Jump to content

Fortolling av trofe inn i Norge


svinejakt

Recommended Posts

Kappinga er på trynet. De har også greid å slå/rive løs en del biter her og der. Nesten så en skulle tro de har brukt motorsag :roll: I tillegg er den så underkokt at det tyter frem store fettflekker overalt.

Den ser rett og slett ikke ut.

Oryxen derimot er lettere istykkerkokt og limt sammen med noe dritt som er hvitere enn skallen. Men den ser jeg i alle fall muligheten for å fikse så den ser ok ut.

 

Når jeg har fått fiksa de andre utenom Kuduen, får jeg henge dem et sted det ikke er så lyst, så kanskje dem ser bra ut på litt avstand :P

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 109
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

:?::?::?:

 

Frakt blir bergena ut fra volum og vekt, og jeg klarer ikke å se at det skiller mange tusenlappene, mellom noen av forsendelsene alternativene her, og at frakt på trofeer varier så mye i pris at det kan finasiere en ny jakttur som det blir hevdet i tråden her, betviler jeg sterkt! Hvis meg regnestykket og fortell meg at jeg tar feil. Med over 600 kilos forsendelser og volumer over 10 m^2 med fly har ikke fraktprisen vært i nærheten av noen ny jakttur.

 

Momsen derimt er jo milevis forskjell på, men det det er den norske staten.

 

Har selv langt dårliggere taxidermy arbeider levert av fra norske "proffer" på veggen, en mange av de jeg har fått gjort i Afrika og kun en et eksempel på vica versa. Prisen i Afrika er derimot 1/4 del av hva du betaler i Norge, selv med 25% moms til det norske staten på taxidermy arbeider utført i Afrika er prisen langt under 50% av norske gjenomsnit priser.

 

En stor kostnad på en jaktreise, JA, hvis du vil ha troffer på veggen så er det det!

 

Et langt større problem en prisen, er i mine øyene praksisen i bransjen. Vis oss prislister på frakt ( gjerne oppgitt i vekt og volum ) og alle andre kostnader knyttet til forsendelsen så vi veit hva det koster på forhånd, slik slipper kunden ubehaglige overraskelser i ettertid! Gjerne diffrensierte tilbud for fly, båt, samlecontainer etc. inkludert forventa leveranse tidspunkt.

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke noe å utsette på fraktprisen jeg fikk overhode.

Det var forskiringsverdien på trofeene som var satt og dermed hvor mye forsikringen ville koste meg jeg reagerte på.

Men den Sør Afrikanske speditøren var så seriøs at de sendte meg en detaljert oversikt på det hele før jeg skulle betale, og de endret forsikringsverdiene til hvordan jeg ønsket dem uten noe problem.

 

Derimot reagerte jeg kraftig på hva den norske speditøren tok seg betalt.

Link to comment
Share on other sites

Nils ole nå får normalt en oversikt på hvor mye frakten vil koste lenge før vi får det hjem og der er alle utgifter spesidifisert slik at man kan se hva man betaler for.....at båt frakt er billigst ja det er helt klart.Ja det er faktisk mulig å få laget taxidermy i Norge som er dårlig også men, sjangsen for at det skjer er mye større i afrika pga samlebånds preperant fabrikker dernede men, enkelte gode er det der også men, de vet å ta seg betalt for jobben også...noe mange glemmer er at du betaler for volume på frakten hjem og en kasse med utstoppa hoder fyller mye mer enn en med kun dippa og packa.uansett om man får laget trofeer dernede eller heroppa så gjelder jo det å ta en tur og se på kvaliteten til Taxidermisten før man bruker ham/de... :wink: Nå kjenner de fleste min holdning til Taxidermy i afrika og ja det finne noen enkle gode taxidermist firmaeer dernede men jaggu er det mye dritt også og jeg er av den oppfatningen at ett trofe skal henge mange år på veggen og da skal det også se ut som det fine dyret det engang var og ikke noe dritt bare fordi man skulle spare penger....fordelem med en norsk taxidermist er at der har man full kontroll på kvaliteten man får og man kan ta en tur og sjekke hvordan ting ligger ann (langt å reise til afrika)med tinga sine og er det noe man vil ha endret ja så kan man ta det med vedkommende taxidermist ansikt til ansikt... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg spurte om dette med momsgrunnlaget på trofeer og her er et utdrag fra svaret:

"ang

diskusjoner på mva grunnlag på trofeer

er blir det som vi har gjort tidligere, 25%

mva av cip verdien på sendingene.

