Jump to content

Fortolling av trofe inn i Norge


svinejakt

Recommended Posts

Hei,

 

fikk akkurat regning på fortolling av euromount av 1 impala og 1 warthog. Den var på 3776 kr hvorav 1289 var innførselsmoms. Må innrømme jeg ble noe sjokkert at det var så mye ekstra for en så liten sending? Stemmer dette overens med hva andre har betalt?

På forhånd takk.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 109
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Var det en speditør som fortollet for deg?

 

Lenge siden jeg har gjort dette, men skal snart til pers igjen, så har forsøkt å oppdatere meg litt.

Skal vel betale 25 % mva på taxidermy utgiftene + 25 % mva på frakta + evt. tollgebyr (?). Tidligere var praksis at man betalte 25 % mva av 20 % av taxidermyutgiftene, såvidt jeg husker. Men dette er altså endret.

 

Jeg venter på beskjed om at mine trofeer har ankommet Gardermoen, og reiser deretter inn for å fortolle selv. Er redd jeg må grave dypt i lommeboka... :(

Link to comment
Share on other sites

Green carrier ekspederte denne. Visste ikke noe annet måte og ble foreslått dem. Kan godt være at dette er normalt, men det er bare 2 euromounts, da virker det som litt mye. Kan være at det er en slags minstepris her, neste gang må jeg tydeligvis ha med mange fler trofeer hjem ;)

Link to comment
Share on other sites

Alt utenom importmomsen er gebyrer ekspeditøren har pålagt deg å betale.

Vil tro at disse gebyrene er omtrent uavhengig av antall trofe.

Slik at jo større sending jo lavere andel utgjør gebyrene totalt.

 

Men hvordan har de beregnet importmomsen?

Var det vedlagt en proformafaktura eller noe som dokumenterte vareverdien?

1289kr i mva tilsvarer en vareverdi på kr 5156,-

Link to comment
Share on other sites

Importmomsen er regnet ut i fra 800 USD som kan stemme godt overens med det beløpet. Det var det jeg betalte hos taxidermist i RSA. Da er det bare veldig dyrt med gebyrer, trodde ikke det ville bli 200 % på toppen i gebyr. Stemmer det overens med hva resten har betalt i gebyrer?

Link to comment
Share on other sites

Hmm virker noe dyrt ja....vi bruker agilitylogistics.com i Danmark og alltid sjøfrakt og de er super effektive og aldrig noe tull derfra..... :wink: Prøver allid å få samla en kasse med trofeer slik at det blir billigst mulig for hver enkel og alle gebyrer bli delt på flere personer.....

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer nok at gebyrene blir så høye. Har reagert på det samme selv, men Greencarrier gjør så god jobb at jeg ikke har klaget.

800$ er vel både for taxidermy jobben og frakt? Hvis ikke har du betalt veldig mye for to skallemontasjer.

Har akkurat betalt 1700$ for euromount av impala, waterbuck og blue wildebeest. Skuldermontasje av bushbuck, samt beredning av waterbuck, wildebeest og bushbuck ryggskinn. Frakt for dette ble 620$. Regner da med at moms og gebyrer blir ca 6000 kroner?

Link to comment
Share on other sites

Blir nok en gang straffet for å ha med få trofeer. 800 USD er bare taxidermy. Det var 300 USD for admin, det var fast :( SÅ 500 usd for to euromount. Frakt kom i tillegg. Neste gang skal jeg gå for kvantitet. Gikk utrolig fort hjem etter jeg hadde betalt frakt. Tok 2-3 uker med siden jeg hadde flytransport.

Link to comment
Share on other sites

Hvilket taxidermyselskap brukte du? I den adm kostnaden er det sikkert også crating fee som dekker pakking og frakt til fraktselskapet. Husker ikke hvor mye jeg betalte for euromount av vortesvin, men tror det er dyrere enn av andre dyr. Så at jeg har betalt 220$ for waterbucken og 180$ for impalaen (Big buck taxidermy).

