Jump to content

Nye Mauser M12


Tika

Recommended Posts

Kjempefin rifle. Eneste jeg ikke liker er at sluttstykket låser i pipa. På denne tradisjonelle rifla skulle jeg ønske at sluttstykket låser i kassa slik at man kan benytte alle piper uten å måtte benytte ei "Sauer-moffe". Sikringen ser helt suveren ut. Digger også at rifla ta M98 montasjer.

Link to comment
Share on other sites

Kunne tenkt meg en utgave med trestokk uten åpne sikter.

Mulig det kommer etterhvert.

 

Fra siden:

 

The M 12 comes without sights. However, vertically and laterally adjustable open sights are available at extra charge.

 

Så antar at det er grei skuring.

Link to comment
Share on other sites

Virker interessant.

 

15.000 kr for modellen med trestokk var ikke en avskrekkende pris for en helt ny original Mauser.

Fikk intrykket (etter å ha sett videoene på Mauser sin hjemmeside) av at dette er en robust rifle, uten unødvendig dill-dall.

Får denne god kritikk her i Norge, så kan denne bli en stor suksess. Ikke alle som vil ha en systemrifle, og jeg tror også at det "tradisjonelle" utseende på M12 appelerer til en del.

 

Hvis denne bilr omtalt en eller annen plass i blader eller på nettet så si ifra her inne da, er spent på å lese mer om denne. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Likte den M12'en. En skikkelig stålbørse(altså minimalt med plast i mekanismen) med fine detaljer sånn som trepunkt sikring. En sånn hvis den kom med super kort låskasse for 223 hadde vært stas. Sugen på mer info om Sauer 101 også så det er bare å vente i spenning nå framover.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Faen! Hva må jeg selge nå, Sakoen eller Saueren ? Kommer den i 280 Rem. så ryker en av de på hode ut !!!

 

Hmmm.... Er alle årene med psykoterapi bortkastet? Du LOVET AnonymeMauserFanatikere at du skulle renske skapet!

Link to comment
Share on other sites

Faen! Hva må jeg selge nå, Sakoen eller Saueren ? Kommer den i 280 Rem. så ryker en av de på hode ut !!!

 

Hmmm.... Er alle årene med psykoterapi bortkastet? Du LOVET AnonymeMauserFanatikere at du skulle renske skapet!

 

 

Har jo rensket skapet, har jo bare en M03 igjen!!!

Sa vel aldri at det ikke kunne fylles igjen ?

 

Men så lenge de ikke lager den i 280 så er det vel ingen fare ...

Link to comment
Share on other sites

15.000 kr for modellen med trestokk var ikke en avskrekkende pris for en helt ny original Mauser.

Fikk intrykket (etter å ha sett videoene på Mauser sin hjemmeside) av at dette er en robust rifle, uten unødvendig dill-dall.

Får denne god kritikk her i Norge, så kan denne bli en stor suksess. Ikke alle som vil ha en systemrifle, og jeg tror også at det "tradisjonelle" utseende på M12 appelerer til en del.

 

Har vanskelig for å se at Mauser M12 og Sauer 101 skal bli de store "hittene", men det er mulig markedsføringa på disse drar i vei såpass at jeg blir motbevist. Det foreligger da tross alt allerede et våpen i samme prisklasse, med egenskaper som (etter min mening) ikke står tilbake for noen av disse, og som i tillegg har løpsbyttesystem. Som heter S&L Classic DL...

 

Men som sagt, markedsføring - det er vel der det ligger...

Link to comment
Share on other sites

Setter det litt på spissen her.

Men etter mitt syn blir det for dumt og skyte magnum

og oppnå standard hastigheter....

7mmRm feks fortjener minimum 26"

Igjen etter mitt .....

 

 

Du oppnår vel ikke "standard hastighet" i en 7mm RM med 62 cm pipe? Hva er standard hastighet for deg?

Greit nok at en sprengladet 280Rem med 26 toms pipe kan kile 7mm RM på ryggen, men både 300 WinM og 338 WinM oppnår gode hastigheter med en pipe på 62cm.

 

Mange liker ikke å jakte med et våpen med (alt)for lang pipe, jeg er en av de. Dette kommer an på hvor og hvordan du jakter. Jeg liker heller ikke å jakte med demper, men det jeg liker er å anpasse løpslengden til patronen. Dette syns jeg Mauser har lykkes med på M12. Trenden den siste tiden er (desverre) å kappe pipa langt ned, slik at totallengden på våpenet med demper ikke blir særlig lenger enn standard lengde på våpenet (100-112cm)

 

Er enig i at det er dumt å kjøpe en rifle i magnumkaliber, og så kutte løpet ned til 50cm.. Ikke mange dempere som tåler det, og børsa blir i tillegg totalt ubrukelig uten demper.

