Jump to content

mere avisoppslag vedr våpendiskusjonen


blackhawk

Recommended Posts

Bøsei fremsto middelstalt som ganske ustabil ja. Det er tragisk, men jeg håper virkelig medioa nå plukker opp at mannen må beskyttes mot seg selv. Han beviser jo også manglen på innsikt i hva han foreslår når han nskriker ut at han ikke mente å ramme hagler.

Synd det ikke ble poengtert at drapsmannen fra 22/7 ikke på noe tidspunkt har vært tilknyttet NFPS / DSSN men Granæs beholdt roen i storm av underlige utbrudd, selv om han nok bommet litt hist og pist. Men når man skal forholde seg til noe slikt er det jo nesten umulig å ikke være nervøs. Et annet poeng er jo at den største skytteridretten i Norge er Regulert av et forbund som harr opplæring til forsvar av landet i formålsparagrafen....

 

@fjomp1 - DFS har sentralt gått ut og sagt at de et mot forbud på halvauto våpen.

 

Kunnskap er makt folkens, kunnskap

 

@nils

AP har IKKE støttet mannen, de har gått ganske langt i å distansere seg. Se f.eks Eskil Pedersen utsagn i aftenposten artikkelen. Forslaget som er rettet til AP's landmøte har fått støtte av en AP ordfører som også har glimmret med sitt fravær i debatten etter at det begynte å bli klart at Bøsei ikke er videre rasjonell og bygger en del på usanne påstander.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 200
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

http://www.p4.no/story.aspx?id=512521" target="_blank

 

sitte å skrive og avbryte motparten i en diskusjon, og rope, dette er drapsvåpen, lagd for å drepe mest mulig effektivt.

og sitter man å leser våpenloven så står det jo at alle kan søke om de har et program. men en klubb med respekt for idretten skriver ikke brev med at de går godt for denne skytteren vis han ikke fyller kravene.

 

og folk med funksjonshemming har da ikke noe med saken å gjøre, da han ikke hadde sagt noe om hagler, men det han snakker om at kun våpen som må lades for hvert avtrekk burde være lov.

 

og så bastant påstå at utøya tragedien ikke kunne funnet sted uten våpen vet man vel aldri, den er vel for tynn, han hadde vel blitt tragedie om han hadde dratt utpå der med noe annet også.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Folkens. Bøsei er en mann i slutten av 80åra, som har mistet datteren sin.

 

Selv om pressen ignorerer "Vær Varsom" plakatens punkt om å beskytte folk mot seg selv, trenger ikke vi å gjøre det.

 

Det holder med kommentarer om Bøsei nå, OK?

 

Diskuter gjerne sak, men det holder med kommentarer ang. sinnstilstand/person..

Link to comment
Share on other sites

Fikk nettopp svar på mail:

 

"Hei, takk for innspelet. Eg har vidaresendt det til våre folk i justis som jobbar med denne saka. Det er ikkje tvil om at vi får mange innspel både for og imot eit forbod, og dette er inga enkel sak.

 

Mvh XXXXXX"

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Har ikke hørt dette radio innslaget med bøsei. Men muligt dette er positivt for skytte sporten. Muligt slik motstand kan væra med å opne auge til politikere, og muligt nye skyttere som blir litt nyskjerrig på dette skummle og farlige.

Link to comment
Share on other sites

For å si det slik så vil det ikke bli noen nye skyttere om et slikt tullete forslag blir politisk vedtatt..

Anbefaler alle å sende sin motstandserklæring pr mail/brev til sine lokale ap politikere.

Vær saklig i mailer som sendes!

Link to comment
Share on other sites

Mobiliser venner, familie og kjente. Vi må skrive til krampa tar oss :twisted: Uansett hvordan dette måtte ende kan jeg love deg at du vil føle deg mye bedre i visshet om at du har gjort noe. Det verste må være å se tilbake og vite at man kunne gjort mer :roll:

Link to comment
Share on other sites

Bøsei er en mann i slutten av 80åra, som har mistet datteren sin.

