Jump to content

Nye prototyper fra Brusletto


Metallurgen

Recommended Posts

Brusletto har planer om å utvide markedet sitt, og har fått designet disse:

brusletto1.jpg

Trykk på denne for hele bildet:

http://www.universitetsavisa.no/getfile ... letto1.jpg

Fulltange, totallengde 23-24 cm, 5-6 mm tykt gods, canvasmicarta og/eller valbjørkskaft, planen er å bruke Chipper verktøystål.

Den blir vist fram på forhandlermesser disse dagene, og om de får bestilling på fler enn 500, kommer den/de i produksjon.

 

Det står litt om de i denne artikkelen:

http://www.universitetsavisa.no/ua_lesm ... 2.54527207

 

Dette vil være en super anledning til å kunne kjøpe CNC-maskinerte blikkplater fra en norsk bedrift, isteden for alt det amerikanske og japanske rælet! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hvis den kommer i produksjon, så regnet de med å kunne levere den i mars-april.

 

Chipper er et verktøystål med 0,5% karbon, 8% krom, 1,5% molybden og 0,5% vanadium. Hardheten vil ligge på 58-60 HRC. Chipper har en grei slitasjemotstand, en viss korrosjonsmotstand, og er svært seigt.

 

Skal se om jeg får lagt ut litt fler bilder. :)

Link to comment
Share on other sites

Tanken er at den skal tåle veldig mye "juling".

 

Prøvestav herda til 61 HRC i samme tykkelse som prototypene:

test-br

Etter bøyetesten:

stav-br

 

Brusletto kommer antagelig med mer rundt dette om den kommer i produksjon.

Det har vært snakk om litt testing, så får se hva de får til.

Kunne jo vært interessant å kjørt samme test som Fallkniven. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ser jo brutalt ut! Brusletto burde vel også kunne herde disse til 61 HRC da?

 

Spørs om ikke Fällkniven må se seg slått på dette pkt, men hva med eggholdbarheten? Hvordan vil Chipper komme ut vs. VG10 her?

 

61 blir nok litt vanskelig fabrikkskala, jeg vil anta at 59-60 HRC blir hardheten. Jeg bruker en kjølemetode som er vanskelig å få til i produksjon.

 

Slitasjemotstanden er lavere på Chipper. Dette var avveiningen mot den høyere seigheten.

Chipper har derimot høyere eggstabilitet, og vil kunne slipes spissere.

 

Gratulerer metallurgen / Fredrik, det må være særdeles hyggelig å få realisert noe av ideene sine på denne måten.

Tror jeg MÅ HA en jeg også :mrgreen: Blir de første 500 nummerert kanskje :wink:

 

Takker, det er ganske spennende. :)

Er ingen planer om nummerering av hva jeg har hørt, men kan jo ta det videre.

Disse er jo ikke tenkt til å være "safe queens". :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nei dæffen, så artig. :D Gratulerer, Metallurgen!

 

Er ingen planer om nummerering av hva jeg har hørt

Joda, de første 500 skal nummereres. Det har jeg lest et sted (noe jeg har skrevet selv). Bare for å være klinkende krystallklar og absolutt imperativ:

 

JEG SKAL HA NR. 007. :)

 

Please?

Link to comment
Share on other sites

Spennende at Norske fabrikanter begynner å se til utlandet.

 

Nå må det jo sies at det er de færreste som egentlig trenger all kniven de kjøper (Slike som meg, for å ha det klart, her jeg sitter på kontoret med en Spyderco med karbonfiber håndtak og ZDP-189 blad), men det er ofte det man ender med å kjøpe. Og det er vel ingen tvil om at det er best å kjøpe Norsk :P:D

 

Finnes det noen indikasjon på pris på disse?

 

Gratulerer og takk til metallurgen som åpenbart gjør en betydelig innsats!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

2.500,-, noe stiv pris, men blir de første 500 nummererte, er det garantert ei OK investering (ikke så mye som er det i disse dager!).

 

De fleste Brusletto/Helle-knivene er "nesten" - litt for mye preget av tollekniv-tradisjonen. Denne ser derimot ut til å være kompromissløs - dette er en JAKTkniv!

