Jump to content

vil gjengene passe alle typer dempere ?


palle

Recommended Posts

Her er det en del dempede som vil komme til å skille seg ut å ikke passe. F.eks vil ikke dempere med 15x1 gjenger passe, ei helle dempere med 14x1,5 gjenger

 

Hei

Jeg har ett sauerløp i 30.06 som er gjenget med 14x1 gjenger!

vil gjengene passe alle typer dempere,eller er det noen som"skiller seg ut og ikkje passer" ?

Link to comment
Share on other sites

ja vet det ,men dette gjelder bare 14x1 gjenger!

Her er det en del dempede som vil komme til å skille seg ut å ikke passe. F.eks vil ikke dempere med 15x1 gjenger passe, ei helle dempere med 14x1,5 gjenger

 

Hei

Jeg har ett sauerløp i 30.06 som er gjenget med 14x1 gjenger!

vil gjengene passe alle typer dempere,eller er det noen som"skiller seg ut og ikkje passer" ?

Link to comment
Share on other sites

Funnet på jaktfall.no

NB: Har du Hausken demper?

Av en eller annen grunn passer ikke våre dempere og rekylbremser på gjenger dreid for Hausken demper. Alt annet av dempere og bremser går om hverandre på gjengingen, men "hausken-gjenger" passer ikke sammen med våre produkter.

Link to comment
Share on other sites

Problemet kunne let være løst, om disse selvudnævnte supereksperter (kaldet bøssemakere) lærte sig lidt om normer og standarder, og om de så senere klared av at gøre job, som reelt holdt sig indenfor disse internationalt vedtagne standarder.

Man har for over 100år siden på alle andre områder kunnet klare af at gøre han og hungjenger, som fungerede uafhængigt af hvem som har produceret.

 

En ting som jeg har observeret i forbindelse med Hausken, er at de bruger et gjengepartilængde på 20mm, i modsætning til mange andre som bruger et gjengepartilængde på 15mm. Dette er ikke en fejl fra Hauskens side. Der ville dog ikke være et problem hvis bøssemageren kun gjorde et gjengeparti på 15 mm i længden.

 

Man kunne let få den mistanke at bøssemagere bevidst valgte at gøre specialtilpassede gjenger, for at kunne forlange en klar overpris, og samtidigt kunne indbygge fremtidigt job, om kunden køber ny demper, da denne nye så ville kræve, endnu et overpriset tilpasningsjob, fra "Mirakulixes" side

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Om pipa er gjenget 14x1 så skal alle 14x1 dempere passe. Gjør de ikke det kan du reklamere enten til han som slo gjengene eller de som har levert demper avhengig av hvilket produkt som er feil. 14x1 gjenger er 14x1 og ikke 13,8x1 eller 14,2x1. Det er jo en standard.

Men det kan jo være andre faktorer som spiller inn, lengde på gjenget parti eller om det ikke finnes et lite uthugg mellom gjenger og sealflate. Mener å huske at sonic ikke trengte dette sporet.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en a-tec ctm4 og skulle skru den på,men den gikk bare halvveis og da var det stopp.

Noen forslag til hva som kan gjøres (utenom å gjenge opp att på nytt hos børsemaker ) for og få den til og passe ?

 

 

Vet godt at jeg påfører meg litt vrede her nå men du kan friske opp gjengene forsiktig med en gjengebakke, men bruk ikke mye makt.

Vet at men ikke skal bruke bakke til gjenging av demper men til å bare kalibrere eksisterende gjenger gjør ingen skade

Link to comment
Share on other sites

Om pipa er gjenget 14x1 så skal alle 14x1 dempere passe.

 

Men det gjør de ikke. I teorien, ja. Men i praksis med norske børsemakere, nei. Da grunnet toleranser, som nevnt av E. Meyer. Mange børsemakere vil naturlig nok at demperen skal sitte som "støpt" og lager derfor gjengene på løpet i henhold til de i demperen. Dette fører til at andre dempere med samme gjenger ikke nødvendigvis passer på.

