Jump to content

mere avisoppslag vedr våpendiskusjonen


blackhawk

Recommended Posts

og der var artikkelen redigert: henvisning til "stridsskyting" er kuttet ned til "slik trening"

Underforstått: han trente på å skyte mennesker i pistolklubben? :evil:

 

Bøsei står likevel på sitt og håper Arbeiderpartiet holder med ham.

 

- Min ærlige oppfatning er at Anders Behring Breivik aldri ville turt å gjøre det han gjorde, om han ikke først hadde fått slik trening i den pistolklubben han var med i, sier Bøsei.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 200
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Det finns ingen leder av en effektiv lobby på tross av at vi blir anbefalt å sitte rolig mens de "jobber" Omtrent like samlet som ikke i det hele tatt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor nevnes ikke halvautorifler i denne artikkelen. Både i 22. juli rapporten og det meste andre skriveriene er det de som har vært hovedfokuset, nå er det plutselig enhåndsvåpen. Er dette et sidesprang for å ta fokuset vekk fra langvåpen så de kan få gjennom et vedtak om totalforbud for HA langvåpen under radaren?

Link to comment
Share on other sites

Tror det er mange jegere og skyttere generelt som faktisk ikkje har fått med seg alle aspekter ved dette mulige forbudet. Det er her inne på forumet eg har funnet desidert mest mulig info om dette.

 

Så eg er enig i at et eller helst flere forbund uttaler seg samlet i flest mulige aviser,og kommer med klare og gode fakta og argumentasjoner på hvorfor det bør heller fokuseres på å reparere ting rundt dagens våpenlov som ikkje fungerer tilfredsstillende,framfor å forby noen typer våpen og dermed tro at alt løser seg av den grunn.

 

Er mange av de førstnevnte jegere og skyttere som ikkje frekventerer forum og andre sosiale medier,men heller leser papiraviser.

Det ville forhåpentligvis alarmert fleire,og vi ville også fått mer slagkraft pga dette dersom det oppfordres til å bruke både stemmerett og folks lokale politikere til å fremme ens sak.

Link to comment
Share on other sites

når folk argumentere med at sporten ikke er samfunnsnytting, hvor mye samfunnsnytte er det i å se på Petter Northug gå på ski. eller fotball. ja det er idretter der man holder seg i form, men no mere samfunnsnytte er det vel ikke.

 

England blir stadig tatt som eksempel siden de har forbud, hvor mange skader er det ikke i året av bråk forbundet med fotball.

men er da ingen som foreslår å fjerne sporten for det,( sikker noen men de får ikke spalte plass i nyhetene)

 

Vi er faktisk veldig nyttige for samfunnet.

 

Når noen uansett alder fatter interesse for skyting har de et trygt sted å gå til.

De får god opplæring og de får overført sunne holdninger og verdier.

 

Regulert lovlig våpeninnehav er mye bedre enn forbud.

Vi tar imot alle.

 

Noen mister interessen og går videre til andre idretter.

Andre blir skyttere og alle har fått muligheten til å prøve skyting på en lovlig måte.

Slutter du å skyte så rydder du etter deg.

 

Skulle gjerne sett denne vinklingen bli brukt litt i debatten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror, mrk tror, at alt arbeidet som er lagt ned av organisasjonene og de frivillige klokelig har vært holdt unna medieoppslag og presse. Skal jeg ta en rå-sjans så tror jeg kanskje enkelte debattanter ikke vet hvordan pressen fungere, samtifig er det jo godt mulig jeg tar feil.

Det er bare her inne at jeg leser om elendighet og apati. Siden forslaget ble lansert har Arbeiderpartiet mottatt saklige henvendelser (før Bøsei gikk offentlig) og nå med tiden i pressen har forslaget i stor grad endret karakter. Det arbeides og det har effekt!

Men vi må ikke glemme at dette også er snakk om en personlig tragedie, som vi må ta hensyn til slik at offeret her, får den nødvendige hjelp.

 

Men engasjementet nå er å kontakte deres egne APgrupper. Send brev med informasjon, send brev med fortellinger om hvordan forbudet vil ramme deg og dine.

Link to comment
Share on other sites

Heh...

Les hva eskil pedersen sier

- Sjokkerende dårlig oversikt

AUF-leder Eskil Pedersen ønsker også en strammere våpenpolitikk, men har ikke tatt stilling til spørsmålet om å totalforby pistoler og revolvere.

