Jump to content

Skyting på egen eiendom


ktm250sx

Recommended Posts

Tenkte å skyte et par skudd med rifla mi idag og var så ålreit at jeg ringte inn til polisen (operasjonssentralen) og sa fra om at jeg hadde tenkt å skyte litt på egen grunn med et svært fjell som bakgrunn(sikker bakgrunn). Fikk forsåvidt lov til det, men mannen jeg snakket med var meget skeptisk til om dette var greit. Spurte også om jeg hadde fått tillatelse til dette før. Jeg sa det ikke er noe forbud mot det så lenge sikkerhet ivaretas og bråk mtp naboer ikke er sjenerende.

 

Fikk så en oppringning 10 min etterpå der han sa jeg måtte slutte å skyte da det ikke var lov. Jeg spurte han om hvilken paragraf i våpenloven som forbyr dette og på hvilket grunnlag jeg ikke fikk lov. Dette visste han ikke og jeg ba han sjekke opp i det og ringe meg tilbake når han hadde funnet det ut. Jeg spurte også om jeg da begår lovbrudd hver høst når jeg jakter på egen grunn, da blir det som regel løsnet skudd. Han stusset litt på det og var vel sånn halvveis enig i at det var litt rart. Jeg fikk aldri noe oppringning igjen.

 

Er det noen som vet om det er et konkret forbud mot å skyte på egen eiendom? Eventuelt hvor i våpenloven dette står? Det kan kanskje variere noe fra kommune til kommune?

 

Må si jeg blir meget forundret dersom det er forbudt!

Link to comment
Share on other sites

Har fått avklart saken for min del.

 

Jeg ringte opp til operasjonssentralen senere på kvelden og hørte om de hadde funnet ut av noe konkret lovforbud. Det hadde de ikke, men beslutningen var tatt på bakgrunn av noe en kollega trodde.

Synes det er så dumt å forby noe dersom det ikke står spesifikt noe sted at det er forbudt.

 

Har idag forhørt meg med det lokale kammeret og fått bekreftet det jeg trodde var riktig, nemlig at det er helt i orden å skyte på egen eiendom så lenge sikkerheten ivaretas. Da kommer jeg forsåvidt ikke til å ringe operasjonssentralen og si fra neste gang jeg skal skyte, da de ikke har greie på jussen sin likevel.

Link to comment
Share on other sites

Politivedtekter for Bergen Kommune:

 

§ 5. Farlig eller skremmende virksomhet

 

På, ut over eller i umiddelbar nærhet av offentlig sted er det forbudt:

 

 

1. å skyte med gevær eller annet skytevåpen eller med bue o.l.

 

2. å brenne av krutt, fyrverkeri eller eksplosive stoffer uten politiets tillatelse.

 

3. å kaste eller slippe stein, snøball eller annet som kan være til skade eller ulempe for dem som ferdes der.

 

Du sa ikke noe om hvor du bor. Sjekk lovdata når det gjelder din kommune.

Det at det går en offentlig vei forbi, eller i umiddelbar nærhet av din eiendom kan medføre at det er forbudt.

Link to comment
Share on other sites

Det glemte jeg å ta med ja.

 

Jeg bor på en gård med fjell rundt på alle kanter. Det går en traktor/grusvei gjennom dalen som turgåere kan bruke så mye de vil, men de må finne seg i at det smeller til tider. Skyter ikke på noen måte over veien eller på en måte som gjør at det er fare for at turgåere kan snike seg inn bak blinken uten at jeg ser det.

 

Jeg kjenner at jeg ikke orker å bruke mer energi på det. Jeg stiller meg opp og skyter og koser meg. Jeg har skyti på gården her siden jeg var liten. Det er så mye her i landet som er forbudt og har en eller annen paragraf på seg, så jeg skal nyte den lille friheten som enda er der, det at jeg kan skyte fra verandaen med en kopp kaffe på bordet.

Link to comment
Share on other sites

I mangel av noe blankere, jeg mener bedre er kruttslam sikkert godt i kaffen. :mrgreen:

 

On-topic: Jeg skyter også hjemme på jordet, med full fokus på sikkerhet, så lenge skytebana er nedsnødd og ubrøyta. Når bana er klar drar jeg dit. Enkelt og greit. Har ikke tenkt å spørre eller si ifra.

Link to comment
Share on other sites

Det kan være ett poeng i å informere politiet om skyting, slik at man unngår besøk av en gjeng iført slalombriller og knebeskyttere. MEN - det bør ikke tas via mail.