Ingen tvil om at kostnaden blir lavere dersom man sender flere trofeer. Ei diger kasse er også billigere enn flere små.

Men hvordan er prosedyren hvis man fortoller og henter ut selv da? Kommer ikke en del av disse gebyrene på uansett?

Det blir i alle fall dyrere for meg å kjøre til Gardermoen enn å få kassen sendt, det har jeg regnet på.

Link to comment
Share on other sites

Prisene på frakt varierer veldig mye avhengig av hvor mye trofeene blir forsikret for.

Jeg sparte mye penger på å redusere forsikringsverdien på trofeene da jeg synes forsikringsverdien som var satt på dem var hinsides all fornuft.

 

Wolverine67, jeg kunne spart godt over 3000 kr på trofeene jeg fikk ifjor om jeg hadde tollet dem inn selv istedenfor å bruke speditør.

Link to comment
Share on other sites

Forsikringa kan man spare penger på ja....men når du fortoller selv så er det faste utgifter som man ikke kommer utenom...feks vetrinær kontroll .... :wink: og 1 ting som er meget viktig er at alle papirene fra Taxidermisten /outfitter er i orden eller kan det bli rimelig hett hos tollerne....... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hvilket taxidermyselskap brukte du? I den adm kostnaden er det sikkert også crating fee som dekker pakking og frakt til fraktselskapet. Husker ikke hvor mye jeg betalte for euromount av vortesvin, men tror det er dyrere enn av andre dyr. Så at jeg har betalt 220$ for waterbucken og 180$ for impalaen (Big buck taxidermy).

Ingen tvil om at kostnaden blir lavere dersom man sender flere trofeer. Ei diger kasse er også billigere enn flere små.

Men hvordan er prosedyren hvis man fortoller og henter ut selv da? Kommer ikke en del av disse gebyrene på uansett?

Det blir i alle fall dyrere for meg å kjøre til Gardermoen enn å få kassen sendt, det har jeg regnet på.

 

Det var admin og crating ja. Synes ikke det vra billig, men regnet vel med at det bare var slik. Utførte taxidermy der min outfitter foreslo, usikker på neste gang, men den tid den sorg. Jeg har brukt Wild Africa Taxidermy som er eid av Karl Human Taxidermy. Håper nå ihvertfall at jobben er bra, siden dette koster meg mer og mer for hver dag som går ;) Flyfrakt ble anbefalt siden kassen var såpas liten. Den kom under minste fornuftig størrelse å frakte med båt. Det er jo absolutt en læreprosess det her. Neste gang vet jeg litt mer om hva som kan gjøres.

Kan man spare mye penger på å gjøre det selv, så skal jeg sjekke dette. Men ofte er det en del feller man kan gå i og det vil jeg absolutt ikke. Ikke tilfeldig at noen kan ta penger for det.

 

Takk for alle svar:)

Link to comment
Share on other sites

Problemet med innførselsmoms er Tollverkets tolkning av reglene ved innføring av samleobjekter.

 

Tollverket har sendt ut informasjon til alle ekspeditørene. Denne informasjonen er vanskelig å forstå. Derfor har de aller fleste ekspeditørene valgt den dyreste tolkningen for oss jegere (25% mva av 100% av verdien). Jeg mener dette er feil. Forrige gang mine trofeer ble fortollet inn klaget jeg på tolkningen og fikk faktisk penger tilbake.

Kort fortalt mener jeg at trofeer skal bli fortollet under prosedyre 49 - Det vil si 25% mva på 20% av verdien. I flg. Terje Nilsen, som er kontorsjef på Omberegningskontoret må det være snakk om sjeldne dyrearter for å komme inn under prosedyre 49. Alle dyr fra Afrika mener jeg er sjeldne (i Norge).

De fleste ekspeditørene velger å fortolle under prosedyre 40 - Det vil si 25% mva på 100% av verdien.

