Jump to content

Monterer dere optikken selv?


Lauken

Recommended Posts

Har akkurat handlet ett nytt kikkertsikte. Sist fikk jeg det montert av butikken jeg kjøpte den i men det er ikke mulig nå. Mener butikken brukte harpiks for å feste kikkerten skikkelig, er dette strengt tatt nødvendig og kan man bruke noe annet? loctite for eksempel? Tenkte å kjøpe noen leupold QR ringer i stål da jeg har basene for disse på børsa fra før. Noen som vet om jeg trenger høye eller medium ringer til en Zeiss conquest 6.5-20x50? Har tenkt å bestille de på internett.

 

 

 

Mvh

Lauken

Link to comment
Share on other sites

Jeg monterer all optikken sjøl. Bruker litt locktite 243 på skruene, når jeg endelig får bestemt meg hvordan kikkerten skal sitte. Har god erfaring med Leupold QR. Bruker ikke noe inni ringene for å holde kikkerten på plass, og har aldri opplevd at kikkerten har flyttet på seg inni ringene, heller.

 

Monterte akkurat en Conquest 4,5-14x50 på ei børse, og da passa det akkurat med medium QR-ringer. Regner med det vil passe hos deg, også. Ser at peders hadde problemer med en 3-9x50, men det er antagelig fordi den er så kort at den kommer for nær kammerenden av pipa. Medium var ikke noe problem hos meg, og objektivet på en 6,5-20x50 kommer enda lenger ut.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte nettopp ny rifle og ny kikkert. Jeg monterte den selv. Jeg kjøpte Leupold Mark 4 base og ringer, og der står det i bruksanvisningen at man ikke trenger å bruke hverken loc-tite eller noen annen form for gjengelåsing. Pga. festeskruene som følger med skal det visstnok være tilstrekkelig å skru til skruene med rett moment. Det har jeg da gjort, så får vi se. Jeg har klemt ut nærmere 100 skudd til nå, og det ser greit ut så langt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte nettopp ny rifle og ny kikkert. Jeg monterte den selv. Jeg kjøpte Leupold Mark 4 base og ringer, og der står det i bruksanvisningen at man ikke trenger å bruke hverken loc-tite eller noen annen form for gjengelåsing. Pga. festeskruene som følger med skal det visstnok være tilstrekkelig å skru til skruene med rett moment. Det har jeg da gjort, så får vi se. Jeg har klemt ut nærmere 100 skudd til nå, og det ser greit ut så langt.

 

Det at det står i bruksanvisningen at man ikke trenger gjengelås, betyr ikke at man ikke kan få bruk for det, under gitte forutsetninger. Bruk magafølelsen! Det er forresten lenge siden jeg har brukt gjengelås på mine kikkerter, også,da de har en tendens til å danse litt rundt på forskjellige rifler, litt ettersom behov og bruksområde :wink:!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hehe, da har jeg revurdert. Nå kommer det loctite på alle boltene. Jeg starter med 222, så får vi se om den holder, hvis ikke blir det 243.

 

Jeg synes det var litt skuffende presisjon på rifla, men nå viste det seg at klemringene var løse slik at kikkerten hadde forskjøvet seg i ringene, ringene var løsnet fra skinnen og skinnen var løsnet fra kassen... :?

Link to comment
Share on other sites

Hehe, da har jeg revurdert. Nå kommer det loctite på alle boltene. Jeg starter med 222, så får vi se om den holder, hvis ikke blir det 243.

 

Jeg synes det var litt skuffende presisjon på rifla, men nå viste det seg at klemringene var løse slik at kikkerten hadde forskjøvet seg i ringene, ringene var løsnet fra skinnen og skinnen var løsnet fra kassen... :?

 

Skipp 222, om du ikke har presserende grunner til å bruke nettopp denne. 243 er best egnet!

