Jump to content

Nå kan alle med 30 tusen produsere sin egen AR15


Nakken

Recommended Posts

Lov om skytevåpen og ammunisjon m.v. [våpenloven].

§ 2. Med deler av skytevåpen (våpendeler) forstås i denne lov låskasser og piper.

 

For et komplett våpen er det ikke særskilt registrering av delene (pipe og kasse), disse har i praksis samme nummer. En løs pipe må derimot registreres på lik linje med låskasse (diskusjonen rundt forskjellen på løp og pipe lar jeg ligge for nå).

 

I praksis endrer ikke dette på noe, eneste forskjellen er at man litt enklere kan lage enkelte våpendeler av mye lavere kvalitet enn tidligere. Så lenge det finnes dreiebenker og freser i landet vil det være mulig å lage ulovlige våpen, og de er ikke begrenset til plast og de få delene/designene som kan lages i det materialet. Løp og sluttstykke/sleide må fremdeles lages i stål, og der vil det nok stoppe opp for de fleste av de svært få som i dag har en 3D-printer.

 

Jeg kommer nok til å se på en printer-sats til fresen når den er ferdig, men da for hurtig prototyping og enkle modeller.

Link to comment
Share on other sites

En god femaksefres kan vel på sett og vis fungere som "3d-printer" med resultat i metall,

Er nok litt forenklet det der, vi er fremdeles veldig langt unna et nivå hvor en hver idiot med penger kan lage ting på slikt utstyr. Hvis man kan maskinere metall kan man gjøre mirakler med en god CNC-maskin, hvis ikke vil man bare ødelegge dyrt verktøy i høyt tempo. Men vi har hatt slike maskiner og nødvendig kompetanse i mange tiår uten at gatene ser ut til å flomme over med hjemmelagde maskingevær, så problemet er vel helst av teoretisk karakter.

 

Det er faktisk svært mye arbeid å lage et fungerende våpen selv med godt utstyr, de som forstår seg såpass på våpen har som regel (enn så lenge) grei tilgang på lovlige våpen som kan brukes på banen uten frykt for nærgående spørsmål.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil gjerne høre når man kan kjøpe en printer til 30 laken som kan lage løp og sluttstykke.

Det er ikke noe problem å 3D-printe løpet eller sluttstykket ned til tusendeler toleranse med

akkurat den riflinga du vil.

 

Problemet er at teknologien på dette ikke er kommet langt nok til å 3D-printe metall. Det du kan gjøre

i dag er alt du vil å plastikk og eller harde polymer eller epoxy materialer.

 

Men teknologien går i retning av at man kan 3D-printe i metalliske materialer, og da kan man 3D-printe våpen, hylser, kuler......ja hva som helst.

Link to comment
Share on other sites

Det er et reelt problem at du kan bruke en 3D printer til å lage våpendeler, men delene er ikke i nærheten av samme kvalitet som orginaldelene.

Desverre er ikke kriminelle så opptatt av dette, ettersom våpene destrueres etter bruk uansett.

Link to comment
Share on other sites

3D printing gjør semi automatiske våpen tilgjengelige for alle med litt ekstra kapital.

 

http://arstechnica.com/tech-policy/2013/03/download-this-gun-3d-printed-semi-automatic-fires-over-600-rounds/

 

Fantastisk, kan vi ikke også sende dette over til alle i regjeringen også? Spesielt med en overskrift som gjør VG grønne av misunnelse!

Når vi vet at POD også leser her inne så er det jo utrolig at en kan finne på å legge ut slik drit som dette her.

Det at en ikke klarer å lage avtrekker, upper og løp er jo revnende likegyldig for dem som vil forby alle semi våpen i landet.

Gjør oss alle en tjeneste og slett tråden !

Link to comment
Share on other sites

Gammelt nytt..

 

En lower kan også spikkes ut av treverk, plast osv.. De kan støpes i ymse materialer (og holde en god stund, om gassystemet er korrekt tunet).

De kan også lages av flattjern og skruer, uten mer verktøy enn en drill og ei fil/baufil.

 

Som Meyer sa tidligere: si i fra når de kan printe ut løp og sluttstykke (som tåler trykket), det ville vært en nyhet verdt å få med seg.

Link to comment
Share on other sites

Reelt problem? Basert på hva?

 

Problemstillingen ved at hvem som helst med DAK/DAP kunnskap, og 3d printer kan printe ut våpen deler, som normal det er restriksjoner på.

