Jump to content

Rustbrunering/-blånering hjemme


1937M98

Recommended Posts

Nei, det er nok den gammeldagse metoden, der du smører på noe guffe, og lar delene ruste, før du koker delene i vann, og polerer. Blir det ikke blått nok første gang, må man gjøre det om igjenn inntil det blir blått nok.

 

Men jeg trenger oppskriften på dette, for jeg leste den for over ett år siden, men husker ikke hvordan det var

Link to comment
Share on other sites

Heeeeei, Rogre. Vi andre vil også se. Med mindre det er en hemmelig oppskrift bevart innen familien i århundrer?? :wink:

Hvordan vi kan få jern til å ruste er nok en godt bevart hemmelighet innad i familien ;)

 

Send meg en mailaddr så skal du også få litt innsikt i svart magi.

 

R

Link to comment
Share on other sites

4 g kobbernitrat, 80 ml kons salpetersyre og 40 gr jernklorid oppløst i 1l vann...

Om denne er hva dere ser etter, vet jeg ikke. Men brunert blir det i alle fall. Vi brukte dette til rustbrunering av div utstyr på en sagbladfabrikk for leeenge siden. Penslet på et tynt strøk og ble satt i et skap med høy luftfuktighet over natten. Prosessen ble gjentatt 3-4 ganger. Samme guffe ble brukt til stempelveske for merking av sagblad, freser og kniver...;-)

Link to comment
Share on other sites

Er alltids noen som må gjøre seg kostbar :roll:

 

Tja... For min del er vel følgende grunner godt beskrivende:

Latmark, vet ikke hvordan legge inn bilder og vurderer ny utvidet versjon.

Sistnevnte har blitt sporadisk skrevet på og dokumentert underveis samtidig med andre jobber.

Av nye ting som jeg har tenkt å skrive ferdig er blant annet litt om hvilke rustvesker som bør benyttes til ulike ståltyper og kjemien bak. Eksempler på hvordan små rustflekker enkelt repareres uten bruk av kjemikalier som en permanent reparasjon. Og en praktisk test av ulike metoder for å svarte stål, tilgjengelig for mannen i gata

 

 

 

Men utfra alle forespørslene så kanskje jeg må få ut fingeren, lære meg noe nye edb-greier og ikke flinke meg ihjel...

 

 

 

 

R

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

Så nettopp en video på You tube fra Midway om rustblånering, de har kjemikaliene som brukes og beskrivelsen og videoen av prosedyren så tilforlatelig ut.

Ved bruk av slike kjemikalier anbefales det å ha gode HMS rutiner på plass. Flaut å komme hudløs på legevakten for ikke å snakke om at det kan være sykt smertefullt å få etseskader.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Hva er poenget med å gjøre dette?

Får det ikke helt til å henge sammen med hva jeg anser for å være blånering. Der du varmer opp emnet til en viss temperatur for så og avkjøle det og det dannes et belegg/oksidering som gir rustbeskyttelse og et pent utseende.

Link to comment
Share on other sites

Nå får dere vel heller ta å kaste meg ut fra dette forumet snart, hvis ingen av innleggene mine er akseptable.

 

"Kirsch" presterer et innlegg som viser at han ikke har giddet å finne ut av hvilke forskjellige metoder for overflatebehandling av stål som tradisjonelt brukes på skytevåpen.

 

Jeg parerer dette på en middels fornuftig måte, ved å si noe om at det er ganske tydelig at han ikke har satt seg inn i hva det handler om...

 

Og så blir det sletta?

 

Gudbedre, og andre blasfemier.

Link to comment
Share on other sites

Har flere ganger "kald brunert" og reparert små skader og steder jeg bl.a. har filt. Eks stålsikter. Har fremdeles en flaske av stoffet her i huset, men den er stuet bort etter flytting for noen år siden. Er gansk sikker på, at den heter for "Super sini". Bruksanvisning medfølger.

 

Husker ikke hele prosessen, men jeg tror benyttet en liten rusten jernbit, for å påføre "stoffet", så skulle dette ligge på "skadestedet" en viss tid og så skulle området oljes. Resultatet ble vel svart og muligens noe mattere, hvis en tørrpusset og fikk det rette lysskinnet på våpnet. Men med olje på, var det vanskelig å se forskjell. Vet om flere som benyttet denne metoden. Mulig det finnes en bedre metode, men denne er bra nok for meg på bruksvåpen. Men jeg vet ikke om dette fremdelse er å få kjøpt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...