Tollvesenet er rimelig bestemte på dette

etter at vi har sjekket."

Så hva er cip verdien?

Link to comment
Share on other sites

Cip verdi er Carriage and Insurance Paid.

Men det er ikke dermed sagt at jeg forstår svaret du fikk noe mer..

 

Dersom det skal være grunnlag for momsen du skal betale, må det være mye penger å spare på å få sendt det billigst mulig og med minst mulig forsikring.

Første gang jeg har hørt at CIP skal være grunnlaget for fortolling/momsing av trofeer.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder momsing av jakttrofeer. På tide at NJFF, BRAVO, Jegerne eller noen av jakt tidsskriftene tar sikkelig tak i dette! Burte ikke være så vanskelig å få bragt på bane gjelende regelverk, og få avklart dette en gang for alle.

 

Donner, kvaliteten på taxidermy arbeider, er som du selv sier av meget varierende standard, der er vi helt på linje. Min erfaring er at flere av de Afrikanske taxiderimistene har blitt meget gode de siste årene. De jeg har benyttet har lært faget sitt enten i norden eller i USA, og har tilgang på det beste innefor former, øyene etc... Tror mange norske taxiderimister hadde hatt mye å lære av de beste i Afrika.

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Stubberud enig til ett viss punkt og det er at det finnes en del Norske Taxidermister som trenger øvelse på Afrikansk vilt mye øvelse .....men, jeg har besøkt ca 30+ taxidermist firmaer i Rsa og av disse holdt kun 2-3 stk den kvaliteten som bør være på slikt arbeide....mye dårlige øyne,former fra 80 tallet og dårlig makeup typisk trofe fabrikker som lager 500-2000 hoder i året...dette er samlebånds arbeide og jobben blir derfor ofte ikke særlig bra... :? De firmane som har godt håndtverk i Rsa tar seg også godt betalt for jobben og utrykket at man betaler for hva man får kommer meget ofte til riktighet der.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Enkelte av "Trofeefabrikkene" i RSA har over 200 ansatte så da blir det jo ikke så mange trofeer per mann :mrgreen:

 

Er vel egentlig så enkelt at musemkvalitet koster. Ja flottere montasje du ønsker jo flere arbeidstimer ligger det bak. Flinke preparanter er ekstremt dyktige, og jeg lar meg imponere gang etter gang, uavhengig om de jobber i RSA eller Norge.

 

DS Å kontakte Taxidermist Association of Southern Africa kan jo være et lurt sted å begyne for de som vil ha jobben gjort i RSA. Her er noen ord Chairman of the Taxidermist Association of Southern Africa, Dennis Pickard for noen år tilbake. http://www.wildliferanching.com/content/taxidermy" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Link til TASA http://taxidermysa.pylogenlinux.com/index.html" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Eller så kan jeg varmt anbefale i Namibia http://www.caspers-taxidermy.com/full-mounts-0" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Husk at fraktpriser fra Namibia ofte er dobbelt så dyre som fraktpriser fra RSA. ( I hvert fall min erfaring, med de selskapene jeg har benyttet i Namiba. )

 

i EC http://karootaxidermy.com/" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank, som også tilbyr continer frakt til scandinavia igjenom sin danske samarbeidspartner. Karoo har følgende pris estimater på frakt på sine hjemme sider.

 

What does shipping trophies cost?

A crate consisting out of a: Kudu, Blesbuck, Bushbuck, Impala, & Warthog – all Shoulder Mounts.

Airfreight to New York: US$ 870

Airfreight to Dallas, TX: US$ 890

Airfreight to Los Angelis: US$ 930

Airfreight to Denmark: US$ 975

Airfreight to Germany: US$ 975

Airfreight to Austria: US$ 975

Airfreight to Italy: US$ 1200

Airfreight to Spain: US$ 1200

Airfreight to Sweden: US$ 1100

 

A crate consisting out of a: Kudu (or Gemsbuck), Black Wildebeest, Blesbuck, Impala, Springbuck, White Springbuck & Black Springbuck – all Shoulder Mounts.