Tenker ikke på den lovlydige skytter, men personer med kriminelle hensikter.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt gammelt nytt:

Tenkofil 5/10-12

NRK 15/11-12

Teknofil 4/12-12

Teknofil 18/2-12

 

Problemstillingen ved at hvem som helst med DAK/DAP kunnskap, og 3d printer kan printe ut våpen deler, som normal det er restriksjoner på.

Problemstillingen med at man ved hjelp av fagkunnskap og dyrt verktøy kan lage våpendeler er knapt ny. Man kan lage like bra våpen med manuelle maskiner, og den investeringen er en brøkdel av hva nødvendig 30-utstyr vil koste. Hvem som helst med DAK-erfaring og tilgang på en god styrt fres kan gjøre mer enn noen kan med 3D-printer, og det finnes langt flere slike maskiner.

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk, kan vi ikke også sende dette over til alle i regjeringen også? Spesielt med en overskrift som gjør VG grønne av misunnelse!

Når vi vet at POD også leser her inne så er det jo utrolig at en kan finne på å legge ut slik drit som dette her.

 

Jeg er vel uenig med deg her i det meste, annet enn at overskriften nok er en smule tendensiøs.

Jeg har kjørt en del små 3 akse cnc freser på fritiden, og ville ikke tatt på meg å lage noe våpendeler sånn helt uten videre med dem. Med en 3d printer derimot, der alt jeg trenger å gjøre er å stille med epoxyen og et internett design er mulighetene litt annerledes.

 

Kan ikke helt forstå at ikke det skal være et aktuelt samtaleemne?

Teknologi driver en del forandringer i hvordan ting gjøres for tiden.

 

Nå har jo Erlend Meyer gått i bresjen for hvorfor det ikke endrer så mye for norske våpeneiere, tatt i betraktning at alle deler er registreringspliktige i utgangspunktet.Det at en vitterlig må ha tilgang til en anstendig dreiebenk og sannsynligvis en fres av noe slag for å få laget noe funksjonelt per dags dato betyr vel at vi ennå har tid til å diskutere dette uten å bli altfor ivrige?

 

Jeg skal prøve å unngå glorete overskrifter i fremtiden :)

Link to comment
Share on other sites

Greia er ikke hva VI VET, men hva dem uten kunnskap TROR.... Når stort sett alt av negativ vinkling på våpen nå om dagen går på føleri så bør en kanskje også opptre varsomt med hva en legger ut på offentlig fora?

Men nå har jeg hatt feil før, og kommer garantert til å ha feil igjen.

 

Men om Varj har rett, så taper vi i begge leirer. Håper han også har feil!

Link to comment
Share on other sites

Slette tråden?? Ja du verden hvor det vil hjelpe og lukke øynene å stikke fingrene i ørene å rope lalalalala.

 

Seriøst vil det vel være bedre å diskutere ting å dokumentere at ting ikke er så enkelt at det er bare å printe ut et komplett våpen..

Norge har lover og regler som forbyr hjemmeproduksjon av våpen uten bevilgning å de som vil gjøre noe kriminelt bryr seg ikke nevneverdig om hva som er rett å galt.

Og lage automatvåpen er ikke noe heksekunst for de som har tilgang på litt stål + kunnskap (Da vi hadde 5 år`s turister med en reiseleder med navn Adolf her til lands så ble det laget noen enkle maskinpistoler) Men det som "jeg" mener er at holdningene til rett og galt er det som er viktig hvis man skal forholde seg til all negativ/dommedagsprofetier i media som angår skyttere.

My 5 cent

Link to comment
Share on other sites

opptre varsomt med hva en legger ut på offentlig fora?

Om man lagde en sak ut av noe som ikke var kjent fra før ville jeg vært enig, men dette er et tema som har vært fremme i vanlig media flere ganger før. Og da er spørsmålet om man skal la pressen få monopol på fremstillingen eller om vi skal bidra med litt fakta som en motvekt.