Selv om pressen ignorerer "Vær Varsom" plakatens punkt om å beskytte folk mot seg selv, trenger ikke vi å gjøre det.

 

Amen. Vi må ikke behandle mannen som hverken ond eller dum, dette er desperasjon fra en mann i dyp sorg. Jeg tror vi har alt å tjene på å behandle ham med litt verdighet.

Link to comment
Share on other sites

Han står rett og slett på graven til offrene på Utøya for å få fram sin agenda.. Det er usmakelig og den mannen har absolutt ingenting i denne debatten å gjøre da han beviser om og om igjen at han ikke vet hva han snakker om i forhold til våpen.

Link to comment
Share on other sites

Vær Varsom-plakaten:

 

"3.9. Opptre hensynsfullt i den journalistiske arbeidsprosessen. Vis særlig hensyn overfor personer som ikke kan ventes å være klar over virkningen av sine uttalelser. Misbruk ikke andres følelser, uvitenhet eller sviktende dømmekraft. Husk at mennesker i sjokk eller sorg er mer sårbare enn andre."

Link to comment
Share on other sites

En del av problemet er nok at journalister og støttespillere kjenner for dårlig til skytesporten og norske våpenlover og våpeneiere, til å se hvor langt ute på jordet han er innimellom. Opplysningsarbeide og saklig debatt må til, og det ser heldigvis ut som det hjelper, så langt.

Link to comment
Share on other sites

ALLE som har tenkt å rekke opp handa i spørsmål om skyting og våpeneigarskap i norske medier, må ha ein ting i tankane: norske journalistar, og mange andre i det me kan kalle litt flåsete "den snakkende klasse", altså dei som har grønt kort på kronikk- og debattseksjonane av norske avisar, oppfattar kanskje at norsk debatt om våpeneigarskap er ei fortsetjing av den amerikanske debatten. Difor vil dei gjerne ha ein tendens til å projisere sine fordommar om amerikanske våpeneigarar - den stereotype "redneck" med Bibelen i eine handa og ein (automatisk) M-16 i den andre som aldri stemmer på noko til venstre for Sarah Palin og vil gje pistolar til barnehagebarn - over på norske våpeneigarar. Med mindre dei får korreksjon. Å ta med skeptikarar på skytebanen er ein måte å korrigere desse fordommane på. Å vera sakleg, høfleg, informerande og saksorientert er eit anna veldig godt vis. Hassel videreformidla ein e-post frå Aftenposten-journalisten han hadde vore i kontakt med som kan gje oss grunn til å frykte at somme gjer sitt beste for å halda desse fordommane i live.

 

Vær så snill og ikkje hell bensin på bålet. Om du kjenner at sinnet stig over noko du meiner er heilt fullstendig urettferdig, så skru av PC'en og la den stå avskrudd til neste dag før du rasar frå deg. Tenk over at du ikkje berre snakkar for deg sjølv, men for mange. Fokuser på sak, ikkje på person.

Link to comment
Share on other sites

Han står rett og slett på graven til offrene på Utøya for å få fram sin agenda.. Det er usmakelig

Jeg er enig i det, spesielt på måten han ville ta stemmen til alle ofrene på. Det er veldig feil og usmakelig opptreden. Men igjen, jeg tror ikke han gjør dette av ondskap.

 

Hvis man skal debattere mot dette må det være lov å presisere fakta på en respektfull måte, dette er et desperat utspill fra en mann i dyp sorg som ikke er spesielt godt informert eller i stand til å se saken objektivt. Pressen burde forstå dette og oppføre seg deretter, om noen skal skamme seg i denne saken så er det nok de. Jeg liker riktignok ikke å "beskytte folk mot seg selv", det blir misbrukt alt for ofte, men her tror jeg det ville være det rette.

