Nilsen308 Posted March 1, 2013 Share Posted March 1, 2013 Heisann, vet noen hvordan man best går fram for å få selje, osp og rogn til å rote seg slik at de kan plantes? Går det an å ta skudd fra trær om våren, sette i vann med litt gjødsel for å få fram en startrot og så plante det ut? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eies Posted March 1, 2013 Share Posted March 1, 2013 Selje er det berre å ta kvistar av og setja i våt jord, so vil den røta seg. Selja er so vokstervillig at gjerdestolp av selje ofte skyt blad og greiner. Artig prosjekt du har, tippar viltåker.... ? Alm er ogso snadder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nilsen308 Posted March 1, 2013 Author Share Posted March 1, 2013 Ja, jeg tenker hekk rundt viltåker som viltet kan bruke til vinterbeite når det kniper. Ideen kom når jeg leste om hekkene bøndene i Normandie har brukt i lange tider for å holde bufe på plass. Sjekket litt teknikk for å plante slike hekker og det virker som et ganske godt viltpleie tiltak som ikke krever så mye å etablere. Vedlikehold med ryddesag eller beitepusser på arm hvert 3-4 år. Plantene settes ut med ganske tett mellomrom ~50cm. Etter et år eller to bøyes tuppene ned i jorda slik at det blir overlapp mellom skuddene. Da skyter de nye skudd vertikalt og det vokser sammen til en solid hekk. Kommer til å starte i liten skala for å se hvordan det går. Takk for tipset til å plante selje i våt jord. Får lage planteskole i liten skala og teste. Antar det er best å gjøre dette om våren/tidlig sommer slik at det er blader på grenene som kappes? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jibrag Posted March 1, 2013 Share Posted March 1, 2013 I sverige er dette rimelig vanlig i høyspentlinjer, går amok med hekksaksa på ei selje akkurat i vårløsninga og kapper biter på ca 20-30 cm og stikker de nedi jorda med jevne mellomrom. Blir et teppe av selje i bunn av høyspentlinja. De bruker vel forsåvidt også samme teknikk til dyrking av energivirke på skrinn dyrkajord, dvs rasktvoksende virke som kuttes og freses opp til flis, til brenning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
toaal Posted March 1, 2013 Share Posted March 1, 2013 Der jeg bor går dette dessverre av seg selv... I bergensområdet er dette å betrakte som miljøkriminalitet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wolverine67 Posted March 1, 2013 Share Posted March 1, 2013 selje(salix) kommer også i alle varianter fra små vierbusker til store trær. Glidende overganger med mye hybridisering. Egentlig et sabla ugress... Osp og rogn er jeg mer usikker på, men ospa sprer seg i hvert fall med rotskudd, slik at en bit rot i jord, ganske sikkert vil skyte. Rogna vet jeg ikke, men den kan sikkert sås med rognebær. Mulig fruktkjøttet må fjernes først. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nilsen308 Posted March 1, 2013 Author Share Posted March 1, 2013 Jeg snakker ikke om gjengroing. Det er en forferdelig utvikling vi ser tydelig på alle småbruk som er fraflyttet! Med nedgangen i dyrka mark kommer hjortestammen til å få dårligere livsvilkår. Beitepresset på aktive bruk vil også øke til irritasjon fra bonden. Derfor tenker jeg tanker rundt hvordan ikke aktive småbruk forholdsvis enkelt kan være med på å spre beitepresset og hjelpe dyra gjennom vinteren. Må skille mellom gjengroing og kultivering/vedlikehold som kommer både innmark og vilt til gode. En skikkelig hekk som vedlikeholdes rundt marka vil være med på å avgrense området tydelig, er godt for til viltet under den mørkeste vinteren og er med på å hindre erosjon der det er bratt. Jeg tror det kan bli ganske pent også. Vedlikehold med ryddesag for min del. Rotskudd tas med beitepusser. Som sagt er dette bare en ide/tanke jeg har. Blir det vellykket kommer jeg til å lage gode åpninger for viltet til å gå ut/inn av. Metoden for å få hekken til å bli tett men samtidig håndterbar er slik: (planten blir ved det andre året bøyd ned og toppen begravd i jorden slik at vertikale skudd kommer. Disse vil binde plantene sammen etterhvert som det vokser og man får en tett hekk) Tror jeg kommer til å satse på en mix av osp, rogn og selje i starten for å få erfaring. Disse hekkene skal ikke over 3 meters høyde og skal være tykke og frodige. Jeg har en del selje som er storvokst på eiendommen allerede som kan være egnet utgangspunkt. Rogn og osp vokser "overalt" i lauvskogen allerede så her er det å prøve straks sola titter fram Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eies Posted March 1, 2013 Share Posted March 1, 2013 Du bør ogso vurdera pil: https://www.google.no/search?q=pil+sali ... 