Jump to content

Landsskytterstevnet 2013


icecool

Recommended Posts

logo_LS2013_NY.jpg

 

Hvem skal dit?

 

Har studert terminlisten å funnet ut at det er 10 bane stevner og 1 felt stevne på en uke rett før ls i området rundt Oppdal

trippel stevne surnadal hjelmen bæverdalen

felt og bane heim-hemne

norgescup stevner sunndal rennebu og budal

bane stevne kvikne lonås og fåset

 

Så her er det muligheter for å skyte seg i form før det blir alvor på Oppdal :D

 

Nytt løp noen timer ved ladebenken og mye trening først så blir dette bra 8)

Link to comment
Share on other sites

Oppdal er den fineste landsstevnearrenaen! Dit kan man reise med tog, fly (? - Røkke-plassen?), buss eller bil (verre med båt!), og fra skyttercampen er det gangavstand til både baneskytinga, feltrunden, salgsområdet, fritidsområdet og sentrum på Oppdal.

 

Det blir nok tur dit, ja, ikke minst (som vanlig!) for å forsøke å rette opp begredelige resultater fra i fjor. Og min oppfordring går til alle "Kammer"-ater med tilknytning til DFS: Delta, og få med deg skyttere som ikke er aktive i DFS! Skyteprogrammet i klasse 1 og 2 er ikke verre enn at alle med alminnelig gangsyn kan gjennomføre det. Og i de klassene trenger man ikke Sauer - det holder med de "pensjonerte" Krag- eller M/67-ene!

 

Landsskytterstevnet er årets anledning for skyttere til å få positiv PR om skyttersport. En kraftig økning i deltakertallet kan være vårt svar til alle som bruker 22/7 eller skolemassakre til å angripe skytteraktiviteter!

Link to comment
Share on other sites

Tar dere turen til Surnadal 27.7-28.7 da?

Surnadal og Hjelmen har vanlig 35skudd mens Bæverdalen har 1/4 match 3 10skudds serier på åpen skjerm og god tid med vanlig omgang på åpen skjerm.

 

Skal være med å arangere Surnadals stevnet en av dagene så det blir en travel helg/uke før ls :lol:

Link to comment
Share on other sites

DFS.no og LS2013.no er gode steder å hente info om Landsskytterstevnet.

Takk, men jeg ble dessverre ikke mye klokere.

 

På ls2013.no finner jeg mest info om overnatting, salgsboder og vinterfestival i Oppdal. Det nærmeste jeg kommer noe reglement er en tidstabell.

 

På DFS.no er det en knapp som heter Landsskytterstevnet men den linker direkte til ls2013.no

 

Det er nok bare jeg som nybegynner som ikke har oversikten, men fint om noen kan henvise meg til noen form for reglement.

Link to comment
Share on other sites

oen som vet hvor jeg kan få info om hvem som kan delta, reglement, hvilke klasser for hvilke skyttere etc?

LS & DFS i korte trekk.

 

Alle kan delta. Du må melde deg inn i et skytterlag og melde deg på. Godkjente våpen for voksne er Krag Jørgensen og M67 Mauser + mest vanlig Sauer 200STR.

 

Det er 5 klasser for voksne (1, som er en rekrutteringsklasse, og 2-5) + de militære klassene

3 klasser for ungdom (tror jeg), rekrutt, eldre rekrutt og junior

 

Voksne skyter flere programmer, med uavhengig påmelding

- baneskyting, 25+10skudd på 200m, det er denne som leder opp til "Kongelaget", om du har hørt om LS før...

- feltskyting, 30 skudd, feltmessig, 2-600m

- felthurtigskyting, sk. "stupar", 3 mål skal felles på kortest mulig tid, med maks 6 skudd, utgangsstilling stående ved foten gevær

- "Stangskyting", flest mulig treff på 2 figurer på 2x25 sekunder.