Link to comment
Share on other sites

Takk for link Mr. Lasse, kansje et av de mest fornuftige avisinnleggene jeg har lest. Uten en videre, og enda mer solid sammensmelting i norsk ånd, og kultur blir skytesport vanskelig framover for å si det mildt. Uansett utfall av saken i denne omgangen syns jeg forbundene har gjordt en mindre god jobb fordi de er altfor anonyme i samfunnet, og virker spredt seg imellom, det er et vomskudd for fremtiden. Jobbe for et samlet talerør, mer synlighet, og en god informasjonsflyt til medlemmer. Politikere, og folk flest kommer med glede til å stå bak et fremtidig seriøst lovlig våpeninnehav hvis mange nok sier at sånn vil vi ha det.

Link to comment
Share on other sites

Hva om pistolklubber og skytterlag kunne invitere journalister, politikere og kommentatorer til en kveld på skytebanen? De trenger ikke skrive for VG eller sitte på stortinget, man kan begynne i det små med lokalaviser og lokalpolitikere. En hyggelig kveld eller ettermiddag der de får se sporten og hobbyen på nært hold, der de får se at det er helt vanlige folk som driver med dette. Kanskje de vil prøve et par våpen, og kjenne på mestringsfølelsen?

 

Alle journalister er takknemlige når de får en sak rett opp i hendene, og jeg tviler ikke på at mange av dem vil ofre et par timer av tiden sin til å skrive en reportasje. At man ikke kan styre vinklingen 100% må man nesten bare ta sjansen på.

 

Det beste må være å ufarligjøre den gjengse skytter, vise at dette faktisk ER en sport mange har stor glede av, og samtidig vise den dype respekten for våpenet og sikkerhet man finner i disse lokalene rundt om i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Det beste må være å ufarligjøre den gjengse skytter, vise at dette faktisk ER en sport mange har stor glede av, og samtidig vise den dype respekten for våpenet og sikkerhet man finner i disse lokalene rundt om i Norge.

 

Nå blir dette veldig OT, men om jeg kobler avatarbildet ditt med det du sier her, samsvarer det :?:

Link to comment
Share on other sites

Hvordan du kobler det, Seawolf, har jeg liten styring på. Forstår jeg deg rett? At du tror jeg har mindre respekt for våpen og sikkerhet pga avataren jeg har valgt?

 

Jeg tror ikke engang den mest flisespikkende journalist hadde hengt seg opp i en avatar her på kammeret, men det er jo som kjent fra sine egne man skal ha det...

 

Du er hjertelig velkommen til å sende meg en privat melding om det er mer du er misfornøyd med, så kan vi ta det der. :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Var det virkelig avataren min som skulle diskuteres her?

Kom med noen gode forslag til hvordan vi skal snu den negative mediaoppmerksomheten til noe som faktisk gagner oss alle, nå virker det bare som du leter etter ting du kan kritisere.

 

Hvordan du tolker og kobler det har jeg som sagt lite styring på.. At du ser noen som er diskriminert på bildet får være opp til deg. Jeg synes ikke den er kjønnsdiskriminerende, og det står ikke noe i våpenloven om at du ikke har lov å holde revolvere naken. (tror jeg).

Det får være grenser for hvor politisk korrekt man skal trenge å være på et forum.

 

Bildet ble forresten brukt i en "no means no" anti-voldtektskampanje. (I USA selvfølgelig) Og jeg bruker det som avatar fordi jeg synes det er et stilig bilde av en tøff dame.