93&bih=514 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nilsen308 Posted March 1, 2013 Author Share Posted March 1, 2013 Hvordan faller pil i smak hos hjortevilt? Pil vokser raskt vet jeg men poenget her er ikke å få noe som vokser for fort og krever for mye vedlikehold Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1937M98 Posted March 1, 2013 Share Posted March 1, 2013 Det blir vel noe av det samme som selje vil jeg tro, snadder mat for alt fra hare til elg (er ikke pil i familie med selje også tro???) og den vokser usannsynlig fort. Men viss du har god tilgang på selje (vokser som ugress her på vestlandet) så er det like greit å bruke. Men vil ikke dyra skamfere denne hekken din første vinteren da?? det er jo de ferskeste skuddene som ryker først, og her blir de jo å finne langs bakken, i perfekt gnage høyde... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nilsen308 Posted March 1, 2013 Author Share Posted March 1, 2013 Etter hva jeg har sett så langt går ikke dyra på markene om vinteren. De holder seg i skråningene hvor det er mindre snø og mer lyng å beite på. Vet ikke før jeg har prøvd hvordan dette går men takk for innspill. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1937M98 Posted March 1, 2013 Share Posted March 1, 2013 Akkurat, men du bør legge ut noen bilder etterhvert som du får til denne hekken din, slike ting er interessant og kjekt å høre hvordan det fungerer etterhvert, Lykke til med prosjektet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmonsen Posted March 1, 2013 Share Posted March 1, 2013 Pil har vært prøvd på Vestlandet. Og den falt i meget god smak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jerognal Posted March 1, 2013 Share Posted March 1, 2013 Finner du en osp så er det bare å skjære den helt ned så har du 100 nye neste år.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nilsen308 Posted June 17, 2013 Author Share Posted June 17, 2013 Da har jeg testet teknikken med å stikke seljekvist i bakken for å få den til å slå rot og gro. Det funker ikke Jeg ser at seljestokker skyter knopper og blader, men den roter seg ikke og dør etterhvert. Kanskje jeg må opp i dimensjon? Neste forsøk blir å ta stiklinger og sette i gjødslet og svært våt muld under kontrollerte former istedenfor ute i felt. Men tør ikke ta med jord utover til der hekkene skal oppover pga. spredning av brunsnegl. Foreløpig har ikke den krabaten kommet innover og jeg skal ikke hjelpe den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ole-Johan Posted June 17, 2013 Share Posted June 17, 2013 Det er ikke alle arter som "roter seg" ved at man stikker en pinne med skudd ned i bakken, vanlig selje og rogn er blant disse... Men flere av vier-artene gjør det, for ikke å snakke om alaskavier og pil, og bærbusker som rips, solbær og stikkelsbær. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nilsen308 Posted June 17, 2013 Author Share Posted June 17, 2013 Heisann Ole-Johan er dette noe du er helt sikker på? Vet du alternativt en måte å få "vanlig" selje, rogn og osp til å rote seg og etablere seg? Hvor tykke pinner av bærbusker må man bruke for å få de til å rote seg? Siden du virker å ha kunnskap om temaet, hva med frukttrær. Der driver de vel med poding? Å kjøpe inn 50 frukttrær i forskjellige varianter for å få bestøvning kan være litt av en utgift. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted June 17, 2013 Share Posted June 17, 2013 Pil er kjent for å kunne rotes enkelt, i gamle dager ble ekstrakt av unge pilskudd brukt som rotingshormon. Søk litt på nett så finner du sikkert noen oppskrifter på dette. