Jump to content

Beste presisjons kule til Sako Trg 22 308W ?


Kallek

Recommended Posts

Har søkt på dette, og ser at Laupa scenar 155 grains blir anbefalt av mange.

Er det andre kuler som er bedre som jeg bør prøve ?

 

Har hylsemerket noe å si på presisjonen ? Bruker norma hylser nå, men vil det

gjøre noen forskjell å bytte til Laupa ?

 

Hvor stor friflukt bør jeg bruke til feks scenar 155 grains ? Er det best å bruke

den patron lengden som er oppgitt i ladetabellen ?

 

På forhånd takk :)

Link to comment
Share on other sites

Her er det bare å prøve seg frem! Gode kuler er ofte 168gr HPBT av diverse slag, bl.a. Sierra MK og 167gr Scenar. Det meste går godt i denne rifla! Tror ikke du vil merke forskjell på hylser - Norma er god kvalitet. Det eneste er å bruke hylser fra samme LOT og hvis du gidder kan du veie de og sortere på vekt. Jeg brukte kort friflukt på mine ladninger 0,5mm fra bommene.

Link to comment
Share on other sites

Har søkt på dette, og ser at Laupa scenar 155 grains blir anbefalt av mange.

Er det andre kuler som er bedre som jeg bør prøve ?

Det fins jo 7000 forskjellige kuler, om du "bør" prøve dem er det bare du som kan svare på. Lapua Scenar er ei av de beste kulene som fins til presisjonsskyting. Det kan hende at løpet ditt ikke liker dem, men de vil trorlig likevel gå meget bra, bare ikke fantastisk. Det må du prøve for å finne ut. Jeg ville prøvd 155 før alle 167-168 kulene, mest fordi den har bedre formfaktor og altså vil ha bedre ytelser enn 167 Scenar og 168 SMK, og fordi jeg aldri har hatt annet enn god presisjon med den. 168gr Nosler CC er ei grei kule som oftest går godt, men som har endel dårligere BC - men den er billig. 167 Scenar går nesten alltid godt, men har også dårligere BC, det samme gjelder 168SMK, den slutter dessuten å virke et sted mellom 6 og 800m.

Velg ei kule og prøv, prøv ei anna dersom den ikke virker. Svære testprogram for å finne Den Beste Kula™ blir som regel mye frustrasjon, og lite reell nytte, for alle kulene som er nevnt er topp kuler.

Last opp 47-48grs N550 og sett 155gr Scenar til 71mm og skyt...

 

 

Har hylsemerket noe å si på presisjonen ? Bruker norma hylser nå, men vil det

gjøre noen forskjell å bytte til Laupa ?

Om du bruker Sellier og Bellot og Remington hylser ukritisk så vil det ha betydning for presisjonen, men på et nivå som sjelden oppnås i praksis uansett. Mellom Norma og Lapua skiller det ikke så mye at jeg tror det kan dokumenteres, begge disse lager hylser som er ekstremt mye jevnere enn konkurrentene. Men det er mindre jobb med Lapua-hylser i lengden, og de holder lenger uten stell... Man kan også til en viss grad lade hardere i Lapua, eller de holder lenger enn Norma ved hard lading iallefall.

 

Hvor stor friflukt bør jeg bruke til feks scenar 155 grains ? Er det best å bruke

den patron lengden som er oppgitt i ladetabellen ?

Ja. Det er generelt best å bruke den patronlengden som er oppgitt. 70-72mm vil et godt kompromiss mellom alt mulig. Det går an å eksperimentere med settedybde men jeg har aldri funnet noen grunn til å gå videre med det.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Min gull ladning var med 155 grain Scenar kulen, og vil anbefale denne. Når det gjelder friflukt, så må du måle kammeret for å finne ut av det, så må du prøve deg frem til hva som gir best presisjon. Men jeg hadde 1 mm friflukt og gav meg meget god presisjon.