Link to comment
Share on other sites

Ser det er litt varierte erfaringer og praksis her. Har holdt meg til Leupold kikkerter hele jegerlivet så langt - dvs. rundt 40 år - de er lette i vekt. Jeg bruker Loctite, men bare på baseskruene, når de er av torx-typen, da vet jeg at jeg klarer å vri skruene løs om jeg må demontere. I tillegg bruker jeg Loctite eller epoxylim under basene/mot låskassa på grovkaliber, for å være sikker på at ikke rekylen klipper skruene. Har aldri vært ute for at skruer har løsnet eller at kikkertsiktet har sklidd i ringene.

På større og tyngre kikkertsikter - på grøvre kaliber - ville jeg i tillegg lagt litt harpiksstøv oppi ring-underdelen før kikkertsiktet legges på plass.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, da har jeg revurdert. Nå kommer det loctite på alle boltene. Jeg starter med 222, så får vi se om den holder, hvis ikke blir det 243.

 

Jeg synes det var litt skuffende presisjon på rifla, men nå viste det seg at klemringene var løse slik at kikkerten hadde forskjøvet seg i ringene, ringene var løsnet fra skinnen og skinnen var løsnet fra kassen... :?

 

Skipp 222, om du ikke har presserende grunner til å bruke nettopp denne. 243 er best egnet!

 

Jeg valgte 222 fordi jeg er redd for å ikke få det i fra hverandre igjen hvis jeg må.

Link to comment
Share on other sites

Litt på siden, kanskje...

Men hva gjør dere for å få retikelkorset helt i vadder?

Jaktkompisen min påpekte idag at kikkerten min sitter litt skjevt i ringene

Andre har påpekt at jeg kanter børsa litt ved skyting, så kanskje den er i vadder for meg!? :?

Hvis du ikke strekker holdene har det ingenting å bety. Gjør du det vil det bli lavere og til siden.

 

Problemet er todelt; Mange rifler har ikke RETTE baser. Eller kanskje rettere; Skjevt boret hull. Remington er mye sånn. Men det spiller ikke så stor rolle om hullene er på siden, eller ikke alt er rett bare den vertikale stolpen er i vater i forhold til løpet(børsa kunne vært holdt 45 grader om så var :lol: )

 

Jeg har kjøpt et instrument som jeg klemmer over siktet og over løpet. Så settes rifla i en benk og en tilter til vateret i instrumentet er rett.

Deretter sikter en på en tråd en henger fra et tre el. lignenede med et lodd i, og VRIR siktet inni ringene til stolpen ligger rett over eller ved siden av denne. Da har du en stolpe som er så vertikal som gravitasjonskraften tilsier :wink: Rettere blir det ikke. Høres ut som det er komplisert, men det tar faktisk bare et minutt.

 

Så er det bare å sette vater på kikkerten så du holder den like rett som du har laget det til nå :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det spiller ingen rolle om man skyter med kanting i børsa bare man kanter like mye som da den ble skutt inn. så hvis du skyter med trådkorset i vater hver gang, spiller det ingen rolle om børsa da ikke er rett under kikkerten. Treffpunktsendring til siden å ned, får du først når man kanter mer eller mindre enn ved innskyting.

Link to comment
Share on other sites

Monterer selv alle kikkertene. Jeg bruker svakeste Loctiten på skruene til klakkene. Når jeg monterer på kaliber fra 300 og opp bruker jeg lim i ringene. Da bruker jeg Casco kontaktlim i bunnene på ringene. Slik kan det enkelt demonteres ved behov. Limet piller du lett av kikkert/montasje da den blir "gummiaktig" Har sett mange kikkerter som flytter seg i ringene på rifler med mye rekyl. Så å lime er en billig forsikring for å unngå dette.

Link to comment
Share on other sites

Monterer selv alle kikkertene. Jeg bruker svakeste Loctiten på skruene til klakkene. Når jeg monterer på kaliber fra 300 og opp bruker jeg lim i ringene. Da bruker jeg Casco kontaktlim i bunnene på ringene. Slik kan det enkelt demonteres ved behov. Limet piller du lett av kikkert/montasje da den blir "gummiaktig" Har sett mange kikkerter som flytter seg i ringene på rifler med mye rekyl. Så å lime er en billig forsikring for å unngå dette.

