Jump to content

Hjelp til valg av min første hund…


storm

Recommended Posts

Jeg kunne trengt noen kloke ord fra dere kammerater ang valg av min første hund.

 

Jeg har hatt lyst på hund leenge, men nå tror jeg det kanskje blir hund på meg til neste vår.

Jeg har aldri hatt hund selv, men mine besteforeldre hadde hund når jeg vokste opp, samt at jeg har passet hunden til mitt søskenbarn noen sommere, (det var en aktiv blandingshund)…

Jeg bor hjemme hos mor og far (er ”bare” 17 år enda), på en gård med sauer og hester, (dertil en del ridejenter :lol: ).

Jeg jakter på mye rart (hjort, rådyr, rev, gås, måker, ender, kråker, osv), hovedsakelig hjort, så jeg skal ha en brukshund (jakthund). Men her er ikke så mye skogsfugl eller ryper…

Også kunne jeg tenkt meg å prøve å få denne hunden til å bli en godkjent ettersøkshund.

 

Angående rasevalg så har jeg en forkjærlighet for spisshunder. Men jeg innser at raser som Laika, Grå Elghund og Jamt blir for krevende. Raser som jeg har tenkt på er:

:arrow: Spets (hovedsakelig Finsk, da en kompis på jaktlaget hadde en slik en for noen år tilbake, og dette synst jeg var en trivelig hund).

:arrow: Shiba (aldri hørt om før jeg tok rasevelger testen på canis.no)

:arrow: Norsk Buhund (kansje ingen typisk jakthund, eller?)

:arrow: Lapsk Vallhund

:arrow: Svart Elghund

 

Bare å komme med innspill på andre raser også ( ikke vere spisshund), men jeg vil ikke ha små hunder (ala dachs)…

 

 

Jeg blir svært takknemlig for innspill og tips :)

 

Mvh Ørjan

 

PS: Hunden kommer til å bli aktivisert hele året ved hjelp av fjellturer, gå/joggeturer, sykkelturer, skiturer, osv... :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du er 17 år - skal du gå videre på skole eller blir det jobb og militærtjeneste framover? Dette er ting som vil kunne innvirke på det å skaffe hund. Har du tiden til valpeoppdragelse og kurs og trening rett og slett? Eller vil dette falle over på foreldrene dine?

 

Når det gjelder akita; jeg sier bare at det er ikke bare litt krevende; akitaen er en hunderase som krever myyyyye sosialisering i forhold til andre hunder og det er slett ingen enkel førstegangshund. Så den ville jeg kanskje styrt unna først som sist.

 

Spaniel eller retriever - her har du masse forskjellige raser å velge mellom. Trivelige hunder som egner seg godt som sporhunder, appportører, flotte familehunder med godt gemytt og som elsker å jobbe.

 

Ta deg en tur på utstillinger og prat med eiere av de rasene du interesserer deg for; det er nok det beste. Eller kontakt raseklubber for mer info.

Link to comment
Share on other sites

Du er 17 år - skal du gå videre på skole eller blir det jobb og militærtjeneste framover? Dette er ting som vil kunne innvirke på det å skaffe hund. Har du tiden til valpeoppdragelse og kurs og trening rett og slett? Eller vil dette falle over på foreldrene dine?

 

Jeg skal fullføre dette året med skule, så blir det jobbing i x-antall år fremover (er rimelig skolelei :roll: ). Og militæretjeneste "slipper" jeg (har lyst), grunnet helsemessige grunner...

Vil påstå at jeg vil få tid til valpeoppdragelse m/mer da, men det blir ikke annskaffet hund her, før jeg vet at jeg får/har tid :!: Og da vil ikke noe ansvar for hunden falle over på foreldrene mine :wink:

 

PS: da fjerner jeg Akita fra lista over raser :wink:

 

Takker for godt svar :)

Link to comment
Share on other sites

"Angående rasevalg så har jeg en forkjærlighet for spisshunder. Men jeg innser at raser som Laika, Elghund og Jamt blir for krevende. Raser som jeg har tenkt på er:

Spets (hovedsakelig Finsk, da en kompis på jaktlaget hadde en slik en for noen år tilbake, og dette synst jeg var en trivelig hund).

Shiba (aldri hørt om før jeg tok rasevelger testen på canis.no)

Norsk Buhund (kansje ingen typisk jakthund, eller?)

Lapsk Vallhund"

 

Kva får deg til å tru at for eksempel ein svart elghund er meir krevande enn Finsk Spets eller Buhund?