Det er nemlig noe jeg gjorde for noen år siden. Sendte en mail til Leksvik og Mosvik lensmannskontor, der jeg forklarte at jeg ønsket å skyte på privat eiendom. La ved kart utsnitt over hvor jeg hadde tenkt å skyte, med sikker bakgrunn og flere km til nærmeste nabo hytte/sæter.

 

 

Den resulterte i noen mailer frem og tilbake, grovt oppsummert (og fritt fra hukommelsen) var dialogen slik;

 

Meg; -Ønsker med dette å informere om at det vil foregå skyte trening på privat eiendom. Se kart.. osv..

Svar; -Det er å anse som å etablere skytebane og må derfor godkjennes som sådan.

Meg; -Blinker vil tas med og fjernes etter hver gang, det vil ikke bli satt opp noe i.f.m skytingen. Andre som e.v.t skal skyte i på området får tillatelse av meg.

Svar; -Det vil bli organisert skyting, altså krav til godkjent skytebane

Meg; -Det vil ikke bli organisert på noe vis, kun sporadisk egentrening

Svar; -Godkjent skytebane finnes i området som kan benyttes til trening.

 

Der sluttet dialogen, innså at det ikke ville føre noen vei. Grunnen tror jeg helt enkelt er at mail kan spores tilbake "han ga tillatelse til ..". Derfor er det mye bedre at slikt tas muntlig.

 

I den store røde boken er det rom for at man lovlig kan bedrive skyting på egen eiendom. Derfor burde politiet i slike tilfeller heller takket for info om kommende skyting, fremfor å vri det om til noe ulovlig.

Dette kunne forsåvidt vært en sak for NOJS, kanskje spesielt m.t.p økende antall langholdsskyttere.

Link to comment
Share on other sites

Heldigvis er det fremdeles lovlig (ihvertfall sånn noenlunde) å bruke hode. Det er en forskjell mellom noen få hundre meter fra sentrum til langt ute i skogbondeland.

 

Nøkkelordet er også sikkerhet, man bør ikke plaffe løs midt i turistsesongen pga økt fare for turgåere... Når det gjelder støy er det en ting at naboene er vant med at det smeller, en annen ting er hyttefolk som eneste erfaring med smell er krig og fælighet fra TV'en. Så jeg skyter ikke med de største kaliberne (av hensyn til naboene) og holder meg stort sett kun til salong.

 

Selv er jeg ofte ute og smeller i skogen... Men i dag ble jeg skuffet... det smalt enda mer fra naboen som drev å sprengte ut noen tomter :cry:

Link to comment
Share on other sites

Hadde en gjeng her hjemme en gang, da skøyt vi vel ca 350skudd med hagle på lærduer, hadde ringt inn til RomerikePD, og varslet de om litt støy fra kl 1400-1600 i den forbindelsen, de fikk mobilnummeret mitt om de fikk for mye klager på skyting, slik at vi kunne avbryte, vi skøyt i de 2 timene, hørte ikke noe fra politiet. De takket for opplysningen, som han på oprasjonssentralen sa, da slipper vi å sende ut en patrulje for å sjekke opp hva dette er for noe.

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Problemet her er vel politiets forskjellige behandling av samme forespørsel. Virker ikke som de har noe direktiv å gå etter. Kun eget skjønn.

Jeg mener det gjengs over bør være slik sistemann her forteller. Si ifra hva som skal skje, så man unngår missforståelser. Men jeg forstår godt frustrasjonen når man blir møtt med skepsis allerede under denne telefonen.

Link to comment
Share on other sites

[...]Jeg mener det gjengs over bør være slik sistemann her forteller. Si ifra hva som skal skje, så man unngår missforståelser[...]

IKKE enig. Det bør være unødvendig å ringe politiet å si "hei, jeg skal bedrive litt lovlig aktivitet i trygge former på egen eiendom". En uting at alle skal ha forhåndsgodkjenning fra staten for alt de skal foreta seg, og da også i de tilfellene det ikke er påkrevet.

Link to comment
Share on other sites

[...]Jeg mener det gjengs over bør være slik sistemann her forteller. Si ifra hva som skal skje, så man unngår missforståelser[...]

IKKE enig. Det bør være unødvendig å ringe politiet å si "hei, jeg skal bedrive litt lovlig aktivitet i trygge former på egen eiendom". En uting at alle skal ha forhåndsgodkjenning fra staten for alt de skal foreta seg, og da også i de tilfellene det ikke er påkrevet.