Link to comment
Share on other sites

Om pipa er gjenget 14x1 så skal alle 14x1 dempere passe.

 

Men det gjør de ikke. I teorien, ja. Men i praksis med norske børsemakere, nei. Da grunnet toleranser, som nevnt av E. Meyer. Mange børsemakere vil naturlig nok at demperen skal sitte som "støpt" og lager derfor gjengene på løpet i henhold til de i demperen. Dette fører til at andre dempere med samme gjenger ikke nødvendigvis passer på.

 

Er meget godt klar over det, men man kommer ikke unna det faktum at det er feil.

Vet noen dempere er litt romme i gjengene dette vil gjøre at den vil passe alle 14x1 gjenger. Men dagen man bytter demper kommer problemet.

Personlig ville jeg hatt en sammenføyning som var så tight som mulig, bytter jeg demper siden, kalibrerer jeg heller med en bakke. Blir jo mer stabilt selvom demper skulle skru seg litt ut.

Børsemakrene burde la kunden bestemme om de ønsker gjenging til demper eller til rett mål.

En kompis ville ha de på mål da han bruker en demper til trening/konkuranse og en liten kompakt sak til jakt.

Link to comment
Share on other sites

Vet godt at jeg påfører meg litt vrede her nå men du kan friske opp gjengene forsiktig med en gjengebakke, men bruk ikke mye makt.

Jeg kjenner vemmelsen brer seg i kroppen bare av tanken, litt som om jeg har drukket en stor munnfull klumpete melk mens jeg har sett på Paradise Hotel. Men ja, så lenge det ikke er mye en tar så er det en løsning. Ikke stort mer enn du kan ta med én finger, om en har et snitt som ikke er for slaskete på pasningen.

 

Ellers er jeg enig i at man bør ta tak i dette, det er på høy tid at børsemakere lærer seg hva toleranser på gjenger er.

 

Personlig ville jeg hatt en sammenføyning som var så tight som mulig, bytter jeg demper siden, kalibrerer jeg heller med en bakke.

Så du vil i utgangspunktet ha de sipertight, men om det ved neste korsvei kniper så drar du de gjerne opp til slarkepasning? Er det ikke bedre å få de riktig med én gang?

Link to comment
Share on other sites

Om dsgens gjenger er 14.05 og den nye demperen ikke går på vil ikke den 0,05mm gjøre den så slarkete. Men ser poenget ditt. Problemet med mine rifler er at de er kappet maks allerede.

Jeg har ved noen anledninger prøvd å justere eksisterende gjenger i dreibenk, kan si at det ble fiasko hver gang.

Derfor er bakke etter mitt syn en ok løsning. Man bruker bare litt håndmakt uten svingjern.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hmmm, enten har børsemaker gjort en slett jobb eller så er det noe feil på demperen. Ikke at det er noen krise, men en gjenge med toppdia på -0,13mm burde passe som en knakkpølse i en gymsal på det meste. Mest sannsynlig er toppdia kjørt på undermål før gjenging, tapet i styrke er ikke allverden men det er litt sløvt gjort.

 

Du sier den passet på en annen rifle? Hva måler gjengene der?

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, enten har børsemaker gjort en slett jobb eller så er det noe feil på demperen. Ikke at det er noen krise, men en gjenge med toppdia på -0,13mm burde passe som en knakkpølse i en gymsal på det meste. Mest sannsynlig er toppdia kjørt på undermål før gjenging, tapet i styrke er ikke allverden men det er litt sløvt gjort.

 

Du sier den passet på en annen rifle? Hva måler gjengene der?

Den måler 13,84 på tuppen og 13,93 innerst på gjengene
Link to comment
Share on other sites

Først og fremst, gjenger skal ikke være koniske. Men den ligger vel greit innenfor toleransene så jeg vil tro at den er OK og at det er noe muffens med den andre pipa. Litt vanskelig å si helt sikkert da lengden på inngrepet også har litt å si, om flankene er koniske vil den kunne passe selv om sylindrisk -0,03 blir for stort.