 

- Det er i så fall noe vi må diskutere. Jeg opplever at diskusjonen nå går på halvautomatiske rifler og hagler, noe også 22. juli-kommisjonen går inn for å forby. I tillegg mener vi det er riktig å sørge for at vi får bedre kontroll med våpen i Norge. Under arbeidet i Våpenlovutvalget viste det seg at myndigheten har sjokkerende dårlig oversikt, sier Pedersen.

 

Dette er ikke et angrep på norsk skyttersport - men en støtte til vår sides argumentasjon om at det eksisterende lovverket bør strammes inn for å få bedre kontroll (Tenk på de 47.000 manglende dødsbo våpna) og tettere kontroll av aktivitet.

 

Eller finner jeg lite støtte til forslaget i kommentarfelt eller i avisartikkelene. de er påfallende nøytrale. Gi meg gjeren linker til relevante debatt steder hvor det er støtte til forslaget.

 

Selv aftenpostens artikkel har nå, så langt jeg kan se fjerent Bøseis tragiske påstand om terrorisme trening i norske pistolklubber.

Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg er opplært i forsvaret. Min hovedsaklige våpenopplæring bestod i hvordan jeg mest effektivt skulle kunne ta flest mulig liv, og eller gjøre skade blant motstanderen. Om jeg husker rett overgikk jeg etter kort tid instruktøren i effektiv utnyttelse av div våpen til dette formålet. Samtidig bestod opplæringen i når det er greit å bruke våpen til å ta liv (kort versjon, man skal ha kongens klær på seg). Når jeg kom hjem fra førstegangstjenesten bar det rett i HV med 100skarpe og AGn under senga som en av samfunnets beste. Når man leser det som skrives av Bøsei og co så svir det, i prinsippet kalles vi alle for terrorister og voldsmenn/kvinner. Det verste er at den/de som kommer med påstandene selv ikke engang virker være klar over at de titusener som de i prinsippet går løs på, blir både såret og opprevet av slike uvettige påstander.

 

Ja jeg vet at Bøsei er i sorg og slår rundt seg mot urettferdigheten som sårede mennesker ofte gjør, forsøker å finne en rettferdighet og fornuft i det hele. Men det gir ikke ham, og spesielt ikke de som utnytter ham noen rett til å stemple vanlige oppegående mennesker som potensielle terrorister og voldsutøvere, bortimot basert på hobby og livsstil. Når fakta er at vi i er kulturbærere og vanlige mennesker som i fred og fordragelighet holder på med våre hobbyer innenfor de rammer lovverket har gitt oss.

 

I det sivile er jeg jeger og skytter (også Dynamisk), i hele mitt liv har jeg mottatt opplæring i hvordan jeg skal unngå å skade noen med våpen. (Også i forsvaret). Kort sagt har jeg i hele mitt liv blitt påvirket av gode verdier (I den grad at bare tanken på å rette våpen mot ett menneske gjør meg fysisk uvel), og jeg ser viktigheten i de verdiene jeg selv som aktiv skytter bringen videre til de som kommer inn i sporten etter meg. våpen er verktøy, og som en motorsagt må de behandles med vett og forstand. Men hvem skal formidle disse verdiene videre til de ungdommen om vi blir "deaktivert"? Etter kun 5 år er der mange med interesse for våpen uten denne ballasten, og illegale våpen vil bli betydelig enklere å skaffe enn i dag (og det er dessverre ikke vanskelig i dag heller om man oppfører seg noenlunde normalt).

 

Illegale våpen har jeg sett på, og har hatt mulighet til å kjøpe. Men for meg falt valget på den lovlige og organiserte delen av våpen Norge. Med forbud er der ikke valgmulighet lenger, kun det illegale markedet vil være tilgjengelig.

 

Ut fra det jeg husker om hvordan ting var på slutten av 80 begynnelsen på 90 tallet, kan jeg med hånden på hjertet si at at antallet illegale våpen i Norge kommer til å tusendobbles på kort tid etter att ett eventuelt forbud er iverksatt. Blir våpen eller visse typer våpen ett forbudsobjekt vil interessen blant vanlige folk stige, og med stigende etterspørsel vil varene flyte inn over grensene. De klarer jo ikke å stoppe narkotikaen, hvilke håp har de da med våpen?

