Jump to content

Hvordan få hunden rådyr ren


Troll

Recommended Posts

kjenner den der ja.... hvis bikkja er over ett år og har jaga rådyr før så tror jeg du bare må være nøye med hvor du slepper... har en finne på snart tre som mora var født rådyrren, men han er absolutt ikke... men han jagar jo alt annet også da... driver å vurderer strøm, men tror ikke det har no for seg... tror noen bikkjer bare er litt skarpere enn andre.... jeg slipper ikke bikkja hvis jeg ser rådyrspor....

Link to comment
Share on other sites

Tja, er selv ingen ekspert, for jeg kan ikke si at jeg har dressert noen hund rådyrren. Men, tanker og idèer kan man jo ha lell.....

 

Jeg ville oppsøkt steder hvor du vet det er rådyr, med hunden i bånd. Helst langline. Meget fint om du har sporsnø eller på annen måte VET at det har vært rådyr AKKURAT der.... Gå med hunden dit i line, og når den viser interesse for sporet, må man fortelle hunden tydelig at dette er uønsket. Hvor nøye (les: hvor hardt) man må fortelle hunden dette, avhenger av hundens psyke og hvor ivrig den er.Det er i slike situasjoner gull verdt om man vet om en hare eller harebeit. Man setter så hunden på denne (er det i rådyrområder kan man gjerne gå i beita med langline) for å fortelle den at "DETTE skal du drive med".

Dette må nok repeteres flere/mange ganger før det "sitter".

 

Ett eksempel kan være at man ser/vet det er rådyr på jordet om natta eller tidlig på morgenen. Man tar med hunden dit i bånd, gir den irrettesettelse ved interesse. Tar den med i bilen dit man skal jakte og slipper (helst) på harebeit. Lar hunden skjønne at du er fornøyd med hunden når den går på harebeit. Ros den mens den går på beita. Hadde du vært så heldig at den tok ut haren, ville jeg ikke nølt lenge med å skyte den om muligheten dukker opp.

 

I det store og hele, gjør det til en god opplevelse når den går på hare, og en mindre god opplevelse når den interesserer seg for rådyr.

 

Dersom den kommer over og jager rådyr (dette bør så langt mulig unngås), forsøk å avskjære losen og fang hunden inn på losen. Fortell den meget tydelig at dette ikke er ønskelig. Men husk at hunder lever i øyeblikket, og er ikke ettertenksomme. Gå ikke og vær sur på hunden i lengre tid. Etter en reprimande, forsøk å få den på harebeit, og vær like blid.

Får du ikke tak i hunden, så hjelper det ikke å "ta" den når den blid og fornøyd kommer tilbake til deg. Den kobler ikke dette med rådyr, men skjønner ikke hvorfor du er sint. Det kan føre til at den ikke kommer så lett til deg i skogen etterpå... Vær istedet avmålt, og ta hunden med til en harebeit (om du vet om dette). Ros den her istedet.

 

Det er sikkert mange veier til Rom, og jeg er som nevnt ingen ekspert. Dette er imidlertid slik jeg ville gått fram. Håper noe av det kan hjelpe deg videre.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg ville ungått strøm, når hunden allerede har jaget rådyr.

Jeg er selv fersk med harehund og har selv opplevd at bikkja har vert etter rådyr et kvarters tid, før han kom tilbake. Det er vel ganske normalt når jaktprøvereglene sier følende:

 

"Klovdyrjag regnes som graverende feil (G) når støver jager klovdyr og Beagle/Drever jager elg/rein lengre enn

 

o 10 minutter dersom hunden har fylt 24 måneder, eller når summen av flere jag overstiger 20 minutter

 

o 20 minutter dersom hunden er under 24 måneder, eller når summen av flere jag overstiger 40 minutter.

 

Påbegynt klovdyrjag regnes ikke som opphørt før hunden er tilbake hos fører, eller det på annen måte med sikkerhet er konstatert at jaget er opphørt."

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg ville ungått strøm, når hunden allerede har jaget rådyr.

Jeg er selv fersk med harehund og har selv opplevd at bikkja har vert etter rådyr et kvarters tid, før han kom tilbake. Det er vel ganske normalt når jaktprøvereglene sier følende:

 

"Klovdyrjag regnes som graverende feil (G) når støver jager klovdyr og Beagle/Drever jager elg/rein lengre enn

 

o 10 minutter dersom hunden har fylt 24 måneder, eller når summen av flere jag overstiger 20 minutter

 

o 20 minutter dersom hunden er under 24 måneder, eller når summen av flere jag overstiger 40 minutter.

 

Påbegynt klovdyrjag regnes ikke som opphørt før hunden er tilbake hos fører, eller det på annen måte med sikkerhet er konstatert at jaget er opphørt."

 

PASS DEG! Hvis du synes det er greit at hunden bare jager 15 min rådyr, så vil du nok fort oppleve at det blir 20-30-40-120 min. Jeg har brukt strøm og da helst i kontrolerte former(heng) på mine 3 Dunkerhanner.