 

Ellers, stor fest, 5000 deltakere, 20 000 tilreisende, masse godt humør, mulighet til å komme på TV.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg tillater meg å komplettere noe av det M67 skrev:

Det er 5 klasser for voksne (1, som er en rekrutteringsklasse, og 2-5) + de militære klassene

3 klasser for ungdom (tror jeg), rekrutt, eldre rekrutt og junior

Dessuten 3 klasser for oss "godt tilårskomne" - klasse V55 (55-64 år), V65 (65-72 år) og V73 (fra 73 år). Hvis du er "nybegynner" over 54 år, anbefaler jeg at du skyter i klasse 1 - vi grinebiterne i veteranklassene skyter forbasket godt!
Voksne skyter flere programmer, med uavhengig påmelding

- baneskyting, 25+10skudd på 200m, det er denne som leder opp til "Kongelaget", om du har hørt om LS før...

Klasse 1 skyter 25 skudd liggende, klasse 2 og V-55: 5L - 5K - 5L - 6K+4L. Klasse 3 - 5 skyter 5L - 5S - 5L - 3S+3K+4L. Det er bare kl. 3 - 5 som kvalifiserer for "Kongelaget" (og mesterskapsmedaljene).

 

Rekrutteringsklassene og V65 - 73 skyter på 100 meter, kl. Junior (16 - 17 år) samme program som kl. 2 og V55, de øvrige bare liggende.

- feltskyting, 30 skudd, feltmessig, 2-600m

- felthurtigskyting, sk. "stupar", 3 mål skal felles på kortest mulig tid, med maks 6 skudd, utgangsstilling stående ved foten gevær

- "Stangskyting", flest mulig treff på 2 figurer på 2x25 sekunder.

Dessuten ei "minneskyting", 6 skudd på starten av feltløypa. Og i hver av disse 5 skytingene blir 1/3 premiert, (med standardiserte premier - medalje på "minneskytinga", sølvbeger på de øvrige skytingene) klassevis - så som oftest kommer man heim med en premie eller to (men i løpet av 36 landsstevner har jeg også kommet heim uten premie!).

Feltskytingen for rekrutteringsklassene og V65 - 73 er på 100 meter mot små figurer.

 

Dessuten arrangeres NM i skogsløp med skyting under LS - dvs., feltskytingen legges til grunn, og så løper man en stubb etterpå. Også standardpremier i den øvelsen.

Link to comment
Share on other sites

Ikke så artig å stå som nr 5001 på resultatlista...
Ta det med ro, Chiefen - resultatlistene blir satt opp klassevis, og det er sjelden mer enn 1000 deltakere i hver klasse :mrgreen: !

 

Som jeg skrev i innlegget over her - man har 5 muligheter til premie, og som oftest gjør man det litt under pari i en øvelse - og litt bedre enn ventet i en annen - og får et sølvbeger. Dessuten får alle et "deltakermerke" - og så kan man jo kjøpe årets LS-krus (det har jeg hvertfall fra hvert LS jeg har vært på).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Klart vi skal avgårde. Var Oppdal jeg starta min LS karriere. Den gang var jeg eldre rekrutt skytter, i år har jeg forvilla meg oppi klasse 5 etter 244poeng, 241 og 240 som de tre beste stevnene jeg skøt i fjor. Makan, har ingen ting der å gjøre, men men. Gøyt skal da bli lell!

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Kanskje jeg skulle pussa støvet av den flotte banekragen jeg har stående og tatt meg en tur ?. Har ikke skutt siden klasse indelingen var 1-4 hvor jeg slkøyt i 4 klasse endel år. Oppdal er jo et flott sted på alle måter så bare turen dit var vel verd hele LS. Men desverre så blir det vel bare med tanken som så mye annet :( .

Edited by graahund
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Oppdal blir mitt første LS siden 2006. Etter noen nesten skytefrie år er det på tide å prøve seg igjen, men nå nede i klasse 2 fra tidligere klasse 3. Skal også delta på militært NM med AG-3.

Ambisjoner? Egentlig ikke. Kanskje jeg får et beger eller to med litt flaks.

Link to comment
Share on other sites

Tar dere turen til Surnadal 27.7-28.7 da?

Surnadal og Hjelmen har vanlig 35skudd mens Bæverdalen har 1/4 match 3 10skudds serier på åpen skjerm og god tid med vanlig omgang på åpen skjerm.

