Jump to content

Vil innføre legitimasjonsplikt for jegere


horsti

Recommended Posts

  • Replies 141
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Etter å ha lest endringsforslaget må man lure på om de SNO ansatte virkelig ønsker å utføre en del av de tinga som blir skissert. Og om de er kvalifisert til dette. Reagerte litt på at de nærmest skal pågripe personer. Hvis ikke jeg har misforstått, det har skjedd før det. Er dette tilfelle så må de etterutdannes grundig. Men det beste er vel at de heller har en samordna aksjon med politiet (Som faktisk har relevant utdannelse), i de ytterst få om noen tilfeller dette skulle bli aktuelt. Er denne regelendringen tenkt bare for SNO, eller skal også andre som har begrensa politimyndighet og utfører oppsyn få slike fullmakter?

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg ser det er norsk jakt utøvelse og skytesport, en meget død hest.

Her tar du heldigvis grundig feil. Ditt utsagn om jakt minner meg om den følelsen mange hadde etter http://no.wikipedia.org/wiki/Tsjernobyl-ulykken" target="_blank Mange trudde faktisk at no kunne ein berre gi opp å jakte matvilt i mange mange år framover. Heldigvis gjekk det ikkje slik .

Link to comment
Share on other sites

Vel, jakt er vanskelig å røre i Norge med det første, tror ikke det er noe stort ønske om det fra folk flest heller bortsett fra ytterligere byråkratisering selvsagt. Verre er det med sportskyting. Jeg er sikker på at uten en samlet oppmerksomhet på dette vil det bli tristere tider fremover. 20 mm er kansje litt grov i målet, men neppe helt på trynet. Statsmakt, og byråkrati er vel ikke det samme for Norge som den katastrofen i Russland, selv om giftigheten i dette nok kan være minst like ødeleggende. Jeg håper jeg tar feil selvsagt :)

Link to comment
Share on other sites

Mulig en liten brannfakkel, men skitt au...

Jeg TROR at SNO er rimelig lei av å bli nektet tilgang til veier av grunneiere. Herover er det i alle fall ikke mange som umiddelbart åpner bommen da SNO skal ut og spore/merke gråbein...

 

Dette "problemet" "løses" jo ved rett til adgang til private veger.

Link to comment
Share on other sites

Mulig en liten brannfakkel, men skitt au...

Jeg TROR at SNO er rimelig lei av å bli nektet tilgang til veier av grunneiere. Herover er det i alle fall ikke mange som umiddelbart åpner bommen da SNO skal ut og spore/merke gråbein...

 

Dette "problemet" "løses" jo ved rett til adgang til private veger.

 

Da må SNO begynne å spille på lag, ikke mot jegere og grunneiere, da skal man se at de får en lettere hverdag. Personlig har ikke SNO gjort meg noe, jeg kjenner mange i SNO systemet og de er skikkelige allrighte folk de også, men de er satt til å gjøre en jobb, det skal de ha respekt for, det er Systemet og de som sitter på toppen som er på trynet, spesielt SNO`s foresatte; DN og MD.

Blir helt feil å angripe enkeltpersonene i SNO.

Link to comment
Share on other sites

Mulig en liten brannfakkel, men skitt au...

Jeg TROR at SNO er rimelig lei av å bli nektet tilgang til veier av grunneiere. Herover er det i alle fall ikke mange som umiddelbart åpner bommen da SNO skal ut og spore/merke gråbein...

 

Dette "problemet" "løses" jo ved rett til adgang til private veger.

 

Det er vel her problemet ligger, og de aller fleste bortsett fra SNO skjønner vel at det ikke er en god løsning å gi de blankofullmakt til å bruke privat eiendom. Personlig synes jeg SNO burde hatt lovfestet plikt til å ta med kaffebrød til kaffebesøket hvor de pent spør grunneier om lov til å bruke veien :)

Link to comment
Share on other sites

plå den siste linken din viser til Kenneth Svendsen fra Frp som sammenliknar dette påbudet med KGB og den tyske okkupasjonen. Han har dessverre ikkje fått med seg at slik id påbud er meir utbreidt enn som så. Også einkelte stader i USA, som eg viste til i ein link, har og slikt påbud. Det gjer ikkje saken noko bedre berre så det er sagt.

Link to comment
Share on other sites

Vil du se min så skal jeg se din.

 

Enhver balle som har lyst til å leke oppsyn kan lage seg en fake ID med bilde av seg selv.

 

Hvis dette tulleforslaget med legitimasjonsplikt blir innført kommer jeg til å sjekke de som eventuelt måtte finne det for godt å sjekke meg meget nøye. Jeg kommer til å forlange førerkortet/bankkortet fremvist til og telefonnr til oppdragsgiveren.

 

Og jo. Jeg mener jeg har rett til å vite hvem som vil vite hvem jeg er.