Airfreight to New York: US$ 1075

Airfreight to Dallas, TX: US$ 1150

Airfreight to Los Angelis: US$ 1200

Airfreight to Denmark: US$ 1250

Airfreight to Germany: US$ 1250

Airfreight to Austria: US$ 1250

Airfreight to Italy: US$ 1500

Airfreight to Spain: US$ 1500

Airfreight to Sweden: US$ 1100

 

These shipping estimations excludes any charges at the destination.

 

De opplyser også følgende om sjøfrakt, som de bla tilbyr til Danmark.

 

Hunting trophies were traditionally shipped by air, which is much speedier than if shipped by ocean. In the current economic climate however, sea freight consignments are becoming more popular as savings of up to 25% are achievable to selected ports.

 

DS 25% på 6000-7000 kroner er ikke nok til at jeg gidder å reise til Danmark for å hente mine trofeer der.

 

i Limpopo har jeg fått gjort mine montasjer hos http://www.nyltaxidermy.com/index.htm" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank som også har tilfreds stilt mine krav til taxidermy.

Link to comment
Share on other sites

"Vi har vært borti denne taxidermisten og vennene hans, og de kommer aldri til å få mer jobb fra oss"

 

Det blir vel som med bilverksteder:

Noen får dårlige erfaringer - mens andre får gode.

 

Jeg har hatt mye kontakt med begge firmaene - både før/etter ny eier.

 

Var der forøvrig på torsdag - og så mye bra arbeide.

 

Dessuten stod det et par store kasser der med norske navn på - og som har stått der ganske lenge, og blir holdt igjen pga. manglende oppgjør.

 

Så kanskje han som går

"rundt med T-skjorte med reklame for sitt taxidermyfirma på forsiden og speditørfirmaet på bakside"

ikke er helt fornøyd med kundene sine heller :wink:

 

Forøvrig hadde han kun sin egen reklame på skjorten når jeg pratet med ham :)

Link to comment
Share on other sites

Her kan det også være lurt å ta en titt :winke1:

 

SCI's Online Record Book now has a full-featured reporting system to read reports and reviews about hunts, expeditors, and taxidermists. Subscribers have full access to all reports to research upcoming hunts.

 

You can also submit your own report here for free, click the button below to get started

 

http://www.scirecordbook.org/login/index.cfm

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Jeg ”lånte” noen gullord fra STUBBERUD, hentet fra et annet emne.

” at janteloven, og norsk stolthet vil resultere i at 99% vil benekte at de er lurt, uansett hva rekninga kommer på ”

 

Jeg har ikke all verdens peiling på dette, men jeg har kjøpt mye rart omkring i verden og fått det sendt hjem.

 

CIP ? = CIF.

 

C = cost. Prisen på varen/ tjenesten du har kjøpt. I = insurance. Forsikringen på varen. Freight = prisen for frakten.

CIF skal du betale moms av, og hver eneste av disse faktorene avgjør sluttmomsen.

 

Hvis da taxidermisten fører opp alt mulig på fakturaen så blir det fort en del. Det er ikke alt som behøver å stå der.

 

 

Saken er egentlig ganske enkel. Du kjøper en tjeneste av en speditør i SA. Han ordner papirer, forsikring osv. Når han sender kassen videre så må han betale, mer eller mindre, det samme pr. kubikkmeter kasse som alle andre. Enten det er med fly eller båt.

Saken er bare hva han tar seg betalt for jobben.

Hvem tror du forresten tjener på en høy forsikringssum. Gjensidige?

 

 

Ved et tilfelle forlangte en speditør i SA, kr.17400,- av oss for å frakte en kasse til Norge. Da ville moms osv kommet på toppen av det.

DHL fikk kassen hjem, ferdig fortollet for 6800,-

Det sier seg selv at momsen av bare frakten her ville kostet oss over 4000,- ekstra.

Det hører også med til historien at DHL hadde en del problemer med å få fatt i kassen fra taxidermisten………..

 

MEN, det er ikke bare i Afrika at det koster å sende ting. Jeg hadde en bogmontert Nyala liggende i København. De forlangte 3000,- for å sende den til meg. Vi snakker om Sør-Norge.

