos jegere som prinsippielt skal høste av et overskudd, og i tillegg er gjester fungerende økosystem bør vokte seg vel for å kortsiktig tilpasse naturen til egen komfort. Kultiverer vi utmark/"villmark" :?: , vil ikke slakting/jakting av degenererte "husdyr :mrgreen::twisted: " ha(med rette) noen fremtidig aksept i opinionen.

 

Til dere som tror det eksisterer et by/bygd-skille, kan jeg fortelle at store deler jaktvaldene i bygdene eies/leies av folk som både bor og jobber i byer :roll::|

 

AS :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå gjaldt vel tråden bygdefolk for eller mot rovdyr. Merkelig at ulven blir diskusjonstema automatisk. For de som mest føler rovdyra på pengepungen, sauebøndene er faktisk jerven adskillig mer problematisk. Og mange saueeiere og bygdefolk generelt, meg selv inkludert ønsker ikke jerven eller andre rovdyr bort, men bestandene under kontroll. Det er den faktisk ikke i dag på tross av hva DN m.fl. sier. Men nå skal jo påsketuristene samle inn jervemøkk, så da blir det vel stas... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Kjenner flere som er iherdige debatanter/postere av inlegg og delinger av artikler osv bl.a. på Bygdefolk for rovdyr, FB osv.....

Noen av disse er bygdefolk som flyttet til hovedstaden for mange år siden og er blitt"LATTIFISERTE" og andre er folk som er født og oppvokst i større byer men som har flyttet ut til bygda og drømmen om det gode liv på landet.

Utfordringen for en del av disse har vært å se at det i Norge finnes ca 5 millioner mennesker og "nesten" like mange meninger om hvordan vi skal forvalte vår natur.

Jeg kjenner enda flere som bor på bygda og er aktive friluftsmennesker med alt det innebærer.

Noen går/står på ski, noen jakter, andre fisker , mange plukker bær og sopp og noen går seg bare en tur...........og de fleste gjør alle disse aktivitetene.

Det som har slått meg er at de som er medlem av diverse PRO rovdyr foreninger/fora/organisasjoner er de som er minst villige til å se på utfordringene vi har i Skandinavia i dag.

De mener utelukkende at de har rett og at alle andre interesser enn dems egne må vike for at vi skal kunne ha mest mulig store rovdyr i naturen.

Det jeg savner fra disse menneskene er deres evne til å inngå kompromisser slik at alles interesser skal bli ivaretatt på en best mulig måte.

Jeg mener at det absolutt er plass til oss alle men at vi må dele naturen på best mulig måte.

På mine vandringer i skog og mark ønsker jeg å treffe alle mulige slags mennesker og dele/høre deres historier og meninger.

Naturen er vill, vakker og rå/nådeløs til tider. det er plass til alle men de som er blitt totalt "Disneyfiserte" bør tenke som om både to og tre ganger før de ytrer sine meninger altfor bastant overfor meningsmotstandere.

Jeg ønsker derfor alle en riktig god tur i vår natur enten du har med deg kart og kompass, gevær, bøtte eller bare ett åpent sinn og sans for naturen.

Link to comment
Share on other sites

Ole.elg skrev:

Det som har slått meg er at de som er medlem av diverse PRO rovdyr foreninger/fora/organisasjoner er de som er minst villige til å se på utfordringene vi har i Skandinavia i dag.

 

Hvilke utfordringer er det vi har i Skandinavia i dag?(som ikke andre land har i flerfold) :?::?

 

 

AS

Link to comment
Share on other sites

Og for de som synes ARR virker som en seriøs organisasjon så bør dere kanskje følge litt med i timen. ARR medlemmenes store lidenskap er å løpe rundt i skogen å forstyrre for lovlig lisens og kvotejakt på rovdyr. Det har vel forøvrig heller ikke foregått en eneste lisensjakt på ulv hvor jegerne ikke har blitt politianmeldt av ARR. Synes dere det er seriøst?

