Jump to content

mere avisoppslag vedr våpendiskusjonen


blackhawk

Recommended Posts

Hvorfor har man da så mange tilfeller av manglende politidekning?

 

Eg kjenner ikkje til kva politiet brukar pengar på, eg berre konstaterer at dei får stadig meir av dei.

 

Og hvordan var budsjettutviklingen før 2005?

 

Går vi 20 år til tilbake i tid til 1985 så er trenden den samme. Frå 3 milliardar i 1985 til ca 13 milliardar no.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 200
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Cluet er vel hvilke poster i budsjette som har økt; på samme måte som innen helsevesenet er det ikke i den enden som faktisk gjør jobben økningene har vært.

 

Viss det er tilfelle er det vel framleis ikkje ressursane det står på, men bruken av dei.

Link to comment
Share on other sites

Nå sporer vi jo helt av men ja-bruken er feil. Men hvor stor påvirkningsmulighte på bruken har det enkelte distrikt? Og at den spisse enden blir buttere og buttere er det liten tvil om-enten det er helsevesen eller politi vi snaker om. Men byråkratiet vokser villt og uhemmet i begge sektorer.

Link to comment
Share on other sites

Postet for morroskyld saken på FRP sin facebook-side.

 

Svaret deres:

 

Hei Joakim,

 

Forslaget vil i praksis forby mesteparten av norsk våpensport. Dette er en helt legitim fritidssyssel med lange tradisjoner i Norge, og et slikt forbud stiller derfor FrP seg helt avvisende til.

 

Problemet er kriminelles enkle tilgang til ulovlige våpen, ikke lovlydige borgeres utøvelse av en fritidsaktivitet. Løsningen er mer fokus på politi, ikke flere forbud.

 

Sporten tar i dag masse ansvar på eget initiativ for å trygge sikkerheten. Et eksempel er «Norges Forbund for Praktisk Skyting», ett av de eneste som driver sport med halvautomatiske rifler. De har selv innført en karantenetid på 24 måneder som minstetid før medlemmene får anskaffe eget våpen.

 

Godt å se.

Link to comment
Share on other sites

Jo me jeg leser i denne tråden, jo sikrere er jeg på at forbundene har valgt den absolutt mest farbare sti.

Kom gjerne med linker til andre saker og skriverier om det finnes. Det virker i det minste som Arbeiderpartiet som parti (Og ikke basert på enkeltmedlemmers uttalelser) har tatt en klokelig avstand til Sverre Bøseis utalese og forholder seg til sitt eget partiprogram sopm er på linje med lovutvalgets forslag til ny våpenlov.

 

Med tanke på arbeiderpartiets jobb for å få blyhagel tilatt igjen så håper jeg mange skytter stemmer AP (Selv om de ligger litt langt til høyre for min smak :wink: )

 

Men bruk engasjementet til å kontakte det lokale AP laget, på en høflig og informativ måte, om hvordan du vil blir rammet av et totalforbud mot halvautovåpen, samt forbud mot pistoler og revolvere. Slik ståe ser ut nå så faller hele dette initiativet fra Sørumsordføreren og den pårørende sammen. Alle utspill blir møtt med saklighet og informasjon, og artiklene modereres og modereres til lite står igjen utover politisk tørrprat.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser på partiene som relativt like (bare debatten er annerledes) så våpensaken kommer til å avgjøre helt hvem jeg stemmer for.

 

For at jeg i det hele tatt skal stemme på AP så må de i det minste avvise bøseis forslag på landsmøtet. Det er det minstekrav jeg stiller dem, kompromisser er ikke godt nok for meg ettersom Frp har sagt klart nei i spørsmålet.

Link to comment
Share on other sites

Nå har vel ikke FRP sagt noe klart nei utover en melding på facebook for å skåre et billig poeng. De vil nok også gjerne forby om de tror det gir dem mer stemmer.

 

Husk det er opposisjonen som klager over at den sittende regjeringen ikke gjør "nok" som et resultat av gjørvkommisjonen.

Link to comment
Share on other sites

Selv om du har rett, så er deres standpunkt bedre enn et arbeiderparti som stemmer med flertall i landsmøtet at de forbyr halvauto våpen.