Link to comment
Share on other sites

Edit: svaret var tiltenkt villmænn, som sletta innlegget sitt :/

 

Var no mess med taptalken så det så ut som en dobbelpost, også var det ikke det alikevell :-P men det jeg skrev var at 3d printing i stål er langt fra uvanlig, jeg har ved flere anledninger ettermaskinert deler som har blitt laget i en såkal 3d sintringsmaskin, og materialkvaliteten er ikke langt fra vanlig verktøystål. Søk på DLMS på youtube så ser man hvordan det foregår. Men det er ikke så lett som at man kan modellere et våpen å trykke print å få ut noe brukbart. Overflata blir grov, litt grøvre en sandblåst, og nøyaktigheten er ikke god nok for trange toleranser. Som andre skriver her, Jeg og ca 5-600 andre bare i industriparken på raufoss har tilgang til utstyr som egner seg mye bedre til å lage våpendeler i. Sånn har det vært i mange tiår og det har aldri vært et problem. Skal man hindre det så må all produksjon legges ned i norge, det er tross alt mye av det samme verktøyet som brukes i våpen produksjon og annen metallproduksjon. Vi lager forøvrig mye våpendeler på jobben fra før av, dvs deler til nammos testkanoner bla.

 

Og som det også er nevnt så trengs det et ganske høyt kunnskapsnivå for å konstruere og produsere noe hensiktsmessig fungerende. Noe jeg innbiller meg at det er få i alfabetgjeng miljøet som har.

 

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Takk for en fyldig beskrivelse, villmænn. Nå vil det muligens komme en tid hvor slikt maskineri kan produsere kompliserte deler med nødvendig toleranser både enklere og billigere enn tradisjonell sponfraskillende bearbeiding, men det ligger fremdeles et stykke unna. Og slike maskiner vil i motsetning til plast-printere neppe være innenfor rekkevidde for folk flest. Vi snakker om finmekanikk, komplisert elektronikk og høyeffektslasere, det vil være svært kostbart i all overskuelig fremtid.

 

Fremtiden til plast-printere og liknende er mer usikker, per i dag er det hverken presisjon eller styrke godt nok for avanserte konstruksjoner. De har også en del begrensinger mtp former de kan lage, feks håndterer de overheng heller dårlig. Men utviklingen går fremover med stormskritt, så det er ikke umulig at man får rimelige printere som kan produsere robuste deler med svært god oppløsning om noen få år. De er dog begrenset til noen få enkeltkomponenter, hele våpen er ikke mulig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville hatt store betenkligheter med å skyte noe som kun var laget av plast.

 

Og til 30K så kan man heller kjøpe en dreiebenk og fres... Rett og slett lage noe som har mye mindre sansynlighet for å eksplodere i trynet på en :roll: Og om målet er kun å skaffe seg et våpen, så får man vel 2-3 AK-47 for den prisen hos "Igor bak Esso".

 

Alt dette er jo selvsagt ulovlig for folk uten tillatelse her i Norge, men "problemet" i statene er at det er fullt lovlig å lage et våpen så lenge man ikke selger/overdrar dette videre til noen. Det er enkelte steder, til og med i antivåpenstaten California, der man kan kjøpe tid på en CNC-maskin og en bit med stål. De programmerer CNC-maskinen for deg og det eneste du har nødt til å gjøre er å trykke på start og vips så har du en AR-15 lower... slik går de igjennom smutthull i loven. Resten av delene som løp osv er reg-frie i statene, her i Norge er jo også løp reg-pliktig.

 

Dog når det gjelder en 3dprinter, hadde det vært konge med en stor nok en for å lage stokker, grep osv :mrgreen: Spesielt for meg med mye erfaring innenfor 3Dmodeller

Link to comment
Share on other sites

Ja den til 30K er såvidt nok til Lego, men så jo en på Sons of Guns når de laget den Ruger 10/22 stokken... men man må nok sette dollartegn bak 30K istedenfor kr for å handle noe sånt.

 

Må jo bli konge for unger om 10 år til, de kan jo bare printe ut en ny kloss når den j***a siste klossen mangler :lol:

Link to comment
Share on other sites

Vi har 3d printer på jobben, arti leketøy, men det er akkurat det det er. Værtfall den vi har, ikke veeeeldig bra oppløsning, og styrken blir så som så. Brukes stort sett til å printe prototyper for å kunne vise frem no fancy og håndfast til kunder. Har tenkt på å lage stokk selv, men jeg tror nok jeg velger å bruke feresemaskina der uansett. Solidworks, solidcam og 5-akset fresemaskin er gode verktøy å ha tilgang på når man er glad i litt for avanserte private prosjekter!

 

Potetkanon for overtrykksladning o gassoppmålingssystem i kolba :-P

 

20121228_002254.jpg

 

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...