 

Kan jeg bestille nr. 366?

Link to comment
Share on other sites

2.500,-, noe stiv pris, men blir de første 500 nummererte, er det garantert ei OK investering (ikke så mye som er det i disse dager!).

 

De fleste Brusletto/Helle-knivene er "nesten" - litt for mye preget av tollekniv-tradisjonen. Denne ser derimot ut til å være kompromissløs - dette er en JAKTkniv!

 

Kan jeg bestille nr. 366?

 

Mulig den fungerer bra som jaktkniv, men hovedtanken var en kraftig tur/overlevelseskniv, som også kunne være et greit alternativ til samekniven for forsvaret og andre. Stålvalget i denne er valgt for seighet, og er ikke nødvendigvis det stålet som ville vært valgt i en ren jaktkniv. Disse blir antagelig litt tyngre og er tykkere i godset enn hva som er ideelt i en jaktkniv også, men her er det jo sikkert litt forskjellige meninger.

 

Men du har rett i at det ikke er noe preg av tolleknivtradisjonen :mrgreen: , bortsett i fra valbjørkskaftet på den ene modellen.

 

Uklart om det blir nummerering, men om det blir det, skal jeg prøve å få videreført ønskene.

De etser logo på bestilling (vet ikke krav til størrelse på bestilling), så en egen kammerversjon er jo en annen mulighet. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ikke overbevist om at dette blir noen suksess utenfor menigheten Met.

 

-for dyr, noen på Brusletto kommer til å få sparken for dette prosjektet, vi kan kjøpe disse knivene for null og nix etterpå...

-for tykt blad til å skjære brødskiver

-ikke noe definert NORSK bruksområde "survival" er kamuflasje for Kampkniv over there, og DETTE er en kampkniv, bladspissen henger eller den er en Pessimist som vi sier i knivkretser - ubrukbart til vilt, en tar hull på vomma

-bladet er for BREDT til å brukes på jakt.

-bladet er for kort og lett- tross alt - til å brukes til småvedhogst som en god samekniv.

-Skullcrusheren bak på grepet taler sitt tydelige språk, dette er ikke norsk fjellkniv, det er en kampkniv som bygger på den oppskrytte Rambo-tradisjonen fra søøst-asia romantikken fra Vietnamtidens USA.

-Dessuten finnes det 20 - 30 nesten helt identiske å få kjøpt fra USA etter hva jeg kan se, så noe stort og orginalt designarbeid har vi ikke med å gjøre.

 

Nei takk.

Link to comment
Share on other sites

:shock:

 

Ikke overbevist om at dette blir noen suksess utenfor menigheten Met.

 

-for dyr, noen på Brusletto kommer til å få sparken for dette prosjektet, vi kan kjøpe disse knivene for null og nix etterpå...

Tvilsomt. Det blir ikke produsert en kniv der, om ikke halvparten allerede er bestilt.

De er vist på flere salgsmesser, og tilbakemeldingen var svært god.

-for tykt blad til å skjære brødskiver

Nope, høy slipfas.

-ikke noe definert NORSK bruksområde "survival" er kamuflasje for Kampkniv over there, og DETTE er en kampkniv,

Som nevt tidligere, et kortere alternativ til samekniv.

Og med den bredden på bladet, vil det ikke være noen ideel kampkniv (vanskelig å stikke med). En feltkniv derimot, vil den fungere bra som.

bladspissen henger eller den er en Pessimist som vi sier i knivkretser - ubrukbart til vilt, en tar hull på vomma

Det er motsatt. De fleste foretrekker droppoint for å minske faren for hull på vomma.

Og "henger"/"pessimist" blir brukt når hele bladet henger skrått i forhold til skaftet, altså dårlig skafting, ikke om droppoint.

-bladet er for BREDT til å brukes på jakt.

Nope, bladbredden er ikke tilfeldig. Dette er en god bredde på jaktkniv.

-bladet er for kort og lett- tross alt - til å brukes til småvedhogst som en god samekniv.

