Jump to content

mere avisoppslag vedr våpendiskusjonen


blackhawk

Recommended Posts

  • Replies 200
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

- De kaller det praktisk skyting, men i realiteten er det en treningsform som ble brukt av Milorg. Stridsskyting, het det da. Vi har opplæring til terrorisme midt blant oss. Min ærlige oppfatning er at Anders Behring Breivik aldri ville turt å gjøre det han gjorde, om han ikke først hadde fått slik trening i den pistolklubben han var med i, sier Bøsei.

 

Jeg blir bare kvalm...

Link to comment
Share on other sites

Ja, dette har vel lite med virkeligheten å gjøre... :evil:

 

Bøsei står likevel på sitt og håper Arbeiderpartiet holder med ham.

 

- De kaller det praktisk skyting, men i realiteten er det en treningsform som ble brukt av Milorg. Stridsskyting, het det da. Vi har opplæring til terrorisme midt blant oss. Min ærlige oppfatning er at Anders Behring Breivik aldri ville turt å gjøre det han gjorde, om han ikke først hadde fått slik trening i den pistolklubben han var med i, sier Bøsei.

 

edit: ble for sein der gitt

Link to comment
Share on other sites

jeg blir så irritert hver gang jeg ser. siden 22.juli rapporten sier forby.

jeg konfronterte en av medlemmene i kommesjonen på dette da han ikke kunne gjemme seg bak Gjørv.

han gikk i forsvarsposisjon og feide det hele bort. mistet min respekt.

 

å si at det er stridstrening som gjør folk til terorister, blir forbanna

Link to comment
Share on other sites

Nå er det viktig at vi ikke presser frem, på en slik måte, at det går politisk prestisje i denne saken. Vi må være nøytral, saklige og korrekte. Vi må ikke tvinge noen i kne eller stille dem til vegs, men gi dem en sjanse til å si - ahh! Er det slik det er så, så har jo vi blitt missinformer og gjort en feil.

 

Og så Håper jeg virkelig Sverre får tett oppfølging i sin bearbeiding av sorgen.

Link to comment
Share on other sites

Dette grenser vel også til brudd på "vær varsom" plakaten:

 

"3.9. Opptre hensynsfullt i den journalistiske arbeidsprosessen. Vis særlig hensyn overfor personer som ikke kan ventes å være klar over virkningen av sine uttalelser. Misbruk ikke andres følelser, uvitenhet eller sviktende dømmekraft. Husk at mennesker i sjokk eller sorg er mer sårbare enn andre."

Link to comment
Share on other sites

Stortingsmelding om den videre oppfølgingen av 22.juli-rapporten er klar og vi har bare en uke på oss til å informere delegater til Akershus Aps årsmøte. Nå er tiden inne for en informerende avisartikkel der samtlige forbund står samlet. Vi har ingenting å tape på det. Vår side må også høres. Det finnes ikke et bedre tidspunkt å gjøre det på en nå, men samtlige forbund må delta. Vi må stå samlet. Her synes jeg NOJS kan ta initiativet, men det må skje raskt.

Link to comment
Share on other sites

Dette er vel en del av strategien for å få mest mulig publisitet og sympati før landsmøtet for dette tullete forslaget.

 

Jeg syns også at Arild Groven kunne vært litt mer utfyllende i sin kommentar (mulig han har vært det men blitt klippet av journalisten?).

At et forbud betyr at Norge ikke stiller med pistolskyttere i OL 2016 er bare en av konsekvensene.

At all pistolskyting på klubbnivå over hele landet opphører for all framtid er etter min mening en mye større tragedie.

 

Det siste utsagnet til Bøysi er jo tatt ut av enhver sammenheng, og understreker jo bare at han ikke vektlegger saklighet og sannhet i sitt korstog.

Mannen står jo rett og slett og lyver og farer med usannheter.

 

Fin måte å hedre minnet sin datter på!

Link to comment
Share on other sites

Artig å se at han trekker frem Storbritannia som et godt eksempel. Han burde satt seg inn i hvilken effekt denne loven egentlig har hatt.

 

Sitat fra Norsk Våpeneierforbunds kommentar til ny våpenlov:

Gjennom år har kriminelle har fått utvikle sin aktivitet i Norge. Våpenloven har til stadighet blitt strammet inn uten at kriminaliteten er blitt redusert, snarere tvert i mot. Kommisjonen trekker på s. 403 fram Storbritannia som et positivt eksempel. Men etter forbudet mot pistoler på 1990 tallet, økte kriminelle handlinger der våpen var involvert med over 30%.

