Jump to content

6x70R og lyddemper?


Ole-Johan

Recommended Posts

En teoretisk fundering for Dere som har erfaring med lyddemping av overlydspatroner:

 

Normas 6x70R har en utgangshastighet på 740 ms med 90 grs kule, og forholdsvis lite hylsevolum. Kruttvekta i fabrikkpatronen tipper jeg ligger på omkring 30 grs med forholdsvis saktebrennende krutt. Målet med demping er mindre støy og forstyrrelse. Patronen er vel rekylfri og presis nok fra før.

 

Hvordan vil denne arte seg med demper? Er det bare tull?

Link to comment
Share on other sites

Gikk lenge å tenkte på å få denne patronen i en tikka 512 kombi. Hadde forlest meg på en artikket i våpen tidningen der de relinet en gammel vakker rook rifle(Brekk rifle med hane) i dette kaliberet. Lest artikkelen? Og en annen artikkel der kunden som var norsk fikk bygd seg et kombi våpen av en Beretta ultra light(men et annet kaliber).Hvordan rifle evne fantaserte du om å få denne patronen i? Holder på å ordne meg ei ny 6mm Br rifle med 40 cm løp og demper.

Det er en grunn til at lyddemperene er såpass populær, feks med et slikt lite kaliber som 6x70 er vil du kunne se innslaget på feks ei gås på ca 200m med en kikkert med 14x forstørrelse i en god skytestilling(liggende). Det er viktig info.

Lyden oppfattes veldig forskjellig alt etter terrenget du jakter/skyter i. Jeg skaut gås nu nylig liggende i våt sand med en 6mm br med demper. Det var vindstille. Og en kjenning jeg møtte 300-400m lengere bort hadde ikke hørt skuddet. Her var det bare slett mark mellom oss.

Skyter en god del skade fugl i forbindelse med oppdrettsanlegg. Ligger da på forings flåter å skyter. Nabo lokaliteten 2km unna har ingen problem å høre når jeg skyter med samme våpen.

Link to comment
Share on other sites

Demper er vel i de fleste tilfellene ødeleggende for ballanse, vekt og utseende. Og med overlydsladning er vel det beste man kan si at den i noen grad gjør jobben for hørselvernet. Øreplugger til 2 kroner gjør samme nytten, uten å virke ødeleggende på våpenets egenskaper. Det er vel slik det er.

 

Jeg har skutt dempet 22 lr. i flere 10-år, og der er selvsagt demping fortreffelig. Problemet er at den ikke engang er lovlig på hare. Jeg skjønner at en grøvere underlydspatron vil gi samme bruksverdi, og da er det greit at den gjør våpenet tyngre, styggere og uballansert. Men jeg er usikker på om jeg vil ta alle problemer og utfordringer et slikt prosjekt gir.

 

Det jeg egentlig tenkte på var om en slik moderat overlydspatron vil være enklere å dempe enn f.eks en 6,5x55? Det er jo nesten bare halvparten så mye krutt i patronen, og kanskje en 6mm boattailkule smeller mindre enn en 6,5mm?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...