 

Hva er verdien på et utstoppet trofe? Min verdi er høy pga fly, mat, opphold, trofeavgift osv osv. for å skyte dyret. Ved salg av det samme trofeet er verdien tilnærmet 0. Hvem vil ha et utstoppet gnu hode som noen andre har skutt? For meg holder det ikke å bruke prisen på utstoppingen. Verdien er lavere fordi samleverdien (salgspris i Norge) er lavere enn det det koster å stoppe ut trofeet.

I Danmark mener jeg Nordisk Safariklub har vært veldig pågående ovenfor myndighetene og fått et enkelt regelverk å forholde seg til. Tror de har en stykkpris pr. dyreart. I Norge er det byråkratene som styrer og full forvirring. Minner meg egentlig om forholdene der trofeene kommer i fra :forvirra:

 

Oppfordrer jaktreisebyråene til å gå sammen ovenfor myndighetene for å klargjøre regelverket :!:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Når jeg begynte å reise til Afrika - var fraktprisene greie.

 

Nå synes jeg prisene er blitt så høye - at jeg overhodet ikke bryr meg om å ta med noe hjem.

Man får jo en ekstra tur for fraktprisen :wink: - når man skyter ikke-trofè.

 

Men jeg skjønner at de som drar på sin første tur - ønsker å ta med noe hjem.

Link to comment
Share on other sites

Godt poeng Shadob :)

Jakten kan være vel så spennende om det ikke er trofe dyr. Man kan til og med få jaktet mer for pengene.

Fylles fort opp med montasjer og skaller. Kona klager :wink:

Har bare to turer på samvitigheten, men må stadig dukke/gå slalom mellom det som henger på veggene :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Samme gamle leksa !

Jaktturen til afrika er ikke over før trofeene henger på veggen- i alle fall kostnadsmessig. Jeg syntes karl Human var blitt dyr på skallemont. For noen år tilbake var han en av de rimeligste preparantene der nede, men hadde et frynsete rykte logistikkmessig. Mange fikk feil trofeer hjem. Jeg har tidligere avvart mot ham når det gjelder transportpriser, han har partnerskap med transportfirmaet han anbefaler og sammen skummer de fløten av fraktkostnader.

Karl Human er en stor aktør innen taxidermy og har veldig mange norske kunder. Jeg var innom han for noen år siden og sjekket hva han hadde av sendinger som skulle til norge med det første viste han med 10 kasser. Jeg fikk han til å pakke alt, sammen med mitt i en 15 fots container og sende det med båt. Dette sparte vi stort på. Hvis det er noen her på forumet som har ting til utstopping/prep i RSA anbefaler jeg at dere informerer hverandre for å få til en fellesforsendelse. Hvis man har 4-5 kasser vil det lønne seg å leie container og jo flere man er deso rimeligere blir det. Å sende enkeltkasser blir dyrt og desto dyrere hvis man bruker speditør til fortolling. En stor fordel med egen container er at containeren ikke blir åpnet før den når endelig destinasjon, jeg bruker en lokal speditør til innklarering og har hittil sluppet unna med småpenger i mva. hvordan min speditør får til dette vet jeg ikke, men han har forsikret meg om at det er lovlig, men man må kunne smutthullene i regelverket.

En slik oppsamling vil muligens ta noe mer tid, men det tar ofte både 1 og 2 år før trofeer er ferdige og da syntes jeg ikke at et par mnd ekstra venting betyr noe, spesielt hvis man kan spare en del 1000 lapper.

Har en ny tur under planlegging og vurderer sterkt å la tofeer ligge igjen, med mindre jeg får noe helt spesielt.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Se følgende:

Fortolling_zps2a286274.png

fortolling2_zps99583f7d.png

 

Bare lurer på om det er sånn det bude være eller om jeg burde prøve et nytt sted neste gang?

 

Syns speditøren her har vart grådig for å ikke si at du har blitt lurt.

Å ta betalt for pakkhusavgift, lagerleie og kontant utlegg noe jeg egentligen aldrig ser i jobben (annet en om godset ligger på deres lager med en 10 dager (lagerleie)). De fleste speditører har vell og kredit hos tollen, kontantutlegget utgår.

