Jump to content

Lyddemper eller granatkaster


358 Win

Recommended Posts

En kamerat monterte en spill ny Hausken jaktfeltdemper på en Browning 30.06 i går og etter 5 skudd føk ytterrøret med et smell og stor bakoversprut. Røret lå 50-60 meter fra børsa.

Røret kunne etterpå skrues rett på som om ingenting var skjedd.

Teorien om hva som kan ha skjedd er at trykket inni demperen har blitt såpass høyt at ytterrøret har utvidet seg og gjengene har sluppet taket.

De sier jo i reklamen at den tåler opptil 40 000 skudd så skulle tro den var gjennomtestet men jeg vil påstå at denne demperen er direkte farlig pga. det tynne ytterrøret

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 123
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Du har retunert demperen til forhandler. Hva er da formålet med denne tråden ? Hadde det ikke vært bedre å tatt dette med forhandler/produsent, istede for å lage masse unødig støy rundt noe som kanskje, jeg sier kanskje, ikke er noe problem i det heletatt. Kanskje det finnes en logisk forklaring på det hele ? Å det kan vell ikke en haug med Kammer medlemmer avgjøre utifra det som du beskriver ?

 

Kanskej en forklaring som bare forhandler/produsent kan gi deg etter å ha sett på demperen ?

Link to comment
Share on other sites

Så det er altså ikke relevant for Kammer lesere at et produkt kanskje ikke holder mål. Hva er da vitsen med å skrive om div produkter her inne da? Du ser på profilen din at du er bransje tilknyttet men skriver som privatperson , da synes jeg du skal gå en runde med deg selv

Link to comment
Share on other sites

Så det er altså ikke relevant for Kammer lesere at et produkt kanskje ikke holder mål. Hva er da vitsen med å skrive om div produkter her inne da? Du ser på profilen din at du er bransje tilknyttet men skriver som privatperson , da synes jeg du skal gå en runde med deg selv

 

"et produkt KANSKJE ikke holder mål".

 

Jeg ville sjekke HVA som var galt, før jeg begynte å slenge dritt om et produkt. Om det i ettertid viser seg at det ikke var produktet det var noe galt med, har "skaden" med drittslenging allerede skjedd.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ikke slengt dritt om et produkt , bare sagt hva som faktisk skjedde. Nå har jeg to dempere til fra Hausken og er kjempefornød med de akkurat som jeg er med A-teck demperen min. Går jeg inn i en butikk å kjøper et produkt til 2500..- og det ikke virker som det skal , så skal jeg altså holde kjeft ? Skulle det vært dysset ned hvis skytteren hadde mistet synet??

Jeg har da ingen intensjon om å ta det opp med produsent det får da jaggu forhandleren gjøre.

Men dette gidder jeg ikke diskutere , ihvertfall ikke med en som kanskje selger dempere uten at jeg vet det.

Lesenene for ta det som de vil , jeg bare har beskrevet hva som skjedde!

Link to comment
Share on other sites

Må si meg enig med TS her... Ved første tegn til feil på eks Schultz & Larsen tmd 45 haglet kritikken her på kammeret. Også etter at s&l kom på banen og innrømmet feil produksjon på de første demperene. Der De også ordnet opp i dette med nytt riktigprodusert bakstykke kostnadsfritt levert til de som hadde fått feilprodukt. (Via forhandlernettet)

Og når det skjer noe med en Hausken demper så skal dette liksom dysses ned?!

Det er tydelig at også andre merker har hatt sine uhell, men det er stortsett bare "billigdemperne" som blir navngitt. De andre blir bare referert til som "norsk produsert" og ikke produsent navngitt.

 

Så ja, hvorfor ikke opplyse om at det også på demperene med opptil 5x pris, kan men ende opp med spasertur etter deler.