 

Andre gode kuler er Berger, men disse koster 2 hakk mer. Da er det bedre med Lapua som koster mindere og du kan skyte mer. :wink:

 

Når det gjelder hylser, så bruker jeg selv Norma, men kommer jeg over Lapua så foretrekker jeg disse. Og som UltimaRatio nevner, så kan en vektsortering av hylser bidra til å krympe presisjonen et hakk til.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er fersk, trenger du å skyte mye pluss teste div kruttyper og vekter. Har prøvd N140, N150 og nå N540 med 155 grs NCC og 0,5 mm friflukt. Har jobbet opp mot maksladningene fra både nosler og vith. tabellene med denne kula. Erfarer at hastighetene ikke er der helt, så vurderer å gå over tabellmaks?? Lå i helga og skøyt leirduer på 3-400m(traff hver gang). Samlet 30mm på 300m som beste samling men spredte seg kun i høyde(ES=15m/s :oops: ) 44grs N540 +0,5mm ff ga kun 770m/s. Har planer om å øke 46grs for å nærme meg 830m/s.

 

 

For ordens skyld:Ja, skyter Trg-22 :D

 

 

NCC 155grs er BILLIG og bra(nok) :wink:

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=29423851" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

 

AS

Link to comment
Share on other sites

Har en ladning med 155 Scenar som jeg vet har funket bra i hvertfall 4 stk TRG-22er.

 

Lapua hylser

44 grs N-150 (begynn gjerne litt under, som ved alle nye ladninger)

COL: 73.5 -74 mm (mål friflukten selv og prøv deg litt frem) Etter ca 4000 skudd ligger jeg på COL 73,8mm med 0.5mm friflukt

Hastighet ligger i område 830+ ved 15'C

5 skudd ligger på rundt 15mm@100m om alt stemmer og sjåføren gjør jobben.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Hvis det er presisjon til 100-200m det er snakk om er ikke dumt å prøve 115gr, 150gr Berger og 125gr Sierra MK, alle flatbase BR-kuler. Jeg har skutt mye med Sierra 125gr blyspiss så hvis matchkingen i samme vekt går bedre er det en nobrainer. 900ms+ og lite rekyl er aldri feil hvis man skyter uten støtte.

Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, Torf said:

Hvis det er presisjon til 100-200m det er snakk om er ikke dumt å prøve 115gr, 150gr Berger og 125gr Sierra MK, alle flatbase BR-kuler. Jeg har skutt mye med Sierra 125gr blyspiss så hvis matchkingen i samme vekt går bedre er det en nobrainer. 900ms+ og lite rekyl er aldri feil hvis man skyter uten støtte.

Takk for veldig nyttig info. Må prøve meg litt fram, vi har laget langholds bane med gonger på forskjellige avstand fra 200m til 900m, men har skjønt at det er en hel vitenskap innenfor balistikk. 

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, M67 said:

Jeg gikk i langholdsmodus når jeg leste TRG 22, men kan legge til 110gr Vmax på det Torf nevner.

Har ikke prøvd dem mye, men fy som den går på 100/200m

 

K

He he såpass, ja den tror jeg må prøves. Har blitt fortalt at jeg ikke skal ha så høyt fokus på utgangshastighet men fokus på samlingen, men er det noe form for gylden middelvei på hva man burde ligge på med tanke på langhold skyting?

Link to comment
Share on other sites

Mine tanker så langt:

 

Skal du skyte langt (og treffe det du sikter på) så er du avhengig av god presisjon.

Samler det 10mm på 100m så kan du gange deg oppover for å se potensialet på lengre hold.

Ettersom vi har en fiende som kalles vind så vil de færreste klare å samle 60mm på 600m, men teoretisk mulig, det er det.

Høy BC (ballistisk koeffisient for kula) kombinert med høy V0 (utgangshastighet ved pipemunning) gir mindre vindavdrift enn lavere verdier på de to nevnte faktorene.

Tyngre kuler har (forenklet sagt) høyere BC enn lette kuler og driver derfor mindre i vinden.

De tyngre kulene gir samtidig lavere V0, som utligner noe av forskjellen, men de vil stort sett drive mindre i vinden enn de lette kulene.

Tyngre kuler gir mer rekyl i børsa som igjen kan gjøre det mer utfordrende å skyte jevnt og på den måten åpne opp samlingene.

 

I ditt tilfelle så ville jeg jaktet på den kombinasjonen som gir best presisjon. Har du flere kombinasjoner som gir like god presisjon hadde jeg valgt den med høyeste V0.