Link to comment
Share on other sites

Men skog?

Forbundene gjør det de kan! ikke forstyrr jobbe de gjør med disse hintene om at de ikke gjør noe. Det som teller nå er ikke bare Akershus AP (Det jobbes aktivt med kontakt opp dem) men også, kanskje viktigere alle de andre fylkeslagene. Ikke rop ut om at forbundene må gjøre noe, det er stgemmegiverene, de lokale, innbyggeren som må handle nå. Send brev til se lokale lagene, og vis at det er skytter over hele landet som føler seg støtt.

Link to comment
Share on other sites

Hva da med skyteopplæringen i forsvaret.

 

Det er ikke kunnskapen og ferdighetene som er farlig, det er hvordan de anvendes. Dette har ikke endret seg siden den første steinen ble kastet.

 

en soldat som trener pistol på fritiden er da en soldat på dagtid og terrorist på kveldstid. altså bare farlig på kveldstid.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner att eg blir svært provosert, når slike påstander kommer frem. Att vi som skyttere egentlig driver med terrorisme opplæring. Men det værste er, når en avis går ut med slike saker uten å skjekke ut fakta. Det som blir skrevet og formulært i denne artikkelen er faktisk ærekrenkelse av folk og en sport som mange tusen holder på med. Faktisk blir skyttere i denne artikkelen beskyldt for å væra terrorister. Stakkars liten mann,

Link to comment
Share on other sites

- De kaller det praktisk skyting, men i realiteten er det en treningsform som ble brukt av Milorg. Stridsskyting, het det da. Vi har opplæring til terrorisme midt blant oss. Min ærlige oppfatning er at Anders Behring Breivik aldri ville turt å gjøre det han gjorde, om han ikke først hadde fått slik trening i den pistolklubben han var med i, sier Bøsei.

 

Breivik drev da aldri med dynamisk (praktisk) sportskyting?

mener å huske at han stilte på 11 treninger og søkte om klokken til NAIS skyting. korriger meg gjerne om jeg tar feil.

 

synes det er synd å se at en mann synker så lavt å tyr til løgner for å fremme sitt syn. i en tidligere artikkel sa han til og med at han var mer opptatt av hvor lett gjerningsmannen fikk tilgang til våpen enn av motivene hans.

vi må bekjempe EKSTREMISME både høyre og venstre. ikke ødelegge lovlydige borgeres sport og hobby.

Link to comment
Share on other sites

Dette er bare trist. En mann i dyp sorg som prøver å gjøre noe meningsfult. Det ender opp med noe som er direkte uspislig, reagerer spesielt på hentydningene om at flere enn ABB, er ansvarlig for hans handlinger og konsekvensene av dette. Uttalelsene er feilaktige, spekulative og langt over grensen for normal folkeskikk. Journalistene burde som nevt før i tråden tatt en nærmere kikk på vær varsom plakaten. Når du er så sorgpreget at du har problemer med å snakke, så burde det ringe noen bjeller hos reporteren. Dette er å utnytte en mann som ligger nede for å få et spekulativt oppslag. I stedet for å gå videre med dette forslaget så burde AP ta seg godt av denne mannen, heller involvere han i arbeid med tiltak som har noe for seg i praksis.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er klar over at forbundene jobber med saken, men jeg mener tiden er inne for et velformulert innlegg av samtlige organisasjoner publisert i media. Det er den mest effektive måten å informere flest mulige ap deligater og den resterende befolknigen på om våre argumenter. Vi har ingenting å tape på det. Du har helt rett, men organisasjonene må informere og mobilisere lokallag og klubber. Jeg er medlem NSF, NROFog NJFF, men det er ingen derfra som har oppfordret meg til å skrive til mine lokale politikkere. Organisasjonene må kickstarte lokallagene. Det er ingen andre enn brukere på kammeret som har blitt oppfordret til å skrive, Hassel. Wheelgunner686, per kristian foss uttalte fra talerstolen på stortinget forrige uke at meldingen er ferdig skrevet og er sendt til ordvask.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Etter artikkelen i Romerikes Blad skrev jeg en kronikk der jeg plukket fra hverandre argumentene til Bøsei.