 

Det er også handlet riktig iforhold til at demper er inlevert forhandler for sjekk. Så får TS også publisere tilbakemelding han får fra forhandler om hva som var galt.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig skal du si fra når noe så dramatisk skjer med en demper!!! Og hva er en grei forklaring på at en demper deler seg i to med et kjempesmell??

 

Jeg har selv to Hausken dempere og er veldig fornøyd, men jeg er ikke gift med Hausken! Og dette her vil jeg høre mer om. Viser det seg og være en "grei" forklaring på det som skjedde vil jeg veldig gjerne høre om det og!!

 

358Win: fortsett å oppdater oss, det er helt supert at du skriver om dette!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke omtalt hverken S&L eller A-tec tidligere, og jeg sier heller ikke at Hausken demperene er feilfrie. Jeg mener bare at demperen burde undersøkes for feil før noen begynner å rope ulv ulv.

 

For alt vi vet, så kan TS ha skutt med 100grains krutt i en patron, det kan være hjemmeladet, det kan være feil på fabrikk amo. Sansynligheten for at du har ladet feil, eller amo produsent har ladet feil, er vil ikke mindre en om at demper produsenten har gjort en feil ?????

 

Det er veldig mange momenter som kan påvirke en demper i å fly avgårde, uten at det trenger være noe galt med demperen.

 

Jeg prøver ikke dysse ned noen ting, men jeg mener det "generelt" er veldig snart gjort å skylde på demperene, uavhengig om det er Hausken A-tec eller hvilken som helst annen demper.

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som at røret ikke har vært ordentlig påskrudd. Hadde det blitt revet av gjengene, skulle du sett skade på gjengene.

 

Skulle jeg tippe ville jeg satset på gjenger med feil dimensjon, svært romme gjenger kan føles OK men glippe uten nevneverdig skade ved belastning. Slikt skjer, ingen kvalitetskontroll er 100,000%. Atec har hatt noen bommerter, S&Ls demper fikk en trang fødsel pga feildesign, hvorfor skulle Hausken være fritatt for slikt? Er jo bare en fordel å bli oppmerksom på problemet i tilfelle det er et problem med en serie og ikke bare en enkeltfeil. Hva om dette har skjedd 10 ganger den siste tiden og ingen sier noe?

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig skal det skrives om sånne ting på kammeret. Viser det seg at det er hjemmeladeren sin skyld, så håper jeg bare trådstarter er voksen nok til å si det og.. Men dette er nyttig informasjon for oss alle uavhengig av hva grunnen til uhellet viser seg å være.

 

En annen ting som en er inne på her, er at sånne tråder kan avdekke at dette har skjedd med mange. Eller at det "bare" har skjedd med en. Nyttig info det og, som bare et nettsted kan avdekke så raskt.

 

Man kan være litt forsiktig med å konkludere i første tråd, så langt kan jeg være enig :D

Link to comment
Share on other sites

Finnlight: Jeg ser poenget ditt, men akkurat her er det egentlig bare to realistiske alternativer:

1. Feil på demper

2. Feil modell for våpenet.

 

Ammofeil ville resultert i skade på våpen lenge før man kan forvente at demperen gir opp. Jeg kjenner ikke nevneverdig til Hauskens modeller, så det kan være mulig at de aller letteste demperene ikke tåler en kort 30-06, men jeg tviler egentlig litt. Det er et problem at dempere kun selges etter kulediameter siden det ikke sier noe om belastningen de utsettes for, når folk kapper 300magnumer og setter på den letteste demperen de kan finne begynner man å be om problemer. Men jeg ville bli overrasket om Hausken selger dempere som ikke tåler en kort 30-06 uten at det blir advart mot det (da fortjener de ikke bedre).

 

3. alternativ er skjev innfesting, men det stemmer ikke helt med beskrivelsen.