Det endte med at kona fikk en førjulstur til København og Nyalaen henger på veggen min.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også hatt en slik sak fra Tyskland, Brukte nesten 1,5 år på å spore opp kassa. Er det noen av dere som har hørt om Laserline Trophespedition, Frankfurt? Uansett hva dere gjør, styr langt unna dette firmaet. Sendingen vår lå hos denne i 1,5 år helt til vi klarte å nøste tråden og det endte der, makan til sosekopp/kjeltring skal man lete lenge etter. Jeg drev med denne saken hver dag i nesten 1,5 år, har ikke tall på hvor mange mails og telefoner med Tyskland og Namibia jeg hadde, løsningen kom da jeg traff på Outfitteren på plassen vi var og jaktet på villmarksmesa på Lillestrøm, jeg tok med denne et sted hvor vi kunne snakke uforstyrret, og da jeg forklarte alvoret for han fikk han en rakett i rævva og fikk tak i trofekassa våres, det er synd det må være slik, og jeg blir så forbanna over folk som prøver å lure en, og sno en på penger.

 

Vi Valgte å stoppe ut og garve trofeer og skinn i Tyskland, dette for å slippe mere styr, da hadde man kontroll på denne, fra kassa ankom taxidermsten i Tyskland var alt på stell, god dialog med taxidermisten, fikk en grei og oversiktlig faktura fra denne som vi betalte uten opphold, Taxidermistfirmaet gjorde en flott jobb og trofeene er strøkne.

Taxidermistfirmaet heter Wild und Fischpreparation, Eberswalde, disse er meget dyktige.

 

Så var det å få kassa hjem, vi valgte en Norsk Speditør i Oslo til denne jobben, da begynte kaoset, speditør hadde overhodet ikke peiling dette med jakttrofeer og papirarbeidet med dette, men vi fikk nå kassa til Oslo og hentet denne etter avtale med speditør.

Etter en måneds tid. Fikk vi fakturaen på frakta, drøye 7000,-, vi betalte også dette uten opphold, vi ville bli ferdige med dette.

Nå nesten 2 år etterpå fikk vi plutselig en faktura på MVA for trofeene på 9500.-, uten noe som helst bilag på grunnlaget og de øvrige papirene.

Med en dags betalingsfrist, vi klarte å løse dette med noen telefoner, slik at dette blir nå betalt med en gang over påske.

Man kan lure på hva det hadde blitt om vi hadde valgt å bruke en kassebil og reist og hentet dette selv og tollet det inn ved grensepasseringen, tror faktisk vi hadde spart noen kroner på det, iallefall fra så nære steder som Tyskland og Danmark etc.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

speditør hadde overhodet ikke peiling dette med jakttrofeer og papirarbeidet med dette, men vi fikk nå kassa til Oslo og hentet denne etter avtale med speditør.

Dette er sånt man undersøker på forhånd......trodde du var meget erfaren i dette gamet....... :wink:

Link to comment
Share on other sites

speditør hadde overhodet ikke peiling dette med jakttrofeer og papirarbeidet med dette, men vi fikk nå kassa til Oslo og hentet denne etter avtale med speditør.

Dette er sånt man undersøker på forhånd......trodde du var meget erfaren i dette gamet....... :wink:

 

Vi undersøkte dette med speditør og fikk beskjed om dette var som fot i hose, men saksbehandler hos denne speditøren var helt på bærtur, bare surr og rot, jeg har en svær bunke mail i denne korrespodansen og normalt hadde det greid seg med ett par mail + en faktura på frakt og mva. og ferdig. men den gang ei.

Jeg hadde kopier av alle dokumenter som skal følge slike sendinger og CITES fra Namibia til Tyskland og fra Tyskland til Norge, sistnevnte ordnet jeg i etterkant da Outfitteren ikke hadde gjort annet en skrive Cites dok til Tyskland, og jeg fikk også bekreftet fra tAxidermist at alle orginaldokumenter ville følge sendingen, slik at tollbehandlingen gikk greit.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er noen av oss som må jobbe i påsken.

 

Husk at fraktpriser fra Namibia ofte er dobbelt så dyre som fraktpriser fra RSA. ( I hvert fall min erfaring, med de selskapene jeg har benyttet i Namiba. )

 

Ja, hvordan kan det ha seg. Er lasterommet på flyene fra Namibia dyrere enn ellers?????

 

En taxidermist forlangte 5000,- for dip and ship av en-1-stk Kuducape og horn fra Namibia til Norge.