Link to comment
Share on other sites

Nå gjaldt vel tråden bygdefolk for eller mot rovdyr. Merkelig at ulven blir diskusjonstema automatisk. For de som mest føler rovdyra på pengepungen, sauebøndene er faktisk jerven adskillig mer problematisk. Og mange saueeiere og bygdefolk generelt, meg selv inkludert ønsker ikke jerven eller andre rovdyr bort, men bestandene under kontroll. Det er den faktisk ikke i dag på tross av hva DN m.fl. sier. Men nå skal jo påsketuristene samle inn jervemøkk, så da blir det vel stas... :lol:

Her bør du kanskje legge til at slik er det nå, etter at nesten samtlige av de store! sauebrukene i dagens ulvesone nå er nedlagt. Ett utmarksområde som passet perfekt til i stor grad økologisk bærekraftig matproduksjon med ett minimum av kraftfor etc. Der dyrket mark i hovedsak produserte vinterfor for dyra.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder bønder, hvor rovdyr kjennes direkte på pungen, kan jeg skjønne at de vil ha den helt bort. Men, hos jegere som prinsippielt skal høste av et overskudd, og i tillegg er gjester fungerende økosystem bør vokte seg vel for å kortsiktig tilpasse naturen til egen komfort. Kultiverer vi utmark/"villmark" :?: , vil ikke slakting/jakting av degenererte "husdyr :mrgreen::twisted: " ha(med rette) noen fremtidig aksept i opinionen.

Vil minne deg på at vi i dag knappest har sammenhengende areal som kan klassifiseres som ukultivert villmark, de fleste jaktbare arter er og har vert kultivert i form av jakt/høsting i flere hundre om ikke tusener av år.

I tillegg gjør du den fundamentale feilen at du setter mennesket utenfor naturens orden, høsting av overskudd er en ny politisk ide for å forsøke å holde alle arter på status quo (Noe som i seg selv er unaturlig, og som heller ikke konsekvent overholdes av myndighetene selv). I dag har vi en "adel" på en høyskole eller to, som sammen med enkelt personer i DN og visse pressgrupper styrer dette. (Det meste de gjør er faktisk bra, det er ved fjerning av menneskets naturlige bruk av naturen de feiler på).

Link to comment
Share on other sites

Det er vel strengt tatt kun elg(kanskje hjort :?: ) som pga. lite rovdyr som har vært bestandsregulert av mennesket. Resterende jaktbare arter har hatt sykluser mer regulert av klimavariasjoner og "rovdyrtrykk". Mennesket har tid og stedvis jaktet rovvilt som da indirekte har regulert matviltbestandene. Og ja, da har vi vært aktører i økosystemet, men menneskets jakttrykk har fulgt utbytte(dyr/mat/kr) og derav regulert seg "naturlig". Det har til tider gått utover bestemte bestander og virket forstyrrende på "opprinnelige" sykluser, men har sjeldent utryddet bestander fullstendig(villsvin :?: )

 

Men tidligere var en del rovviltbestander lokalisert i utilgjengelige deler av Norge, da mennesket var mindre mobile. Man brukte ikke knappe ressurser generelt på denne type jakt. Men nå, hvor en enkelt har anledning/tid/utstyr og lokalt motivasjon :D , er en i stand til å utrydde/marginalisere(genetisk selvmord) bestandene. Dette medfølger et større ansvar.

 

Så tilbake til stridens kjerne, sauebøndene :roll: Disse har nytt godt av en tilnærmet rovdyrfri utmark, sendt sauene ut etter lamminga. Finnes det tilsvarende ugjetet husdyrhold noe annet sted i verden? Kan disse degenererte ull- og kjøttfyldeklumpenes tilstedeværelse i utmarka kalles naturlig :?: Skal utmarka tilpasses disses behov :?: Jeg syntes ikke det :!: Skulle gjerne sett at gjeting hadde vært en yrkesvei for noen hvis bonden trengte hjelp.