 

Problemet er at toppdiameter egentlig ikke sier stort om de ikke er kjørt med fullprofilskjær (og riktig underlagsplate), det er flankene som avgjør og de er vanskelige å måle. Men siden du får skrudd demperen halvveis på kan det ikke være mye som mangler, så det er ikke umulig at en annen demper vil passe. Stikker du innom butikken får du helt sikkert prøve de han har.

Link to comment
Share on other sites

Undskyld kjære gutter, men i snakker som de blinde de slås :evil:

Pasning på gjengeparti, måles ikke på toppen, eller i bunden på gjengene, det måles på flankerne af gjengene, enten med et specielt gjengemikrometer, eller med tråd og vanlig mikrometer.

Et korrekt udført gjenge har både en friradius i bunden, og på toppen af gjengene.

Den dag alle i vise mænd stoppede med at snakke om tolerencer, og i stedet reelt tog initiativet til at læse op hvilke tolerencer som reelt gjalt, den dagen var meget vundet.

 

Det er en forbandet uskik at visse såkaldte bøssemagere udføre såkaldt tilpassede gjenge til dempermontering. De ved som regel ikke engang om pasningen foregår på toppen, i bunden eller på flankerne af gejngene.

 

Efter den traditionelle gjengetolerence 6g/6h, skal der være minimum 0,05mm luft på diameteren målt på flankerne. dette gjælder for mindste hundel, og største handel.

 

De test jeg har lavet på det seneste viser at ved meget teight gjengepasning, kan man let opnå at man vha stopflanchen bøjer mundingen, hvilket kan medføre markante træfpunktsforandringer, afhængigt af hvor hårdt man spænder demperen. samme fenomen ser man kun ved ekstrem skævhed, hvis man har normeret slak i gjengene.

 

Forlang da for fan**n at diverse mirakulix møssemagere gjenger efter en vedtagen ISOnorm, så alle dæmpere med samme nominelle gjenge kan bruges på alle piper.

 

Er man så bekymret for at demperen skal løsne, så må dæmperproducenterne bare indføre allerede kendte løsninger på dette problem, i stedet for at vi industrielt skal tilbage til stenalderen. Eller England på 50 tallet, hvor man stod og testede en haug af forskellige dele for at finde en som passede :cry:

 

Efterhånden hælder jeg mere mod at om man ikke klare av at gjøre gjenger efter en vedtagen tolerence, er det bedre at man justere færdigmålet med en 6g gjengebakke som tolk, eller at man faktisk bruger en IKKE justerbar bakke til at skære de sidste hundredele af dimentionen, så ville man da i det mindste have en rimelig korrekt geometri og tolerence, hvor man overlader selve opretningen til stopflanchen, uden at man bøjer munding/gjengeparti

Link to comment
Share on other sites

Det er en forbandet uskik at visse såkaldte bøssemagere udføre såkaldt tilpassede gjenge til dempermontering. De ved som regel ikke engang om pasningen foregår på toppen, i bunden eller på flankerne af gejngene.

...

Forlang da for fan**n at diverse mirakulix møssemagere gjenger efter en vedtagen ISOnorm, så alle dæmpere med samme nominelle gjenge kan bruges på alle piper.

...

Er man så bekymret for at demperen skal løsne, så må dæmperproducenterne bare indføre allerede kendte løsninger på dette problem, i stedet for at vi industrielt skal tilbage til stenalderen

 

Amen og halleluja!