 

Forskjellen i bruken av disse våpna er at de ikke lenger vill være sportsvåpen med selvforsvars/angrepsvåpen. (slik det ble i England etter forbudet, der man etterhvert måtte ha skytevåpen fordi nabo gjengen hadde det. selv om kniven fortsatt er det mest populære).

 

I tillegg vil der ikke være noen skytterlag som holder på med "interesange" våpen, og sprer gode holdninger og våpenvett slik at det tilslutt nærmest ligger i medlemmenes ryggrad.

 

Bøsei har startet på en for samfunnet svært farlig vei, der man i økende grad kriminaliserer egne innbyggere, og fjerner de gode kreftene som sikrer minimal våpenvold i landet, og ikke minst driller folk i at våpen er ett nytte verktøy som skal brukes med vett. Får han gjennomslag for sitt forslag har han oppnådd det stikk motsatte av det han tror han er i ferd med å gjøre. Og mange vill dessverre måtte betale prisen med liv og helse i årene som kommer.

 

I går arrangerte vi ett stevne (VM og KM luft), og sjeldent har jeg lagt øynene på en gladere og hyggeligere gjeng i alle aldre. Og jeg smilte litt i skjegget for meg selv da jeg korrigerte en av gamle gutta for pekevinkel, mens tolvåringene hadde full kontroll. Man vet at man har gjort noe riktig i skyttermiljøet når man ser flott ungdom som ansvarsfullt koser seg med sporten. Bøsei (Med følge) jobber slik jeg ser det for å ta fra disse muligheten til livslang glede og mestring. Og det er bare trist og meningsløst.

 

Det er i grunnen trist å se på at Bøsei som ønsker å hedre sin datters minne, i stedet i praksis skittner det til.

Vi får håpe han får fred for sine indre demoner, uten å bli ansvarlig for tituseners velferd og fritid blir ødelagt.

Link to comment
Share on other sites

@ Hassel:

Jeg skjønner at du vil det beste for saken vår, og du skal ha kred for å forsøke, men jeg tror ikke din metode er den riktige selv om jeg virkelig håper jeg tar feil.

Du legger sjela di i å være diplomatisk, forsiktig og politisk korrekt, men har mistanke om at du (og vi andre) blir rævkjørt av våre profesjonelle motstandere som har et enormt apparat til rådighet (lobbyister, byråkrater, advokater, media osv...) og som ikke skyr skitne midler og blank løgn for å trykke gjennom sin agenda.

Våpenmotstanderne er infamt målbevisste og skyr ingen midler, mens vi skal være så saklige, atte...

Er det noen som tror at de rettferdiges sak vinner frem hver gang ?

Du er sikkert ikke enig, men det er nå ihvertfall det jeg mener.

Link to comment
Share on other sites

Vingemutteren setter vel her ganske tydelige ord på hva mange av oss mener og tror.

Flott innlegg, man kan bare håpe at fornuften seirer og at den pågående svertekampanjen faller på sin egen urimelighet.

Bøsei og co. rir på en tragisk bølge som ikke hjelper deres egen sak, men okke som er det dessverre mange der ute som leser slike utsagn og tar det for virkelighet uten egenrefleksjon overhode, folket som masse sluker det meste som blir servert....

 

 

 

 

Edit, feil på trykk

Link to comment
Share on other sites

@gringo

Fra den første artikkelen i RB ble publisert, er budskapet endret fra et ønske om at ap skal gå inn for totalforbud, til at man bør stramme inn kontrollen (Helt i henholdt til lovutvalgets forslag.) Sentrale politikere sier nå "vi skal se på saken," som er diplomatisk for - vi ha registrert at forsalget kan komme og lover å se på det. Ikek å gjøre noe med det.

 

Jeg vil tro at det arbeidet organisasjonen har lagt ned, den brede kontakten som faktisk er der og engasjementet opp mot AP lokalt og sentralt har bidratt svært mye allerede.

 

Bøsei, har med de triste løgnene og hårreisende påstanden spilt seg selv ut på sidelinjen. Han siteres knapt i artiklene og jeg tror pressen har skjønt at det er snakk om en desperat sorgreaksjon, ikke et velfundert krav.