 

AS

Link to comment
Share on other sites

Utmarksbeite har flere tusen års tradisjon bak seg her i landet, som i andre land. Beiting uten gjeting har ikke mer enn 100 år bak seg. Nå er det ingen tvil om at bonden kunne trenge hjelp med gjeting for å unngå skader. Sikkert mange som kunne tenkt seg en slik jobb også. Problemet er at for å få effekt må man drive dagbeiting og samle dyrene i innhegning om natten. Dette krever altså 24 timers innsats. Bonden selv har andre ting å tenke på gjennom sommeren, så hvem skal gjøre dette nærmest gratis? Tidligere var dette jobb for barna noe som selvfølgelig ikke er akseptabelt i dag. Så hvordan løser vi dette? Det enkleste er å skille beitedyr fra rovdyr med gjerder. Nå har disse gjerdene vist seg å fungere heller dårlig og ønsker vi ei utmark oppstykket av viltgjerder? En annen måte er å skyte ut rovdyra der beitedyr får forrang. Da oppstår flere problemer, hva med dem med beiterett i rovdyrområder? Skal de bære hele byrden? De 4 store lever gjerne på forskjellige steder, hvor oppretter vi dedikerte rovdyrområder? Dette er allikevel antagelig den beste løsningen. Men da må rovdyrtilhengerne slutte å syte hver gang et rovdyr blir skutt i beiteområder(les ulv i telemark og vestfold ol.). Og staten må kompensere de som får sine rettigheter ødelagt i dedikerte rovdyrområder. Dette gjelder både beiterett og jaktrett.

Så må vi da akseptere ulvesoner med ulv,bjørn og gaupe. Egne fjellområder for jerv. Helst inngjerdet med elektrisk viltgjerde. (selv Krugerparken i RSA som er på størrelse med hedmark fylke er inngjerdet). Er dette en akseptabel løsning?

Dette er måten mange land har løst problemet på. Alternativet er etter min mening å holde rovdyrbestandene på et absolutt minimum. Å legge ned beitenæringa i Norge er ikke et alternativ med tanke på matvaresituasjonen i verden i dag og fremover. Det er jeg sikker på!

Link to comment
Share on other sites

Typisk redde mennesker å føle de må utrydde alt som er farlig, og alt en ikke kan råde over.

 

Når ulven begynner å drepe mennesker skal jeg vurdere å skifte mening, frem til da er det kun naturen som går sin gang, og ulven spiser det han finner.

 

Nå er det ikke slik at så mange er redd ulven. Mer en mektig irritasjon over overkjøringa fra forvaltninga. Dessuten har ulven alltid drept mennesker, skjelden ja, men det forekommer. Senest i fjor bla i Sverige og Russland.

Men når forvaltninga går andre veien og sier at i et gitt område skal det ikke være ulv og gir fellingstillatelse, hvem er det som skriker opp da? Er det så forbanna vanskelig å akseptere at noen områder skal være ulvefrie? Tilhengerne forlanger jo at lokalbefolkningen skal akseptere ulv innenfor ulvesona. Skal det noen sinne bli slutt på konflikten må det gis og tas fra begge sider.

Link to comment
Share on other sites

Vis man leser noe av oppgulpet som kommer ut av folk inne på bfr, så er det jo et par favoritt utsagn dem har.

Sånn som at bonden må passe sauen, men hva skjedde når han Trysil bonden ville ha gjetere? Jo da jamra "vernerne" om at det kom til å bli ulveslakt;)

 

Dem er totalt i mot lokal forvaltning av ulven, og hvorfor det? Er det redd får at de kommune som er berørt vil prøve å få ned bestanden??

 

Dem er for å ødelegge lovlig uttak av ulv, dem drapstruer jegere.

 

Dem oppfordrer medlemmene til ikke å melde inn observasjoner, får å holde bestandstallet lavest mulig.

 

Også er det jo rart at fleste parten av "bygdefolket" der inne bor i Oslo, og største parten er oppstanasige gamle tanter i 40 årene som har en romantisk tanke om å bli sleika i trynet av en russisk løushund og få sniffe på bæsjen til den samme løushunden.