 

Samfunnet endrer seg, og jeg tror de tider er over hvor man bare kan plaffe løs uten at andre skal bry seg. For min del er en lite telefon til politiet helt OK, sålenge man blir møtt med seriøsitet i andre enden.

Ja man har loven på sin side, men herre og mye greier det kan bli fordi man ikke tok den ene telefonen og sa ifra på forhånd.

 

Etter at en viss normann gjorde som han gjorde på utøya, og folk leser om skolemassakere eller andre forskansinger rundt om har samfunnet endret seg dithen at folk har lavere terskel for å ringe når de blir usikkre/redde. Det er hva _JEG_ tror iallefall.

Link to comment
Share on other sites

En uting at alle skal ha forhåndsgodkjenning fra staten for alt de skal foreta seg, og da også i de tilfellene det ikke er påkrevet.

Det man sier er vel ikke at man skal innhente tillatelse men gi beskjed så de slipper å lure. De har helt sikkert viktigere ting å ta seg til enn å kaste bort tid på å undersøke slikt. Men når de ikke kan loven og begynner å lage problemer så fortjener de vel ikke bedre selv om det til syvende og sist er andre folk som får svi pga manglende kapasitet...

Link to comment
Share on other sites

Var ute i skogen med hundn i går ettermiddag . Gikk på stier og skogssti mm.

Rundt oss var det noen som drev skyting. Hørtes ut som pistol eller 22lr.

Vi brydde oss ikke.Kan ikke ringe om alt . Politiet trenger skiftet til viktigere formål ;)

Link to comment
Share on other sites

Smeller det mye -> frykter man det verste.

Smeller det middels -> er det noen som skyter for morro/trening (selv her på forumet er folk usikker på om det er lov eller ikke)

Smeller det lite -> kan det være tjuvjegere.

 

For mange vil hvilken som helst av disse tre tankene kvalifisere til en telefon til politiet, som på sin side må ta alle slike henvendelser alvorlig.

En mulighet for å komme ut av gråsonen, kan være følgende;

 

- forbedret dialog med politiet, på tvers av ulike politidistrikt.

- at vi som skyter bedre merker innfartsveier o.l om at skyting foregår.

- en liten folkeopplysning om at det ikke er ulovlig.

 

 

 

Få er tøff nok til å kimse av ett besøk av bevæpnet politi når man skal lære poden å skyte. Det er fint å være prinsippfast, men jeg mener man må få skyting på privat eiendom ut i lyset. Da må man også understreke fordelene;

 

-Mer virkelighetstro

Man får en annen oppfatning over skyteavstand når man kan se blinken sammen trær og busker. Det er ikke noe betong golv med sklisikkert underlag og tak som skjermer for sola. Myggen biter, det rasler i bjørka og kanskje er det en vinkel opp mot blinken.

-Ingen elektronikk

Elektronikk er en effektiv måte for at mange får skutt mest mulig. Men man mister verdien over å fysisk se hvordan våpnet samler. Kanskje gikk kula gjennom stubben man stiftet blinken til.. det er ikke bare ett merke på en skjerm.

-Stressfritt

En perfekt måte å lære avkommet å skyte. Man kan prate uten hørselvern og skyte akkurat når man selv vil. Ingen plass på standplass som okkuperes og ingen hylser som havner i nakken til sidemann.

-Mindre transport

Miljø er jo i vinden.. men noen vil også spare tid.

-Økonomi

Blink og ammunisjon er alt man trenger. Trening blir i mindre grad ett økonomi spørsmål.

-Morro/sosialt

Skyting må ikke absolutt begrunnes i idrett eller jakt. Å ha det morsomt med en vennegjeng har også en verdi.

 

 

Som nevnt over, er dette en sak en-eller-annen skytterorganisasjon kunne jobbet litt med på si.. Burde ikke vært opp til hvorvidt den enkelte lensmann fikk seg noe kvelden før.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Litt fra motsatt side. Satt i tunet solskinnsdag da der plutselig smalt. Skytter på naboens jorde, < 300 m unna, skyter mot tunet vårt ca 35° til side (ute av syne fra tunet, gikk etter hvert ned dit). Da begynner i alle fall jeg å se etter om det slår ned rundt meg... 

Sånt er ikke OK. De kjørte forbi oss og kunne i det minste sagt fra. 

Link to comment
Share on other sites

Det er jo brudd på Kardemommeloven, og det er sjelden greit. Om man holder myndighetene utenfor, og lar nettopp Kardemommeloven regulere hvor og når man kan skyte, så er man vel nokså innafor. Om det nå skulle være ulovlig, så er det i allefall ikke noe offer, eller noen fornærmet.

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...