 

Å mobilisere og å gå¨sterkt ut i media, ser jeg ikke at kan påvirke vår side postivt på noen som helst måte. (Men jeg sitter ikke på alle sannheter) så kom gjerne med forslag - men ikke vent at de behandles nådig, av verken meg eller våre motstanderere.

 

Når det gjelder akkurat dette slaget så opplever jeg det som det er ikkeforbudslinja som vinner.

Link to comment
Share on other sites

Videre vedrørende VÅR oppførsel så visere jeg til det svaret jeg fikk fra journalisten i aftenposten når jeg takket for at

at de hadde fjernet de usanne påstandene til Bøsei.

 

Vår hensikt er ikke å gå løs på en gruppe mennesker som har gjort seg fortjent til samfunnets tillatelse til å drive med sportsskyting. Sitatet som er redigert bort, brakte egentlig bare støy, og er ikke nødvendig for at Bøsei skal si hva han mener. Poenget hans blir tydelig likevel. Og Eskil Pedersen er en fornuftig, ung mann som kanskje viser hvordan spørsmålet kommer til å bli vurdert.

 

Takk for dine vurderinger. Jeg har fått en del reaksjoner fra andre som forsiktig sagt ikke er like lett å ta seriøst. Noen er faktisk ganske drøye.

 

Vennlig hilsen

X.X

Er det slik vi skal fremstå? vil det hjelpe vår side?

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt, Hassel, så håper jeg at jeg tar feil.

Inntil vi ser fasit, er jeg ikke trygg på resultatet, spesielt siden våre motstandere virker å "eie" media, debatten, timingen og premissene mens vi bruker tid og krefter på å forsvare oss og påvise feil.

Vi synes å være på banen først når vi blir angrepet, og da blir gjerne angrepene i form av oppslag med krigstyper etterhvert til en slags sannhet for hvermannsen.

Hvor er "folkeopplysningen" i forkant av angrepene ?

Jeg håper altså jeg tar grundig feil, men jeg er ikke voldsomt optimistisk.

Link to comment
Share on other sites

Skal jeg komme med en kavalifisert "gjettning" er diverse artikkler rundt dette i media en "temperaturmåler" fra medias side før regjeringen må komme med sin oppfølging av konkrete tiltak ref "Gjørv kommisjonen". Vi er i valgår....

 

Fra medias side er dette "en vinn vinn" situsjon der regjeringen langt på vei vil sitte på "svarteper" uansett utfall. Og media vil tjene, media vil sette agenda og media vil vinne.

 

Se for deg at regjeringen IKKE følger klare råd i " Gjørv kommisjonen".... Drømmesituasjon for media.... Drømmesituasjon for opposisjonen... Tragedie hvis en "skoleskyting skjer"... Samtlige politikere som ikke fulgte kommisjonens rapport vil være politisk døde...

 

Se for deg at regjeringen følger rapporten... Igjen en drømmesituasjon for opposisjonen som da får bekreftet dette som " forbudspartier" uten at de setter tiltak mot det som hjelper... Sterke organisasjoner med stor medlemsmasse i opprør...mediamselger som aldri før.

 

Slik sett er regjeringens faktiske og eneste alternativ det å vise handlekraft, sterke skjerpinger i våpenloven ( dog uten noe totalforbud)...

Link to comment
Share on other sites

De kunne ikke bare prøve å være litt fornuftige da, for en eneste gangs skyld?

 

Fornuft i slike saker vil være ensbetydene med å gå inn for forbud. De redder eget "skinn" de viser handlekraft. Og de støtter seg på rapporten og de kan ikke kritiseres for dette..... :wink:

Link to comment
Share on other sites

@ grevlingen1

 

Jeg er ikke enig, der

;)

Det partiet og de politikerene som aktivt støtter mere (mye mere) penger til politi og psykiatri, er de som viser handlekraft.

Akkurat det at de begge mangler penger til å drive skikkelig, har vært tydelig i mange år, nå.

abb ble jo fanget opp, uten at noe ble gjort

 

Politiet har stillinger, men ikke penger til å ansette folk. Det samme, innen psykiatrien.

:(

Link to comment
Share on other sites

Nå er stortingsmeldingen om den videre oppfølgingen av rapporten rett rundt hjørnet. Da får vi en pekepinn på hva fremtiden bringer. Vi skal prise oss lykkelig for at det er valg i år slik at vi muligens får en til sjanse om alt går ad undas nå.