 

Her er en liten historie utenom. Det var en kamerat av meg, ( husk, det gjelder alltid en kamerat ), som hadde et Sebraskinn liggende garvet og klar et sted i Namibia. Den endte i en pappeske og ble sendt fra postkontoret der. Etter lang tid ble den ansett som "lost". Så en dag, nesten 4 måneder etter dukket det opp en helt uskadet pappeske på et postkontor i Norge. Der var Sebraen. Det kostet 1000 Rand i garving og ca 500kr i " frimerker".

Så noen historier har en happy ending.

Link to comment
Share on other sites

Fortolling av mine trofeer fra Namibia 2013 kom på NOK xxxx. (edit: Fjernet beløpet da jeg ikke tar sjansen på å bli slengt i bordet som sannhetsvitne på at andre har betalt for mye og jeg for lite).

Uansett var prisen lavere enn det som fremgår hos flere postere her og alt ordnet gjennom norsk spedisjonsfirma.

Samme firma har forøvrig også fortollet to tilsvarende forsendelser fra RSA.

 

Innholdet var følgende:

Black gnu, scull on shield

Black gnu, skin tanned

Kudu, scull on shield

Kudu, skin tanned

Springbok, shoulder mount x2

Springbok, backskins x2

Black gnu, tail swat.

 

Frakt på tilsvarende for fire jegere fra Windhoek via Frankfurt til Oslo med flyfrakt (2 store kasser) ble 3.443 Euro.

Dyrt...tja?

Alt gikk greit, bra kvalitet på arbeidet og fraktselskapet samt speditør i Norge var effektive, greie å ha med å gjøre og leverte varene.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Taxidermy !!!!!!!

Nå kjenner de fleste min holdning til Taxidermy i afrika og ja det finne noen enkle gode taxidermist firmaeer dernede men jaggu er det mye dritt også og jeg er av den oppfatningen at ett trofe skal henge mange år på veggen

Her er jeg helt enig, Donner.

 

På et samlebånd er det dyktige ansatte og andre......... Det blir litt tilfeldig om det er den flinke arbeideren som har trofeet ditt eller om det er en av de andre. Hvis da ikke kvalitetskontrollen ( taxidermisten) gjør jobben sin........

 

Om man da skal få trofeet montert i Norge er en annen sak. Alt er ikke like bra her heller.

Fordelen med Afrika er at når capen din er ødelagt så bruker taxidermisten en annen han har liggende. Han har alltid noen i reserve eller så får han fatt i en. Det er litt vanskeligere for taxidermisten i Norge, og resultatet blir deretter.

 

Utgangspunktet for en bra montasje er råvaren og det er utrolig mye dårlig arbeid som blir levert fra outfitteren til taxidermisten. Dette er noe den vanlige jegeren ikke ser og kanskje ikke har peiling på heller.

Mesteparten av mine trofeer har jeg fått som skip and dip og det er ikke lite av dem som har gått rett i søpla. Det har ikke vært taxidermisten i Afrika sin feil, men outfitteren. Dårlig flåing, salting, koking, you name it. Hvis du vil gardere deg, stå over skinneren til han er ferdig.

Eksempel: Dere har nok sett at de fleste Vortesvin blir "åpnet" helt frem til underleppen. Hvorfor, jo det er det enkleste. Hvordan klarer taxidermisten å skjule det ? Sparkel og maling.

Et svin kan "vrenges" som en strømpe pga størrelse nakke/hode. På et Vortesvin krever det litt arbeid fordi skinnet sitter som limt i pannebrasken og tennene er i veien slik at du må kappe snuten litt fremfor øynene når du har flådd så langt. Resultat, du får et mye flottere skinn å montere og trofeet blir deretter.

MEN, så er det store spørsmålet. Hva er bra ?

Vi ser alle forskjellig på trofeene utfra vårt eget ståsted og hva vi legger vekt på.

Med det mener jeg at det er ikke alle som faktisk vet hvordan et eller annet dyr bør se ut.

F.eks. i noe så enkelt som en skuldermontasje er det et hav av viktige detaljer.

Mange av oss ser dem ikke.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor kan ikke alle vi som hyppig frekventerer Afrika på jakt, og skal ha hjem trofeer av diverse slag om at vi "lager" en egen org. som innhenter priser og tilbud fra de forskjellige speditører, mao. konkuranseutsette hele greia, om Norske reiseselskaper bruker sine egne, ja da må de også konkurere på pris og levering.