Link to comment
Share on other sites

Skal norsk rovdyrforvaltning komme seg ut av den blindgata en er i nå, så må forvaltningen få en større lokal forankring. Vi må få en større gjensidig tillit og respekt. Da er det trist og merke seg at MD som den "sterke" parten velger denne veien framover. Å holde kortene enda nærmere brystet og utruste sine disipler med sterkt utvidede fullmakter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at noen som ikke liker SV har klart å smugle en mulvarp inn i miljødepartementet for å drepe velgetekket deres en gang for alle. Jeg bekymrer meg ikke så mye for dette. Dette forslaget er så dårlig at jeg vedder buksa mi på at allerede nå sitter valgstrategene i regjeringspartiene og drar seg i håret, og spiller svarteper seg i mellom for å bestemme hvem som skal måtte stå fram i media og begave dette forslaget en gang for alle. Det virker jo som om SV vil ut av stortinget til høsten...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke lest hele tråden, så unnskyld hvis jeg har gått glipp av noe og det jeg skriver høres fryktelig dumt ut.

 

Det jeg ikke kan forstå, er dette: Hvis politiet ikke kan kreve legitimasjon av deg (siden dette er Kammeret: Med mindre du kjører bil og blir bedt og førerkort selvsagt), hvordan i alle dager skal man gi en annen instans myndighet til dette? Kan det virkelig gjøre ved et pennestrøk?

 

Jeg kan aldri se at dette skulle gå igjennom, men hvis det gjør det tenker jeg politiet blir misunnelige.

 

Hva blir det neste egentlig? SNO på skarpe oppdrag i Afghanistan?

Link to comment
Share on other sites

Det er utrolig hvor mye lettere forvaltningen blir ved å spille på lag med lokalbefolkningen.

Det er jeg helt enig i, og jeg regner vel med at de fleste i SNO kan oppføre seg som folk flest. Poenget mitt er at man ikke kan være avhengig av velvilje når en skal utføre pålagte oppgaver, det kan ikke være slik at en vrang gubbe skal kunne stoppe forvaltning i et område. Men det er som sagt stor forskjell på rett til å ferdes i et område og å kreve fri bruk av private veier.

 

Det jeg ikke kan forstå, er dette: Hvis politiet ikke kan kreve legitimasjon av deg (siden dette er Kammeret: Med mindre du kjører bil og blir bedt og førerkort selvsagt), hvordan i alle dager skal man gi en annen instans myndighet til dette?

Det er jeg enig i. Å kreve legitimasjon (evt annen bekreftelse) for å bekrefte at man er rettmessig innehaver av nødvendige papirer om det er et problem at folk jukser med dette ville enda vært noe, men de ser ut til å ønske seg blankorett til å sjekke enhver som ferdes i naturen og utstede bøter på dette grunnlaget. Og da begynner det å gå for langt.

Link to comment
Share on other sites

Det er jeg enig i. Å kreve legitimasjon (evt annen bekreftelse) for å bekrefte at man er rettmessig innehaver av nødvendige papirer om det er et problem at folk jukser med dette ville enda vært noe, men de ser ut til å ønske seg blankorett til å sjekke enhver som ferdes i naturen og utstede bøter på dette grunnlaget. Og da begynner det å gå for langt.

Alt for langt. Og det er det jeg ikke skjønner. Per i dag er det ingen som innehar en blankorett til å kreve legitimasjon av deg i tide og utide. Skal vi virkelig begynne med det? Det er i så fall svært skremmende.

 

Jeg skal gjerne vise jaktkort, våpenkort, fiskekort eller whatever jeg, i de sammenhenger det er påkrevd og fornuftig. Men den dagen jeg går tur med bikkja i skauen og en eller annen nisse spør meg om legitimasjon sånn ut av det blå, da kan jeg ikke se bort ifra at jeg brått blir litt vrang å ha med og gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Om dette forslaget skulle gå igjennom, så lurer jeg på hvor mange episoder der grunneier parkerer en ttraktor så strategisk at bilen til SNO ikke kommer ut igjen som må til før de tar hintet...... En spasertur på noen mil ut igjen til folkeskikken kan jo få hvem som helst på bedre tanker. (Det er jo faktisk en del steder i utmarka som ikke har all verdens mobildekning enda.....)

Link to comment
Share on other sites

Der snudde Departementet : http://www.an.no/nyheter/article6555239.ece

 

Sitat Ivar Kristiansen: "Desto mer interessant er det å få vite hvilket vesen og hvilke mennesker som står bak noe slikt" og

" Styre og stell er i ferd med å skape avmakt og mistillit. Enten det er om han som ikke får bygge seg vedbod fordi hytta ligger i nasjonalpark i Sørfold eller for hjelpekorpset som ikke får øve på å redde liv i ekstremområder fordi man er for strenge i forhold til landskap- og nasjonalparkvern. Nå må noen ta til vett. Det man oppnår og tydeligvis ønsker når man fremmer noe slikt er jo å kriminalisere folk, sier Ivar Kristiansen." Sitater slutt.

 

Man kan jo lure på hva som ligger bak slike forslag....

 

Plå

Link to comment
Share on other sites

Om dette forslaget skulle gå igjennom, så lurer jeg på hvor mange episoder der grunneier parkerer en ttraktor så strategisk at bilen til SNO ikke kommer ut igjen som må til før de tar hintet...... En spasertur på noen mil ut igjen til folkeskikken kan jo få hvem som helst på bedre tanker. (Det er jo faktisk en del steder i utmarka som ikke har all verdens mobildekning enda.....)