Å få ein hund som passar til alt er vanskeleg. Men ein svart elghund er vel kanskje hjortehund nr 1 i Norge og er ypperleg til ettersøk. Den og krev mykje mosjon,men er kanskje litt mindre krevande i forhold til elghundrasene som blir brukt lause.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har finsk spets. Og synes i grunnen det har vært plankekjøring. Men har nu hatt hund så å si hele livet. Har også hatt en buhund. Det er par oppdrettere som har gode jakt buhunder, de reklamerer for seg på nettstedet for buhund interesserte. Og forskjellen mellom finsk spets og buhund er ganske stor. Spets`n min nekter å slippe på interessen for å jage sau/rein/hester/kyr. Buhunder har et brukbart gjete instinkt. Men siden du har egen gård med sau, kan det godt hende at en spets vil bli godt sosialisert med sau.

Tror du ville fått en bra tur/jakt kamerat i en buhund.

Gleder meg som en hund, da min søster fortalte nu nylig at hun holder på å ordne seg buhund.

Har masse glede av spets`n min, men skulle ønske han klarte å holde kjeft når vi sitter på post.

Link to comment
Share on other sites

Sitat wiki http://no.wikipedia.org/wiki/Shiba

Bruksområde

 

Shiba regnes som en god brukshund og familiehund. Den er kjent for å ha fremragende luktesans og ypperlige egenskaper som jakthund. Siden dette er en hund som naturlig jakter med alle tre sansene (syn, hørsel og lukt), passer den imidlertid best som bandhund i land der hetsjakt ikke er tillatt (bl.a. i Skandinavia). Hundens fysikk gjør den også ypperlig egnet innen en rekke former for hundesport.

Link to comment
Share on other sites

@ vest:

Jeg har null pæil på hvor krevende de forskjellige hunderasene er... Har bare plukket med meg div fra nettet, og da fikk jeg inntrykk av at finsk spets var en "enklere" hund en elghundne (med tanke på førstehundvalg). Men som sagt jeg vet ikke, det er jo derfor jeg spør dere til råds :wink:

Nå er svart elghund tatt med i vurderinga :)

Og jeg trenger ikke en hund som passer til alt vilt, så lenge den liker hjorten er den super :wink:

 

@ 6x47:

Kunne du vert behjelpelig med å finne nettsider til jaktbuhund oppdrettere :?: , da jeg ikke finner noen :wink: (finner ikke noe med google)

 

 

Takker for svar :) Skal sette meg ned i morgen å skrive mailer og PM'er til oppdrettere og hundeeigere :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Va inne på http://www.buhund.no/phpBB2/index.php men der hadde det forandret seg mye siden sist jeg kikket innom minst 3 år siden. Hvis du spør på forumet der får du skikkert et svar.

Hadde faktisk en svart elghund som arbeids kompis tidlig på 90 tallet, han var utgammel og erfaren og jeg var ørlite eldre enn du er nå. Fant både tiur og orrfugl, samt en liten harelos hvis ikke eieren var i nærheten. Kloke hendige hunder.

Men jeg er ennå for ung og sprek til å tulle med den elg jakta.

Link to comment
Share on other sites

Ha du vurdert Russisk Europeisk Laika.

Den er litt mindre enn øst og vest. Ca på størrelse med en svart elghund.

 

http://www.laikaladies.com/relgallerynorsk.html

 

Og jager alt fra ender til bjørn. En meget spennede rase. Hvis du skal ha en hund til jakt, ville jeg nok valgt en som var avlet fram til dette. Og ikke alt mulig annet. Som f.eks buhund.

Det skal vist være veldig fin å ha i hus også.

Men om det er en hun for førstegangseiere kan jeg desverre ikke svare deg på. Men det kan helt sikkert Ecco.

Tror han har et par av disse.

 

 

 

 

Eller ta kontakt med

http://www.laikaklubben-norge.com/

 

Lykke til i valget av ny jaktkompis. Kommer til å gi jakta en ny dimensjon.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er ikke NEG (Norsk elghund Grå) et alternativ?

 

Jeg har en hanne på snart 8 år. Fikk han da jeg var 13, så begrensa hvor mye peiling jeg hadde på oppdragelse.

Utrolig gode hunder - en får hundene som en vil ha dem - Veldig lærevillige, nøysome, trofaste og jaktlyst. Pågangsmot og mye fart og moro :)

 

Tåler å stå dagen i bikkjekvea, tåler mye aktivitet, og blir ikke sur om det ikke blir gåtur hver dag :)

 

NEG er undervurdert! Sjøl med dressurkurs og huttetu kommer jeg ALDRI til å få igjen en lignende hund som Rondo!