Ved at vi står samlet så kanskje man kan få gjort noe med det Norske Momsuhyret, slik at m,an får en enhetlig og korrekt beregning av de forskjellige avgiftene.

Fellesskap gir styrke heter det i ordtaket, kanskje man da kan få satt dette i praktisk virke for oss som liker å dra på tur med børse.

 

Vedr. utstoppinga i Afrika, så har jeg hele tiden hevdet at jo det er rimeligere å gjøre det i Afrika, men kvaliteten er ofte dårligere en hva man finner her hjemme hos velrennomerte taxidermistfirmaer, så er det dette med reklamasjon, det er langt å dra for å reklamere.

Men skal skyte inn at jeg også har sett mye meget bra utført arbeide også i Afrika, så dette er nok et tveegget sverd.

 

Hva synes dere om ideen med å konkuranseutsette frakta og den jobben der, kanskje man kunne finne en god forsikringsordning for trofeene under tansport som alle kunne leve med også, bare en ide som jeg kastet ut.

Link to comment
Share on other sites

Jeg Brukte nesten 1,5 år på å spore opp kassa. Er det noen av dere som har hørt om Laserline Trophespedition, Frankfurt? Uansett hva dere gjør, styr langt unna dette firmaet. Sendingen vår lå hos denne i 1,5 år helt til vi klarte å nøste tråden og det endte der, makan til sosekopp/kjeltring skal man lete lenge etter. Jeg drev med denne saken hver dag i nesten 1,5 år, har ikke tall på hvor mange mails og telefoner med Tyskland og Namibia jeg hadde, løsningen kom da jeg traff på Outfitteren på plassen vi var og jaktet på villmarksmesa på Lillestrøm, jeg tok med denne et sted hvor vi kunne snakke uforstyrret, og da jeg forklarte alvoret for han fikk han en rakett i rævva og fikk tak i trofekassa våres, det er synd det må være slik, og jeg blir så forbanna over folk som prøver å lure en, og sno en på penger.

Her var det forretninger mellom Outfitter og Laserline, som luktet råttent lang vei.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg tenker og spinner på denne tanken slår det meg, Dette burde jo være en sak for Nordisk Safariklub og ta inn under sine vinger, nå er det lenge siden jeg har lest noe på Safariklubbens sider, men kanskje man heller skulle vinkle dette til dem og iallefall snakke med de om det, er vi så sære i Norge at vi kanskje skulle hatt et Norsk Scharter i Safariklubben, da først og fremst i Nordisk Safariklub, det viser seg til stadighet at man står sterkere med en organisasjon i ryggen.

Link to comment
Share on other sites

Rett før jul fikk jeg hjem trofeene fra Botswana, mars/april i fjor. Under er listen over hva forsendelsen inneholdt.

 

02781f0706fe553caeab5e68a1bbf73e_zps0672dc2b.jpg

Jeg "koblet" taxidermisten der nede til en handler i Norge, Trust Forwarding, og overlot alt til de.

660a720aa352ad8e6d19b540505cfe08_zps0ade1c3e.jpg

Som dere ser, betalte jeg kr 3616,25 for den jobben handleren gjorde og kassa er da levert på døra hjemme i Skien. For flyfrakten betalte jeg 5058 ZAR, noe som tilsvarer kr 3200 i dagens kurs.

286a37514b0fd49c6a9cd2c38158ac99_zps49795162.jpg

 

Kassa var 130x67x80 og veide 66kg. Dette syns jeg er en helt grei pris, spesielt med tanke på at jeg slapp å ordne noe som helst, og jeg er veldig fornøyd med jobben Trust Forwarding utførte. Jeg kommer nok til å gå for en slik løsning igjen.

Link to comment
Share on other sites

Har du betalt moms kun på frakta? 810 kr. i moms? Har ei regning fra Green carrier liggende på det dobbelte...... :twisted: euromount av BW, impala og waterbuck, samt skuldermontasje av bushbuck. Frakta kosta meg 3400 kr. Regninga fra GC er på 7100. Der 3100 er toll og moms... Her er det noe som ikke stemmer.... :overrasket:

Kan det være at taxidermisten har skrevet " no commersal value" på lista di?