Link to comment
Share on other sites

syns det er greit å få info om slikt jeg. det trenger ikke være feil med demper, ikke ammo. det kan være feil på dmeper eller ammo og det kan være feil på begge deler :)

kom med referat om hva hausken sier 358win skal bli spennende å høre hva dem sier.

har en hausken whisper wd506 som jeg ikke har hatt noen problemer med enda og skal ha en hausken til men da blir det standar med bakkammer og titan pga at jeg skyter med magnumkalibre

edit har opplevd det at demperen er som en 300 grams kule i stor hastighet (hardcore)

det var med 9.3x62 og fabrikkladd 18.5 grams oryx og skuldra har brukt en par tre år på å bli bra igjen etter den smellen (ei nerve som fikk seg en real smell og havnet i klem) men nå er skuldra bra igjen. rekylen var ikke det mest skremmende, men derimot at demperen fløy 60m var mere skremmende.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

uansett om kunde eller produsent har feilen for det så skjedde så er det viktig å få belyst den egentlige grunnen.syns trådstarteren har gj det riktige kontaktet forhandleren og opplyst oss på kammeret.

bare bra å finne ut av hendelsen,alurør som flyr 60m er ikke helt greit uansett årsak.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt samme problemet med hausken standard i 6,5x55. Her fløy hele demperen plutselig10-15m med stor smell rekyl og sprut bak mot meg, heldigvis ingen skader på meg eller de som var rundt meg. Brukte norma oryx fabrikk ladet. Ringte børsemaker som jeg hadde kjøpt børse og demper fra tidligere samme dag og fikk beskjed om å komme innom på vegen hjem for dette skulle ikke skje. Her var problemet at det var borret større innerdiameter på gjengeneen det som er standard, demperen føltes tight på gjengene men manglet nokk kontaktflate.

Link to comment
Share on other sites

Det er ting hær jeg ikke får til å stemme. Satt resten av demperen igjen på våpenet ??

 

Det er fysiske lover som gjør at det du beskriver her er totalt umulig. Innsiden av røret på demperen er helt slett/glatt. Det er ingenting kruttgassene kan støte mott på selve røret, som gjør det mulig å fly så langt som du beskriver. Har trykket vært for høyt, er sansynligheten større for at røret hadde revnet.

 

Hadde hele demperen flydd avgårde, hadde jeg skjønt mere, men at et glaatt rør skal bli dratt med av gassene, det er rett og slett umulig.

 

Jeg har selv skutt 30-06 gjennom en 6,5 demper uten at noe spesielt skjedde, bortsett fra at hulet gjennom demperen ble utvidet.

 

Jeg har og skutt 1000 skudd 338WM, hardt ladd gjennom en standard Alu demper uten at den tok skade av det.

 

Har og skutt 500 skudd 9,3x66 gjennom en Hausken kompakt med Alu rør uten at den bærer preg av hardt bruk.

 

Det er noe som ikke stemmer med den første forklaringen din.

Link to comment
Share on other sites

Det er fysiske lover som gjør at det du beskriver her er totalt umulig. Innsiden av røret på demperen er helt slett/glatt.

Det spørs på konstruksjonen, er denne en monocore hvor innmat er festet direkte på pipe/bakstykke eller har den konvensjonelle bafler holdt på plass av ytterrør? For monocorer har du helt rett, det skal mye til før et slikt rør skytes av.

Link to comment
Share on other sites

@Finnlight 338WM (Vist det var meg du mente)

Har hatt samme problemet med hausken standard i 6,5x55. Her fløy hele demperen plutselig10-15m

 

 

Noen som har peiling på hva det høyeste ca trykket blir inne i en demper når det blir skutt? Sjønner at det varierer fra kaliber til kaliber og lengde på pipa osv.

 

Men jeg kan tro på historien til 358 Win. Ser ikke noen grunn til at han skulle dikte opp dette heller... Men man kjenner jo andre best på seg selv :moresarcasm:

 

O-ringen i fronten blir tetniga i fronten og trykket ekspanderer i alle retninger, så vist gassene slipper ut med en viss mengde bak der gjengene kansje :winke1: har sluppet vil det kansje skape en skyvende kraft fremmover helt til den er fri fra oringen og nå flyr mot blinkene i X-m/s med liten luftmotstand siden det er et tynt rør.