 

Skal være med å arangere Surnadals stevnet en av dagene så det blir en travel helg/uke før ls :lol:

 

Jeg deltok på alle de 3 stevnene. Spesielt artigt med 1/4-matchen. 475 første gang eg prøver det er jeg fornøyd med selv om det ble en tiendeplass. 3 flotte arrangører :-)

Link to comment
Share on other sites

Tar dere turen til Surnadal 27.7-28.7 da?

Surnadal og Hjelmen har vanlig 35skudd mens Bæverdalen har 1/4 match 3 10skudds serier på åpen skjerm og god tid med vanlig omgang på åpen skjerm.

 

Skal være med å arangere Surnadals stevnet en av dagene så det blir en travel helg/uke før ls :lol:

 

Jeg deltok på alle de 3 stevnene. Spesielt artigt med 1/4-matchen. 475 første gang eg prøver det er jeg fornøyd med selv om det ble en tiendeplass. 3 flotte arrangører :-)

 

Jeg var surrehuet som satt i påmeldingen på surnadals stevnet lørdagen. Så jeg har sikkert prata med deg.

Link to comment
Share on other sites

NRK sender hele 11 timer og 35 minutter fra LS 2013. Nytt i år er egen sending om prinsessekampen.

 

 

Onsdag 7. august:

1000 - 1330 (NRK 2) Klasse 5 - Innledende baneskyting

1330 - 1840 (NRK 1) Klasse 5 - Innledende baneskyting

2015 - 2045 (NRK 1) Klasse 5 - Oppsummering fra dagens skyting

 

Torsdag 8. august:

1810 - 1840 (NRK 1) Prinsessekampen

1955 - 2050 (NRK 1) Kongelaget

 

Fredag 9. august:

2000 - 2055 (NRK 1) Stang- og felthurtigfinale

 

http://www.dfs.no/landsskytterstevnet/aktuelt-na/reportasjer/2013/nrk/

 

Bare kl5 og finalene som får tv dekning.

 

Søbare skytetider om det er noen spesielle du vil følge med på: http://www.dfs.no/landsskytterstevnet/aktuelt-na/skytetider/sok-pa-navn-ls/

Resultatservice og live visning: http://www2.landsskytterstevnet.no/2013/web/index.html#

Live webkamera fra skytebanen: http://www.opdalingen.no/lokale_nyheter/article6776028.ece

Skyter radio på web har jeg ikke kontrol på ennå.

Link to comment
Share on other sites

WEB-TV og NRK på LS Arenaproduksjonen på LS vil i år bli levert direkte på web-TV fra start til slutt - over 100 timer. I tillegg vil NRK lage egne sendinger på TV i 11 timer og 35 minutter.

 

http://www.standplass.no/artikkel.php?id=707

http://new.livestream.com/landsskytterstevnet/ls2013

 

Skyter radioen bli på Radio e6 sin frekvens. webradio:http://oppdrift.opp.no/radioe6.html

 

Edit: link til livestream

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Forteltet til den gamle Rico-Hi-Ace'en berget i vinden - et av to fortelt som sto igjen på den campen etter uværet.

 

I dag har jeg vært og skutt Stang og stuper i V65. Det gikk trått begge steder - men det ser likevel ut til å bli to beger til i samlinga. Den teller nå nærmere 50 begere - men så er det også landsskytterstevne nr 37. Jeg har ikke skutt felt på alle, så det har vel "bare" vært mulig å få 70 begere.

Link to comment
Share on other sites

I dag har det vært ca 9 timer med spennende og imponerende skyting på NRK.Selv om vi Dfs`ere har lett for å bli uglesett her på kammeret,håper jeg alle som har en hobby der våpen benyttes ser verdien av tv sendingene fra landsskytterstevnet :wink:

Jeg har aldri vært DFS skytter, men jeg og resten av familien synes det er stas å se på og ikke minst mye imponerende skyting! :-D

Link to comment
Share on other sites

I dag har det vært ca 9 timer med spennende og imponerende skyting på NRK.Selv om vi Dfs`ere har lett for å bli uglesett her på kammeret,håper jeg alle som har en hobby der våpen benyttes ser verdien av tv sendingene fra landsskytterstevnet :wink:

 

Hele familen foran skjermen fra kl. 18:10 i dag. Utrolig spennende!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...