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ole-Johan Posted June 17, 2013 Share Posted June 17, 2013 Ingen regel er uten unntak, men du vil få svært lav prosent som selv-roter seg av artene selje, rogn og osp. Jeg trur ikke størrelsen på kvistene har så mye og si, men de mindre tørker sikkert fortere ut enn de større hvis det er tørt i bakken. Det som er viktig er at kvisten har noen skudd under jorden da det er disse greinskuddene som danner røttene, og skudd over jorden for danning av greiner med lauvverk. Jeg trur det går an å pode eple på nærstående arter, kanskje på rogn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nilsen308 Posted June 17, 2013 Author Share Posted June 17, 2013 Selje er vel en underart av pil? Må nesten gå over til de latinske navnene for å greie å skille skogen i bare trær etterhvert. Men så var det dette med å få trærne til å rote seg. Selje er ifølge litteraturen jeg har sett notorisk til å rote seg takket være noen spesielle veksthormoner. Derfor blir jeg litt paff når Ole-Johan sier at "vanlig" selje ikke roter seg så lett at det "bare" er å stikke noen pinner i jorda. Flott presisering av at det må være skudd både under og over jord! Noen sier at konkurrenter som gress m.fl også må bekjempes rundt stokken som skal rote seg. Har du andre tips enn bærbusker og vier som kan egne seg for selvroting når man skal lage "levende hekk"? Finnes det en grei nettside som forklarer praktisk poding? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ole-Johan Posted June 17, 2013 Share Posted June 17, 2013 Ja du vet det vi kaller "vier" er en hel vitenskap bare det! Så her er det en del arter å orientere seg i... Vanlig selje roter seg dårlig, tipper du oppnår 0-5%. Før fikk man kjøpt et hormon for å smøre på som hjalp noe, men slikt er forbudt i dag. Alaskavier og Pil vil rote seg 95-100% hvis forholdene er gode, og gjerne rundt 50% selv under dårlige forhold. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hjort Posted June 17, 2013 Share Posted June 17, 2013 Bruk fjorårets skudd til å lage stiklinger , ca 8-10 mm tykke og 25 cm lange . Har ingen erfaring med vanlig selje , men har eit lite prosjekt med gråselje (salix cinea) og alaska pil . Bør håpe på en fuktig vår , vist du ikke kan vanne . Nettside som forklarer praktisk poding? er det det du skal ? Da krysser du to treslag på samme stamme ? (Ikke helt sikke selv hehe) Er vel stiklinger du er ute etter ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nilsen308 Posted June 17, 2013 Author Share Posted June 17, 2013 Nå er det to tema på en gang her. Det ene er frukttrær og hvordan man kan skaffe flere. Da er det vel poding som gjelder? Det andre temaet er hvordan man kan få rogn, osp og selje til å rote seg. Hensikten er fortsatt viltstell da Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufus Posted June 17, 2013 Share Posted June 17, 2013 I stedet for å sette stiklingene rett i bakken og satse på at de gror kan det lønne seg å la dem danne røtter i vann først. Hvis du har tilgang til akvariumpumpe og luftestein, så fjerner (masse!) bobler i vannet risikoen for at de drukner. Vannpumpe og en boks full med små spreder-dyser i stedet for å ha stilken stående i vann funker også. Sikkert under en hundrelapp for alt du trenger fra ebay. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hjort Posted June 17, 2013 Share Posted June 17, 2013 Når du poder , så tar du en kvist/grein fra foreksempel eit eple tre og får den til å vokse på stammen på eit pæretre. Du skaffer ikke flere, men får to eller flere forskjellige frukter på samme treet . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nilsen308 Posted June 17, 2013 Author Share Posted June 17, 2013 Hvor lenge må stiklinger fra ROS stå i "ventilert vann" før de evt. kan plantes ut? Er det noen spesiell teknikk for å plante de ut slik at man ikke skader de ferske røttene? Hvis poding ikke er nødvendig for å fremskaffe frukttrær, er det nok å bruke samme teknikk som for ROS for å få nye trær som kan plantes ut? Jeg føler på meg at det trengs en del eksperimentering. Svenskene har viltforvaltning som eget fag på noen skoler og der inngår slikt som habitatsforbedring, viltåker osv. Hadde vært kjempeinterresant å tatt seg et "sabbatsår" på en slik skole. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufus Posted June 17, 2013 Share Posted June 17, 2013 Frukttrær er nesten alltid podet. En velger en grunnstamme som bestemmer størrelse/rotsystem og påvirker ytelsen til treet, men kapper denne rett over bakken og poder på skudd fra et tre hvor frukten smaker godt. Det går selvsagt an å dyrke fra frø også, men da har en ikke kontroll over genetikken og det tar årevis før en ser resultatet. Hvis du skal plante mange lønner det seg kanskje å kjøpe grunnstammer og pode selv, i stedet for å kjøpe ferdig podede kultivarer. Men det blir jo fort dyrt det også, om de ikke overlever. Det er visstnok ikke mulig å få stiklinger fra eple/pære/rogn og div. andre tresorter til å slå rot. Hvis du skulle klare det, så aner du heller ikke hvor stort evt frukttre blir. Har bare sett systemet brukt på blomster/grønnsaker, men der ser du godt om det virker eller ikke etter en uke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