Link to comment
Share on other sites

De kunne ikke bare prøve å være litt fornuftige da, for en eneste gangs skyld?
Fornuft i slike saker vil være ensbetydene med å gå inn for forbud. De redder eget "skinn" de viser handlekraft. Og de støtter seg på rapporten og de kan ikke kritiseres for dette..... :wink:
Jeg mente den typen fornuft som innser at det finnes en verden utenfor meningsmålingene, representasjonsmiddagene og alt det andre tullet, og der de bestemmelsene de gjør for å sole seg i en eller annen glans ender opp med å gjøre verden til et verre sted å være. Ikke sånn egoistisk "så lenge jeg får en fancy jobb i FN eller WTO eller EU så gir jeg f****"-fornuft.
Link to comment
Share on other sites

Du må gjerne være uenig smygen :wink: Politikk handler mest om å redde eget skinn....

 

Mangel på penger er IKKE problemet i politiet og i psykiatrien. Problemene her er vesentlig relatert til manglende evne til omstilling og ledelse. Subjektivt mener jeg de senere års konfrontasjonslinje fra politiets fellesforbund har ødelagt vesentlig for politiets renome og handlekraft.

 

Fakta er at hvis man hypotetisk ser på en mulig skolemassakre fra en person med halvautomatisk skytevåpen vil IKKE politiet kunne stoppe en slik handling innen den tid lignende skoleskytinger har skjedd.

 

Men en skolemassakre kan hindres med forbud mot halvautomatiske skytevåpen...og det er dette debatten dreier seg om.

Link to comment
Share on other sites

Når en leser en del av innleggene på kammeret vedrørende våpen, jakt og skyting så skulle en nesten tro at der ikke fantes en eneste en AP politiker eller AP medlem som drev med dette. På lik linje med Bøsei, så finnes der mennesker med akkurat samme formening i alle andre partier også. Disse menneskene ser på oss skyttere sine argumenter på akkurat samme måte som vi ser på deres, gitt at usannheter/usakligheter holdes borte.

 

Eneste måten å "vinne folket" på er med å holde et temperamentet innenfor sakligheten. Hissige utspill etc fra vår side gjør mer skade en gavn. Ordet "våpentulling" er kanskje en beskrivelse som kan være passende på en og annen av "oss"?

 

Hadde det vært det store ønsket fra AP eller Storting å forsure hverdagen vår med å frata våpen etc så hadde kunne gjort det. I stedet så ble forbudet mot å erverve halvauto rifler og hagler opphevet og nye våpen av den typen har kommet på godkjent listen. Dette hadde ikke skjedd om POD hadde fått andre retningslinjer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke grevlingen1 har helt rett i sin analyse. Kapittel 17 i rapporten er den delen av rapporten som har fått minst oppmerksomhet. Det er også den delen av rapporten regjeringen kommer til å få minst problemer med og ikke følge opp. Hvorfor? Fordi opposisjonen ikke kommer til å kritisere regjeringen for ikke å følge opp akkurat dette forslaget fra kommisjonen. FRP støtter ikke et forbud og resten av partiene har ikke bestemt seg.

Link to comment
Share on other sites

Du må gjerne være uenig smygen :wink: Politikk handler mest om å redde eget skinn....

 

Mangel på penger er IKKE problemet i politiet og i psykiatrien. Problemene her er vesentlig relatert til manglende evne til omstilling og ledelse. Subjektivt mener jeg de senere års konfrontasjonslinje fra politiets fellesforbund har ødelagt vesentlig for politiets renome og handlekraft.

 

Fakta er at hvis man hypotetisk ser på en mulig skolemassakre fra en person med halvautomatisk skytevåpen vil IKKE politiet kunne stoppe en slik handling innen den tid lignende skoleskytinger har skjedd.

 

Men en skolemassakre kan hindres med forbud mot halvautomatiske skytevåpen...og det er dette debatten dreier seg om.

 

Sånn som angrepet i belgia mener du?

 

http://en.wikipedia.org/wiki/2011_Li%C3%A8ge_attack

 

Hans våpen var ulovlige.

Link to comment
Share on other sites

Mangel på penger er IKKE problemet i politiet og i psykiatrien. Problemene her er vesentlig relatert til manglende evne til omstilling og ledelse. Subjektivt mener jeg de senere års konfrontasjonslinje fra politiets fellesforbund har ødelagt vesentlig for politiets renome og handlekraft.