Dette er bare en tanke fra meg og ikke på noen måte ment som fasit svar.

Link to comment
Share on other sites

Det er fysiske lover som gjør at det du beskriver her er totalt umulig. Innsiden av røret på demperen er helt slett/glatt.

Det spørs på konstruksjonen, er denne en monocore hvor innmat er festet direkte på pipe/bakstykke eller har den konvensjonelle bafler holdt på plass av ytterrør? For monocorer har du helt rett, det skal mye til før et slikt rør skytes av.

 

Dette er vel en "ny" utgave av Hausken Superkompakt, en ren frontmontert demper, med "magnum" belte over første kammer. Den har innmat, som de vanlige Hausken dempere, med et ytterrør tredd forfra, med gjenger i bakkant.

Link to comment
Share on other sites

Da er det bekreftet hos forhandler. Satt denne demperen det gjelder ved siden av en ny en og da var det synlig for det blotte øyet at demperen er utvidet rundt gjengepartiet og det er da altså dette som er årsaken.

Og ja , innmaten satt igjen på pipa , bare røret som fløy i veg.

Link to comment
Share on other sites

At den er utvidet rundt gjengepartiet er jo naturlig pga trykket. Men hva var det som gjorde at trykket kom ut dær, å ikke i munning ? Så årsaken til at røret dro avgårde har du funnet, men årsaken til problemet har du ikke funnet.

 

 

@Blupo. Nei det var ikke deg jeg mente. At hele demperen flyr, er mere sansynlig. Men at bare røre drar avgårde, det finner jeg meget merkelig.

Link to comment
Share on other sites

At den er utvidet rundt gjengepartiet er jo naturlig pga trykket. Men hva var det som gjorde at trykket kom ut dær, å ikke i munning ? Så årsaken til at røret dro avgårde har du funnet, men årsaken til problemet har du ikke funnet.

 

 

@Blupo. Nei det var ikke deg jeg mente. At hele demperen flyr, er mere sansynlig. Men at bare røre drar avgårde, det finner jeg meget merkelig.

 

Her er jeg enig med Finnlight 338WM. Ja, den har utvidet seg ved gjengepartiet. men hvorfor? Hvorfor gikk ikke gassene den veien de skulle?

Link to comment
Share on other sites

finnligth 338-jo nå skal du høre- det som har skjedd er et faktum. så kan man jo lure på hva grunnen var. hos forhandleren ble det klarlagt avvik mellom demperene.

hvis det er et problem å skjønne hva der ble sagt så burde du ikke være så kjepphøy siden du nå endelig er bransjetilknyttet. forklaringen til kundene en vesentlig del av saken.

målet må være å unngå slike ting uansett hvor feilen ligger,og hausken kan gjøre feil som resten av verdens produsenter. å tro noe annet vil være naivt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@Finnlight 338WM, når forhandler selv har sagt at demperen har utvidet seg, så tror du ikke på dette? Du vet at med trykk så virker kreftene i alle retninger?

 

Har ikke noe problem med å tro på atdemperen har utvidet seg, har ikke sagt noe om det. Men hvorfor har den utvidet seg?? Selvfølgelig har den utvidet seg ettersom den slipper på gjengene i bakkant.

 

Man har ikke løst en dritt av problemet med å konkludere det. Man bare bekrefter fakta.

 

 

Hadde vært mere interesant ø hørt hvilken hulldimmensjon det er igjennom denne demperen, hva slags amo som ble brukt osv. En demper utvider seg ikke uten videre.

Link to comment
Share on other sites

JA, men hvor på et glatt sylindrisk rør tar gassene tak ???? Trenger ikke være rakettforsker for å skjønne at dette er helt på bærtur. Det er totalt umulig at den har flydd 50-60 meter pga at kruttgasser har kommet ut mellom gjengene. 2-3meter ja, men 50-60. Nei. Derfor virker hele denne seansen meget lite troverdig.