 

Beklager hvis mye av dette var selvsagt for din del, men kanskje kommer det innom noen andre som ser nytten.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, jmosbakk said:

Mine tanker så langt:

 

Skal du skyte langt (og treffe det du sikter på) så er du avhengig av god presisjon.

Samler det 10mm på 100m så kan du gange deg oppover for å se potensialet på lengre hold.

Ettersom vi har en fiende som kalles vind så vil de færreste klare å samle 60mm på 600m, men teoretisk mulig, det er det.

Høy BC (ballistisk koeffisient for kula) kombinert med høy V0 (utgangshastighet ved pipemunning) gir mindre vindavdrift enn lavere verdier på de to nevnte faktorene.

Tyngre kuler har (forenklet sagt) høyere BC enn lette kuler og driver derfor mindre i vinden.

De tyngre kulene gir samtidig lavere V0, som utligner noe av forskjellen, men de vil stort sett drive mindre i vinden enn de lette kulene.

Tyngre kuler gir mer rekyl i børsa som igjen kan gjøre det mer utfordrende å skyte jevnt og på den måten åpne opp samlingene.

 

I ditt tilfelle så ville jeg jaktet på den kombinasjonen som gir best presisjon. Har du flere kombinasjoner som gir like god presisjon hadde jeg valgt den med høyeste V0.

 

Beklager hvis mye av dette var selvsagt for din del, men kanskje kommer det innom noen andre som ser nytten.

Takk for veldig god å enkel forklaring. Skjønner at det mere dreier seg om og finne en god balanse mellom V0 og BC i forhold til avstanden man skyter på, når alt kommer til alt så får man vel ikke i både pose å sekk men må finne noe mitt i mellom ☺

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Skjønner at det mere dreier seg om og finne en god balanse mellom V0 og BC i forhold til avstanden man skyter på, når alt kommer til alt så får man vel ikke i både pose å sekk men må finne noe mitt i mellom ☺

Ikke overtenk det. Lad noe og skyt, lad det samme og skyt mer, skyt mye, og skyt det samme - så lærer du noe.

Du skyter ei toppkvalitetsrifle i verdens enkleste kaliber å få til å gå godt. Og millioner av skyttere har funnet ut hva som er aller enklest å få til å gå godt. Og det du vinner på å fintenke det ihjel er nesten ingen ting. Det er som Goodyear eller Michelin dekk på bilen. Eller Pirelli.. Skal du kjøre Formel 1, og er så god at det betyr noe, så merker du kanskje forskjell.

Problemet til de fleste LH-skyttere er å lære seg å skyte, ikke at kulene deres ikke har nok BC eller nok fart.

 

K

Edited by M67
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, M67 said:

Ikke overtenk det. Lad noe og skyt, lad det samme og skyt mer, skyt mye, og skyt det samme - så lærer du noe.

Du skyter ei toppkvalitetsrifle i verdens enkleste kaliber å få til å gå godt. Og millioner av skyttere har funnet ut hva som er aller enklest å få til å gå godt. Og det du vinner på å fintenke det ihjel er nesten ingen ting. Det er som Goodyear eller Michelin dekk på bilen. Eller Pirelli.. Skal du kjøre Formel 1, og er så god at det betyr noe, så merker du kanskje forskjell.

Problemet til de fleste LH-skyttere er å lære seg å skyte, ikke at kulene deres ikke har nok BC eller nok fart.

 

K

Godt tips å godt reflektert, den tar jeg til meg. Skal forholde meg å prøve å skyte mye med 155gr og 168gr kule å trene på ligge stillingen. Setter stor pris på å få gode tips hær, veldig takknemlig ☺

Link to comment
Share on other sites

"Beste" kuler i .30 er vel Berger? Lapua og Sierra er også bra, men Berger går vel for å være bedre? Sikkert enda bedre kuler å få også men da er vel prisen over det de fleste vil betale :P Ut til 900 meter er det vel 175grs kuler som er det beste? Eller det er kanskje mulig med 155 og 168 grs også?