 

Jeg vet jeg synder når jeg bruker toppdiameter, men jeg hevder heller ikke å være fagmann og gjør ikke slikt for betaling. Min erfaring er at med fullprofilskjær kan man klare ganske greie pasninger ved å måle toppdiameter, men jeg er også klar over at det ikke er en fullgod løsning og prøver å bruke sunn fornuft. Jeg kan også tillate meg å tilpasse gjenger mot hverandre siden det stort sett er til eget bruk og om jeg gjør det for andre så ordner jeg også opp hvis det skulle bli problemer i fremtiden. Men når man som fagmann gjør en jobb for penger burde man klare å ha riktig utstyr og kunnskap til å bruke det.

 

A-tec spesifiserer gjengene som følger: midtdiameter i henhold til NS 1073 del 6, øvre toleransegrense. Det hadde vært artig å vite hva de andre produsentene sier og få en kopi av aktuell standard så folk kan spesifisere gjengene etter det. Om det i fremtiden ikke passer vil reklamasjon være en grei sak, og på sikt burde børsemakere lære leksa.

Link to comment
Share on other sites

Hadde samme problem, ny demper passer ikke. Jeg kjørte på med gjengebakke på pipa og gjengesnitt i demperen. Blei gullegod :)

 

Btw. Dempere som feks BR-reflex i 14x1 vil ikke passe på vanlig gjenge. Trur det er noe som heter spigot

Link to comment
Share on other sites

Trur det er noe som heter spigot

Det er helt riktig, det er noe som heter spigot, men det har ingenting med gjenger på lyddemper å gjøre.

Les det som er skrevet tidligere i tråden istedet for å generere nye innlegg med pjatt.

Erlend M og ignorant har begge forklart gjenger i detalj, at div hobbysmeder ikke klarer å holde seg innenfor en anerkjent standard gir ingen grunn til fantasifulle forklaringer. Gjenge M 14x1 er en standard, og uansett hvem som har produsert skruer, bolter, pinnehull og muttere så passer de sammen dersom produsenten har fulgt standarden.

Link to comment
Share on other sites

Hadde samme problem, ny demper passer ikke. Jeg kjørte på med gjengebakke på pipa og gjengesnitt i demperen. Blei gullegod :)

 

Btw. Dempere som feks BR-reflex i 14x1 vil ikke passe på vanlig gjenge. Trur det er noe som heter spigot

 

efter du har kørt på gjengebakke, hvor stor træfpunktsændring har du så oplevet, og i hvilken retning ændre træfpunktet sig, nor du montere demper, i forhold til når du skyter uden demper.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei Palle. Kjøper du A Tec demper kan du få den i flere typer gjenger, kan kjøpes hos Winge Våpen i Moss.

 

Som tidligere beskrevet, findes der mange forskellige typer af gjenge. ½unf-20, ½ unef-28, m13x1, m14x1, m14x1,5, m15x1, m18x1. bare for at nævne nogle.

De forskellige dimentioner går ikke at forveksle, og der er ingen mulighed for at montere på et andet hangevind, end hvad den er beregnet på.

 

Hele denne diskution går dog på om tolerencer, og her burde det være så at alle m4x1 teks burde kunne monteres på alle piper gjenget for m14x1. Desværre klare mange såkallede bøssemakere ikke at gøre gjenger indenfor en ellers vedtagen tolerence. I stedet gør de specialtilpassede :cry: efter en specifik demper,

Dette medføre statistisk set at hvis denne demper er på maximun (men stadig indenfor standard), så er det næsten løgn at få på andre.

 

Det virker forøvrigt helt vansinnigt, at fordi en bøssemager udføre et overpriset gjengejob, så midster kunden ofte chancen for at købe og montere andre dempere, uden endnu engang at skulle betale samme bøssemaker for endnu et overpriset justering.

Link to comment
Share on other sites

efter du har kørt på gjengebakke, hvor stor træfpunktsændring har du så oplevet, og i hvilken retning ændre træfpunktet sig, nor du montere demper, i forhold til når du skyter uden demper.

 

Har ikke løsnet skudd med rifla uten demper. Så det kan jeg ikke svare på.

Men det skal testes, asap!