V111 Posted June 17, 2013 Share Posted June 17, 2013 Har ikke testet å ta stiklinger av selje, men har generelt drevet mye med stiklingproduksjon. Lite brukt innenfor veksthusnæringa med rennende vann og styr. Som regel stikker vi i luftige medium med forholdsvis lavt næringsinnhold. Det finnes torvpotter spesielt til oppgaven. http://www.hobbygartner.no/jiffy.html. Det som gjelder er at stiklingen ikke har mer bladmasse enn nødvendig, og at en legger forholdene til rette for overlevelse og rotetablering. Stiklingen har ikke behov for særlig mye lys under etableringen av rot, men den har behov for å redusere transpirasjonen(fordampingen). Dette gjøres ved å begrense lystilgang, senke temperatur og øke luftfuktigheten. Har finnes det mange metoder, men dekking med fiberduk(agryl) som fuktes flere ganger daglig med lett dusjing er en velbrukt metode. Vil tro det vil være lettere å få satt rot fra grønne skudd heller enn fra pinner Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nilsen308 Posted June 17, 2013 Author Share Posted June 17, 2013 Gode tips! Skal prøve! Hvor lenge må stiklingen stå før den har rotet seg og kan settes ut? Tipper at det ikke er store faren for at det er egg fra brunsnegler i slike "frysetørkede" briketter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
V111 Posted June 17, 2013 Share Posted June 17, 2013 Med jiffy er det lett å se rotning, den kommer ut av potta. Jeg er imidlertid på gyngende grunn i forhold til formering av selje, så jeg tror jeg hadde tatt en telefon til en veletablert planteskole for å spørre om råd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hjort Posted June 18, 2013 Share Posted June 18, 2013 Her er en raport fra høgskolen i Hedemark om lauv på inmark til elgfor . http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=s ... 3778,d.bGE" target="_blank" target="_blank" target="_blank Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nilsen308 Posted June 18, 2013 Author Share Posted June 18, 2013 Akkurat hva jeg trengte, takker! Godt å se at jeg ikke har funnet opp kruttet på nytt.. Ser at det er planteskoler som selger f.eks. alaskapil til overkommelige priser. Verdt forsøket.. Skal se om jeg får tak i en 100 planter å sette ut som et forsøk. Alaskapil skal være både hardfør og villig med å sette rot på stiklinger. Elgen ser ut til å preferere alaskapil så det blir interresant å se. Slike tiltak som beskrevet i denne rapporten og slike prosjekt som jeg pusler med burde jo vært tilskuddsberettiget da det hjelper til med å ta bort beitepress fra fulldyrket mark og verdifull skog Når det kommer til å sette stiklinger så sier faktisk litteraturen at "ekte selje" - Salix Caprea ikke setter rot på stiklinger. Den sprer seg via frøing. Andre seljearter og "blandingsselje" er mer en villige til å sette rot på stiklinger. Med andre ord, man vet ikke hvordan det vil gå før man har prøvd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hjort Posted June 19, 2013 Share Posted June 19, 2013 Ja du får 100 stk for 1600 pluss frakt , og da har du en god start. Drangeland planteskole som eg handlet av skrev at det ikke er tilrådelig å plante barrotplanter,-som dette er,-etter 15.juni. Men vist han har flere på lager så har du muligheten til å gjøre eit kupp nå , bør kunne få dem enda billigere ellers må han kaste dem . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Posted June 19, 2013 Share Posted June 19, 2013 Når det gjelder rogn så mener jeg å ha lest at de skal "avkjøttes" med foodprosessor, vaskes og fryses før såing... Ta dert med en klype salt da jeg ikke finner igjen boka det stod i. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.