 

Syns 400 meter er langt nok med .308 og der er det 168grs Sierra MK som er favoritt kula hos meg :) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

168 SMK er kanskje ikke verdens beste langholdskule, men dæven så bra den går på kortere avstander. Faktisk den letteste kula å få til å gå godt jeg har prøvd, den driter fullstendig i alt som heter kruttladning osv. Har hørt erfarne folk si at hvis ikke rifla skyter godt med 168 SMK er det noe galt med rifla..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

168 SMK

Du får ikke bedre presisjon enn du skyter med den heller, men ja. Nosler har en "kopi" som fungerer helt supert og er mye billigere også. Bege har vel et frynsete rykte på de lengste holdene. Her er min erfaring begrenset, men jeg har jo gått i snøen og funnet nedslag 200m for kort når det ble skutt på 1100m med nettopp 168gr SMK..

 

Sitat

Ut til 900 meter er det vel 175grs kuler som er det beste

Er det? Jeg er har skutt 1000 vis av 175g kuler, mest Scenar L og NCC, og bevares, de går godt. De lider jo av "308-syken" (som er en vanvittig vindavdrift for en som er mer vant til å skyte 6.5x55), men de går godt. Best? Aner ikke, 155gr går godt, 190 går godt. Berger 155gr går kanskje bedre enn 155 Scenar? Kanskje? Er det verdt 3kr mer per kule? Kanskje ;)

 

Skulle jeg skutt kun korthold, 100, 200m, så hadde jeg brukt ei av flatbasekulene Torf snakker om, og til 3-500m 168gr SMK tror jeg, eller 168 NCC siden den er såpass mye billigere - eller 155gr Scenar, siden den går akkurat like godt i mine rifler, og har noe mindre rekyl - og vel egentlig mindre vindavdrift også. Men 168, pga ryktet. 1 million amerikanere kan ikke ta feil... 

Siden jeg skyter langhold, så har det blitt 155 og 175, nå er det 155. Hvilken som er best? Faen om jeg vet.

 

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, M67 skrev:

Skulle jeg skutt kun korthold, 100, 200m, så hadde jeg brukt ei av flatbasekulene Torf snakker om

Eller gjort det enkelt. 155grs Nosler CC. Billig og mer enn god nok for de fleste av oss på disse holdene ;) 

 

Selv min gamle M98 som er en NM-149 skarpskytterkopi spiser disse bedre enn jeg greier å utnytte :) 

Edited by Mas-36
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er det samme snurr i trg22 og t3ctr? 

Isåfall er min ctr veldig gla i både scenar og nosler cc 155grain. Mater de med 43,5grain n140. Col 71mm, lager stort sett ett hull når jeg har dagen på 100m.. på 300 har jeg vært nede mot 20mm spredning.. vet ikke hvordan de samler på lengre hold.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

vet ikke hvordan de samler på lengre hold.

Som et "ordinarie svensk dasslock" på 1000m for å sitere en artikkel i Vapentidningen for mange år siden. Iallefall gjør min det med 155gr Scenar. Det er uten vidløftigheter i ladeprosessen, skutt fra tofot og utmark. Regner med det kan pines ned en del med litt TLC på hylser og f.eks. veide kruttladninger. Sikkert noe å hente på skytinga også.

 

K

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, M67 skrev:

Som et "ordinarie svensk dasslock" på 1000m for å sitere en artikkel i Vapentidningen for mange år siden. Iallefall gjør min det med 155gr Scenar. Det er uten vidløftigheter i ladeprosessen, skutt fra tofot og utmark. Regner med det kan pines ned en del med litt TLC på hylser og f.eks. veide kruttladninger. Sikkert noe å hente på skytinga også.

 

K

Tjaa.. fra 20mm til dasslokk kan vel hende,men er vel mer punch i tyngre kuler på lengre hold.. 🙂 men jeg har nok samme skyte og ladeprosessen på mine som du har kan det høres ut til..

 

Link to comment
Share on other sites

Tunge kuler har mer "punch" på kort hold også. Nevneverdig bak rifla. 190gr har jeg skutt en del av, og det krever mer av skytteren enn 155gr, og det er er slitsomt.

At det er mer energi, og spesielt bevegelsesmengde i de tunge kulene (forutsatt høy BC for vekta) er det ingen tvil om, både på kort og langt hold, og det er gøy å lage lyd og bevegelse i gongene... Hvor mye nytte en har av det er mer uklart. Hvor mye mindre vindavdrift de har er også et spørsmål. At de ekstremtunge kulene som noen bruker til F-class og sånt har mindre vindavdrift er utvilsomt, men disse har bare for lite fart til å være praktiske til vanlig langholdsskyting etter min mening, 175 og 190gr er jeg (sett bort fra Bergers svindyre eksemplarer av 185 og 200gr) ikke overbevist om har merkbart mindre drift enn den alle steder tilgjengelige 155gr Scenar?

