Jump to content

Hva feiler denne rypa??


sleskham

Recommended Posts

Da var vinterjakta over for i år. Det ble tre flotte ryper den siste jaktturen... og én rype som ikke var så alt for flott!

 

Denne rypa var atskillig mindre enn de øvrige vi skjøt. Og da jeg skulle flå den, oppdaget jeg at den har noen mystiske "hud"-/skinn-symptomer (som jeg personlig aldri har sett før!)

 

Det ligner på flass, og fjærdrakta satt veldig løst på skrotten. I tillegg var rypa svært mager.

 

Har forsøkt å google dette, uten hell.

 

Hva i all verden er det med denne rypa?

 

Den havner ikke på matfatet, for å si det slik (ei heller for nabobikkja!)

 

http://www.flickr.com/photos/sleskham/8563715202/" target="_blank

 

og

 

http://www.flickr.com/photos/sleskham/8563712796/" target="_blank

 

 

(Fikk ikke til å embedde bildene her, dessverre)

Link to comment
Share on other sites

Er alle rypene du sammenligner med behandlet likt ?

 

Når jeg har hatt ukes jakter, har som regel rypene havnet i samme haugen. Både de som er skutt første dagen, og de som er skutt siste dagen.

Vanligvis pakker jeg nystkutt rype i avispapir og legger den i sekken for senest mulig nedkjøling. Men det hender også at rypa kan bli festet utenpå sekken, og får rask nedkjøling.

Når jeg kommer hjem får alle ryper samme hengetid som den sist skutte.

 

Jeg opplever da forskjeller i hvor fast både fjær og skinn sitter.

 

Hvordan har du behandlet den aktuelle rypa ?

Og skiller denne behandlingen seg fra den behandlingen du har gitt de rypene du benytter som sammenligningsgrunnlag ?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Er alle rypene du sammenligner med behandlet likt ?

 

(...)

 

Hvordan har du behandlet den aktuelle rypa ?

Og skiller denne behandlingen seg fra den behandlingen du har gitt de rypene du benytter som sammenligningsgrunnlag ?

 

Som 30Ihmsa sier; her er det nok ikke snakk om etterbehandling.

 

Denne rypa ble skutt nest-siste jaktdag.

 

Og jeg husker at jeg småstusset litt over denne flassen mellom bena, allerede da jeg plukket rypa opp fra snøen (men jeg tenkte ikke noe mer over dette, og pakket den bare i viltnettet utenpå sekken).

 

Denne rypa var, i tillegg, mye mindre enn de tre andre rypene som ble skutt i samme område, i løpet av noen dager. Den var som sagt også radmager, noe jeg oppdaget da jeg skulle flå den. I tillegg manglet den fjær rundt halsen.

 

Ufyselig var den.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Javel folkens.


Da teller vi nesten fem år etter at jeg skrev dette innlegget, og dersom det fortsatt er interesse for det, kan jeg omsider meddele et svar.

 

Rypeforskerene ved Nina, Hans Chr. Pedersen og Bjørnar Ytrehus, skriver i en e-post til meg:


 

Sitat

 

(...) lurer på om dette kan dreie seg om skabb (engelsk: mange). Det kan gi slike skorpedannelser. Parasitten som forårsaker dette er mest sannsynlig en midd som heter Metamicrolichus islandicus, men det finnes også andre midd som parasitterer rype. Et annet alternativ er fjærlus (Amyrsidea Lagopi). Men jeg holder en knapp på den første midden.


 

 

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...