 

Etter det jeg har fått med meg opp igjennom årene, så er det et stadig krympende budsjett, som skaper bildet av manglende evne til omstilling og ledelse utad.

Innad, så ser enn en ledelse som fortviler mens de må ta valg som blir som å velge mellom pest eller kolera

Både hos politiet og i psykiatrien, er dette ganske likt.

 

Småting blir nedprioritert, og ting baller på seg.

 

Skal ting ha noen mulighet til å bli bedre, må det satses på politi, psykiatri og sykehus (kom på at sykehusene jo sliter med de samme problemene). Det er en langsiktig løsning. Noe jeg poengtert i min mail til min lokale AP-representant. Pga frustrasjon, måtte jeg omskrive mye, for å være saklig og tydelig (viktig å unngå å være "drøy", som Hassel og tydeliggjør ved å vise til svaret fra Aftenposten journalisten). Tok laaaang tid, det

hehe

 

Aksjonene fra politiets fellesforbund viser for meg seriøsitet. De viser at "nok er nok. På tide å stikke fingern i jorda"

De viser at de som sitter helt øverst, ikke ser hva de river i fillebiter

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

"Populisme er best i medvind"

 

Heldigvis har norske politikere stort sett en tradisjon for å være sindige og fornuftige i tilleg til å være politiske takktikkere og media personer.

 

Våre politikere lar seg stort sett påvirke av fakta, og en del har faktisk en hel del integritet...

Jeg er derfor overbevist om at den beste måten å jobbe for vår sak er å jobbe målrettet og direkte mot politikere, slik forbundene gjør.

Hvis vi går ut i media... Blir vi brukt av media. Det er uforutsigbart, og antagelig noe vi kommer til å tape på... Siden media har en tendens til å lete opp høyrøstede idioter med NRA retorikk og "confederate battleflagg" siden de skaper en mer spennende vinkling...mer støy og mer konflikt..... mer salg.

 

Fremstår man som en ukorrekt paria i media, finnes det ikke en eneste politiker som vil støtte deg, fremstår man derimot som et sørgende offer, som Børsei. Er det vanskelig å ikke støtte....

 

Derfor må kanskje vi også argumentere emosjonelt. Skyting handler ikke bare om sporten.

Det er også det sossiale nettverket. Det er ikke så mange arenaer for voksne menn å bygge private nettverk. Mister vi skytingen mister vi også venner, tilhørighet og en viktig aktivator i livet.

 

Noe som virkelig provoserer meg. Er utsagn som:

"Man kan jo fortsette å skyte med .22 man trenger jo ikke noe grovere enn det"

Eller

"Snart kan man skyte med laser, da får de fortsette med sporten, uten den farlige logistikken"

Osv.....

 

Nei! Hvis man forbyr det, har man forbrutt det.

Slike utsagn er like dumme som M.Antonettes "Kan de ikke spise kake da?"

 

Slike utsagn representerer en fryktelig arrogant holdning. Man gidder ikke sette seg inn i hva man vil forby og hvordan dette oppleves av utøverene.

 

Så jeg oppfordrer alle til å skrive rolige, saklige brev til politikere og journalister. Skriv hva som er feil i fremstillingen, men ikke bli for teknisk.

Skriv hvordan forbudet vil ramme deg, og hva du føler om det (passe sensurert) og til sist, gi det en personlig vinkling.

 

Eks:

 

Hei "Jens" jeg leser at dere vurderer forbud mot halvautomatiske våpen, samt revolvere og pistoler.

Jeg ser i den sammenhengen at pistolskyting blir fremstilt som terrortrening. Dette er dypt sårende for meg som utøver av en serriøs og organisert idrett. Det er dessuten ikke sant, og fremstår som ren demonisering.

Det er også en stor fokus både i media og i Gørv kommisjonen på at halvautomatiske våpen kan bygges om til fullauto. Dette fremstår som et merkelig fokus, da det både her i landet og i land med mye høyere våpenlriminalitet, som USA ikke er et problem.

Et forbud mot pistoler og revolvere vil være tragisk. Ikke bare fordi jeg ikke får utført min sport, men også fordi jeg vil miste venner og bekjente. Den sossiale arenaen som skytingen representerer, er vell så viktig for oss skyttere..