 

For meg ser det ut som om du har fått alla møjlige påslag bra for at du ikke er kunde fra førr og har at du mest sansynlig ikke kunskap til å klage på urimlige kostnader.

 

Du/man kan besteme selv vilken befraktes som ska håndtere frakten inklusive opphenting. Det inneberer som regel litt ekstra jobb for avsender. Men da kan DHL eller ander, ev via sine partners, håndtere frakten hele veien. Dog vil de ta fult betalt av en ikke avtale kund, men kanskje ikks så rått som eksemplet oven.

Link to comment
Share on other sites

En stor fordel med egen container er at containeren ikke blir åpnet før den når endelig destinasjon :lol: tja hvis Conteiner går gjennom eu så er det åpning der for vetrinær kontroll...og vetrinær kontroll finner også sted i Norge ved ankomst......skal svært lite til før det blir krøll med import papirene fra Afrika og hvis de ikke er i orden før avreise dernede så så bare vent til de ankommer eu eller norsk tolllager og derfor bruker jeg speditør firma ....ja koster litt ja men jeg foretrekker å få mine/våre trofer hjem og ikke levert til detruksjon pga papirarbeide som mangler eller er mangelfullt..ja dette skjer faktisk ganske ofte...uansett javla kjekt å ha en bror som er taxidermist og som tar i mot mange kasser hvert år og som kjenner regler og hvem hva hvor :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har en del trofeer på vei fra SørAfrika nå, og har nettopp betalt speditøren for frakt og import. Vi brukte Scandinavian Trophy Transport.

 

Verdien på taxidermi var ca 9000,-, og dette er verdien man må betale moms for.

 

Frakt fra SA til Danmark var 1800,- og frakt fra Danmark til døren min var 1600,-

Moms ble 2700,-

+ fortollingsavgift på 500,-

+ forsikring på 430,-

 

Den norske stat tar faktisk halve summen... vi får håpe disse pengene går til min gamle mor som ligger på sykehjemmet...

Link to comment
Share on other sites

Som jeg skrev i et tidligere innlegg er jeg ikke enig med speditør at det skal betales moms for 100% av verdien på taxidermi.

 

Jeg mener at dette skal fortolles inn under prosedyre 49. Det vil si 25% mva på 20% av verdien. I dette tilfellet 25% mva av kr. 1.800 (9.000 x 20%) = kr. 450,- i moms.

 

Dette er regelverket som speditørene skal følge. Trofeer av sjeldne arter skal fortolles etter prosedyre 49. Dette er trofeer som er tatt inn som samleobjekter. Ikke tatt inn for videresalg. Foreslår at du klager til Scandinavian Trophy Transport. Hvis varene allerede er fortollet og betalt, bør du klage til Tollvesenet for å få pengene tilbake.

 

Neste gang jeg skal ta inn trofeer skal jeg sørge for å bruke en speditør som tolker regelverket riktig (det vil si slik jeg tolker det . . . .).

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med deg i det du skriver. Men;

Jeg var i kontakt med Tollregion Oslo og Akershus i samme forholdet i dag da vi også har fått mva på full verdi av trofeene.

På spørsmål til saksbehandler, sier denne at toll har fått beskjed om at trofeer skal momses av full verdi, vedr.regelverk så er ikke dette laget enda, på mitt spørsmål om man da bare kunne ta et fingeren i været behandling så ble hun svar skyldig, annett en at det skal komme regler også på dette, Spurte også hva hun definerte trofeer, var de samleobjekt eller handelsvare for videresalg, da ble hun småirritert og kunne ikke svare.

Annet enn at vi fikk klage til den tollregionen som har tollet trofeene, Så kanskje man skulle organisere seg og engasjere en advokat til å fremme saken, da dette utgjør mye penger for den enkelte.

 

Er det noen som kan linke til Prosedyren og regelverket rundt dette.

Link to comment
Share on other sites

Hva er fullverdi ? - er det forsikringssummen f.eks som Nordisk Safariklubb har satt opp...