Har også brukt bånd de 2 første årene itilfelle sprekk.

Hvorfor skal man ungå strøm når hunden har jaget en gang??

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg ville ungått strøm, når hunden allerede har jaget rådyr.

Jeg er selv fersk med harehund og har selv opplevd at bikkja har vert etter rådyr et kvarters tid, før han kom tilbake. Det er vel ganske normalt når jaktprøvereglene sier følende:

 

"Klovdyrjag regnes som graverende feil (G) når støver jager klovdyr og Beagle/Drever jager elg/rein lengre enn

 

o 10 minutter dersom hunden har fylt 24 måneder, eller når summen av flere jag overstiger 20 minutter

 

o 20 minutter dersom hunden er under 24 måneder, eller når summen av flere jag overstiger 40 minutter.

 

Påbegynt klovdyrjag regnes ikke som opphørt før hunden er tilbake hos fører, eller det på annen måte med sikkerhet er konstatert at jaget er opphørt."

 

PASS DEG! Hvis du synes det er greit at hunden bare jager 15 min rådyr, så vil du nok fort oppleve at det blir 20-30-40-120 min. Jeg har brukt strøm og da helst i kontrolerte former(heng) på mine 3 Dunkerhanner.

Har også brukt bånd de 2 første årene itilfelle sprekk.

Hvorfor skal man ungå strøm når hunden har jaget en gang??

 

Jeg synes ikke at det er greit at hunden jager rådyr i det hele tatt jeg, mente bare at vi er flere i samme båt, og at det er normalt at unghunder med god jaktlyst går etter rådyr også. I mitt jaktterreng er det mye hare og lite rådyr, så jeg vil se ann hvordan det utvikler seg. Når støveren tar ut et rådyr på synet og følger etter vil farten bli stor, og når bikkja finner ut at han kommer lengre og lengre etter gir den vel opp. Når hunden blir mer erfaren så foretrekker den vel haren som den kan kose seg med i timer.

Når det gjelder bruk av strøm, så er jeg ikke i mot det. Men jeg er ikke overbevist når det gjelder papiret jeg fikk etter stømming på sau. Det er veldig synd ikke gjenprøven var på et annet sted enn der hunden fikk sine to støt. Jeg kommer uansett ikke til å slippe hunden før "alle" sauer er tatt ned.

Her jeg bor i Horten kommune er det så mye rådyr at jeg får ofte mulighet til å korrigere hunden for å "vise interesse"(han prøver å rive av meg armen). Har forlengst innsett at han aldri kan gå løs her nede pga. for mange veier og for små skoger.

Ellers takker jeg for råd, og ønsker selv flere.

Link to comment
Share on other sites

Hehe...

Spennende sak og mye forskjellige meninger...

 

Ja, fersk harehundeier jeg også...

Om hunden jager rådyr og du får kalt den av, så finn for all del ALDRI på å gi bikkja i rettesettelse da. Gjøres det så får en ikke regne med at bikkja kommer på innkalling neste gang! Det som er lov er å være misfornøyd og litt fnurt. Det er jo tross alt for deg bikkja jobber!

 

Strømming tror jeg kommer en del an på hvem som trykker på knappen. Det å strømme en hund som alt har jaget ser ikke jeg noen baktanker ved - det gjøres jo mot sau.

Fikk saurenheten på mine to forrige uke. Ene fikk strøm første gangen, andre fikk ikke i det hele tatt. Jeg gikk mellom to sauer, og har ALDRI hatt bikkja så klistra i leggen - selv om hun hadde mulighet til å gå et annet sted enn hva jeg gjorde. Hvorfor? "Dette er skummelt - hjelp meg - hva skal jeg gjøre nå?"

Hvordan dette ter seg kommer jo selvsagt an på styrken på bikkja di. Jeg har jobbet mye med Keira og hun dør nesten hvis jeg hever stemmen mye. Men merk - jeg har ALDRI tatt henne hardt, bare lært henne grenser og jobbet fram at Keira og jeg er et team=)

Link to comment
Share on other sites

Hehe...

Spennende sak og mye forskjellige meninger...

 

Ja, fersk harehundeier jeg også...

Om hunden jager rådyr og du får kalt den av, så finn for all del ALDRI på å gi bikkja i rettesettelse da. Gjøres det så får en ikke regne med at bikkja kommer på innkalling neste gang! Det som er lov er å være misfornøyd og litt fnurt. Det er jo tross alt for deg bikkja jobber!

 

Klarer du og kalle inn hunden fra los, så skal det være fest - og verken strøm eller kjeft det er iallefall helt sikkert!!!!

Får du tatt den av slik så vil den nok ettervært slutte og jage rådyr og holde seg til pus. Men de som har hunder med jaklyst :mrgreen: eller de som har vi trent mindre lydighet :oops: ? De må nok trå til med hardere lut...desverre

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...