For meg er denne idretten veldig viltig. Jeg har måttet flytte fra venner og familie på grunn av jobb. Det er vanskelig å etablere ett nytt sosialt nettverk i voksen alder, særlig utenfor en storby. Gjennom skytingen holder jeg kontakt med gamle venner, og jeg har ett nytt nettverk her jeg nå bor.

Mvh Tretvoll

Link to comment
Share on other sites

Mangel på penger er IKKE problemet i politiet og i psykiatrien. Problemene her er vesentlig relatert til manglende evne til omstilling og ledelse. Subjektivt mener jeg de senere års konfrontasjonslinje fra politiets fellesforbund har ødelagt vesentlig for politiets renome og handlekraft.

 

Etter det jeg har fått med meg opp igjennom årene, så er det et stadig krympende budsjett, som skaper bildet av manglende evne til omstilling og ledelse utad.

 

Politiets budsjett har vel auka med nesten 50% sidan 2005, så slik sett har dei lite å klage på. Men kva skal Arne Johannessen då finne på?

Link to comment
Share on other sites

Men en skolemassakre kan hindres med forbud mot halvautomatiske skytevåpen...og det er dette debatten dreier seg om.
Så det går altså ikke an å gjennomføre en skolemassakre med andre våpen, herunder skytevåpen, enn halvautomatiske sånne ?

Really ?

 

Det nærmer seg hundre år siden tidenes verste skolemassakre (krigsområder ekskludert).

 

Våpenet som ble brukt var dynamitt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjør meg en observasjon i denne diskusjonen (den eksterne):

 

Det ser ut til at de ivrigste motstanderne jobber hardt for å bygge opp 22/7-kommisjonens rapport som førende for nivået på diskusjonen fremover, i stedet for våpenlovutvalgets rapport og faktiske lovforslag. Dette er en potensielt skadelig retning for våpeneierne / "vår" side. Om organisasjonene skal fokusere sitt arbeid fremover, burde det i det minste være én av målsetningene å vri den offentlige debatten bort fra 22/7, både i forhold til etterlattes politiske utspill og kommisjonens rapport, og tilbake på nøytral grunn.

 

I forhold til denne konkrete saken er det trist å se en far som sverter sin datters minne med et slikt korstog. Han har nok gode intensjoner i sine egne øyne, men virker blindet av enten sorg eller en annen reaksjon. Det er uhyre viktig å ikke ta mannen i denne saken. Det er også viktig å kommunisere og fremstå rasjonelt og ansvarsfullt, det verste bildet vi kan skape er et av aggressive unge menn (middelklasse, ref avisoppslag i dag) som angriper meningsmotstandere med personangrep og trusler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjør meg en observasjon i denne diskusjonen (den eksterne):

 

Det ser ut til at de ivrigste motstanderne jobber hardt for å bygge opp 22/7-kommisjonens rapport som førende for nivået på diskusjonen fremover, i stedet for våpenlovutvalgets rapport og faktiske lovforslag. Dette er en potensielt skadelig retning for våpeneierne / "vår" side. Om organisasjonene skal fokusere sitt arbeid fremover, burde det i det minste være én av målsetningene å vri den offentlige debatten bort fra 22/7, både i forhold til etterlattes politiske utspill og kommisjonens rapport, og tilbake på nøytral grunn.

 

I forhold til denne konkrete saken er det trist å se en far som sverter sin datters minne med et slikt korstog. Han har nok gode intensjoner i sine egne øyne, men virker blindet av enten sorg eller en annen reaksjon. Det er uhyre viktig å ikke ta mannen i denne saken. Det er også viktig å kommunisere og fremstå rasjonelt og ansvarsfullt, det verste bildet vi kan skape er et av aggressive unge menn (middelklasse, ref avisoppslag i dag) som angriper meningsmotstandere med personangrep og trusler.

Særdeles enig!

Link to comment
Share on other sites

 

Politiets budsjett har vel auka med nesten 50% sidan 2005, så slik sett har dei lite å klage på. Men kva skal Arne Johannessen då finne på?

 

 

Cluet er vel hvilke poster i budsjette som har økt; på samme måte som innen helsevesenet er det ikke i den enden som faktisk gjør jobben økningene har vært.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...