Der har en Kudu East African Greater Hodemontering en verdi på 26.484,47.

Prisene er basert på et gjennomsnittlig trofe, trofeavgift og utgifter til konservatorarbeid.

Link to comment
Share on other sites

Et medlemskap i Nordisk Safariklubb, hvor det er masse svar og support for jegern på akkurat dette i forbindelse med utenlandsreiser etc,

så er ikke jeg i tvil om at jeg får masse tilbake for den summen (600,-nkr pr. år) + medlemsbladet Trofæ med masse bra lesing...

Litt OT, men det arrangeres også en safariskyting i Norge vært år for medlemmer :D

 

Ellers er jeg ikke i tvil om at der vi står samlet - har vi større mulighet for å få dette i ordnede former

Skulle ikke være nødvendig att hver og en må finne ut av dette og igjen bli behandlet forskjellig

Slikt vil jo være ødeleggende i totalopplevelsen for kundene og til sist ramme reisetilbyderne

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg mener at dette skal fortolles inn under prosedyre 49. Det vil si 25% mva på 20% av verdien. I dette tilfellet 25% mva av kr. 1.800 (9.000 x 20%) = kr. 450,- i moms.

 

 

Dette er det samme som jeg har fått beskjed om tidligere både fra speditør og tollvesen når det gjelder skaller og utstoppa dyr fra egen jakt.

Når det gjelder skinn, fikk jeg beskjed om at de ble momset på en høyere del av verdien(mulig det var hele verdien, men akkurat det husker jeg ikke)

Link to comment
Share on other sites

Sommeren 2009 henvendte Nordisk Safari Klub (NSK) seg til Mattilsynet og Toll- og Avgiftsdirektoratet om problemstillingen ved import av jakttrofeer.

Det lovverk som de to etater har, samstemmer ikke. Mattilsynet forlanger at skinn og kranier skal være tørre innen import, man regner med minst 30 dager for at det kan la seg gjøre. Ved egen import har man lov til å ta varer med inn i landet til en verdi av ca. 5000 kr.

Det vil si at når man har vært på en jaktreise i utlandet, skal man vente på at trofeet skal tørke i minst 30 dager innen man kan reise hjem - det er uhørt.

I 2009 fikk NSK hurtig svar fra Mattilsynet med henvisning til regelverket. Toll- og Avgiftsdirektoratet kom med dette svaret :" De skulle se på saken", men per d.d. er det ikke kommet noe svar.

 

Ved import av trofeer skal man gå ut fra to kategorier, 1) som ovennevnte - tørket skinn og avkokte kranier som kan beabeides i Norge; 2) trofeer som er ferdig monterte og bearbeidet i utlandet.

For den siste gruppe er det toll, man skal betale moms av det beløp som bearbeidingen har kostet i utlandet.

 

Slik som det er idag tar man moms av ALLE trofeer uansett gruppe 1 eller 2. Ved gruppe 1 betales moms av det beløp man betaler i frakt fra det pågjeldende land trofeet kommer fra - og det er feil. Ingen betaler moms av annen frakt fra utlandet f.eks. brev og pakker, men kun av innholdet.

 

I vårt naboland Danmark har NSK fått en avtale med Told og Skat i Danmark med å "verdisette" de enkelte trofeer. En mye bedre ordning som er ekstremt rimelig.

 

I likhet med tidligere skribent kan jeg kun anbefale et medlemskap av Nordisk Safari Klub, gå inn på http://www.www.safariklub.org eller ta kontakt med en av de tre kontaktpersonene i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje OT, men......

 

Medlemskap i NSK er absolut nyttig i mange hensende, men SCI er langt sterkere lobbyist og holder "liv i mange jakter" rundt om kring i verden. ( støtte til forsking, bestands oversikter, detagelse på CITES møter etc... )

 

Hverken isbjørn eller løve ble deklassifisert på årets CITES møte, tross sterkt press fra US wildlife, takket være bla. forskings og lobby virksomhet støttet av SCI.

