Jump to content

kaliber 28


knottulf

Recommended Posts

Hadde bly vært lov kunne du ladet opp til 28 grams ladninger. det hadde holdt til det meste.

Med TSS og litt seriøs choke/ladning utprøvning er du go på alt av norsk lovlg villt opp til elefant, dog ikke elefant.

 

(Dessuten er det j.. morro å skyte bedre en Perazzi skyteren ved siden av deg på lerduebanen)

 

 

IMG_1480.jpg

 

Picture012_zpseac6e9d1.jpg

 

Picture011_zps87552e41.jpg

 

Picture010_zpsa21b26f0.jpg

 

Picture003_zps1c9f7de3.jpg

 

 

 

-L-

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

hallo igjen folkens.

 

har fått undersøkt litt selv ang amo til denne hagle.

får tak i litt her og der. men det blir satans dyrt da. vismuth koster jo 23 kr smellen.

 

ladekurs hadde vært noe :D men jeg er redd at jeg kommer til å sitte konstant ved pressa, da det skytes mye i vår familie.

 

får heller vurdere en hagle i kaliber 410 tror jeg. noen som har en på lur de vil selge????

 

 

lars

Link to comment
Share on other sites

hallo.

 

ja jeg skal ta imot ladekurs med ett stort takk.

men som sagt er jeg redd for at den pressa kommer til å gå varm. går fort 300 skudd pr uke. og det tar vel litt tid å lade til hagle også. og iogmed at dette våpen skal brukes til junior skyting hadde det kanskje vært bedre med en 410 grunnet rekyl også :D

Link to comment
Share on other sites

Joda, skjønner den.

For min del lader jeg bare til jakt, så jeg kan ta meg tid til å håndveie alle ladningene.

1 time eller 2 med kosestund foran pressa, så har jeg nok patroner til de neste 3-4 jaktdagene.

 

Drømmer om en sideligger i kaliber 28 selv, kansje der det ligger.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Du kan låne med deg en 410. etter ladekurset. Enkel med kortet kolbe tilpasset vår 10 åring.

 

MEN du vil finne at den blir marginal på lerduer, knotete å lade til og bortimot like dyr å fore med bismuth. Dessuten finnes de stort sett i enkelt løpere. Du kan jo bestille deg en babyframe 687 i 410. med vekselløp i 28 men det koster:

sjekk http://www.joeletchenguns.com

 

300 skudd i uka - 20 kaliber

Rekyl - halvauto

 

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Har en mascott dobbelløper i .410 smak, og nei ikke til salgs. :lol:

Kjøpte den for ha til opplæring av små jentene.

Har ikke rukket å bruke den så mye, kjøpte den på auksjon widforrs, det var en beretta monoløper på samme auksjon. Men jeg valgte den med to løp http://widforss.chiaro.mrfriday.com/auk ... 0_2087.jpg" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Schou fører vismut til 13 kr smellen. Ser etter en lee loader på ebay (sånn mest for morro.)

Den gir en running på 40-50 cm på 20 meters hold (kråkesiluetten var bra gjennomboret)

:D

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Ikke nødvendig å lade selv. 

Magne Landrø i Lillestrøm har Baschieri & Pellagri Flash-patroner kaliber 28/70 med 24g ladning 415 m/s, dessuten Rio 28/70 med 28g ladning (husker ikke hastigheten på disse)

Iflg nettbutikken ligger Flash på 5,60 pr patron. Fungerer ypperlig til ryper/duer, og i fjor skjøt jeg orrfugl med Rio-patronen nr 5 og ryper med Flash-patronen.

28 skyter noe trangere enn kaliber 12, og i min Rizzini BR110 bruker jeg sylinder og forbedret sylinder. Behagelig hagle som kun veier 2,5kg. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 23.6.2019 den 13.47, Afif skrev:

Hvordan kan vi Kontakte deg Liptor ? Jeg trenger Ladetips til 28 

Er et par tråder på hagleladnings kammeret her inne som omhandler 28 kaliber veldig detalje rikt @culot og @Remington 1100 er ivrige og kompetente bidragsytere(er flere også men kommer ikke på flere navn i farta)😊

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 9 juli 2019 den 22.18, Afif skrev:

Jeg har et stort problem med å finne wads for 28ga, jeg vil gjerne få hjelp å velge beste ladning for det jeg driver med ... 

 

Du kan registrera dig på polveridosecartucce.com   , jag trålade fram lite fina 28 laddningar till en klubbkamrat , 21g med Vectan A0 bland annat .

28:a är het i italien och det finns rejält mycket på det forumet,  dock är ett tips att använda en läsare som har autotranslate och kör fr Ital > engelska ,  vet inte hur  Norska > Ital   Blir  men Ital > Svenska blir skit .

förladdningar och hylsor finns i italien  i mängder och jag TROR  Siarm har hylsor utan tdh , men det finns andra som skickar med  tdh . 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...