<20mm grupper på 300m har jeg skutt unntaksvis, men det er ikke vanlig. 30-40-50mm eller mer, er normen på 300m, med 5 skudd. EI dasslokksamling på 1000m er mer vanlig, det er liksom så store de blir.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg så et parti med 198gr 308 på finn men de forsvant før jeg fikk sukk for meg.

155gr tror jeg er forbudt til FTR. Solids var i hvertfall forbudt i England/Bisley.

 

Leser man på amerikanske forumer ser det ut til at noen får det til veldig bra, noen ikke i det hele tatt.

 

Eksempel på noen som får det til:

 https://forum.snipershide.com/threads/308-198gr-flatlines-elr-in-mt-results-from-field.6639490/

 

Ingen importør til Norge.

 

Så er det pris..

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke spesifikke regler om kuler i F T/R. Ikke i noen versjoner av reglene som jeg har lest. Det som går igjen er at kammeret skal være innenfor SAAMI/CIP max og min toleranser.

Engelskmennene lokalt på øya si har derimot mange rare regler omkring banene sine, ikke solids, ikke over kaliber sånn og sånn, men greit hvis du har et eller annet "sertifikat" for å skyte det. Ikke lov med hjemmeladd (noen steder), krav om medlemsskap og permit hit og dit...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nja, jeg har sett diskusjoner om dette på amerikanske fora også.

Hva som er/ble konklusjonen vet/husker jeg ikke.

 

Edit: et kjapt søk viste at monolittiske kuler er forbudt under regelverket til ICFRA (hvis det sier noe)

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Om jeg kan slenge inn et spørsmål her?

Skal til å lade opp for jaktfelt i 30-06 (Kimber 8400 / Zeiss V 3-12x56), og har et par hundre Lapua Scenar 155 grs liggende.
Krutt. N 140, N150, N160, MRP, standard og magnum hetter.
Har noen en grei startladning?
Rekker ikke testing da første stevnet går på søndag, og skyting blir på vanlige jaktfeltskiver opp mot 100 m.

Link to comment
Share on other sites

I gamle dager skjøt jeg mye 30-06 til jaktfelt. Det er vesentlig mindre moment i rekylen fra 150 grs kuler enn av 165/168 og oppover. 

 

Godladningen var den gang 150 SMK foran 60,5-61,5 med Norma 4, på 82,5mm

 

160 har vært godkruttet presisjonsmessig i 30-06. 59,5-60grs ville jeg prøvd med 1mm FF

 

Mange har også brukt ca 51 grs - 150, uten at jeg kan gå god for den

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

ICFRA (hvis det sier noe)

Er en gjeng briter tipper jeg, ingen andre som lager sånne forkortelser - eller kaller det fullbore, det er britisk engelsk, og briter... wouldhavebeens, couldhavebeens, shouldhavebeens, og ikke minst usedtobees - briter..

De styrer vel internasjonal F-class, siden kanerene han nok med seg selv, og britene har som tradisjon å styre...  Det arrangeres EM i F-class, jeg er usikker på om det er under ICFRA, eller om det tilogmed er to EM, et britisk og ett fastlands?

Uansett er det ingenting om kuler i de norske reglene. De er kokt av de amerikanske (NRA) såvidt jeg vet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Det er mange gode tips og erfaringer delt i tråden så langt. Selv har jeg prøvd mange kombinasjoner av kuler, krutt, tennhetter og COL.

Jeg endte opp med 155 gn Lapua Scenar, og N150 krutt, med en hastighet på 845 m/s  (+15 c) med en spredning på 24-30 mm skutt på 300 m.

 Jeg klarer ikke å holde våpenet stødigere når jeg skyter fra tofot, og jeg et mer enn fornøyd . En gang for lenge siden brukte jeg denne landinga da jeg fikk en 2. plass på NM500 og på «NM» langhold.

jeg har erfart at denne Lapua kula trives best med liten friflukt- i mitt våpen. Større friflukt gir slengere -i mitt våpen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...