Stemmer absolutt ikke. Tykkelsen på godset kombinert med at man kan holde skaftet med to fingre (som med en samekniv), vil dette gå fint. (Se punkt nedenfor for tykkere tre.)

-Skullcrusheren bak på grepet taler sitt tydelige språk, dette er ikke norsk fjellkniv, det er en kampkniv som bygger på den oppskrytte Rambo-tradisjonen fra søøst-asia romantikken fra Vietnamtidens USA.

Du mener metallet som stikker ut for å slå på når man hugger tre?

Ikke noe skullcrusher det nei. Det er for å unngå å ødelegge skaftet.

Denne detaljen vil du også finne på noen av Fallknivens modeller.

Tror du leser litt mye blade/knife illustrated. :mrgreen:

-Dessuten finnes det 20 - 30 nesten helt identiske å få kjøpt fra USA etter hva jeg kan se, så noe stort og orginalt designarbeid har vi ikke med å gjøre.

Har du bilder av disse?

(Med tanke på at de fleste knivmakere i Norge baserer seg på kopiering, er dette faktisk ganske originalt. Skal man konstruere en funksjonell kniv, så bruker man detaljer som fungerer, og de fleste av disse er allerede brukt. Du kan prøve så mye du vil å lage en helt unik kniv, men er den funksjonell, så har noen allerede lagd den.)

 

Dette er i tillegg et norsk produkt, og er et fint tilbud til de som foretrekker norskprodusert framfor kinesisk/amerikansk.

Nei takk.

Jeg hadde ikke regna med du ville være interessert. :wink:

Du får heller kjøpe den Kinesiske kopien, når den kommer.

Link to comment
Share on other sites

Uklart om det blir nummerering, men om det blir det, skal jeg prøve å få videreført ønskene.

De etser logo på bestilling (vet ikke krav til størrelse på bestilling), så en egen kammerversjon er jo en annen mulighet. :wink:

Det hadde vært kjempebra! Jeg kan oppbevare den sammen med Sluttstykke T-skjorten min :wink:

Men gratulerer! Ser veldig fin ut! Aner du noe om vekta?

Link to comment
Share on other sites

-bladet er for BREDT til å brukes på jakt.

Nope, bladbredden er ikke tilfeldig. Dette er en god bredde på jaktkniv.

 

 

Dette fundere jeg litt på. At et bredt blad er godt til feks, flåing og muligens enkelte operasjoner inne kjøttskjæring samt kanskje også til åpning av dyret er jeg med på, men hvordan vil det fungere til feks.å "ringe rævhøl" på elg, for ikke å si mindre dyr, med såpass bredt blad?

Link to comment
Share on other sites

kniven er sikkert bra, men jeg ser på prisen som noe stiv.

spørs hvor mye bedre stålet er enn vanlig stål. å hvor mye bruk man har for det i den virkelige verden hvor man mister kniver like ofte som man sliter de ut..... ;)

 

du vet, kan du få 5 strømeng for prisen av en slik, eller 5 cold steel.... så blir den neppe noen kniv for almuen ;)

Link to comment
Share on other sites

Nei takk.

Jeg hadde ikke regna med du ville være interessert. :wink:

Du får heller kjøpe den Kinesiske kopien, når den kommer.

 

Kinesisk? Nope jeg holder meg til Eka jeg, det er flotte kniver fra en fortsatt levende og sammenhengende svensk knivtradisjon.

 

De har en FLOTT modell, som er mye finere enn din (na na na...) med dobbelt blad: bukåpnerblad og flåkniv. Godt stål er det også: lynkvass og holder seg godt. Jeg har enda ikke måttet sette den opp.

 

Bladet er laget slik at man vipper fram det bladet en trenger, bukåpner eller flåkniv, det som ikke brukes ligger da skjult inne i grepet. Ettersom jeg bare skal fli ut vilt (ikke akkurat som å jobbe på slakteri i skogen, så belastningen er minimal) er dette MER enn solid nok, ikke trenger jeg å bøye stålet i 90 grader heller for å bevise noenting, er dette en genial løsning.

 

Min versjon er den første, og har ikke bladlås, slik jeg forstår det selger Jaktdepotet en nyere versjon med bladlås, den må være ideeell, også er den visst litt billigere enn min versjon (Jaktdepotet har GODE tilbud!) og bare 1/3 av prisen av din.