 

Nå tror jeg ikke det er tilfelle at Frp vil snu dem ryggen fordi det vil absolutt avsløre dem, å ta fra folk deres våpen er noe helt annet enn å stemme for bompengestasjon i deres kommuner. I og med at deres stemmer som oftest er mer konservative og at de har deres mantra "min frihet stanser der din begynner" så risikerer de å oppleve en ny Fredrikstad i mange år fremover.

Link to comment
Share on other sites

Når det er sagt så vil jeg si at dersom de avviser Bøseis forslag så er det betraktelig større sjanse at jeg stemmer på de. Grunnen til det er at hvis våpeneiere sier klart nei til å stemme på dem så ser ikke AP noe vits i å stemme nei på landsmøtet siden de ikke vinner noe på det uansett.

Link to comment
Share on other sites

Tanken "de startet med halv-auto" har vel virkelig fått vist seg å stemme. Nå er vi inne på tanken at halvauto rifler OG hagler, pistoler og revolver skal forbys. I alle fall trenger man ikke magasin med flere skudd i...

Tror virkelig DFS og resten som ikke trengte halv-auto at det er en god idé å gi lillefingeren til en gjeng drevet av "gode intensjoner"? For hvis det ene ikke er så nøye så er jo ikke det andre det heller er tanken som råder der i gården. Tror det er svært farlig å i det hele tatt akseptere at man skal bli sett på som en trussel som skal avvæpnes.

Link to comment
Share on other sites

Er i demt minste enig med deg i at det vil være fryktelig dumt av AP å gå inn for dette forslaget. Men pr i dag, så er støtten til det svak og vaklende.

 

APs største trussel dette valget er at SV kan havne under sperregrensa, så taktisk sett vil de trolig plassere seg til "høyre" i tvilstilfeller, slik at de som faller fra heller går til SV enn andre veien.

Link to comment
Share on other sites

Bli skremt av ignoransen og uvitenheten på noen av kommentarene på Facebook.

 

Mange skriver "Hva skal vi med våpen i sivilt eie?" er det virkelig så vanskelig å forstå?

 

Det blir det samme som å spørre en skiløper "Hvorfor har du skistaver hjemme?"

 

Er egentlig den Norske befolkning klar over at skytesport er en utrolig STOR sportsgren? Vet de at veldig mange mennesker i Norge driver med jakt? Det er veldig frustrerende å lese mye av det, blir faktisk litt trist når noen skriver ting som er et direkte personangrep på mange tusen mennesker som blir stemplet som en samfunnstrussel og terrorist for å utøve en sport og hobby..

 

Dette er rett og slett sørgelig..

Link to comment
Share on other sites

Tror virkelig DFS og resten som ikke trengte halv-auto at det er en god idé å gi lillefingeren til en gjeng drevet av "gode intensjoner"? For hvis det ene ikke er så nøye så er jo ikke det andre det heller er tanken som råder der i gården. Tror det er svært farlig å i det hele tatt akseptere at man skal bli sett på som en trussel som skal avvæpnes.

 

Her lever du virkelig opp til nicket ditt....

Link to comment
Share on other sites

Er i demt minste enig med deg i at det vil være fryktelig dumt av AP å gå inn for dette forslaget. Men pr i dag, så er støtten til det svak og vaklende.

 

APs største trussel dette valget er at SV kan havne under sperregrensa, så taktisk sett vil de trolig plassere seg til "høyre" i tvilstilfeller, slik at de som faller fra heller går til SV enn andre veien.

 

Dersom dette spørsmålet ikke blir avgjort havner stemmen min sannsynlig hos Frp, ihvertfall ikke hos rødgrønne

Link to comment
Share on other sites

Tror virkelig DFS og resten som ikke trengte halv-auto at det er en god idé å gi lillefingeren til en gjeng drevet av "gode intensjoner"? For hvis det ene ikke er så nøye så er jo ikke det andre det heller er tanken som råder der i gården. Tror det er svært farlig å i det hele tatt akseptere at man skal bli sett på som en trussel som skal avvæpnes.

 

Her lever du virkelig opp til nicket ditt....

 

Ballen mann, ballen. Ikke vanskelig, den fella har jeg laget fullstendig bevisst. Luker ut og viser hva man debatterer med.

