Jump to content

Kulehammer 6,5.


Guest loudenboomer

Recommended Posts

Guest loudenboomer

Ser ut til at jeg må investere i en kulehammer. Det henner at en og annen hylse fra annet våpen blander seg seg med mine (som jeg bare necksizer).

 

Snakket med en dfs'er i dag og han anbefalte heller å gå for en collet puller som setter i ladepressen, da RA hylser i 6,5 har et kraftig grep om kulene.

Det blir ikke mange kulene jeg må trekke ut i løpet av et år så løsningen trenger ikke være effektiv, men bør fungere uten "blod svette og tårer" for 6,5*55, 308 og 45-70.

 

Vurderer denne: RCBS Pow'r Pull Impact Bullet Puller som ligger på ca 200kr. Relativt rimelig - men det kan være dyrt å kjøpe billig om jeg alikevell må investere i en collet puller i etterkant.

Link to comment
Share on other sites

Har vært hardnakket kulehammer fans i mange år. Men har knust 4 hammere i løpet av det siste året. Da har jeg brukt blybarrer og ambolt delen på skrustikka. Den første jeg hadde var en Qinetic ett eller annet, den fikk jeg av parabellum i sin tid. Begynte nyåret med et krutt regn da den knustes etter mange års iherdig banking. Bestilte tvert 2 nye fra midway. RCBS og Frank arsenal. Begge virket dålig, det kom krutt korn opp mellom hylsa og hylseholderen. Ødela begge i løpet av kort tid. Gravde fram min gamle RCBS kule uttrekker og brukte den en stund, men synes den var litt hardhent med mantelen på de tynne varmint kulene. Bestilte 2 stk nye Qinetic fra Sinclair og samtidig Hornady sin uttrekker. Den ene Qinetic en ble også knust den andre gav jeg bort for hornady kuleuttrekkeren er det beste jeg har prøvd. Ligger stand by i en Hornady lock`n load bushing.

Anbefales.

Har med andre ord gått veien.. :D Så er det kompiser som banker nato kuler ut med div kulehammere og har ingen problemer. Tydeligvis har jeg heldigvis ennå noe å lære.

Link to comment
Share on other sites

Vurderer denne: RCBS Pow'r Pull Impact Bullet Puller som ligger på ca 200kr. Relativt rimelig - men det kan være dyrt å kjøpe billig om jeg alikevell må investere i en collet puller i etterkant.

 

Hei! Har den modellen selv og har brukt den til mange hundre patroner uten noen problem. Det du må huske på er at du skal slå den mot noe som ikke er direkte hardt. Altså f.eks. en høggstabbe = supert resultat......... Betonggulv = dårlig resultat.... ;)

Link to comment
Share on other sites

jeg har ingen problem med kulehammer. de fleste tviholder på hammeren, hold heller hammeren løst i håndtaket og la farten gjøre jobben.

dunk på en plankestubb(4X4 bjelke feks) som du har stående på langs. da holder hammern i årevis.

 

 

hammer er kjappest om du bare skal dunke ut 2-3 patroner, du sparer tiden med å skru ut die, inn med uttrekker, ut med uttrekker og inn med die igjen.....

men har du mange(10 eller flere) så er uttrekker die å foretrekke.

 

jeg har beggedeler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...