Link to comment
Share on other sites

Hvis børsemaker og leverandør holder seg til standaren for gjengene, vil ikke dette problemet oppstå. Jeg gjenger i benk og kjører alltid over med bakke for å sjekke at den er innenfor. Bakken tar da av siste rest og det er som regel fint lite.

 

Etter å ha gjort dette gikk hausken rett på, men a-tec var trang. Dvs at a-tec er utenfor tolleranser i mitt tilfelle. En kjapp runde med gjengetapp i demperen og saken var biff.

 

For å svare på treffpunkt forandring.

 

Eksempel 1 Tikka T3 SS lite 308win med demper så går skuddet 9 cm under på 100m

 

Eksempel 2 Mauser M98 med trappet løp 30.06 uansett hva som blir montert på tuppen, så er den innenfor den berømte snusboksen på 100m

 

Så det finnes ikke noe fasit svar, men det gjelder å vite hva som skjer med sin børse etter hvilket og hva slags demper man vil sette på.

 

Men da tror jeg vi er mere inne på egensvigninger i løpet og den biten der en kvaliteten på jobben. Men det er jo et helt annet tema.

Link to comment
Share on other sites

Tolleranser i dempere kan variere en del tydlig vis så her kan det dukke opp problemer .

Når man slår gjenger i benken tilpasser man gjengene til den demperen som skal på slik at den blir så tight som mulig som da sjølsagt sentrerer best .

Vet noen har drevet og brukt en bakke men da kan man oppleve en veldig slarkete demper som da kan løsne lettere og dårligere styring selv om brystningen vil senterere.

Link to comment
Share on other sites

Brystningen vil da aldri klare å sentrere noen ting. Flatt mot flatt gir ingen styring, så det gir ingen mening. Men jeg vil heller tro at når man butter demperen imot brystningen at den vil sentrere pga 360 graders spenn på gjengene som er 60 grader i "hunn og hann" format.

Link to comment
Share on other sites

Brystningen kan ikke sentrere noe nei, den skal holde aksene parallelle. Siden flankene er koniske vil de i teorien sentrere, og trange gjenger vil naturlig nok tillate mindre avvik, men det har fint lite å si i praksis. Et senter-avvik på 0,1mm utgjør ingenting så lange aksene er parallelle, mens 0,1mm skjevhet i brystningen kan være nok til at kula treffer i demperen.

 

Trange gjenger har en annen fordel, om de løsner vil de ikke tillate like stor skjevhet. Et langt gjengeparti eller sylindrisk styring ala BR Reflex vil også hjelpe her. Men en løs demper er aldri riktig, så fokus bør være på å forhindre at det skjer og da tror jeg at fin stigning og gode flater er mye viktigere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg snakket med representanten til Hausken på villmarksmessa, og han hadde ikke hørt om ISO-toleranser for gjenger. :?

 

Efter den traditionelle gjengetolerence 6g/6h, skal der være minimum 0,05mm luft på diameteren målt på flankerne. dette gjælder for mindste hundel, og største handel.
Du slurver litt, til innvendige gjenger brukes stor bokstav, utvendig liten. Er det 6g/6H du mener?
Link to comment
Share on other sites

Du glade Amatør :D

Jeg tror egentligt at den gode representanten for Hausken, har en meget god og praktisk tilgang på disse tolerencer, som kontrolleres meget effektivt og lavteknologiskt. Man kontrollere indvendig gjengedimention, ved at skrue i en gjengetap. Tager den spån, er gjengene for tighte, så justere man verktøjskompenceringen indtil en tap precist går i, og så øker man på med et par ellet tre hundrededele, for at få rum for lidt værktøjsslitage.

 

 

Angående stort eller lille g og h i tolerencen, har du sikkert ret, da jeg ikke hver dag slår op i den type tabeller. :oops: Desuden har jeg nået den alder hvor mine arme er blevet så korte, at jeg behøver læsebriller for at se hvad der står på værktøjet :wink:

 

Shooter 2: Hvorfor skal bøssemakere til på ny at opfinde det varme vand, ved pludseligt at gå tilbage til et tilpasningssystem, som gik af mode midt på 50ti tallet, i forbindelse med at Engelsk industri tog døden, på grund af individuel sammenpasning.