 

Men hvis du bruker hue, hva er det du er uenig i?

Link to comment
Share on other sites

Intervju på P4 i dag kl 1730 med Thor Grannæs og Sverre Bøsei.

 

Førstnevnte gjør det meget bra, sistenevnte fremstår som en hysterisk tufs.

 

+1

 

Vakkert at Grannæs ikke får "skyve handikappede foran seg" når Bøsei begynner med å skyve sin datteren foran seg.

Link to comment
Share on other sites

Din påstand om at DFS og andre som ikke trenger halv-auto på noe vis er i ferd med å ofre de som "må" ha.

 

Er det noen påstand? Trodde det var faktum. Har da ikke vært så rent få debatter her inne om temaet hvor det har vært folk som ikke så poenget med halv-auto, og det har da heller ikke vært så rent få oppslag i media hvor DFS forklarer ivrig at man ikke trenger halv-auto, fordi de ikke bruker det. Synes det faktisk fremstår som at man er rimelig ivrig å ofre naboen i stedet for å stå samlet. Noe din "må" med klammetegn også viser. Må du ha våpen? Nei, det må du ikke.

Skyter litt i DFS selv, og må vel si at holdningen jeg ser er at diskusjonen går mer på fargen på stokken sauern skal kunne ha enn at det er viktig at man skal kunne ha 20-skudds magasin i andre grener.

Link to comment
Share on other sites

Det kan argumenteres uten ende omkring at en ikkje trenger halvauto-rifler på jakt da boltrifler selvsagt gjør jobben sin også,men saken er vel at slike rifler gir en ekstra trygghet mht å felle vilt mer effektivt og uten unødvendig lidelse dersom første skuddet ikkje satt 100%.

 

Å høre på dette radio-intervjuet med Bøsei som hisser seg opp og nekter å ta inn over seg andres syn og meninger er frustrerende,retorikken han bruker er jo rimelig banal.

At han har pratet med noen få jegere,som i beste fall er noen få promille av det totale antallet jegere i Norge,som sier at det er helt unødvendig med halvauto-rifler på jakt gjør ikkje den påstanden universalt riktig.

I mine øyne er en presis halvauto en oppgradering fra en boltrifle pga det førstnevnte,og noe folk må få bestemme sjøl utifra egne preferanser om de vil bruke eller ei.

 

Ja,en rifle er designet for å drepe effektivt.....men de er tross alt designet for jakt på vilt,ikkje mennesker. Skal en tenke på alt som kan drepe mange mennesker kjapt og effektivt,er det mye som må forbys mtp om rette personen får adgang til slikt utstyr.

 

Nei eg syns det blir for emosjonelt og personlig med denne karen....og for lite sakligt og faktabasert.

Link to comment
Share on other sites

Huff ja, hørte intervjuet på P4 i dag. Vår mann fremsto bra, og virket sympatisk, mens Hr Bøssei fremsto som en hysterisk tulling uten folkeskikk. Glad det ikke var motsatt. Men det jeg synes var leit, var at de ikke fikk frem at Breivik ikke har vært medlem av NPSK.

 

Ellers så må vi passe på at vi ikke dummer oss ut på samme måte selv, ref svar til Hassel fra aftenposten. Ja, det er utrolig fustrerende å bli fremstillet som terrorist og galninger, men vi må forholde oss rolige og bevise at vi er verdige å ha den sporten vi har. Saklighet er det vi vil vinne på. Synes det var bra det brevet som Tretvoll har forfattet, vi bør følge hans mal på dette hvis vi skal uttale oss.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjönner at Bösei snakker/handler i affekt rundt emnet, men det blir ikke mer saklig av den grunn..

 

Hva vil skje i Norge dersom dette forslaget går igjennom..?

 

Akkurat det samme som skjedde etter Dunblane tragedien i England på 90 tallet, alle halvauto-rifler og håndvåpen ble samlet inn og destruert, kriminaliteten eksploderer og KUN de KRIMINELLE i samfunnet har våpen..!!

 

Dette er ren og offentlig kriminalstatisikk......det vanligste drapsvåpenet i Norge er kniv..!

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk av Grannæs å holde roen.