 

Så ja takk, begge deler :D

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Jeg også lurer på hva/hvem som bestemmer full verdi på trofeene? Da jeg fikk tilsendt skuldermontasjen av min Impala, som jeg betalte taksidermisten 300 USD (beregnet til 1728 NOK) for, ble fullverdi oppjustert med 2714kr, slik at mva kom på 1111 kr. Altså ca 65% av det jeg betalte for å få jobben gjort.

 

Jeg brukte Greencarrier og i tillegg til mva og flyfrakt på 469 USD, tok de seg betalt for lagerleie (1000 kr!), pakkhusavgift, og kontantomkostninger, slik at den totale importkostnaden kom på 6500kr.

Link to comment
Share on other sites

Kr. 6.500 for en skuldermontasje er mye. Du må skyte flere dyr for å få stk. pris ned :wink:

 

Det er mulig det er lagt til kr. 986 for frakt ved beregning av mva. Det er enkelte som hevder det skal beregnes mva av montasje + frakt. Dette er ikke logisk når frakt fra utlandet direkte til et sted i Norge er fritatt for mva etter Merverdiavgiftsvoven § 6-28 første ledd. Hvorfor skal man da beregne inførselsmoms av frakt?

 

Uansett er det hva den enkelte har betalt for montasjen som skal være beregningsgrunnlaget. Speditør skal ha en kopi av faktura på montasjejobben for å kunne beregne mva.

 

Jeg fikk medhold i klage til Tollregion Oslo og Akershus i 2011 når det gjelder hvilken prosedyre som gjelder ved fortolling av trofeer. Fikk tilbake penger direkte fra Tollregionen. Kopi av klage kan sendes på PM. For oss jegere blir dette mye penger i løpet av et år. I tillegg er Speditørene særdeles oppfinnsomme når det gjelder div. avgifter og gebyrer som kommer i tillegg til momsen. Lagerleie på kr. 1.000 for en liten trekasse på 60 x 60 x 60 cm = 0,22m3 i 2-3 dager . . . . .

 

Veldig fornøyd med XXL Adventure når det gjelder fraktpris og gebyrer på montasjer fra Afrika. Har brukt de to ganger. Men speditøren til XXL Adventure må lære seg hvilken prosedyre som gjelder ved beregning av innførselsmoms på trofeer/samleobjekter.

Link to comment
Share on other sites

Betalte nettop faktura for utlegg mva og utleggsprovisjon på totalt kr 3615,-

Dette var for en liten kasse som inneholdt 2 dyr og 1 skinn.

 

Du skriver 2 dyr, hva slags mount var det? hvilken speditør brukte du? Interessant.

 

1 skulder Impala og 1 skulder Oryx

Brukte Labrador Cargo, prisen på frakt fra SA til Stavanger kom på Dkr 12.000

Link to comment
Share on other sites

Nordlyselg;

I 2009 fikk NSK hurtig svar fra Mattilsynet med henvisning til regelverket.

Toll- og Avgiftsdirektoratet kom med dette svaret :" De skulle se på saken", men per d.d. er det ikke kommet noe svar.

 

Vet du om NSK holder tak i dette ?

 

Men som du også skriver hva andre forsendelser gjelder og hvis du f.eks kjøper deg et trofe i utlandet ("kunst" / ikke fra egen jakt),

så er det andre mva regler som gjelder. Burde ikke slike forsendelser / innførsler behandles likt når alle papirer er i orden... :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt Wild Africa Taxidermy som er eid av Karl Human Taxidermy.

 

Ja, nå forstår jeg at det koster deg.

Går han ennå rundt med T-skjorte med reklame for sitt taxidermyfirma på forsiden og speditørfirmaet på baksiden?

 

Jeg har tidligere skrevet her at en skal vokte seg vel når outfitter har forbindelse med taxidermist som igjen har en speditør i ermet. Dette er en skummel trio og de koster deg. Dette er rå business, og stor business.