Link to comment
Share on other sites

Bøsei uttrykte under radiointervjuet et ønske om å sette seg ned og prate med motdebatanten under roligere former. Hvis rette vedkommende kunne sette seg ned og informere han så hadde det bare vært positivt. Fortrinnsvis en som har vært involvert i arbeidet med den nye våpenloven eller har inngående kjennskap til dette. Selv om vi er dypt uenige om virkemidlene så har vi samme målsetning, å hindre at lovlig ervervede skytevåpen brukes i drap eller andre kriminelle handlinger. Problemet med Bøsei`s foslag er at det kun vil rasere Norsk skytesport, ikke forebygge uønskede handlinger. Det er en fare for at det heller vil virke mot sin hensikt, fordi det blir en sovepute. Vi bør fokusere på de tiltak som er gjennomført og som kan gjennomføres som vil ha en bedre effekt. Og dele av vår kunnskap og erfaringer for å nå målet. Spørsmålstillinger som "Hva kan dere gå med på?" er ikke heldige for oss, da det antyder at vi har noe og skjule, eller at forslaget har noe for seg. Påbud om våpenskap fra første våpen, er et eksempel på tiltak som er fornuftig. Likeens tvungen etterregistrering av lovlige uregistrerte hagler. ( Jeg blir selv rammet av dette, hvis noen skulle lure :D ) Oppdatering av våpenregisteret for å få kontroll over våpen som er registrert på avdøde personer. Et oppdatert og oversiktlig register kan være et godt verktøy for politiet. Men det viktigeste er å fokusere på det holdningskapene arbeidet som gjører på lokalplan. For å si det litt flåsete så er vi som driver skyte eller jegerprøve opplæring det beste "føstelinjeforsvaret", mot at våpen havner i hendene på personer som ikke burde ha det. Vi kan "justere" holdninger der det trengs eller sende en bekymringsmelding i de tilfellene som krever det.

Link to comment
Share on other sites

Kommentaren om rolig dialog fra Bøsei, var trolig mer knyttet opp mot ett utbrudd i forkant. Ett utbrudd han nok innså at han var lite tjent med og dermed ville rette opp.

Tror ikke han er oppriktig interessert i å diskutere og se saken fra andre sider, men man kan jo gjerne ta en dialog med han likevel.

Link to comment
Share on other sites

Nå har Bøsei brukt altfor mye energi i saken, så han vil neppe ombestemme seg. Han har riktignok rett i at klubbene burde rapportere dersom de forlater klubben, men det er vel forskjellig fra klubb til klubb.

 

Jeg er nå helt overbevist at det har vært praksis i Haugesund Pistolklubb i mange år, selv om jeg ikke vet dette 100 prosent.

Link to comment
Share on other sites

Det blir en diskusjon som har surret og gått her lenge. Men jeg er den oppfatning at våpen lagret (selvsagt i våpenskap) av inaktive skyttere, ikke utgjør noen stor samfunns risiko.

 

Det er også urimelig å skille mellom pistolskyttere kontra DFS skyttere, jegere eller hva det måtte være.

Naivt å tro at ubrukte bane krager eller jakt mausere forblir stående i skapet, når pistol skyttere må levere inn.

Ett våpen bør i mine øyne være noe man eier, ikke bare noe man "låner" inntil man tryner ned steinura. Så får man vurdere de som arver hvorvidt de er skikket/oppfyller kravene.

Dette synes jeg er viktig, vil gjerne at poden/dattera skal få arve noe annet enn en kostnad for plombering.

Link to comment
Share on other sites

Du har rett i at de ikke utgjør en stor samfunnsrisiko og at de burde ha eid de når de har blitt ansett som skikket osv, men denne saken har desverre bare gått utover oss. Aktivitetskrav for bl.a rekreasjonskyttere og øvelseskyting ikke er et selvstendig grunnlag for erverv er noen eksempler på dette.

 

Ikke at klubbene har noe å tjene på dette uansett, ettersom de ikke får noe kontingent når de melder seg ut.

Link to comment
Share on other sites

Det blir en diskusjon som har surret og gått her lenge. Men jeg er den oppfatning at våpen lagret (selvsagt i våpenskap) av inaktive skyttere, ikke utgjør noen stor samfunns risiko.

 

Heilt einig. Å bruke ressursar på å luke ut desse våpna vil antagelegvis ha liten eller ingen effekt på kriminalitetsstatistikkane.

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen magisk grense mellom pistolskyting kontra rifleskyting og jakt. Synes ikke pistolskytterene eierskap til våpen er noe som må ofres p.g.a at dette "har gått ut over oss".