 

Onkel Martin:

Angående disse magiske pibesvingninger, tror du så at man ved at montere en mundingsvægt som egentligt virker svingningsdæmpende, pludselig får markant træfpunktsændring, som er rimelig stabil, med flere forskellige ladninger eller ammotyper.

Mine erfarringer tilsiger at hvis en dæmpermontering medføre "uforudsigelig" træfpunktsendring, så vil træfpunktet generelt flytte sig i samme grad for næsten alle ladninger. I min verden hænger det ikke sammen med svingninger. Derimod kan det forklares ved enten en vægtbaseret nedbøjning af hele pipen, eller som jeg har testet på det seneste, en bøjning af selve mundingen, baseret på lille retningsfejl mellem selve gjengepartiet og flanchen. Her kunne man ved en teight gjengepasning, og et papirstynd mellemlæg på ene side af flanchen, let bøje mundingen, så der opstod retningsafvik på 0,2mm pr 100mm. Denne afvik indikere et nyt middeltræfpunkt som er forflyttet 20cm på 100m.

Senest har jeg prøveskudt, udelukkende med en gjengemøtrik på gjengepartiet. her kunne jeg helt konsistent flytte træfpunktet med de angivne 20cm, i hvilken retning jeg ønskede, ved at flytte den position, hvor jeg spændte fast papiret.

Træfpunkter flyttede sig forøvrigt gradvist efter hvor hårdt jeg spændte gjengemøtrikken, indtil man fik max udslag, herefter var det stabilt selv med klart højere fastspændingsmoment.

Testpipen var en 19mm tyk pipe, som erfarringsmæssigt skyder med rimelig ens træfpunkt ved skifte af ammo, dog har den altid højdeforskel, afhængigt af kuglens hastighed. Gjengemøtrikken vejede ca 30gram, så jeg tvivler på at denne vægt iøvrigt kan medføre 40 cm afvik, som var forskellen på om papiret var fastspændt i højre eller venstre side.

Link to comment
Share on other sites

Hva slags representant var det snakk om her? Det selgere ikke vet om produktene de pusher kan fylle alle verdens biblioteker mange ganger, så akkurat det ville jeg ikke lagt så mye vekt på. Jeg har derfor sendt en mail til Hausken om dette, jeg forventer at de har kontroll på dette og at det bare er et spørsmål om å treffe rett person.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg vært på villmarksmessen torsdag og fredag og gransket det meste av dempere. Den eneste representanten jeg fant fra Hausken var sjefen sjøl, Hausken himself. Han sto på standen til Magne Landrø. Håper han kjenner til tolleranser, jeg kan nemlig tenke meg en av de nye jaktdemperne fra Hausken.

Link to comment
Share on other sites

Brystningen vil da aldri klare å sentrere noen ting. Flatt mot flatt gir ingen styring, så det gir ingen mening. Men jeg vil heller tro at når man butter demperen imot brystningen at den vil sentrere pga 360 graders spenn på gjengene som er 60 grader i "hunn og hann" format.

 

Nei det med at brystning sentererer var jo klønete skrevet av meg selvsakt feil men mente jo mere at den retter inn .

Link to comment
Share on other sites

Du glade Amatør :D

 

Shooter 2: Hvorfor skal bøssemakere til på ny at opfinde det varme vand, ved pludseligt at gå tilbage til et tilpasningssystem, som gik af mode midt på 50ti tallet, i forbindelse med at Engelsk industri tog døden, på grund af individuel sammenpasning.

 

Nei er enig i det men jeg vil ha en demper som er tight tilpasset gjengen eller en slarkete demper . Da må nok heller standarden i gjengepartiet i demperne bli jevnere .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...