Jump to content

Fortolling av trofe inn i Norge


svinejakt

Recommended Posts

Her er det desverre at mange utenlandjegere går i fella, både vedr frakt og innførsel. Man får anbefalt et firma og regner med at alt er OK ved dette. De fleste jegere som har sin første utenlandsjakt stoler i alt for stor grad på opplysninger og anbefalinger de får fra preparant. Ofte medfører dette tildels store unødvendige ekstrakostnader.

Min anbefaling er å bruke internett for hva det er verd ! Send ut forespørsel til forskjellige firma for å få tilbud på frakt. Dette lønner seg alltid! Forrige tur jeg hadde nedover klarte jeg å få presset fakttpris for en stor kasse ( skuldermont av oryx, red hartebest,vortesvin, dåhjort, black wildebest, kudu euromont, 1 zebraskinn, 4 impalaskinn og 1 red hartebestskinn) fraktprisen ble 3800NOK. Jeg gjorde det på enkleste måte, fikk 8 tilbud og sendte mail til alle at jeg hadde fått rimeligere tilbud, de begynte å overby hverandre for å få jobben. Det artigste var at de fleste merkelige fees ble borte. I denne frakta var faktisk det høyeste beløpet frakt fra preparant i Kimberley til Durban det største enkeltbeløpet, selve sjøfrakta var ikke på mer enn 800NOK. Jeg benyttet selvfølgelig sjøfrakt og kuttet all forsikring. Moms på frakt skal ikke betales. Du betaler jo ikke moms på frakt på en pakke du får fra utlandet...

Det går jo an å be om at preparanten justerer litt på faktura som følger trofeene. Vet om en kamerat som har gjort dette med hell- alltid en kamerat som gjør slikt :lol::lol::lol: Selvsagt vile jeg aldri finne å noe slikt.

Det som er litt snodig i RSA er at med en gang prisene blir oppgitt i Euro eller USD skyter prisene i været, men får man priser i ZAR er de som regel fornuftige. Og så er jo kursen på ZAR veldig gunstig for tiden .

Det går helt greit å fortolle forsendelsen selv. Det som kan være greit å ordne på forhånd er å registere seg som importør for trofeer hos Mattilsynet.

Firmaet jeg beyttet sist heter MS Cargo og holder til i Durban. God service fra ende til annen.. og ikke minst en bra pris

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 109
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det går jo an å be om at preparanten justerer litt på faktura som følger trofeene. Vet om en kamerat som har gjort dette med hell- alltid en kamerat som gjør slikt :lol: :lol: :lol: Selvsagt vile jeg aldri finne å noe slikt

 

Når du legger ut slik info på dette offentlige stedet hvor sikkert mange myndighets personer leser så hjelper du oss andre med en bjørnetjeneste....... :oops:

 

Hva ville du ha gjort hvis båten sank med trofeene dine om bord og du ikke hadde forsikra dem..?for 3 år siden sank en container båt utenfor Durban med ca 5000 trofeer om bord så dette skjer....men halvere forsikringa hjelper mye.... :wink:

Vi har brukt samme fraktfirma i ca 8 år nå og aldrig problemer og ja sjøfrakt som gjelder her også...

God oppfølging både fra Afrika siden og Danmark siden og dokumenter aldrig problemer......Bruker man ett kjent trofe frakt firma går de normalt på skinner da de kjenner all lover og problemer som kan skje/ komme.Og prisen man får stemmer hele veien og ingen xtra ting kommer overaskende på en... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha lest denne tråden har jeg bestemt meg for å prøve finne et eget fraktselskap til mine trofeer fra Port Alfred.

Kommer til å sende ut forespørsel til 6 selskap som jeg vil sette opp mot hverandre.

Forslag til selskap jeg kan benytte mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Her er det desverre at mange utenlandjegere går i fella, både vedr frakt og innførsel. Man får anbefalt et firma og regner med at alt er OK ved dette. De fleste jegere som har sin første utenlandsjakt stoler i alt for stor grad på opplysninger og anbefalinger de får fra preparant. Ofte medfører dette tildels store unødvendige ekstrakostnader.