 

Alle erverver våpen for ett formål. Det er helt naturlig at før eller senere vil man ikke lengre være aktiv med det man har ervervet det for.

Vi har en drøss jegere her til lands, blant annet en statsminister om jeg ikke tar feil. Svært mange av dem er ikke aktive. Tilsvarende har vi gud-vet-hvor-mange banevåpen stående, fra en tid der det var en mer vanlig fritidssyssel. Skal ikke mange årene tilbake før disse banevåpnene var verdsatt av stortinget, for mange i dagens generasjon en fjern tanke.

 

Blir litt som å ta fra den minste gutten snøballen, når også de større barna også holder en. Litt lettvindt, feigt og usolidarisk.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det slik at politiet "kan" trekke tillatelsen tilbake dersom det ikke er behov og ikke "skal". At noen har "pensjonere" seg etter et langt liv med pistolskyting osv er noe helt annet en et menneske som går igjennom 6 måneder karantenetid, kjøper et våpen og så slutter dagen det er kjøpt og legger våpenet sitt i våpenskapet. At politiet kommer til å bruke sitt kjønn på en rettferdig måte er en annen sak.

 

Men jeg drar ikke denne diskjusjonen så mye lenger, for jeg er i prinsippet helt enig med deg og joska.

 

Edit: Må poengtere at det er nok ferre av dem en det vi hører.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå er det slik at politiet "kan" trekke tillatelsen tilbake dersom det ikke er behov og ikke "skal". At noen har "pensjonere" seg etter et langt liv med pistolskyting osv er noe helt annet en et menneske som går igjennom 6 måneder karantenetid, kjøper et våpen og så slutter dagen det er kjøpt og legger våpenet sitt i våpenskapet.

 

Det får vi inderlig håpe.

Link to comment
Share on other sites

Enig M. Kane, jeg kommer neppe til å betale avgift på/leie våpen, det kan jeg gjøre i utlandet dersom det skulle bli noe av. De eneste forandringer vi kan gå med på i forhandlinger er å forlange at dagens lovverk blir fulgt opp etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

ALLE som har tenkt å rekke opp handa i spørsmål om skyting og våpeneigarskap i norske medier, må ha ein ting i tankane: norske journalistar, og mange andre i det me kan kalle litt flåsete "den snakkende klasse", altså dei som har grønt kort på kronikk- og debattseksjonane av norske avisar, oppfattar kanskje at norsk debatt om våpeneigarskap er ei fortsetjing av den amerikanske debatten. Difor vil dei gjerne ha ein tendens til å projisere sine fordommar om amerikanske våpeneigarar - den stereotype "redneck" med Bibelen i eine handa og ein (automatisk) M-16 i den andre som aldri stemmer på noko til venstre for Sarah Palin og vil gje pistolar til barnehagebarn - over på norske våpeneigarar. Med mindre dei får korreksjon. Å ta med skeptikarar på skytebanen er ein måte å korrigere desse fordommane på. Å vera sakleg, høfleg, informerande og saksorientert er eit anna veldig godt vis. Hassel videreformidla ein e-post frå Aftenposten-journalisten han hadde vore i kontakt med som kan gje oss grunn til å frykte at somme gjer sitt beste for å halda desse fordommane i live.

 

Vær så snill og ikkje hell bensin på bålet. Om du kjenner at sinnet stig over noko du meiner er heilt fullstendig urettferdig, så skru av PC'en og la den stå avskrudd til neste dag før du rasar frå deg. Tenk over at du ikkje berre snakkar for deg sjølv, men for mange. Fokuser på sak, ikkje på person.

 

DETTE ER ANTAGELIG ÅRETS BESTE OG VIKTIGSTE INNLEGG PÅ DETTE FORUMET; HVIS IKKE DET BESTE NOENSINNE, OG BØR LESES AV ALLE.

 

Til moderatorene: jeg siterte hele innlegget med vitende og vilje. Vær snille å ikke klipp og lim i det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...