Link to comment
Share on other sites

Finsk spets og laika høres ikke ut til å være det ideelle for deg, med hjortejakt som primærjakt. Da kommer bandhunden inn i bildet og da har vi allerede verdens beste bandhund her i landet...svarthunden.

 

Så Melvin reklamerte litt for russisk-europeisk laika. Flotte og trivelige hunder, men for å få fullt utbytte av en slik hund, så bør nok jakta rettes mer inn mot skogsfugl, mår, mink, grevling, elg osv. Dette er arter som lettere lar seg stille av en hund i los, og det er akkurat det r-e laika og de andre laikarasene er, skjellende løshunder.

 

Buhund kan være et spennende prosjekt, men da må du nok passe på at du har plenty av tid. Vet ikke hvordan disse er jaktlig sett nå, men da jeg startet å jage, vel og merke som 6 åring i skogene rundt huset mitt, så lånte jeg ei gammal feit buhundtispe som bodde hos to gamle damer og som var fora opp på sukkerbiter og kringle, og jaget ekorn med :oops: kremt...hjemmelaga pil og bue... :oops:

 

Lotte het hun og loset villig vekk på ekorn og det som ellers måtte sitte i trærne...nabokatta f.eks :mrgreen:

 

Buhunden er i utgangspunktet en jakthund, men vel en av de rasene som er ødelagt av selskapshundfolket opp igjennom årene. Skulle gjerne sett fler i hendene på jegere, for treffer man en på gata i dag, så er det sjelden et atletisk og stram hund man ser... :cry:

Sukkerbiter og kringle ser ut til å gjelde også i dag :roll:

 

Svarthund eller buhud vil jeg si :D Det er nok raser DU vil ha mest glede av blandt spisshundrasene.

 

Vil ellers støtte opp om Jaktlykke: Husk at du skal ikle deg forsvarets grønne og da blir det lite jakt og tid til hunden i 12 mnd. Så sant du ikke klarer å slippe unna verdens største barnehage da :mrgreen:

Det er jo ingenting som er bedre enn det.

Link to comment
Share on other sites

eg har to hunderraser i hode slik du former spørsmålet.

Det er Svarthunden (Norsk Elghund Sort) og Engelsk Springer Spaniel.

Begge hunde rasene vil tilfredstille det du spør etter.

Siden jeg nå har NES. Skal jeg skryte litt av den først. Rasen er velkjent som en god jakt hund, størrelsen er passe stor ( får plass på fanget når den vil kose.) Pelsen er snø og vann bestandig, men røyter en del.

Jakter alt, men er ekspert som bandhund på Hjorte dyr. Det er ikke uvanlige at Svarthunden på viser annet vilt. Jeg har skutt både skogsfugl og ekorn for min. Men den er totalt ubrukbar ved ande jakt og sjøfugl jakt. Svømming og aport er en ikke sak.

Engelsk Springer Spaniel er en støtende hund og jakter alt av vilt. Hunden jobber normalt innefor haglehold og trykker ut det viltet som måtte ligge der. Min forrige hund var Springer og hun hadde ikke noen problemer med å få satt fart på hjort dyr som trykte i terrenget. Alt vilt er av interesse for springeren, og de apporterer alt med glede. Men de kan og fort bli jakt idioter. Bader og svømmer uansett vann temperatur.

Pelsen på springeren er langt fra snø god og de tørker sent.

Når det gjelder ettersøk kapasitet så er begge disse rasene utmerket. Og ser en på ettersøk registeret. Vil en finne en rekke av disse to hunde rasene.

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode svar alle sammen :D

Etter noen mailer til div oppderettere og etter det dere har skrevet så har jeg komt frem til en hunderase som jeg kommer til å vurdere sterkt. Nemlig Norsk svart Elghund :wink:

Men bestemmelsen om å skaffe meg en er ikke tatt, og blir ikke tatt før til jul/nyttår...

Skal holde dere oppdatert :wink:

 

@Jmonsen (og andre NES eigere):

Hva er din/deres erfaringer med å "trene" opp valper i denne rasen :?:

Og hva skal til for å innfri aktivitetsnivået til denne hunden :?: en rask gåtur på ei mil hver dag ?, eller en joggetur på ca halve lengda hver dag ?, eller :?:

 

Og en annen ting... Sikkert et litt domt spørsmål men...

Sosialisering ser jeg blir nevnt av og til når det gjelder hunder...

Er det så enkelt som å "henge"/leke sammen med andre hunder?

Er tanken at de skal bli mer omgjenglige med andre hunder?

Link to comment
Share on other sites

Hei

Henger meg litt på Hyperjenta eg, kvifor ikkje sjå på Grå elghund?