Link to comment
Share on other sites

Man trenger vel ikke være rakettforsker for å finne ut at røret rundt demperen har for liten godstykkelse til å håndtere gasstrykket. 50 cm pipe i 3006 gjør vel at det blir en kraftig munningsblåst som havner i demperen og da denne har for lite volum bygger vel trykket seg opp og da skjer det som er skjedd.

Var Sako fabrikkammo , vet ikke kulevekt.

Og hvorfor Finnligt 338 skulle dette være noe jeg diktet opp??

Hadde sett for meg 2 av disse demperene selv ,på både jaktfeltrifla og halvautoen

Link to comment
Share on other sites

Man trenger vel ikke være rakettforsker for å finne ut at røret rundt demperen har for liten godstykkelse til å håndtere gasstrykket. 50 cm pipe i 3006 gjør vel at det blir en kraftig munningsblåst som havner i demperen og da denne har for lite volum bygger vel trykket seg opp og da skjer det som er skjedd.

Var Sako fabrikkammo , vet ikke kulevekt.

Og hvorfor Finnligt 338 skulle dette være noe jeg diktet opp??

Hadde sett for meg 2 av disse demperene selv ,på både jaktfeltrifla og halvautoen

 

 

JO, men da skulle røret revnet. Gassene har ingenplass å få tak slik at røret skulle fly fremover.

Å 50cm pipe på en 30-06 er ingenting for en slik demper. Jeg har selv kompakt Hausken på en 9,3x66, dvs en 375H&H light, å den klarer trykket uten problem. Kompakt demperen har ikke større volum den, en hva denne har.

Link to comment
Share on other sites

Så det du mener at røret må ha ruhet for at gassene skal gripe tak? Nå er jeg ingen ekspert på dempere. Erlend Meyer m.fl har mye større peiling på meg en dette. Fremoverkraften fremkommer av at gassen er fremoverrettet fra løpet og presser på bafflene.

 

Jeg skjønner HVOR fremoverkraften kommer fra, men HVOR skulle den ta tak ??

Link to comment
Share on other sites

Man har konstruert turbiner (mener det var ærverdige hr. Tesla som gjorde det, turbinen bærer iallefall hans navn) som utelukkende baserer seg på kreftene som virker mellom flaten i rotorene og vannet som beveger seg i turbinen. Denne turbinen ser ut som en stabel cd'er, og har således ingen steder vannet kan "ta tak". Men det gjør det altså likevel, av samme årsak som at en væskestrøm i et rør vil ha høyest hastighet i senter og lavest rett ved veggen. Gasser og væsker oppfører seg på mange måter likt, og man har også drevet slike Tesla-turbiner på damp, som jo er en gass.

 

Jeg har ingen problemer med å tro på at kreftene som blir til overs når man har 3006 og stutt pipe er i stand til å kaste et lett rør såpass langt. Særlig siden størsteparten av trykket mot trolig vil befinne seg i bakkammeret, og dermed få røret til å bule mest bakerst. Den svake koniske formen vil da gi gassene en fremoverrettet trykkvektor i tillegg til kreftene som beskrevet over, og resultatet blir en rusletur etter rør.

Link to comment
Share on other sites

Denne demperen er ikke teleskopisk, og har derfor inget "bakkammer". At røret kan fly av ja, men krefter til at det skal fly over 50meter er fysisk umulig. Hadde TS sagt 2-3 meter, hadde jeg ikke hatt problemer med å forstå dette. Trykket har som jeg forstått gått ut mellom gjengene på innmat/ytterrør, dvs utover til siden/bakover, å ikke fremover i kulas retning. Da er også sansynligheten for at røret skulle sprukket/gitt etter, større en at det skal fly fremover.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...