Jump to content

Flintlås rifle.


Recommended Posts

Etter å ha besøkt den lokale purseren og sett litt av galskapen ( moroa ) på banen, så er jeg nok hekta på på svartkrutt våpen.

 

Det jeg har lyst til å starte med er en flintlås rifle og jeg har sett på flere typer og modeller uten å komme til noen konklusjon. Så spørsmålet blir hva som anbefales som en begynner rifle.

 

Jeg har sett på en Kentucky cal 45, og vurdere denne opp mot en Europeisk replica fra Napolions krigene.

 

Sverre Ødegaard

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke feil med en flintlåsrifle på veggen! Du bør starte med å stille deg spørsmålet om hva du er ute etter med tanke på bruk. Det finnes en rekke fine replicarifler med flintlås, men det finnes også en god del originale flintlåsmusketter. Sjarmen med en slik original muskett er helt utrolig........ Ikke trenger du tenke på papirer heller. Presisjonen er jo ikke like god med en muskett, men om du akter å delta på stevner, så stiller jo alle likt. Det krever uansett en god del trening å skulle bli skarpskytter med flintlås. Lykke til med valget!

Link to comment
Share on other sites

Takk for svaret.

 

Spørsmålet blir vel mere hva man bør velge som et godt første våpen.

 

For meg er det da viktig at man velger noe der man kan delta i konkurranser ( på østlandet ). Samtidig som man velger noe som er robust nok til at en nybegynner kan ha glede av å skytte fra starte. De to jeg har sett på er en Kentucky rifle og en rifle fra Napolions krigen begge flintlås og replikar.

Link to comment
Share on other sites

Har du noe mer info om produsent, kaliber og riflestigning (link eller bilder)?

Bedre å gi råd da. Med flintlåsrifle kan du skyte to klasser: liggende 100m(Maximilian) og stående 50m(Pennsylvania), begge på halvmetersskiver med rundkule. På feltstevner kan du skyte klassen Jaktflint, også den med rundkule.

 

Edit: Tilføyd tekst.

Link to comment
Share on other sites

Riflene jeg har sett på og vurderer opp mot hverandre er :

 

Alt 1: Kentucky rifle cal 45.

Dette er en replika laget av Davide Pedersoli.

Rifling er 1,48 inch og løpslengde 903.

 

Min vurdering er at dette er en en lett og 'smekker' rifle som minner mere om en salongrifle en en en grovkalibret rifle. Siktemidlene er et godt forsikte samt et baksikte.

 

Alt 2: Brown Bess cal 75.

Dette er en replika laget av Davide Pedersoli.

Glatløpet og løpslengde 1060

 

Min vurdering er at dette er en spennende rifle, men noe mere 'klumpete' en alternativ 1, samt betydelig grøvre kaliber. Denne har bare frontsikte og ingen baksikte. Kort sagt en glattløpet militær rifle brukt av engelskmennen fra ca 1760 til 1847, som rent historisk har en spennende bakgrunn. ( rifla ' bygde' imperiet i India, Amerika, samt ble brukt i Napolionskrigene )

 

Sverre Ødegaard

Link to comment
Share on other sites

Det blir feil å sammenlikne disse som rifler da kun den første er en rifle.

Hvis du spør hvilket langvåpen med flintlås som anbefales er vi inne på noe.

Disse to benyttes konkurransemessig i forskjellige klasser.

Er du medlem av Norsk Svartkruttunion? Det er krav for medlemskap i klubb tilknyttet godkjent organisasjon for kjøp av

svartkruttvåpen. NSU, Scandinavian Western Shooters og Fredrikstad Svartkruttklubb er de godkjente jeg vet om.

Kommer helt an på hva du skal bruke rifla eller musketten din til, anbefaler deg å lese litt her.

 

Stokkfasongen på for eksempel Kentuckyrifla er ikke god for liggende skyting, riflestigningen er også en "kompromisstigning" for rund- og langkule. Til konkurransebruk er det rundkule som er godkjent til stående 50m(Pennsylvania), ligende 100m(Maximilian) og feltklassen Jaktflint.

Kan anbefaledenne artikkelen om valg av riflestigning.

 

Musketten kan benyttes stående på 50m(Miquelet) på muskettskive og som flinthagle til leirdueskyting(Manton).

 

Til å skyte med bare for moro skyld, smellet og røyken vil begge gjøre nytten. Kalibermessig ville jeg anbefalt .50 i rifla.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svaret.

 

Som du helt riktig påpeker er korrekt spørsmål hvilket langvåpen med flintlås som anbefales. ( dette med rifle er et utrykk som sitter litt for godt i ryggmargen)

 

Jeg heller nok mest mot Kentucy rifla som første våpen.

 

Du nevnte en klasse jaktflint som høres spennende ut, er det konkurranser i denne klasse på østlandet? , og hvor finner jeg terminliste ?

 

Når det gjelder medlemskap i Svartkrutt Unionen blir dette ordnet til helga.

 

Sverre Ødegaard

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...