Jump to content

minimum løpslengde i 22wmr


Gnu

Recommended Posts

Har ei Saztava 22mag stående som neste "prosjekt" Tanken var å "lette" denne maksimalt for å ha ei hendig rifle i sekken under fuglejakt i skog og fjell. I tillegg vil den nok bli brukt en del med demper på og derfor vil jeg korte løpet maksimalt dog uten å miste hastighet i særlig grad. En vanlig 22lr går vel like raskt om løpet er 40 eller 60 cm ? Noen som vet hva en 22mag vil yte gjennom et løp på 40cm ? (hvis forskriften blir vedtatt) Kansje noen her som har 47cm løp i dag som de har kronografert ?

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Jeg vil anta at optimal løpslengde i .22wmr er over 46 cm. I .22 LR er 46cm optimal løpslengde (for standard ammo). Kortere eller lenger løp skal normalt gi lavere hastighet. I min .22 LR (47cm) smeller lapua subsonic (noen av dem) på varme dager. Ut i fra dette kan en vel anta at optimal løpslengde for .22 wmr er noe lenger. (mer krutt). Desverre er det generellt få som kronograferer sine våpen, ivertfall ikke før og etter kapping. (har f.eks flere ganger etterlyst hastigheten på en heldempet .22 lr)

Link to comment
Share on other sites

Har kappa min cz i to omganger. 47cm og 41cm og kronogradert flere hundre skudd før og etter. Min erfaring med 22lr er att hastigheten har øket litt ettersom løpet har blitt kortere. Leste en tråd på 22rimfirecentral med test att optimal løpslengde på 22lr og standar ammo var 33-36cm. 22wmr har en del mer krutt men jeg tror ikke du vil tape serlig med hastighet med 47cm løp.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 year later...
  • 7 months later...

Jeg endte opp med å kappe løpet til 47cm. Fikk gjenget og montert A-tec rimfire demper. (somforøvrig er samme dritten som de andre moduldemperne, ikke f.. om du får skrudd fra hverandre modulene etter noen skudd, knapt nok det går på en uprøvd demper)

Demping og balanse ble fin. Har ikke kronografert.

Ulempen jeg opplever er at det blir liggende uforbrent krutt i demperen. Tolker det dit henn at løpet ble litt for kort. Opplever det samme med Winchester og cci ammo som er det jeg har prøvd. For hvert 15-20 skudd med demper på hører jeg tydelig at krutt/kruttgasser antennes i demperen. Har ikke merket noe på presisjon.

Når jeg etter iherdig banning,besvergelser og bruk av filtertenger, rørleggere og bilmekanikere klarer og løsne modulene på demperen lå det alltid en del krutt der.

Jeg løser problemet med å skyte uten demper på banen. Mulig det hadde blitt bedre med en demper med større volum.

I dag tror jeg løpet hadde blitt 5-6cm lengre.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har prøvd før/etter over kornograf?

 

Uforbrent krutt blir en neppe kvitt uansett, da kruttet skal være brent lenge før en når minstemålet, men gassene fortsetter å ekspandere. For 22 lr er allt fatspotensiale brukt opp på 35-40 cm og den bremses etter det, men det må da være en del lengre for magnumen.

 

Børsa det er snakk om er en Anschuz 1516(?). Glemte å sjekke korrekt benevnelse, men ser ut som den i alle fall, og er enste som er i produksjon pr dags dato. Er det chocket løp på disse? Har hørt en del 22 lr rifler av samme produsent har det...

Link to comment
Share on other sites

Fant en særdeles fin tråd ang.lading/opprocking av wmr ammo her inne(Makkieboy).Er i siget m.å kopiere en lading som i følge han brenner rent som en storviltpatron.Da må det bli mindre skit i demper/magasin/bolt vel? Samt 80-90 m/s i fartsøkning og bedre vindbukking og presisjon.

Har CZ 99 m.A-tec demper.Skrues lett fra hverandre m.hendene.

Skal se om jeg får målt kjøpeammofart og løpslengde etter reinsjakta

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...