Jump to content

Lett og Billig Hagle?


TrulsN

Recommended Posts

Hei

 

Har brukt noen timer foran data maskinen og trenger litt hjelp fra Kammer folket :)

 

Er på leiting etter ei lett hagle til vinter jakt bruk og røff bruk derfor ser jeg ikke helt vitsen i å bruke 8-10 tusen på noe som blir

full av riper og kraftige bruks merker.

 

Har ei børse i dag som veier 3.3kg og går med rifle i sekken på ryggen, har ikke lyst å slutte og gå med hagle i hendene heller og kun bruke rifle til fugl jakt vinterstid.

 

Bryr meg ikke om hvilket merke børsa er om den er O/U, pumpe, halv auto, cal 12 eller cal 20.

 

Hadde vært greit med syntetisk stokk, da vises jo ikke bruken like godt som på en tre stokk.

 

Brukt er også aktuelt, noen som har sett noe på Finn.no Har lettet mye, men letter hvis du vet modell navn o.l

 

Så kom med forslag på merke og modell, gjerne med en link :)

Link to comment
Share on other sites

Ville tatt titt på en weatherby pa-08 pumpe hvis typen ikke er noe problem for deg, veldig lett, syntetisk stokk, grei kvalitet og veldig veldig billig. Eneste er kanskje en litt dårlig blånering, men det kan man jo fikse sjøl. Spiser det meste (som pumper gjør), og går ganske billig på xxl. Ikke drep meg, men vil si den er sammenlignbar med en Remington 870 (som du forøvrig også bør sjekke ut). Kal 12

Link to comment
Share on other sites

Franchi har en del veldig lette halvautoer, spesielt om du går ned til 20kaliber. Har nettopp tafsa på ei som neppe veier mange gram over 2.5 kg. Men da må en selvsagt overse det at en kan bli anklaga for å jakte med ei jentebørse...

Link to comment
Share on other sites

Har sett på weatherby pa-08 pumpe som et av de mulig alternativene, men har ikke funnet så mange andre alternativer enda.

 

Baikal blir nok godt over 3 kg, så ikke noe vits. Skal ned i vekt.

 

Har vurdert kombi, men blir bare 1 hagle skudd dessverre og derfor sett litt på Drilling, men de er jo ikke akkurat billige.

 

Ei Franchi hagle blir nok fort 8-10 lapper, kunne godt ha gått for ei Franchi. Finner du noen modeller som er billigere så kom gjerne med en link. Så lenge børsa ikke er rosa så kan æ bruke den 8) Ikke redd for å bli tatt for å være ei jente.

 

Yildiz P56 halvauto hadde æ ikke sett på GODT forslag, derfor jeg ville ha litt hjelp. Ser den kommer med 56cm løp, tør jeg gå for et så kort løp?

 

Noen som har erfaring med så kort løp??

 

Har en Beretta med 66cm løp det funker som bare det, men den brukes kun til høstjakt til det begynner å bli glatt i fjellet. Kostet såpass mye at den vil jeg ta vare på, så står i skapet når føre bli vanskelig.

 

Finner ingen Remington 870 under 3 kg, gjør noen andre det? kommer jo i flere modeller så.

 

Mange fornuftige innspill :D

Link to comment
Share on other sites

Har sett på weatherby pa-08 pumpe som et av de mulig alternativene, men har ikke funnet så mange andre alternativer enda.

 

Baikal blir nok godt over 3 kg, så ikke noe vits. Skal ned i vekt.

 

Har vurdert kombi, men blir bare 1 hagle skudd dessverre og derfor sett litt på Drilling, men de er jo ikke akkurat billige.

 

Ei Franchi hagle blir nok fort 8-10 lapper, kunne godt ha gått for ei Franchi. Finner du noen modeller som er billigere så kom gjerne med en link. Så lenge børsa ikke er rosa så kan æ bruke den 8) Ikke redd for å bli tatt for å være ei jente.

 

Yildiz P56 halvauto hadde æ ikke sett på GODT forslag, derfor jeg ville ha litt hjelp. Ser den kommer med 56cm løp, tør jeg gå for et så kort løp?

 

Noen som har erfaring med så kort løp??

 

Har en Beretta med 66cm løp det funker som bare det, men den brukes kun til høstjakt til det begynner å bli glatt i fjellet. Kostet såpass mye at den vil jeg ta vare på, så står i skapet når føre bli vanskelig.

 

Finner ingen Remington 870 under 3 kg, gjør noen andre det? kommer jo i flere modeller så.

 

Mange fornuftige innspill :D

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... ry=benelli

Link to comment
Share on other sites

Billigst mulig, og forholdsvis lett?

 

Brukt belgisk sideligger kaliber 16. Du får slike til godt under tusenlappen. Som regel ikke godkjent for stål, men kapper man bak trangboringen går det nok bra en stund- eller man kan skyte dyrere vismuthagl. Skyt til den blir slarkete, og bytt den ut med tilsvarende. Gamle 16-kaliber sideliggere har ofte tynt gods og veier relativt lite, kapper man vekk litt av pipene blir det jo enda lettere.

 

Kaliber 16 er kraftig undervurdert, det fungerer utmerket på det meste av småvilt innenfor fornuftige hold. Brukte kal 16 er drittbillige og holder ofte grei kvalitet. Hvis den blir bulkete og stygg etter fire-fem år, hva så? Du kan bytte hagle hvert tredje eller fjerde år og likevel ha hagle i 30 år for samme prisen som ei ny hagle av grei kvalitet.

 

Edit: jeg satte min førkrigs belgier på badevekta. 2,9 kilo med laange piper. Hvis man vil spare vekt og driter i utseendet kan man sikkert kappe 15-20 cm av pipene, og bore noen hull i stokken. Bør la seg gjøre å få en slik kreasjon ned mot 2,5 kilo uten å svekke stokken nevneverdig. Mitt eksemplar har automatisk sikring og fungerer like bra i dag som da jeg kjøpte den for 800 kroner for 12-13 år siden...

Link to comment
Share on other sites

Mange gode forslag :D

 

Flott at folk deler sine erfaringer, har vurdert sideligger da av sorten Sauer, har ei som står i et skap hos en kjenning

og får kjøpt den rimelig. Skal få sjekket opp vekten på den etterhvert.

 

Skal heldigvis nedover til Lillestrøm på Villmarksmessen og håper å få på se og ta på litt av hvert.

Trenger ikke ha børsa i skapet før neste vinter jakt, så har litt tid på meg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...