Sendte den til journalisten og ba henne lese den. Sendte den også til to journalister i TV2 som refererte saken på sine nettsider senere samme dag.

 

Etter denne nye artikkelen i Aftenposten har jeg også sendt e-post til APs Sverre Myrli, med kopi til Aftenpostens to journalister, og lagt ved kronikken også til disse - samt lagt til noen nye, ekstra poenger som påpeker feilene i Bøsei nye påstander i Aftenposten.

 

Om noen vil lese for å f.eks. få inspirasjon til egne innlegg o.l. er det bare å si fra, så skal jeg sende kopi på mail!

 

PS 1: Da jeg tok journalistikk lærte vi kildekritikk - det har de tydeligvis sluttet med på den linja....

 

PS 2: Jeg synes dette begynner å få konturene av en såpass planlagt kampanje at man kan lure på om Bøsei får hjelp av APs ikke ubetydelige PR-apparat.

Link to comment
Share on other sites

Oppfølging til mitt eget retoriske spørsmål om de som får praktisk våpenopplæring i forsvaret, driver jaktfelt eller praktisk skyting og som derfor har slike kunnskaper. Ifølge ordbruken til Bøsei er de som får slik opplæring altså terrorister.

 

Jeg kom til å tenke på følgende fantastiske realpolitiske sketsj fra "Yes, minister"

 

" target="_blank" target="_blank

 

 

Poenget der snudde seg fra at verneplikten var bra til at verneplikten var utrolig farlig. Tenk å ha 20.000 potensielle terrorister i gatene. Mye av påstandene og forslagene som kommer minner meg veldig om denne historien.

Link to comment
Share on other sites

Vi har visst om dette forslaget siden 6 Februar. Hadde vi begynt mobiliseringen av grasroten da hadde vi stått mye sterkere nå. Istedenfor ligger vi etter å må ta alt "ad hoc" i siste liten. Vi har ikke gjort det lett for oss selv.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Pro_Sniper: Husk på at det er fire ganger så mange PR-folk som journalister i dagens mediebransje. Hva sier deg at det er journalister (som kan kildekritikk) som har laget artikkelen?

 

Jeg jobber med PR selv, og nettopp derfor kom mistanken jeg ytret i PS2: bruker han APs PR-apparat? :)

Siden jeg sitter på kompetanse innen området, bruker jeg den nå for det den er verdt til egen fordel, for en gangs skyld.

Link to comment
Share on other sites

Vi har vi har visst om dette forslaget siden 6 Februar. Hadde vi begynt mobiliseringen av grasroten da hadde vi stått mye sterkere nå. Istedenfor ligger vi etter å må ta alt "ad hoc" i siste liten. Vi har ikke gjort det lett for oss selv.

 

Det er nok bl.a. fordi ingen kunne forutse at faren til et av Utøyas mest omtalte ofre plutselig skulle forvrenge sannheten og ofre egen integritet i media i et privat korstog, tenker jeg. Men det kan slå tilbake på ham - for nå tror jeg at han har klart å vekke mange med sine løgner!

Link to comment
Share on other sites

Er jo ein god sak dette, dei kan jo begynne å ta inn alle pistoler/revolvere til dei som ikkje er aktive skyttere.

men å trekke tilbake våpenkort til folk som ikke lengere er aktiv vil være å håndheve dagens lov, dette krever mere arbeid.

 

politikerne får ikke vist så mye handlekraft som et nytt lovforslag.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg kan være redd for i denne saken er at norske sportskyttere, idreddsmenn og kvinner, nå blir så grådig lei å bli kalt potensielle terrorister at det vil komme til å bli et motsvar som vil komme svært dårlig ut.

Kunsten er å forklare at 99,999 % norske lovlydige våpeneiere er ærlige menn og kvinner. Hvordan skal man greie å forklare det til noen som snakker med hjertet og ikke med hodet?

Link to comment
Share on other sites

Forbundene jobber tett sammen for at dette skal lande på en slik måte at vi ikke kommer skadelidende ut av det.

Det er nå utrolig viktig at alle enkeltpersonene som nå uttaler seg gjennom avisene og gjennom direkte kontakt med politikere ikke lar følelsene lokke seg ut i noe som kan brukes mot oss ved neste korsvei, personlig engasjemang er bra, og jeg tror det har effekt, men vær saklige.