Sjøl ble jeg sittende å måpe av Bøsei's usaklige påstander der han hisser seg opp under debatten. Hvem som "vant" den debatten er det ingen tvil om.

 

Men det er synd på Bøsei. Han har et fullstendig feil fokus på samfunnssikkerhet. At han har svoret en ed ved graven til datteren som han selv tror vil hjelpe i sorgen gjør ikke saken bedre. .. Heller langt verre vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

Takk til Thor Grannæs. Mr. Bøsei, vel, unødvendig med ytterligere komentarer. Jeg har bestemt meg for å ikke stemme Ap uansett hva som måtte komme derfra, de er ikke til å stole på, og håper andre gjør det samme. En syk sløsing med fellesmidler ut av landet mens helsevesenet lider f.eks. er grunn god nok, beklager o.t.

Link to comment
Share on other sites

Hørte også på nevnte radioinnslag, Bøsei avfeier jo alt han ikke er enig i med at dette "vrøvl ". Forslaget begrunner han med at ungdom skal kunne vise samfunnsinteresse uten å måtte bli plaffet ned, akkurat som om dette er dagligdags. Får håpe han stiller opp mer i media der han kan ses og høres, han fremstår først og fremst som en aggressiv og bitter mann på et personlig korstog. Synes nfps sin mann greier seg bra, stort pluss at han også slår er slag for jegerne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjönner at Bösei snakker/handler i affekt rundt emnet, men det blir ikke mer saklig av den grunn..

 

Hva vil skje i Norge dersom dette forslaget går igjennom..?

 

Akkurat det samme som skjedde etter Dunblane tragedien i England på 90 tallet, alle halvauto-rifler og håndvåpen ble samlet inn og destruert, kriminaliteten eksploderer og KUN de KRIMINELLE i samfunnet har våpen..!!

 

Dette er ren og offentlig kriminalstatisikk......det vanligste drapsvåpenet i Norge er kniv..!

 

Nå ble vel halvauto rifler konfiskert/destruert etter hungerford massakren:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Hungerford_massacre

 

http://www.legislation.gov.uk/ukpga/1988/45

 

Sorry måtte kverulere :P.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Man er jo oftest oppdratt til å være sympatisk overfor medmennesker, men denne hr Bøsei kan fortone seg mer og mer som en prøvelse for oppdragelsen. Han virker å ha tørnet totalt etter tapet sitt. Roper, avbryter, avfeier det meste som vrøvl, og er nedlatende mot sin "motdebatant, om man kan kalle det det" (sitat Bøsei) på lufta i riksdekkende radio. Han der ødelegger heldigvis sitt eget forslag.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha hørt dette så håper jeg virkelig Bøsei stiller opp på flere radiodebatter.

 

Rett og slett en ønskemotstander. Og ikke minst et bevis på at det ikke eksisterer noen organisert hemmelig gruppe mørkemenn som vil oss ille i AP (som enkelte later å tro), for så inkompetente er de neppe.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha hørt dette så håper jeg virkelig Bøsei stiller opp på flere radiodebatter.

 

Rett og slett en ønskemotstander. Og ikke minst et bevis på at det ikke eksisterer noen organisert hemmelig gruppe mørkemenn som vil oss ille i AP (som enkelte later å tro), for så inkompetente er de neppe.

 

Han burde vel vært på tv også? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ingen konspirasjonsteori eller mørkemannstenking bak påstanden om at det er/kan være en gruppe som bruker en person som talsmann, helt normal og lovlig praksis.

 

Jeg opplever Bøsei rett og slett ikke som begavet nok til å ha orkestrert helgens mediablitz (jada, jeg har lest Sun Tzu jeg også). Hvordan noen oppfører deg i en stresset situasjon som en offentlig debatt, særlig i media, ER vanskelig å forutsee.

Link to comment
Share on other sites

Ja vist en kan få Bøsei med i debatter i radio og tv hver dag så blir det bra :smile:

 

Men det er jo synd på mannen, håper noen tar seg tid til en lang og rolig prat med han.

AP som frem til nå støtter han i denne saken tviler jeg enda mer på etter å ha hørt mannen på P4, AP blir da i mine øyne like uforutsigbart som den lille julegrisen i Nord Korea vist lover og regler skal lages etter en så hysterisk mans tanker og ideer

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...