Jump to content

Politiets bruk av våpen i tjeneste


istmus

Recommended Posts

I Sarpsborg Arbeiderblad i dag, på side 8, er det gjengitt en melding fra NTB om politiets bruk av våpen i fjor.

 

Politiet truet med skytevåpen 58 ganger i fjor, og det ble avfyrt skudd ved 3 anledninger, ingen ble skadd. (I 2011 ble en person skadd når politiet stoppet en psykotisk person med kniv på bussstasjonen i Sarpsborg).

 

Det jeg lurer på er om disse 58 gangene inkluderer episoden på Karmøy der man pågrep en mann etter at han hadde skutt på blink med luftgevær i egen leilighet, eller episoden på Sørlandet der man rykket ut og pågrep en "farlig mann som gikk rundt med maskingevær" (det var jo et fotoapparat med stativ), samt andre epsisoder av lignende art.

 

Er terskelen for at politiet bevæpner seg blitt lavere nå etter 22/7?

 

I følge samme meldingen i SA er det i løpet av de siste 10 årene 2 personer som er blitt drept av skudd fra politiet, og 16 som er skadd. Jeg håper at han som ble skutt i låret under NOKAS-ranet er en av de 16 :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Maskingeværkameraet ble hentet inn i Kristiansund hvis jeg husker riktig, på nordvestlandet ;)

 

 

Interresant spørsmål. Bevæpnet politiet seg 58 ganger eller ble våpen brukt aktivt 58 ganger (definisjonen av brukt aktivt blir da noe slikt som skuddløsning, rette våpen mot mistenkt o.l.). Teller bruk av pepperspray og slagvåpen som våpen eller er det kun skytevåpen man tenker på.

Link to comment
Share on other sites

Politiets våpen, og bruk av våpen, går ikke inn under:

Vil vi ha:

- Diskusjon av skyting, jakt, våpen, hjemmelading og relevante tema rundt dette, slik det er regulert i henhold til norsk lovgivning.

- Et sted å henvende seg for svar, uttalelser og diskusjoner på alt som berører våre aktiviteter, som; tekniske spørsmål, skyteteknikk, jakt, jakthunder, våpen, våpenteknikk, hjemmelading osv, samt lovgivningen rundt våre aktiviteter.

- Diskusjon rundt godkjente forbund og organisasjoner som dekker jakt og skyterelaterte tema.

- Humor og takhøyde innenfor gruppens rammer.

- Trivsel og godt miljø

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...