Jump to content

Sauer 101


Animalhunter

Recommended Posts

Ja, det blir 5-skudds boksmagasin uten at den stikker ut under.

Uinteressant er det da ikke.. Husk Tikkaen var 10000 da den var ny og.. Jeg tipper på at den kommer på tilbud til noen etter en stund.. 9999,-...

Tikkaen er en av det mest brukte.. Tipper sauer 101 blir litt av en slager jeg.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

sluttstykke låser i pipa på 200 og 202 også. ingen problemer med å bytte løp av den grunn.

Mangel på løpsbytte gjorde denne totalt uinteressant! sikringen var en klar forbedring!

 

Det kan godt blive lidt krangligt med løbsbytte, De anvender "A revolutionary heatlock tecknology" Eller samme løbsindfæstningssystem som S&L indførte på sin Classic for 10 år siden.

Beddingsystemet som de kalder "Everrest" minder jo også om et gammelt danst system 8)

Link to comment
Share on other sites

Vil det si at pipa er krympet i kassen?

 

Kan noen forklare hva det betyr?... er dette en annen løsning enn det som er i 202 og 200? Hvordan vil det være å skifte løp etter hvert? (altså ikke løpsbytte til annet kaliber, men bytte løp når løpet er utskutt e.l)

Link to comment
Share on other sites

Kan muligens gå å bytte pipe i en 101....med litt kretiv oppspenning og stor spindelboring, men at det er å anbefale, det er å ta i.

 

Å krympe...tja...pipa er presset inn i låskassa, evt låaskassa er varmet opp og og pipa er kjølt ned og smakk

Får bare ett eneste forsøk i så måte. Veldig traumatisk opplevelse om det ikke går bra, for å si det slik :mrgreen:

 

Ingen gjenger = færre arbeidsoperasjoner = billigere rifle.

Link to comment
Share on other sites

Krympeforbindelse er vel noe av det mest vanlig som finnes i den mekaniske verden. Jeg bruker det til stadighet på lager hvor jeg bruker en induktiv lagervarmer fra FAG som varmer opp lageret til 120 grader før jeg smetter det på.

Det jeg lurer på er hvordan man fjerner en slik pipe uten å varme opp låskassa veldig mye? Er det et lite helvete å skifte pipe på et slikt våpen når pipa er utslitt?

Fikk en litt blandet følelse for låsklakk/bedding systemet til 101. Stålpinner i en aluminiumsblokk? Mjaaa vet ikke helt.

Link to comment
Share on other sites

Vil det si at pipa er krympet i kassen?

Yes, de har lært noget 8)

 

Skal bare være litt kranglete nå men S&L var ikke først ute med å krympe . Det gjorde H&K på 770 allerede på 80 tallet, men på en boltrifle var nok kanskje S&L først?

 

selvfølgeligt har varmekrympning været anvendt før, og som nævnt har både H&K samt Steyer SSG anvendt varmekrympning til montering af piber, men kombinationen, med låsning direkte i piben og varmekrympning af piben i låsekassen, er vel primært kendt fra det Danske produkt. Så reklamens udtryk om "The revolutionary heatlock process" , er vel ikke så vældig revolutionært, ligesom deres "everrest" beddingsystem, også minder fælt meget om noget tidligere set fra deres danske kolega 8):wink:

Det var vel lidt som da de introducerede deres 303, her var de også efter eget udsagn vældigt "inovative" fordi de havde fremstillet en låsekasse med indbygget montagesystem, med "sommer og vinter" position

Link to comment
Share on other sites

Løpsbytte kan sikkert gjøres i form av en Heens muffe dersom det skulle bli et behov.

Hvordan tenker du at det skal gå til ?

Det går ann å sage av den utskutte pipa foran kammeret og dreie moffa på kammerenden av pipa som enda står i låsekassa. Det som er faren er at pipa kan løsner under maskinering. Gjør man dette forsiktig tror jeg det skal gå greit, men jeg har ikke prøvd. Jeg vurderte å prøve dette på en HK 770 en gang, men det ble ikke noe av det.

 

Hvis man vil ha pipa ut uten og bruke varme, kan man dreie ut mesteparten. Resten kommer til slutt løs og kan lirkes ut, men dette er tidkrevende arbeid hvor man må følge nøye med for og ikke dreie inn i låsekassa.

Link to comment
Share on other sites

Løpsbytte kan sikkert gjøres i form av en Heens muffe dersom det skulle bli et behov.

Hvordan tenker du at det skal gå til ?

Det går ann å sage av den utskutte pipa foran kammeret og dreie moffa på kammerenden av pipa som enda står i låsekassa.