 

Nja, akkurat den situasjonen du her skisserer vil jo strengt tatt være kriminalisert i og med at SNO skal ha rett til fri bruk.

En helt annen vinkel er at den samme veien i et gitt tilfelle kan være blokkert av en gammel gravemaskin som havarerte under grøfterensking, og at det tar noen uker å få deler til denne... :roll:

Uansett er forslaget lite gjennomtenkt i utgangspunktet, og noen i et visst departement burde gå hjem og gjøre leksene sine.

Link to comment
Share on other sites

Mye galskap som skjules bak "beste intensjoner".

 

Ja, det er jo noe med dette med gode intensjoner og brolegging av veien til et visst sted.

 

Men jeg vet ikke hvor relevant dette er, da jeg ihvertfall ikke tror det er noen gode intensjoner bak dette.

 

Bra at ihvertfall deler av dette blir trukket. Men, som 8X68S påpeker, her gjelder det å være på ballen fremover, slik at de ikke får sneket inn noe lureri under skjul av at "mesteparten tross alt er trekt tilbake" eller lignende.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... jeg får litt følelsen av "vi legger fram to omstridte forslag samtidig, og trekker så tilbake det som skaper mest støy..." Forslaget om rett til fri tilgang til privat veg er fortsatt under diskusjon.

 

Men for all del, bra at rett til å avkreve legitimasjon og anholdelssrett er trukket.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Og her kommer vedtaket:

 

Ref: http://www.nationen.no/2013/06/10/polit ... l/8123853/

 

 

Regjeringens forslag til endringer i lov om statlig naturoppsyn

• Statens Naturoppsyn (SNO) skal kunne stanse og holde tilbake personer og kjøretøy

 

• SNO skal kunne kreve dispensasjoner og tillatelser og dokumentasjon på persondata

 

• SNO skal ha uhindret adgang til private veier, stengte som åpne, og innmark utenfor hustomt

 

• SNO skal føre oppsyn med fritids- og småbåter inkludert vannskuter

 

• Både forsettlig og uaktsom overtredelse straffes med bøter eller fengsel inntil 3 måneder

 

 

Regjeringspartiene, inkludert SP, stemte for. Høyre og Frp medlemmer stemte imot men det går ikke klart fram om det var stemming i blokk eller om representantene var fristillte.

Link to comment
Share on other sites

Uhindret adgang......innmark utenfor hustomt....Det skal bli bra månelyst når de kommer og vil kjøre/tråkke ned åkeren hos endel bønder jeg kjenner... :shock::lol:

Men, da får man huske på å ta med seg legitimasjon når man er ute å jakter på egen grunn....vel våpenkortet er vel med så da så.... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

• SNO skal ha uhindret adgang til private veier, stengte som åpne, og innmark utenfor hustomt

 

Jeg bor i Hedmark.

Er det noen finnmarkinger her som kunne tenkte seg å selge meg et lite stykke land med vei?

Sånn at jeg kan stenge den med bommer, kjettinger, sementkladder og lignende?

Hvis de vil ha nøkkel må de komme innom og hente den, men jeg må ha den tilbake samme dag.

Ødelegger de sperringene for å komme fram blir det erstatningssak i mente. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Selve proposisjonen med høringssvar og vurderinger finnes her:

 

http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q= ... GE&cad=rja

 

 

Jeg har gjort meg noen refleksjoner over hvordan lover utformes, hvordan rettsvilfarelse oppstår og hvordan man bevisst oppretter gråsoner for å tekkes høringssvar og samtidig øke statens maktmidler. Hvordan lovgiver kan forvente at alle skal kunne kjenne til proposisjonene dermed være i stand til å forholde seg til lovverket er meg en gåte med tanke på alle lovene vi har.

 

Min høyst private oppsummering blir å oppgi personalia og bosted hvis det kreves, jegeravgift og oppskytningsdokumentasjon samt jaktløyve hvis nødvendig. Ellers gjøre seg så uvitende som mulig og alltid be om hvilken lovhjemmel SNO benytter seg av når de stiller spørsmål. Ikke vise fram sekk, bil eller noe som helst annet enn dette.

Link to comment
Share on other sites

Uhindret adgang til min private vei og luske rundt mitt hus her ute i ødemarka? Ikke nok med at jeg skal ha disse fordømte turistene labbende rundt i skogen, men nå skal overformynderimyndighetene være enda mer innpåsliten? *diverse ord som ikke sømmer seg i kirka!* :evil:

 

Får vel skaffe meg en mannevond hest eller noe som "vokter" eiendommen.

Link to comment
Share on other sites

Når det er nødvendig for å føre kontroll med at

reglene angitt i § 2 første og annet ledd blir overholdt og det ikke etter sakens art og forholdene ellers

vil være et uforholdsmessig inngrep, kan oppsynet:

 

For oss jegere og skyttere har vel ikke endringene noen særlig praktisk betydning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...