Jump to content

Speke i kjøleskap, noen med erfaring?


efalan

Recommended Posts

Leser at det er flere av dere som speker selv og får da selvsagt ikke mindre lyst til å prøve selv. Siden det nå går mot mildere perioder og stabilt ustabilt temperaturer her på østlandet så slår ideen meg om å speke i et kjøleskap. Fordelen er at jeg selv kan sette den temp. som er best. Det som jeg er mer usikker på er luft fuktigheten og fare for råtten luft (Ja det finnes, lukt på lufta neste gang du bytter dekk på sykkelen), Fuktigheten kan kanskje løses med å sette inn en fuktsluker fra Feiltema e.l.

 

Er dette håpløst eller kan det gjennomføres med et GODT resultat.

Som Northug sier. 2.plass er den 1. taperplassen

Link to comment
Share on other sites

Har brukt kjøleskap til tørking av rådyr/ hjortelår siste 3 år. Resultatet er et mye jevnere tørket lår, ikke hardt utenpå og "rått" lenger inn som tradisjonell tørking. Årsaken er sannsynligvis nettopp at luftfuktigheten er høyere, og dermed dannes ikke den harde hinnen ytterst som da stopper tørkeprosessen. Jeg åpner døren engang i blant når jeg går forbi, for å skifte ut luft. Setter termostaten på det "varmeste", noe som gir ca 7-9 grader. Lårene tørkes først en uke eller mer for å få en hinne/ starte tørkeprosessen før de henges i skapet. Rå lår direkte i kjøleskapet vil få muggdannelse. Når lårene er ferdig tørket legges de i fryseren.

Link to comment
Share on other sites

....Resultatet er et mye jevnere tørket lår, ikke hardt utenpå og "rått" lenger inn som tradisjonell tørking...

Dette løser jeg ved å pakke lårene(fenalår i mitt tilfelle) inn i plast en ukes tid når de er passe hengt ute i sykkelboden. Da gjevner fuktigheten seg ut og de blir "passe" fuktige hele veien gjennom.

 

Jeg har speka fenelår av påskelam noen år nå og det har ikke vært no problem med å la de henge i en luftig utebod hele våren. Jeg sørger bare for å få en god tørkehinne på de før jeg henger de ut i boden.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...