Link to comment
Share on other sites

- De kaller det praktisk skyting, men i realiteten er det en treningsform som ble brukt av Milorg. Stridsskyting, het det da. Vi har opplæring til terrorisme midt blant oss. Min ærlige oppfatning er at Anders Behring Breivik aldri ville turt å gjøre det han gjorde, om han ikke først hadde fått slik trening i den pistolklubben han var med i, sier Bøsei.

 

Breivik drev da aldri med dynamisk (praktisk) sportskyting?

mener å huske at han stilte på 11 treninger og søkte om klokken til NAIS skyting. korriger meg gjerne om jeg tar feil.

 

synes det er synd å se at en mann synker så lavt å tyr til løgner for å fremme sitt syn. i en tidligere artikkel sa han til og med at han var mer opptatt av hvor lett gjerningsmannen fikk tilgang til våpen enn av motivene hans.

vi må bekjempe EKSTREMISME både høyre og venstre. ikke ødelegge lovlydige borgeres sport og hobby.

 

Dette reagerte jeg på også.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det siste innelgget, en så forståelig det er, er av den typen jeg vil tor kan snu symaptien tilbake til forbudsiden.

Ingen av oss, med et unntak, kan forstå hvordan det er å være i den situasjonen. Ikke angrip mannen, men ta feilene og mangelen på logikk og sannhet.

Link to comment
Share on other sites

Vi har visst om dette forslaget siden 6 Februar. Hadde vi begynt mobiliseringen av grasroten da hadde vi stått mye sterkere nå. Istedenfor ligger vi etter å må ta alt "ad hoc" i siste liten. Vi har ikke gjort det lett for oss selv.

 

Helt enig! Det at vi står så lagelig til for hogg nå er vår egen feil. Organisasjonene har verken informert eller mobelisert medlemmer.

Link to comment
Share on other sites

Han får full støtte av tidligere justisminister Knut Storberget (Ap).

- Dette er en mann vi bør lytte til. Det er ingen hemmelighet at jeg ønsker å stramme inn våpenloven.

Ta det helt med ro Knut. Vi fikk alle med oss dette når du satt i førersetet. Åhhh... Gleder meg til høsten. Jakt, fangst og en tur til stemmelokalet. :smile:
Link to comment
Share on other sites

Jeg gleder meg også veldig til september....aldri har jeg stått fjernere fra AP.....og i dag ökte avstanden med et kvantesprang...

 

Knut Storberget er og blir en fanatiker, först var det avholdssaken, nå har han lagt privat våpeneie for hat..på meget sviktende grunnlag...håplöst..

Link to comment
Share on other sites

De kaller det praktisk skyting, men i realiteten er det en treningsform som ble brukt av Milorg. Stridsskyting, het det da. Vi har opplæring til terrorisme midt blant oss. Min ærlige oppfatning er at Anders Behring Breivik aldri ville turt å gjøre det han gjorde, om han ikke først hadde fått slik trening i den pistolklubben han var med i, sier Bøsei.

 

Breivik var medlem av Oslo PK og vi har desverre ikke praktisk på programmet. Så nei, slik trening har han nok ikke fått. (Med mindre han også var medlem av en annen klubb, men det tror jeg ikke.)

 

Personlig kunne jeg godt tenke meg å prøve det, men da må jeg nok melde meg inn i en annen klubb.

Link to comment
Share on other sites

når folk argumentere med at sporten ikke er samfunnsnytting, hvor mye samfunnsnytte er det i å se på Petter Northug gå på ski. eller fotball. ja det er idretter der man holder seg i form, men no mere samfunnsnytte er det vel ikke.

 

England blir stadig tatt som eksempel siden de har forbud, hvor mange skader er det ikke i året av bråk forbundet med fotball.

men er da ingen som foreslår å fjerne sporten for det,( sikker noen men de får ikke spalte plass i nyhetene)

Link to comment
Share on other sites

Ellers merket jeg meg "Han peker på at det er greit å redusere magasinkapasiteten" som tillegges Groven fra NSF.

 

Når båten synker klatrer alle opp i masta for å overleve litt lengere.... At andre forbund kanskje rammes av "redusert magasinkapasitet" hoppes over; hvor samlet er vi egentlig?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...