Gjekk til innkjøp av min fyrste hund nå i vår. Har vore hund rundt meg heile tida, men ingen som har vore min. Planene har vore der heile tid frå eg var bitte liten, men fyrst i vår kunne omstendigheitene tiillate ein hund. Eg har vore i kontakt med mange raser og mange oppdrettere. Vil råde deg til å gå på utstillinger, spørre pent om å få være med på jakt ol. og så kjøpe den hunden som tiltaler deg mest. Her vart det altså ein grå hund. Passer til mitt bruk, fin å ha i hus, står i hundegården, yppeleg turkamerat, god sporhund og jaktkompis. Om eg skulle prioritere småviltjakt hadde eg gått for ei anna rase.

 

Knotten

Link to comment
Share on other sites

...en rask gåtur på ei mil hver dag ?, eller en joggetur på ca halve lengda hver dag ?, eller :?:

Det er ikke lengden på tur som bestemmer om aktivitetsnivået er bra eller ei; hunden trenger mental stimuli like mye som å strekke på beina. Å gå ei mil pr dag er det nok de færreste som gjør - men om du legger inn noen små økter à 10-15 minutter flere ganger daglig med apelltrening (sitt, bli, lineføring osv osv) så har du mye igjen for det. Eller lar hunden bruke nesa si og finne ting som du har gjemt; kort sagt litt hjernetrim i tillegg.

 

 

 

...Sosialisering ser jeg blir nevnt av og til når det gjelder hunder...

Er det så enkelt som å "henge"/leke sammen med andre hunder?

Er tanken at de skal bli mer omgjenglige med andre hunder?

Sosialisering er ikke det samme som at hunden herjer og leker fritt med andre hunder nei. Det blir det lett for mye stress og kav av; hunden må gjerne være sammen med andre med du må styre aktiviteten slik at det ikke tar overhånd.

Jamngamle hunder av samme kjønn (særlig hannhunder) har en tendens til å konkurrere hele tiden og det som tilsynelatende kan se ut som lek er i virkeligheten noe annet. Man skal passe på slik at unghunden får et godt forhold til eldre hunder (viktig å introdusere valpen for en trygg eldre hannhund) og lærer seg å omgås dem på en grei måte (ikke kjekkaseri eller bråking).

Sosialisering dreier seg heller ikke bare om andre hunder; det gjelder andre dyr, småunger, større folkemengder, biler - kort sagt å gjøre valpen vant til alle mulige slags situasjoner som den kan komme opp i som voksen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg henger meg på de som anbefaler å se litt nærmere på Gråhund, en topp rase til bandhundjakt etter Hjort, en rase med stabilt god jaktlyst, robust, lærevillig, snill og akkurat passe selvstendig.

 

Selv om jeg godt forstår at svarthundentusiastene synes det er tull å anbefalle Gråhund til slikt bruk når det finnes en "bandhundspesialist" i NES tror jeg realiteten er at sjansene for å få noe bra ut av hunden er noe større med NEG, et blikk på resultatlistene for større bandhundprøver, NM o.l. sier det meste. Det er alltid en haug med Gråhunder på toppen, så kommer de andre. Har sikkert mest å gjøre med stort avlsgrunnlag og stor utbredelse, men likevel..

 

Jeg tror uansett at skal du ha nytte og glede av en jakthund som førstegangs hundeeier bør du konsentrere deg om å få til noen få ting, som f.eks. ettersøks- og bandhund, og ikke tro at du kan trene en japansk motebikkje til bandhund, fuglehund, ettersøkshund, til å kjøre fòrhøsteren, zappe på TV etc. Og jeg mener du bør kjøpe en hund som er avlet frem til å gjøre nettop det du ønsker å få til, vil du ha bandhund skal du ha NEG eller NES, ikke Akita eller noe annet som kanskje kan fungere. En norsk elghund, om den er sort eller grå, vil du med rimelig sikkerhet få til. Vil du få mest utbytte av en turkamerat som også kan apportere fugl og evt. sitte stille på post så kjøp en retriver, til rent ettersøk er det noen raser som er spesielt godt egnet, og så videre...