Er det korrekt? Det høres i hvert fall korrekt ut? Tror jeg må ta en prat med GC igjen. Har heldigvis ikke betalt ennå.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg tolker det også som kun moms av frakt, men hvorfor, har jeg ingen aning om. Men jeg MISTENKER at mye av årsaken til store variasjoner i prisene kan være lite kunnskap om dette, både blant speditører, taxidermister (presisering av priser) og, ikke minst, jegere.

 

@Wolverine67

Du legger kanskje ut svaret du får her?

 

PS:

Botswana er IKKE MUL-land.

Link to comment
Share on other sites

lite kunnskap om dette, både blant speditører, taxidermister (presisering av priser) og, ikke minst, jegere.

 

 

Det er klart at det er for lite kunnskap om dette blant oss afrika farere. Svært få av oss har noensinne sendt noe som helst utover landegrensene utom vanlige postpakker.

 

Det finnes ingen unnskyldning for speditørene. De har opererer med forskjellige priser og det er opp til oss å være litt prisbevisste. MEN, jeg tror ikke at du finner så mange rare priser på frakt noe sted i verden som i Afrika.

OG, det er vel ikke så rart. Den siste idioten er ikke død enda og så lenge vil de fortsette å tjene gode penger. Tenk på hvor mange jegere fra hele verden som besøker Afrika. Vi er bare en dråpe i havet.

 

En kasse er i utgangspunktet bare et stykke volum, enten den inneholder en motorsykkel eller trofeer. Selvfølgelig er følgepapirene litt forskjellige, men det skal ikke koste mer for det. Du må betale moms av CIF verdien og thats it.

 

Taxidermistene skriver sine fakturaer så utfyllende som mulig, og det er egentlig helt riktig. Mange jegere ville tjent på å presisere for taxidermisten hva som egentlig skal stå på fakturaen. Jeg tror at mange har betalt moms for tull og tøys.

 

En tråd som dette er nok noe av det beste vi kan få til. Nemlig å øke jegerenes bevissthet om dette. Den burde vært evigvarende og tydeligvis er det er aktuellt tema. Vi er tross alt kommet til side 3.

Link to comment
Share on other sites

Her er svaret jeg fikk fra tollvesenet:

 

"Det er ikke toll på slike varer uansett

hvilket land det blir importert fra, men

25 % merverdiavgift må betales ved

innførsel.

Dersom du får jakttrofé tilsendt, må du

regne med å betale 25% merverdiavgift

av verdien tillagt frakt frem til Norge."

 

Det tolker jeg som at jeg skal betale 25% MVA på det jeg betalte for taxidermy jobben + frakta. Er det andre måter å tolke dette?

Link to comment
Share on other sites

 

Det tolker jeg som at jeg skal betale 25% MVA på det jeg betalte for taxidermy jobben + frakta. Er det andre måter å tolke dette?

 

En gang til:

 

CIF verdien skal det betales 25% MVA av.

 

CIF = C - cost, prisen av varen du har kjøpt (taxidermyarbeidet), I - incuranse, prisen på forsikring under frakt, F -freight, prisen på frakt.

 

I tillegg risikerer du å måtte betale et eller annet norskt firma for papirarbeidet når kassen kommer til Norge.

Link to comment
Share on other sites

Dette er litt utenfor tråden,

men nå trenger vi en liten oppmuntring.

 

Vi samler trofeer fra fjern og nær med alt det arbeid og kostnad det medfører. Da tenker jeg selvfølgelig ikke på selve jakten.

 

En vakker dag slår vi følge med trofeene til de evige jaktmarker eller hvor hver enkelt av oss nå har tenkt seg hen.

 

HVA skjer da med trofeene vi har ”slitt” for. Tar slekta vare på dem?

 

La oss være realistiske.

 

Kanskje noen få ender på veggen hos en slektning/sønn som aller nådigst har fått lov å henge et dødt dyr på veggen ( i kjelleren).

Kanskje noen er så heldige og kommer til en skole, museum eller lignede.

En del havner på en dødsboauksjon, solgt for bare en brøkdel av hva vi har betalt.

Og resten, i søpla. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner med at de fleste av mine 100+ rådyrskaller og de andre "tofeene" mine fort får plass i en søppelkontainer sammen med den andre driten jeg har samle meg, den dagen jeg takker for meg.

Ettersom jeg har blitt fortalt, så havner jeg da på samme varme plassen som Wolverine67 :twisted:

 

Jeg satser på at jeg har en del flere jaktår igjen til å samle meg flere minner :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...