 

tviler på at man får noen som er ved sine fulle fem til å utføre en slik jobb og i tillegg garantere for det.

Link to comment
Share on other sites

Det er relativt enkelt at presse en sådan pipe ud. Det gøres i en hydraulisk presse, hvor man gør modhols på fronten af låsekassen, og bruger en dorn som trykker på kannerkanten.

Det spændende er så om man klare at få sat i en ny pipe i ret klokkeslæt :wink:

Link to comment
Share on other sites

tviler på at man får noen som er ved sine fulle fem til å utføre en slik jobb og i tillegg garantere for det.

For å si det slik, så tror jeg dreing av moffa går langt foran et forsøk på å bytte pipe slik den orginalt er satt inn :wink:

 

For meg blir det uansett aldri en problemstilling så lenge man kan kjøpe noe annet som for eks 202 :lol:

Den må vel være dobbelt så god, 101 x 2 = 202 :lol::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det er relativt enkelt at presse en sådan pipe ud. Det gøres i en hydraulisk presse, hvor man gør modhols på fronten af låsekassen, og bruger en dorn som trykker på kannerkanten.

Det spændende er så om man klare at få sat i en ny pipe i ret klokkeslæt :wink:

Okey ikke værre nei. Tenkte dette var for finmekanikk til å bruke slike krefter. Med litt tørris har man kanskje tid nok til smette på pipa og klokke den riktig før den setter seg?

 

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Det er relativt enkelt at presse en sådan pipe ud. Det gøres i en hydraulisk presse, hvor man gør modhols på fronten af låsekassen, og bruger en dorn som trykker på kannerkanten.

Enkelt og enkelt :wink:

Er det en engangsjobb må du lage den plata eller jiggen som låsekassa skal bryste mot. Det er en fordel om den ikke setter merker i låsekassa. Doren bør også ha riktig diameter. Det betyr kanskje litt dreiing her også :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Både ja og nei....

 

Personlig så kunne jeg tenkt meg å kjøpt en 101, men med dagens regler så hadde det jo vært greit om man kunne bytte løp.

 

En annen ting så skal bli spennende, er å se hva som skjer med prisene på T3. For meg virker det som at de har fått en overlegen konkurrent i Sauer 101 og Mauser Mod 12.

Link to comment
Share on other sites

 

En annen ting så skal bli spennende, er å se hva som skjer med prisene på T3. For meg virker det som at de har fått en overlegen konkurrent i Sauer 101 og Mauser Mod 12.

 

Jeg innbiller meg at det er nettop de merkene og noen til Sauer har hatt i tankene når de har utviklet 101

 

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Er da nok at eksempler på kvalitetsrifler hvor pipa er festet på denne måten uten noe pes. Kjøp 202 hvis du vil ha pipebytte. 101 er en jaktrifle som i snitt sikkert blir avfyrt 10 ganger i året. Pipa varer nok evig for de fleste. Planlegger man å ligge på banen å skyte hver dag, finnes det bedre alternativ.

 

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Jeg må si jeg misliker konstruksjonen der pipa ikke kan byttes noenlunde enkelt. Pipeskift med gjenga piper fungerer helt ok. Jeg har hatt det på to rifler, en Remington og en Tikka. Klarer du å bytte hjul på bilen, så klarer du å bytte piper. Et par treklosser, ei skrustikke og en skiftenøkkel duger. Jeg skal ikke påstå at det er LIKE lettvint som Sauer hurtigbytte eller Heen-muffe. Men det er lettvint nok. Den store fordelen for meg er at en hvilken som helst børsemaker kan sette inn ei hvilken som helst pipe.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...

Visst du har skutt ut pipa, er det ikke da bare å sende den inn til importør. Da får man skiftet pipe. Går kansje litt lengre tid men du får det gjort. Har ei 101 og er veldig fornøyd så langt med den. Skyter små samlinger med nesten alt jeg fyller i den. Den er vel beregnet til de som primært jakter med våpenet og ikke ligger på banen og skyter. Nå har jeg skutt en del med div t3, og til jaktbruk hadde det blitt en 101 værgang. Har ikke prøvd M12 da. Det hadde han ikke i butikken når jeg handlet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 6 months later...
  • 4 years later...
8 hours ago, FreeSkier said:

Noen som har fått bytta pipe i sin 101, på ett eller annet vis?😊

 

Har lest at folk her skriver at Rafdal kan gjøre det, men at det er en litt tungvinn prossess....
Når jeg var på Landrø og så på en 101, så påsto han skallen som jobba der at det ikke gikk å bytte løp på dem... Men ikke vet jeg.!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...