308, 8x57IS, 9,3x62 er patroner som fungerer greit med løp rundt 50cm, og bør derfor velges hvis man ønsker et kort våpen(med eller uten demper)

 

M

Link to comment
Share on other sites

Flott å se at de Europeiske produsentene kommer med nye modeller i boltriflesegmentet. Kanskje de har skjønt at en ikke må finne opp hjulet på nytt, hver gang de kommer med en ny modell, og at de med disse modellene opererer i et edruelig prisleie. Altformye av det som har kommet fra de "Store Tyske" de siste åra, har etter min smak vært urealistisk høyt priset, et merke er direkte overpriset uten at jeg skal nevne navn,,,,,, Dette er godt nytt for oss som liker boltrifler. :D

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med deg , hewi . Men alle kan sjekke prisene og importere selv for eksampel fra Tyskland . Jeg har opplevd prisforskjell delvis opptil 50% på en m03 . Det er opp til kjøpern om en akseptere priser eller ikke . I tillegg kommer bruktmarket med tildels ganske billige våpen angående pris ikke kvalitet .

Link to comment
Share on other sites

Du oppnår vel ikke "standard hastighet" i en 7mm RM med 62 cm pipe? Hva er standard hastighet for deg?

Greit nok at en sprengladet 280Rem med 26 toms pipe kan kile 7mm RM på ryggen, men både 300 WinM og 338 WinM oppnår gode hastigheter med en pipe på 62cm.

 

Mange liker ikke å jakte med et våpen med (alt)for lang pipe, jeg er en av de. Dette kommer an på hvor og hvordan du jakter. Jeg liker heller ikke å jakte med demper, men det jeg liker er å anpasse løpslengden til patronen. Dette syns jeg Mauser har lykkes med på M12. Trenden den siste tiden er (desverre) å kappe pipa langt ned, slik at totallengden på våpenet med demper ikke blir særlig lenger enn standard lengde på våpenet (100-112cm)

 

 

 

M

 

 

 

Hvilke hastigheter man får i en 7mmRm i 62cm pipe, kommer litt ann på flere ting.

Man kan sikkert være over gjennomsnittlig heldig og få ei SUPER pipe på 62cm.

Men det er ihvertfall ikke lagt opp til at patronen skal kunne yte sitt "beste"...

 

Standard hastigheter for meg, er hva et standard kaliber oppnår av hastighet i ei 60 cm pipe.

Jeg mener at det meste av det som heter/kalles magnum bør ha en relativt "lang" pipe.

Trist og se alle de m/s gå til spille i friluft...

 

Hva mener så du er gode hastigheter i 300 og 338 WM?

Spør du meg trenger de all den hjelp de kan få....

Hvis man liker fart selvfølgelig :wink:

 

At folk liker og jakte med kortere piper er jo helt topp, dem om det :D

Betyr jo at Mauser har lagd no som har muligheter for og selge!

Link to comment
Share on other sites

@Yhaug, Hva med å heller påkoste noe fint på kona/samboeren, slik som Jegerprøvekurs?

 

Bare pass på så du ikke får gardiner i koia.. En kompis av meg sluttet å jakte når kjerringene invaderte den private guttespheren hans. Håper ikke Jaktlykke ser dette 8)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja, er det ikke rart hvordan enkelte produsenter ser ut til å tilpasse produktene sine til markedet ? En 300 win mag i fra ett 60 cm løp vil uansett gi høyere hastighet enn en 30-06 i ett 60cm løp. :)

Hva man skal med så mye fart etter skjønner ikke jeg.

Kjøper ikke argumenter som flat kulebane når det er snakk om storvilt jakt på normale avstander, og på lengre avstander er det vanlig å skru på siktet, antall knepp betyr mindre.

Link to comment
Share on other sites

@Yhaug, Hva med å heller påkoste noe fint på kona/samboeren, slik som Jegerprøvekurs?

 

Bare pass på så du ikke får gardiner i koia.. En kompis av meg sluttet å jakte når kjerringene invaderte den private guttespheren hans. Håper ikke Jaktlykke ser dette 8)

 

Hører mange ønsker seg kjerring med jakt-interesse, personlig synes jeg det er deilig å komme seg vekk litt så man ikke går oppå hverandre hele året.....

Hvis du i tillegg til å dele hus bil og unger med dama plutselig må dele interesser og, blir det aldri noe pusterom...

Hytteturen som aldri ender...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har klådd på M12 på Lillestørm i dag.

Nydelig rifle! Hvis man kan leve med plast-underbeslaget tror jeg dette er noe av det likere som bruksbørse:)

Lett, utrolig velballansert, genialt løst magasin som også kan topplades, ideell pipelengde i std kalibre(56cm) og et nyyydelig avtrekk helt uten slep.

 

Dette tror jeg blir en slager. Representanten fra Mauser innrømmet at de hadde fått noen kommentarer på den litt "kjedelige" stokken til M03. Godt å se at de nå da lager flotte linjer som peker tilbake til M98 på nye M12!

 

M

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...