Jump to content

Nye Mauser M12


Tika

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
Det sitter nok på krymp :wink:

 

 

 

Hmm. Kall meg gjerne dum, men jeg synes fortsatt dette høres litt rart ut. Sikkert bare for at jeg ikke skjønner hvordan dette ser ut i virkeligheten.

Bolten låser i løpet så jeg skjønner jo at løpet ikke kommer noen vei når man skyter. Men å ha noe festet hverken ved hjelp av gjenger eller skruer virker litt dristig.

 

Noen som kan forklare litt mer i detalj hvordan dette egentlig fungerer?

 

:forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Kort fortalt saa er kammerenden av pipa stoere enn hullet som den skal inn i i laasekassa.

Ofte kalt for krympepassning.

Som kjent saa utvider staalet seg naar man varmer det og det trekker seg sammen igjen naar det blir avkjoelt.

Det er en kjent metode for aa montere lager paa akslinger feks.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Takk for svar. Da skjønner jeg litt mer av hvordan denne løpsmonteringen fungerer. :)

 

Jeg er ingen børsemaker, men synes nå dette høres ut som en merkelig måte å feste et løp på.

Men hva vet vel jeg. Mauser hadde nok ikke brukt denne metoden hvis det ikke fungerte.

Link to comment
Share on other sites

Det sitter meget godt vil jeg tro. Mange bakhjullager på pickup'er er bare festet ved at det sitter en krympring utenfor lageret som holdet det på plass. Det finnes dog tilfeller der stikkakselen slipper taket i ekstremt kalde strøk(antarktisk) under kjøring fordi akselen holder så lav temperatur mens lageret selv utvider seg pga varmeutvikling under kjøring.

Link to comment
Share on other sites

Setter det litt på spissen her.

Men etter mitt syn blir det for dumt og skyte magnum

og oppnå standard hastigheter....

7mmRm feks fortjener minimum 26"

Igjen etter mitt .....

 

Dette er jeg både enig og uenig i.

Hvis målet ditt er å få gode 7X57 hastigheter med ei pipe på ca 50 cm med demper. Da er det kanskje smartere å lade ned en 7mm Rem mag enn å sprenglade en 7X57?

Men hvis målet ditt er å treffe reinsbukken med en hastighet på ca 800 m/s, ja da holder det kanskje ikke en gang med 26" pipe i /mm Rem mag'en, hvis bukken står på +150 meter.

Jeg er temmelig overbevist om at våpen/kaliber/kulevalget hadde vært annerledes blant folk, hvis de hadde tatt seg bryet med å definere sine behov, før valget av våpen/kaliber/kule.

Eks: Bukkerifla mi skulle klare gjennomskudd på rådyr i ikke optimale vinkler, kunne levere ei kule nær idealhastighet for hydrostatisk sjokk (ca 800m/s) på skuddavstand opp mot 150 meter. Jeg ble overbevist om at dette kunne ei 6mm kule på ca 100 grs klare. Hadde hørt om .243 Win., kjøpte en Sako helstokk med 51 cm løp. Den klarte ikke kravene. Solgte den og kamret om min Ruger No. 1 til 6mm Remington og økte løpslengden til 60 cm. Kravene innfridd.

Nå er det bare mannen bak børsa det står på 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 6 months later...

Hei! Har hatt denne rifla i ett år nå snart, har utgaven med treskjefte, og jeg må si meg svært fornøyd med børsa. NYDELIG avtrekk, veldig god presisjon (min er i cal. 6,5*55, hull i hull med lapua scenar, Oryx omtrent samme; et rufsete hull av 5 skudd i blinken :) Stokken kjennes ganske fyldig å holde i og ser ikke så verst ut heller. Mener det er plastnitrering på løpet, som på M03 men er ikke helt sikker? Børsa kjennes lett,slank og dønn solid. ei super børse til den prisen, flere hakk over eks. Browning X-bolt, som jeg egentlig skulle kjøpe med tanke på opplevd finish.Sikringen fungerer bra. I mine øyne er dette ei flott børse til den prisen og kan anbefales!

 

Skal dessverre selge min, da jeg kjøpte ei .222 i vinter og kom fram til at jeg ville ha et grovere kaliber til elgen, ikke umulig det blir en M12 i 9,3 :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Fikk så vidt klådd på en slik på Villmarksbutikken på vei nedover til Skåne i fjor høst.

Og for en som ikke skal ha løpsbyttesystem, men kun ei solid og god jaktrifle, må dette være et meget godt alternativ.

Stokken var rett og passet ihvertfall meg ypperlig, kjapt ladegrep og rent ergonomisk virket detaljene godt gjennomtenkt.

Hvis det sto ny elgrifle på ønskelista, ville M12 i 9,3x62 vært en særdeles sterk kandidat

 

Kan ikke huske å ha sett noen tester i norske/nordiske jaktblad av denne?

(Men så får jeg ikke med meg på langt nær alt som skjer heller her nede i fjæresteinene....)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 9 months later...

Har hatt lyst på ein M12 ei stund og nå blei det ein i 30-06 med trestokk og uten åpne siker. På toppen har eg montert ein eldre Swarovski 3-9x36.

Eg har bare skutt 25 skudd, men inntrykket så langt er veldig bra.

Passelig vekt og føles meget velbalansert. Virker som ei solid og gjennomtenkt rifle med gode løsninger, og klassiske linjer.

 

Så langt liker eg denne veldig godt :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ingen børsemaker, men synes nå dette høres ut som en merkelig måte å feste et løp på.

Men hva vet vel jeg. Mauser hadde nok ikke brukt denne metoden hvis det ikke fungerte.

 

Eksakt samme metode er brukt av flere, bl.a Remington (710 og 788) og Sauer (101, som i "praksis" er samme børse som M12). Løpsskifte på disse er mulig, men såpass kostbart at det sannsynligvis vil være mest aktuelt med nytt våpen. Jeg fikk antydet ca 10.000 i pris på denne operasjonen. Det er mulig en dyktig børsemaker klarer å fikse et muffe-system til et slikt våpen, uten at jeg har spekulert noe i dette ut over akkurat den tanken som slo meg akkurat nå... :mrgreen:

 

Jeg antar at man bruker denne løsningen til våpen som man selger som rene jaktvåpen, da de færreste vil rekke å skyte ut et løp under jakt, i motsetning til f.eks aktiv jaktfeltdeltagelse...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...