Min anbefaling er å bruke internett for hva det er verd ! Send ut forespørsel til forskjellige firma for å få tilbud på frakt. Dette lønner seg alltid! Forrige tur jeg hadde nedover klarte jeg å få presset fakttpris for en stor kasse ( skuldermont av oryx, red hartebest,vortesvin, dåhjort, black wildebest, kudu euromont, 1 zebraskinn, 4 impalaskinn og 1 red hartebestskinn) fraktprisen ble 3800NOK. Jeg gjorde det på enkleste måte, fikk 8 tilbud og sendte mail til alle at jeg hadde fått rimeligere tilbud, de begynte å overby hverandre for å få jobben. Det artigste var at de fleste merkelige fees ble borte. I denne frakta var faktisk det høyeste beløpet frakt fra preparant i Kimberley til Durban det største enkeltbeløpet, selve sjøfrakta var ikke på mer enn 800NOK. Jeg benyttet selvfølgelig sjøfrakt og kuttet all forsikring. Moms på frakt skal ikke betales. Du betaler jo ikke moms på frakt på en pakke du får fra utlandet...

Det går jo an å be om at preparanten justerer litt på faktura som følger trofeene. Vet om en kamerat som har gjort dette med hell- alltid en kamerat som gjør slikt :lol::lol::lol: Selvsagt vile jeg aldri finne å noe slikt.

Det som er litt snodig i RSA er at med en gang prisene blir oppgitt i Euro eller USD skyter prisene i været, men får man priser i ZAR er de som regel fornuftige. Og så er jo kursen på ZAR veldig gunstig for tiden .

Det går helt greit å fortolle forsendelsen selv. Det som kan være greit å ordne på forhånd er å registere seg som importør for trofeer hos Mattilsynet.

Firmaet jeg beyttet sist heter MS Cargo og holder til i Durban. God service fra ende til annen.. og ikke minst en bra pris

 

Hadde satt stor pris på det hvis du kunne utbrodert litt rundet dette med å registrere seg som importør av trofeer hos mattilsynet. Hva kreves for å kunne registrere seg, og hvordan foregår dette med fortollingen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå lest meg gjennom hele denne tråden, og jeg må si jeg finner den ganske interressant. Jeg har aldri jaktet i Afrika, men jeg sitter for tiden med en skuldermontasje av et Mule Deer som nesten er klart for avsendelse fra USA. Min erfaring med innførsel av trofeér er som sagt veldig begrenset, men jeg har fått tilsendt andre varer fra Europa, og har dermed smertelig fått erfare hvordan enkelte av disse fraktfirmaene opererer...Tollpost er blandt annet veldig glad i kreative fakturaer med alskens avgifter...

 

Nå er det tydelig at flere av dere har ganske god oversikt over tilbydere av slike tjenester og deres fordeler og ulemper, mens mange av oss har gått på en smell på grunn av vår uvitenhet. Som en del av en generell folkeopplysning så hadde det derfor vært helt topp om dere som har peiling kunne lagt ut navn på personer eller selskaper som driver med transport og import inn til norge. Hvis dere vil rangere selskapene etter kundevenlighet eller antallet gebyrer så er dette selvsagt å foretrekke, men hvis dere ikke føler for å gjøre sånne rangeringer på et åpent forum så er det helt greit. Slik jeg ser det så er det viktigste her å få vite om så mange alternativer som mulig, slik at man kan sendt rundt en del forspørsler og dermed danne seg et bilde av hvor prisnivået ligger.

 

Kom igjen folkens! Del, så vi alle blir smartere! :-)

Link to comment
Share on other sites

Nå er vi meget godt i gang med å få sving på en norsk avdeling i Nordisk Safariklub. Dette er en klubb som legger til rette for reisende på jakt. Med en klubb i ryggen vil vi ha god påvirkningskraft opp mot flere av momentene som kan oppstå i forbindelse med jaktreiser, fremfor å opperere som enkeltpersoner som kan oppleves forskjellig og diffrensiert, som du skriver. I den sammenheng vil klubben nettopp jobbe for å legge til rette så godt som mulig er for norske reisende på jakt. Jo flere norske medlemmer vi er jo bedre opplegg får vi til opp mot akkurat det du etterspør og setter fingern på i ditt innlegg. Det meste av info vil nok komme på klubbens sider - http://www.nordisksafariklub.com" - selv om vi vil fortsette med å informere i innlegg her inne, om hvor man kan hente opplysninger med fordel

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...