 

Så valget burde gi seg selv for de fleste.

Link to comment
Share on other sites

Dette fundere jeg litt på. At et bredt blad er godt til feks, flåing og muligens enkelte operasjoner inne kjøttskjæring samt kanskje også til åpning av dyret er jeg med på, men hvordan vil det fungere til feks.å "ringe rævhøl" på elg, for ikke å si mindre dyr, med såpass bredt blad?

 

Det er nok ikke den ideelle jaktkniven (og det var ikke tanken med designet heller), men i forhold til mye av det som finnes av jaktkniver, trenger den ikke være så dum. Om den funker til "ringing av rævhøl", skal jeg ikke si noe om, men spissen og bladbredden er ikke så forskjellig fra Brusletto Hunter.

 

Prisen på kniven er mer enn gjennomsnittspersonen vil bruke på en kniv, som høggern nevner, så dette blir uansett noe for de litt mer interesserte. :D

Link to comment
Share on other sites

Prisen på kniven er mer enn gjennomsnittspersonen vil bruke på en kniv, som høggern nevner, så dette blir uansett noe for de litt mer interesserte. :D

det er sant. men de som virkelig er intressert vil kunne kjøpe en slik kniv. å om en er så god som det kan virke som, kan det være den er verdt penga :wink:

for spesielt intresserte :D

Link to comment
Share on other sites

Dette fundere jeg litt på. At et bredt blad er godt til feks, flåing og muligens enkelte operasjoner inne kjøttskjæring samt kanskje også til åpning av dyret er jeg med på, men hvordan vil det fungere til feks.å "ringe rævhøl" på elg, for ikke å si mindre dyr, med såpass bredt blad?

 

Det er nok ikke den ideelle jaktkniven (og det var ikke tanken med designet heller), men i forhold til mye av det som finnes av jaktkniver, trenger den ikke være så dum. Om den funker til "ringing av rævhøl", skal jeg ikke si noe om, men spissen og bladbredden er ikke så forskjellig fra Brusletto Hunter.

 

Prisen på kniven er mer enn gjennomsnittspersonen vil bruke på en kniv, som høggern nevner, så dette blir uansett noe for de litt mer interesserte. :D

 

Hmmm... Dersom bladbredden ikke er så mye større enn på en Hunter så burde vel ringing gå greit å utføre. Har forsåvidt ingen erfaring med Hunter til det formålet, siden jeg er av den klare oppfatningen at Hunteren er en brødkniv og fint lite annet, men den burde funke til det formålet.

 

Pokker! Nå fikk jeg lyst på Brusletto for første gang i mitt liv :oops:

Link to comment
Share on other sites

Pokker! Nå fikk jeg lyst på Brusletto for første gang i mitt liv

Tar midlertidig på meg ansvaret som Mora Mobben® talsmann: Fydda! Kjøp deg Mora Classic i stedet. Verdens beste kniv! :lol:

 

 

Jeg er vell en av de få som har holdt denne kniven i hånden og min vurdering er at dette er en kniv jeg gjerne kunne ringa rævhøl med eller brukt til å skjære brød, riktig nok helst i omvendt rekkefølge.

Det er en kraftig kniv som det går ann å stole på, men dermed og mindre egna til pirkoppgaver som for eksempel å anal lobotomere rådyr. Kniven fortjener etter min mening absolutt livets rett, og er et spennende tilskudd til en nisje dominert av joikesabeler.

 

Mora Mobben®, Brusletto Hunter Banden® og 6,5-Mafiaen® er registrert som varemerker av Landsforeningen for Snever- og Trangsynte.

Link to comment
Share on other sites

Pokker! Nå fikk jeg lyst på Brusletto for første gang i mitt liv

Tar midlertidig på meg ansvaret som Mora Mobben® talsmann: Fydda! Kjøp deg Mora Classic i stedet. Verdens beste kniv! :lol:

 

 

Jeg er vell en av de få som har holdt denne kniven i hånden og min vurdering er at dette er en kniv jeg gjerne kunne ringa rævhøl med eller brukt til å skjære brød, riktig nok helst i omvendt rekkefølge.