 

Heldigvis er ikke russiske løushunder velkommen i terrengene jeg jakter i, og det plager meg ikke at det er sånn:):)

 

Bfr kommer aldri til å bli noe seriøs organisasjon, men det beste er jo at dem graver sin egen grav med all svadaen og trusler dem kommer med.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to comment
Share on other sites

Jeg er for sau på utmarksbeite, rovdyr og rovdyrjakt. Hvis det er så forbanna dyrt/vanskelig å fø opp sau i norsk natur så får vi heller betale mer for fårikål og pinnekjøtt. Jeg mener at det burde vært mer sau på utmarksbeite i landet sett under ett, så får en heller ta hensyn til lokale forhold og tilpasse tiltak i forhold til dette. Alle kommuner kan ikke skyte bort alt av rovdyr. Hvis folk/forbruker ikke vil betale det det vil koste(også i form av mindre kulturlandskap), så får vi heller eksportere færre av 36 millionene daglige porsjoner med sjømat som fyker ut av landet :D:wink::mrgreen:

 

AS

Link to comment
Share on other sites

Wolverine67, jeg skjønner ikke hvorfor vi skal godta å ha bjørn og ulv i Norge. Ingen av artene er truet på noen måte og nasjonal forvaltning vet vi ikke er noen framtidsrettet strategi. La oss heller bidra med forvaltning av disse to artene hvor det er bærekraftige bestander og nok rom for de til at de ikke stadig havner i konflikt med mennesker.

 

Jerv og Gaupe er arter som trenger hjelp så der kan vi nasjonalt gjøre et godt bidrag til disse bestandene.

Link to comment
Share on other sites

Vi MÅ ikke ha bjørn (eller jerv og gaupe), men de hører da hjemme her, ulven vi har nå er en innvandrer fra Russland. Hadde du lest alt jeg har skrevet, så hadde du sett at jeg påpekte at jerven desidert er verst sett fra beitenæringen. Det jeg mener er at skal vi koste på oss store bestander av store rovdyr, må samfunnet finne seg i kostnaden, ikke lempe det over på beitenæringen. Det betyr inngjerding av store nok områder for rovdyra, da inngjerding av sauen ikke vil fungere.

 

så jerv og gaupe er greit,men bjørn og ulv er det ikke?

bjørnen er jo mer en planteeter en et rovdyr..tar jo så klart dyr av og til,men er langt mer planteføde det går i

 

Bjørnen er omnivor, dvs alteter. Men desverre også opportunist. Det betyr at den vil gå for den letteste maten som gir mest kalorier, og sau er treige kaloribomber.....Dessuten er den en dårlig dreper og etterlater seg mange stygt skadde dyr. Det er ingenting som heter slagbjørn, alle bjørner er slik.

:?

Link to comment
Share on other sites

må samfunnet finne seg i kostnaden, ikke lempe det over på beitenæringen.

:?

 

Datt av litt, er pluselig sauenæringen i Norge blitt ett overskuddsforetagende ?

Av de ca 1000 mlrd (milliard) staten bruker i året så startes det opp med først ca 160 mlrd i overføringer til distriktene.

 

Greit nok at noen ikke liker ulv, man at de ikke tror at andre skal ha rett til å like den finner jeg noe merkelig.

 

Men uten byene dør bygda.( ville faktisk vært helt nedlagt omterent i 60 åra )

 

Argumenter gjerne sakelig imot det

Link to comment
Share on other sites

Sauenæringa er ikke lønnsom nei....Totalt avhengig av tilskudd ja. Men hva skal vi gjøre med det? Er du villig til å legge ned en vesentlig del av Norsk landbruk med de forholdene og matvaresituasjonen som råder internasjonalt?

Bygdene har mottatt mye tilskudd og markedene er i byen. Men glem ikke at råvareproduksjon foregår i distriktene, det være seg energi, mat, byggvirke mm. Legg ned bygdene og byene kveles. Import er en konstant usikker faktor.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...