Jump to content

Lyddemper eller granatkaster


358 Win

Recommended Posts

  • Replies 123
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vist jeg får tilbake det defekte røret til min hausken standard så kan de som vil teste ut dette med dette røret på eget annsvar. Som jeg skrev tidligere på side 1 så forsvant hele demperen min fra børsa tidligere, grunnen til jeg venter på nytt rør denne gangener at jeg har skutt hull i det. Hullene kommer fra gassene som har gravd seg ned/ut i røret, alle burde kansje kontrolere sin egen før dere starter sesongen bare for å ikke få en overraskelse på jakt eller banen med en demper som revner.. våpenet er en sauer 202 outback 6,5x55 med orginal lengde på løpet, ammo fra norma ladet med oryx, nosler partition og norma elektron (helmantel) alle ladet på fabrikk, så hausken kan også ha problemer.

Link to comment
Share on other sites

En digresjon: Vi har sett hvor mye arealet øker selv ved en liten økning i diameter på demperrøret. En økning fra 40 til 41 mm øker arealet med nesten 3 ganger arealet av kula.

Tenk nå at vi spenner et tau rundt jordkloden. Så stiller vi opp en mengde pesoner langs tauet. Så tar alle tak i tauet og løfter det en meter opp fra bakken. Hvor mye lenger må tauet være for å rekke rundt jordkloden nå? PS. diameteren er ca. 12.700 km

Link to comment
Share on other sites

efalan: Regnestykket ditt forutsetter vel likt trykk i hele rørets lengde, og det kan vi vel være enige om er en smule usannsynlig. Dessuten var vel de nevnte 700 bar "målt" inne i løpets munning idet kula forlater løpet. Så å redusere kraften fremover (omlag 1kN, eller?) er nok ikke så usannsynlig. I tillegg kommer vel noe impulsgreier og vekt på ytterrør inn i bildet.

 

Hvorfor jeg påpeker det? Fordi det røret aldri hadde gått bare femti meter med et slikt trykk... :mrgreen:

 

Som sagt så er dette et eksempel hverken mer eller mindre. Når det gjelder trykket i røret så har du helt rett, det er ikke likt i hele rørets lengde, det var noe av poenget mitt, siden trykket avtar ettersom en passerer bafflene så vil dette føre til at ytterøret blir konisk som igjen lager en liten "anleggsflate" for trykket. 700 bar var bare noe jeg skumleste tidligere i tråden. Setter du 100 bar i stedet så er det fortsatt mye, men om den har flyd 50-60 meter eller 10-20m bryr meg midt i brunøyet, poenget her er at den har blåst av og det var det jeg ville vise at var mulig.

Link to comment
Share on other sites

De fleste dempere kan få seg en flytur under de rette omstendighetene.. Dette eksempelet fra hausken har jeg sett en gang tidligere (for mye slark i gjengepartiet, røret gikk snaue 10 meter).

 

Forøvrig artig å se at det selges slike antikvariske konstruksjoner enda.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

om jeg selger Hausken, så har jeg mindre peiling en andre på hva jeg prater om

Nei, men det ville i det minste forklare hvorfor du oppfører deg som om folk har slengt dritt om kjærringa di.

 

Takk for meg.

Takker så meget.

 

 

Jeg ler så tårene triller og krampa kommer :D:D Blir ikke mindre lattermild av at disse fantastiske utsagnene dine ledsages av det avsindig teite trynet på den bikkja du har som profilbilde :D Ubetalelig!!! Hærlig herr Meyer :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg var kanskje litt krass med tanke på at jeg selv kan gjøre samme feil, det er lett å ikke tro på folk når en ikke får fysikken til å stemme. Men jeg prøver likevel å se an folk og situasjonen litt før jeg sier at de prater tøv, av og til skjer det usannsynlige ting.

 

det avsindig teite trynet på den bikkja

Hey, ikke kødd med meth-labradoren min. Om du tror jeg biter hardt...

Link to comment
Share on other sites

Der er noet magisk ved disse dempere. Ved at have lest andre tråde her omkring dempere, ser man at de nok gjør en glimrende job på skytebanen og ute på jakten. Men når det kommer til forum, er der vel ikke noet som kan lave så mye støj. hehe

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...