 

Til slutt vil jeg oppmuntre deg litt, dette er ikke heksekunst. Du trenger ikke vær en innrøkt, innful gammel gubbe eller bo på canis forumet for å få til en hund. Bruk mye tid med hunden, les en del bøker, spør mye om råd (her på forumet er det mange veldig flinke hundefolk, jeg er ikke en av dem, men derimot "nesten" nybegynner) og gå et kurs eller to med bikkja så går dette garantert bra.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Selv om jeg nesten er fanatisk tilhenger av Norsk elghund grå, ville jeg anbefale deg Norsk elghund sort. Har en kamerat om hadde en og det var en fantastisk hund. Og så er den vel den mest egnede av rasene som er nevt til ditt formål, nemmlig hjortejakt. Lykke til med hunden hva det nå enn blir. Mvh graahund

Link to comment
Share on other sites

@Jmonsen (og andre NES eigere):

Hva er din/deres erfaringer med å "trene" opp valper i denne rasen :?:

 

 

 

Anngående grå elghund så har jeg forstått det slik at dette er en litt mer krevende/"vanskligere" hund, enn svart elghund. Og at NES er mer egnet til hjortejakt. Dette kom jeg fram til etter noen mailer til oppdrettere (hvor noen hadde begge rasene)...

Men ikke arrester meg om jeg tar feil / har missforstått :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har pr. dags dato 2 stk NES. Begge er jaktpremierte, og viser stor jaktlyst. Uvurderlige å ha tilgjengelig mtp. ettersøk, og fenomenale turkamerater. Bruker de på hjortejakt. Rundt om i bygda vår, var de fleste skeptiske til bruk av bandhund, når vi fikk første hunden for snart 8 år siden. Etterhvert er det flere og flere jaktledere som ringer, og gjerne vil prøve bikkja på jakt. Og skepsisen faller bort hos flere og flere......

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hm... Må desverre slå fra meg det å skaffe meg en svart elghund, da min far ikke tillater meg å skaffe meg en slik hund :|

Han har satt seg opp en mening om at han aldri kan bli trygg på en elghund pga de tre elghundene han har hatt med å gjøre før (to grå og en sort på jaktlaget i gamledager), desse var mannevonde mot de fleste andre en eigerne. (når det er sagt har ingen av de andre hundene desse hundeeigerne har hatt, vert særlig greie...)

Nok om det, jeg har prøvd i et halvår nå på å overtale han, men nå gir jeg opp å kikker på andre raser i stedet...

 

Labrador Retriever skal vere en god ettersøkshund, men vil den fungere som bandhund eller posthund :?:

Finner svært få som driver med oppdrett av jaktlabrador (sportslabrador), veit noen av dere kammerater om noen oppdrettere her til lands :?:

Link to comment
Share on other sites

Tror du kan bruke det meste til bandhund bare man preger de på det, leste her i høst om noen som brukte golden retriver som båndhund og de skjøt noen elg de og. Er ikke så lett å finne Jaktlabradorer i Norge, jeg dro til Sverige, mye større utvalg. Med mange bra oppdrettere.

 

OM det er intresant så kan jeg prøve å sjekke ut om jeg kjenner til noen Oppdrettere som skal ha valper etterhvert, veit om noen som avler på å bruke de til Gris.

Link to comment
Share on other sites

Ser at det forsåvidt er en gammel trådstart, men jeg er helt ny innpå her.

Jeg vil på det aller varmeste anbefale Svensk hvit elghund, i tillegg til elg og bjørn, brukes den også på hjort. Har hatt tre stykker, over 13 år, så endel erfaring vil jeg si at jeg har tilegnet meg. På elgjakt og ettersøk (i praksis, ikke bare i "teorien"). Det er en rase som er interessert i mange typer vilt, ikke en ren elgspesialist. Men du kan selvfølgelig ikke få i både pose og sekk. Du må prege og trene den på det viltet du vil den skal brukes på.

Suveren på ettersøk også. Kan trenes både som band og løs. Er du interessert i å høre mer, så bare si ifra! Kan hjelpe deg med ganske mye info!

Raseklubben finner du på www.vitalghund.se.

Link to comment
Share on other sites

En kjenning av meg har svensk hvit elghud, som han bruker til ettersøk. Veldig pen, og grei hund.

Men som du ser i innlegget mitt høyere opp på denne sida så blir ikke det aktuelt med noen form for elghund før jeg flytter hjemmefra, desverre :|

 

Carl-gustav12:

Ser på nettsiden(link) til Skybar at de har et planlagt kull som skal vere leveringsklare til sommer'n. Men jeg undersøker først mulighetene på denne siden av grensa :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da var det avtalt :D

Labrador Retriver tispe "Molly" (innvandrer fra Storbritania), har termin 11.februar.

Dette hos Kennel Fak's i Bergen.

Leveringsklar rett etter påske :D

 

Passer bra at kennelen ligger 20min fra Bergen sentrum, da søstern min bor i Bergen. Drar sikkert på et besøk til kennelen ca i mars. Da kan dere vente dere bilder, dog i en ny tråd :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...