 

Vi har vært borti denne taxidermisten og vennene hans, og de kommer aldri til å få mer jobb fra oss. Masse rot med feil trofeer og dyr frakt. Frakten gikk de riktignok glipp av for vi avslo tilbudet og leide en hel container. Det ble forresten den billigste frakten jeg har fått.

 

Jeg tror ikke at afrikajegerene er klar over hvor mye penger de kunne spart med litt for- og etterarbeid istedet for "la oss bli ferdige med det".

 

Sparte penger = ny tur.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd å sjekke en del priser på en del taxidermy firmaer i Sør Afrika på nettet.

Desverre er det veldig mange som ikke oppgir prisene på jobben de gjør.

Men av de jeg har funnet priser på, virker det ikke som Wild Africa Taxidermy som er eid av Karl Human Taxidermy har noe høyere pris på taxidermy jobben enn andre.

Ettersom jeg har hørt, gjør "sjappa" hans god jobb. Rot kan faktisk skje oss alle desverre.

Når det gjelder frakt, skal man generelt holde tunga rett i munnen og helst holde seg unna flyfrakt om man ikke har veldig dårlig tid med å få det hjem.

 

Etter jakta mi i 2011 brukte jeg et firma som vistnok skulle ha godt renome og de har også en taxidermy skole.

Den jobben de gjorde med mine trofeer, var helt jævlig. Selv om det bare var skullmounts og flatskins. De fleste så ut som det var en student som hadde gjort jobben første dagen han/hun begynte på skolen.

Jeg kunne gjort en bedre jobb selv.

 

Men det var idet kassa skulle fraktes, at pengene fort kunne rase avgårde. Jeg skulle få den tilsendt som flyfrakt, og det første jeg reagerte på, var hvor stor del av prisen som var forsikring. Når jeg da sjekket det, så viste det seg at forsikringsverdien på trofeene var satt hinsides høyt. Jeg fikk da mailet dem og fikk dem til å redusere forsikringen kraftig. Det sparte jeg mye penger på.

Jeg hadde klart spart mer penger om jeg hadde valgt båtfrakt.

 

Det jeg desverre ikke sjekka og som ga meg lettere sjokk, var hvor mye den norske speditøren tok seg betalt for å ta imot kassa for meg på Gardemoen :overrasket:

Ble lettere irritert over den regninga, og det ble ikke noe bedre når jeg åpna kassa og fikk se hvordan trofeene mine så ut.....

 

En del kan reddes til å se noenlunde ut, men Kuduen er det bare å kaste i søpla...

Skinnene vet jeg ikke om kan fikses om jeg sender dem inn til en skinnbereder i Norge. Jeg har ikke giddet å tenke tanken på å bruke penger på det ennå.

Link to comment
Share on other sites

Det virker absolutt som dette er noe av det vanskeligste delen av turen. Speditører og Tollverket bruker ikke samme regler. Taxidermy gjør god jobb for noen, dritt for andre. Priser varierer jo sterkt. Neste gang så blir det nøye sjekking alt dette. her kanskje vi skal hatt opp en sticky med viktige råd og eventuelt taxidermy og speditørselskap som stoles på eller varmt anbefales. Det er en jungel det her:(

Link to comment
Share on other sites

Nei, det er skallemontasje. Heldigvis. Hadde jeg brent så mye penger som skuldermontasjer koster og dem hadde gjort en like ræva jobb med dem, tror jeg at jeg hadde begynt å grine, evt kjøpt flybillett og dratt ned og banka dritten ut av dem.

 

Kuduen er desverre redningsløs.

Jeg beholder horna og henger dem opp på veggen til guttungen og kaster skallen.

Egentlig er det ikke så farlig, da jeg var en "smule" misfornøyd med at min PH ba meg skyte den.

Men jeg gjorde ikke noe nummer ut av det, da det tross alt er mitt eget ansvar når jeg velger å trykke på avtrekkeren.

 

Jeg satser jeg på at jeg skyter en finere Kudu med buen min i sommer og at det blir gjort bedre jobb med den :)

 

Eneste skallemontasjen jeg ikke må fikse på, er Black Wildebeesten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...