 

Mye bra info i denne tråden. Lurer bare litt på dette med å legge noe i ringene,- først og fremst for å unngå merker på kikkerten.

 

Vil et stoff som loctight i ringene også beskytte mot merker på mellomrøret etter ringene? Vil stoffet kunne få noen form for "gummiaktig"/fjærende effekt, som vil kunne føre til vibrasjon i siktet i forhold til rifla,- og dermed kunne virke negativt inn på presisjon?

 

OptiBond FL

Link to comment
Share on other sites

Har også alltid montert selv og skuene har aldri løsna og jeg har aldri brukt locktite eller harpiks. Har stort sett hatt Optilock-montasjer bortsett fra på salongen og en kombi jeg hadde engang.

 

Prøv den løsningen på en 460 med 20" pipe. Det har jeg, og skruene i montasjen ble klippet rett av og kikkerten en Leupold 1 1/4-5 VX-III flyttet seg.

Da ble det både Loctite + lim i ringene.

Etter den behandlingen holdt både montasje og kikkert seg på plass.

Her er det selvsagt snakk om sunn fornuft, har du en 6,5 trengs det ikke. Har du en 300 og opp er det lurt å lime for å slippe all bekymring.

PS. Loctite i ringene er ingen god idé, bruk heller lim slik jeg beskriver. Du risikerer ingen tap av presisjon pga. gummiaktig lim.

Filmen med lim blir meget tynn, men holder kikkerten på plass.

Link to comment
Share on other sites

For omtrent 20 år siden monterte jeg en S&B 2,5-10x56 på en 300 Wby, med EAW montasje. Der måtte jeg ha lim i ringene for at ikke kikkerten skulle skli. Senere har jeg kun brukt Sako og Leupold ringer og montasjer, og aldri brukt lim eller Locktite, og har aldri opplevd at skruer har løsnet eller at kikkerter har flyttet på seg. Dette er brukt på rifler opp til og med 375 H&H.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Monterte en kikkert i dag i QRW. Rensa ringer og kikkertrør med litt aceton før jeg la kikkerten på plass i ringene. Brukte lokctite på skruene.

Dette er en Swaro x56 i en .308w. Er litt overnøyaktig på kikkertmontering. Men slo fra meg harpiks i ringene. Det går vel bra med tanke på at kikkerten ikke vil flytte seg i ringene??

En annen kikkert brukte jeg samme framgangsmåte, men med litt harpiks i ringene i tillegg. En Zeiss FL x50.

 

Ellers fikk jeg vatret opp begge kikkertene. Vatret opp rifla først. Brukte en liten vater som jeg la oppå tårnet. I tillegg kontrollerte jeg korset mot en liten bygge-laser mot en kvit vegg. Nå slipper jeg å ligge våken..... :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

hei

jeg har en zeiss 2,5-10-50 og har fått ny montasje på våpenet, men skruene som holdere ringene sammen rundt kikkerten har begynt å løsne, hvis jeg strammer til disse skruene vil dette ha innvirkning på treffpunktet eller må jeg regne med å måtte skyte inn på nytt?

Link to comment
Share on other sites

hei

jeg har en zeiss 2,5-10-50 og har fått ny montasje på våpenet, men skruene som holdere ringene sammen rundt kikkerten har begynt å løsne, hvis jeg strammer til disse skruene vil dette ha innvirkning på treffpunktet eller må jeg regne med å måtte skyte inn på nytt?

Har montasjeskruene løsnet må du nok skyte inn på nytt ja. Det er ihvertfall sterkt anbefalt. Det kan jo hende børsa går på samme sted etterpå, men du bør teste.

Link to comment
Share on other sites

skruene har ikke løsnet helt av, men det har blitt et mellomrom mellom "under ringen" og "over ringen",

 

Hm

Så hvis jeg forstår deg rett var de to kikkertringene borti hverandre før, men ikke nå? Du skal uansett ikke dra til så mye på en side at kikkertringene tar borti hverandre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...