Det er en kraftig kniv som det går ann å stole på, men dermed og mindre egna til pirkoppgaver som for eksempel å anal lobotomere rådyr. Kniven fortjener etter min mening absolutt livets rett, og er et spennende tilskudd til en nisje dominert av joikesabeler.

 

Mora Mobben®, Brusletto Hunter Banden® og 6,5-Mafiaen® er registrert som varemerker av Landsforeningen for Snever- og Trangsynte.

 

Heller Mora classic enn Hunter ja :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Pokker! Nå fikk jeg lyst på Brusletto for første gang i mitt liv :oops:

 

Regner det var disse modellene du siktet til, så tar det som et kompliment. :D

 

Det kan du trygt gjøre for det var akkuret disse jeg siktet til :D

 

Har aldri fått helt sansen for sortimentet til Brusletto tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Pokker! Nå fikk jeg lyst på Brusletto for første gang i mitt liv

Tar midlertidig på meg ansvaret som Mora Mobben® talsmann: Fydda! Kjøp deg Mora Classic i stedet. Verdens beste kniv! :lol:

 

 

Jeg er vell en av de få som har holdt denne kniven i hånden og min vurdering er at dette er en kniv jeg gjerne kunne ringa rævhøl med eller brukt til å skjære brød, riktig nok helst i omvendt rekkefølge.

Det er en kraftig kniv som det går ann å stole på, men dermed og mindre egna til pirkoppgaver som for eksempel å anal lobotomere rådyr. Kniven fortjener etter min mening absolutt livets rett, og er et spennende tilskudd til en nisje dominert av joikesabeler.

 

Mora Mobben®, Brusletto Hunter Banden® og 6,5-Mafiaen® er registrert som varemerker av Landsforeningen for Snever- og Trangsynte.

 

Heller Mora classic enn Hunter ja :mrgreen:

 

He he, dersom Brusletto HUNTER er det denne nye kniven skal måle seg mot da er det nesten ikke håp:

 

Hunters nisje er å være konfirmantgave fra en fjern onkel........

 

Nei da tar vi heller turen til gullsmeden og kjøper en gavekniv der, billigere blir det og MED gravert navn!

 

Jeg ville ikke nevne Mora da, for det er jo et VERKTØY det.....

 

Når det blir snakk om kniv, så sier noen enkle observasjoner på Rema marked meg at for tiden er en tolleknivkopi under det feiende navnet Home Fighter, komplett med 100mm blad og plastiukkslire norges mest solgte kniv. Sammenlignet med jakt og verktøysbutikker rundt her, selger Rema ut 30-pakning etter 30-pakning med slike kniver til 30 kroner stykket, mens Brusletto, Helle og Martiini og til og med Mora bare står eller ligger og venter i hyllene....

 

Vanlig folk har sikkert skjønt hva som er kniv-verdenens ekvivalent til batteridriller fra Kina: kjøp en ny billigkniv for hver jobb, før eller siden begynner du å finne dem igjen, etter hvert som du vender tilbake til steder du har jobba i huset tidligere, og da har du kniv(er) resten av livet!

Link to comment
Share on other sites

Ikke la denne tråden skli ut, i enda en morakniv mot røkla tråd.

:arrow: Keith: Jeg tror de fleste har fått med seg hva slags kniver du foretrekker. Lag gjerne en egen tråd om det, men vær så vennlig å ikke besudle denne tråden med det. Her diskuteres det de nye prototypene til Brusletto, ikke hva slags kniver som er billig på Rema

Eirik

Moderator

Link to comment
Share on other sites

Er det tatt noen bestemmelser om navn på knivene/knivserien?

 

"Ty". Fra norrøn mytologi. Han som mista arma i kjeften til Fenrisulven.

:)

 

(Brusletto Hunter er forøvrig den mest solgte norskproduserte knivmodell med god margin.

Nærmere 700 000 solgte, om jeg ikke husker feil. Basert på et Puma-design. :) )

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
  • 7 months later...
  • 7 months later...
  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...